recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - kan ikke høre under 30hz x10 sub
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

kan ikke høre under 30hz x10 sub

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
moler Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-August-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2019 kl. 22:03
Ja det tror jeg 
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1829
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2019 kl. 11:40
Jeg bruger dette link

http://onlinetonegenerator.com/

NB. Jeg har 2 stk. 15" sub og når de skal til at bestille noget under 30 Hz så er der også mere bevægelse end lyd.
Til top
moler Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-August-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2019 kl. 11:45
tak for link. Efter at jeg har opnået at få lyd/vibration så tør jeg ikke rigtig at lege mere med det da jeg er bange for at skade mine satteliter. De giver temmelig en svag lyd/støj der minder om testtonen. Jeg troede som sagt at de ville være bom stille når jeg kørte toner under 120hz da det er der at min xover er sat på dem
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2019 kl. 12:11
Oprindeligt skrevet af moler moler skrev:

tak for link. Efter at jeg har opnået at få lyd/vibration så tør jeg ikke rigtig at lege mere med det da jeg er bange for at skade mine satteliter. De giver temmelig en svag lyd/støj der minder om testtonen. Jeg troede som sagt at de ville være bom stille når jeg kørte toner under 120hz da det er der at min xover er sat på dem

X-over frekvensen er ikke en ON/OFF grænse, men en glidende overgang.

Eksempel:




Redigeret af Deschain - 05-Juli-2019 kl. 12:13
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2019 kl. 12:12
Oprindeligt skrevet af moler moler skrev:

tak for link. Efter at jeg har opnået at få lyd/vibration så tør jeg ikke rigtig at lege mere med det da jeg er bange for at skade mine satteliter. De giver temmelig en svag lyd/støj der minder om testtonen. Jeg troede som sagt at de ville være bom stille når jeg kørte toner under 120hz da det er der at min xover er sat på dem

Bare til info, jeg deller ved 80hz. på alle mine Surround og objekt højtalere "atmos" og når jeg fyre op under kedlerne så står bas enhederne bestemt heller ikke stilleSmile

Med dine højtalere havde jeg nok selv som udgangspunkt delt ved 90hz. Dine højtalere hvis jeg husker rigtig, er 4ohm og med relativ god følsomhed på omkring 90db.

PS: Er det YPAO der har sat crossover til 120hz?

Hvordan ser dine indstillinger ud så som EQ - Distance - levels etc.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2019 kl. 12:39
Korrigere mig lige hvis dette ikke er korrekt, er sgu ved at blive gammelEmbarrassed

Han deller ved 120hz. og 2 oktaver ned er så 30hz. og vi ved at et 4 ordens crossover er 24db. og at der dæmpes med 1/256 pr. oktav.

dvs. outputtet er dæmpet 256 gange pr. oktav i alt 512 gange da det er 2 oktaver ved 30hz. og hvis outputtet f.eks. er 100watt så er der ikke meget effekt tilbage til at få membranen til at flytte sig


Redigeret af Potter - 05-Juli-2019 kl. 12:39
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
moler Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-August-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2019 kl. 13:02
Embarrassednu bliver det meget teknisk.

YPAO har sat dem til 120hz og ja det bliver anbefalet af mksound at de skal have xover på 80hz, men måske fordi at de er beregnet til at hænge på vægen og jeg har dem på en stander så mangler der noget da kabinettet ikke er så dyb? min S-150 center bliver sat til 80hz af YPAO. Jeg har bare læst at hvis YPAO sætter en xover så er det bedst ikke at gå under den. Jeg har haft en antimode sat til, men med svingende resultat. Jeg er ikke teknisk stærk nok til at kunne aflæse målinger fra eks. rev 

levels på front er 0db og center mener jeg er +1 og sub står til +2db
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2019 kl. 13:06
Oprindeligt skrevet af moler moler skrev:

tak for link. Efter at jeg har opnået at få lyd/vibration så tør jeg ikke rigtig at lege mere med det da jeg er bange for at skade mine satteliter. De giver temmelig en svag lyd/støj der minder om testtonen. Jeg troede som sagt at de ville være bom stille når jeg kørte toner under 120hz da det er der at min xover er sat på dem

Du kan jo prøve at pille kablerne ud af fronterne.....


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
ferrarimik Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 10-November-2008
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 112
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ferrarimik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2019 kl. 15:25
Oprindeligt skrevet af moler moler skrev:

Embarrassednu bliver det meget teknisk.

YPAO har sat dem til 120hz og ja det bliver anbefalet af mksound at de skal have xover på 80hz, men måske fordi at de er beregnet til at hænge på vægen og jeg har dem på en stander så mangler der noget da kabinettet ikke er så dyb? min S-150 center bliver sat til 80hz af YPAO. Jeg har bare læst at hvis YPAO sætter en xover så er det bedst ikke at gå under den. Jeg har haft en antimode sat til, men med svingende resultat. Jeg er ikke teknisk stærk nok til at kunne aflæse målinger fra eks. rev 

levels på front er 0db og center mener jeg er +1 og sub står til +2db

hvor har du hørt, at hvis YPAO sætter en xover så er det bedst ikke at gå under den. Fordi det lyder som en and, YPAO er måske branchens mindst udviklet lyd kalibrerings system og giver ofte dårlige resultat. 

Jeg er selv fan af yamaha receiver, men YPAO er jeg ikke fan af.  De fleste vil opleve at alt blive indstillet til large speaker, og at den EQ kurve YPAO vælger ikke altid er den mest heldige.


Redigeret af ferrarimik - 05-Juli-2019 kl. 17:06
Sony AF9 / Pioneer UDP-LX500 / Apple TV 4K / Marantz SR8015 / Monitor Audio Silver 300 / Monitor Audio Silver C350 / Monitor Audio Silver FX / SVS PC-4000
Til top
moler Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-August-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2019 kl. 19:54
Det eneste sted jeg har det fra er en blog der er dedikeret til at opsætte YPAO https://simpleonline.blog/2017/05/23/yamaha-ypao-configuration-the-right-way/

Jeg har prøvet at køre uden ypao og manuelt tastet afstand og frekvens ind samt brugt radio shack spl meter, men syntes at YPAO giver en bedre lyd end når jeg ikke har gjort andet en de basic ting.

 Jeg har også prøvet med antimode 8033 og syntes faktisk at det lyder bedre uden, men YPAO går jo også ind bagefter og sætter sin egen EQ så det er nok ikke optimalt. 

Mine evner rækker desværre ikke til selv at rode med en dsp og rew.
Jeg har fået min projektor isf kalibreret og det er de bedste penge jeg har givet ud, alene af den grund at jeg ikke behøver tænke over om det kan gøres bedre.

 Findes der nogen der gør noget lignende med lyd ? 

Da jeg havde Otto ude og lave isf så kiggede han også på lyden, men det var basis lyd opsætning med afstand og volume
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2019 kl. 09:13
Oprindeligt skrevet af moler moler skrev:

Det eneste sted jeg har det fra er en blog der er dedikeret til at opsætte YPAO https://simpleonline.blog/2017/05/23/yamaha-ypao-configuration-the-right-way/

Jeg har prøvet at køre uden ypao og manuelt tastet afstand og frekvens ind samt brugt radio shack spl meter, men syntes at YPAO giver en bedre lyd end når jeg ikke har gjort andet en de basic ting.

 Jeg har også prøvet med antimode 8033 og syntes faktisk at det lyder bedre uden, men YPAO går jo også ind bagefter og sætter sin egen EQ så det er nok ikke optimalt. 

Mine evner rækker desværre ikke til selv at rode med en dsp og rew.
Jeg har fået min projektor isf kalibreret og det er de bedste penge jeg har givet ud, alene af den grund at jeg ikke behøver tænke over om det kan gøres bedre.

 Findes der nogen der gør noget lignende med lyd ? 

Da jeg havde Otto ude og lave isf så kiggede han også på lyden, men det var basis lyd opsætning med afstand og volume
De afstande "distance" på din opsætning i receivern, er det de faktiske afstande på sub, fronter, center osv.?
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
moler Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-August-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2019 kl. 12:18
ikke helt da jeg har lavet 8 punkt måling.  Så den tager et gennemsnit går jeg ud fra

Får jeg forøvrigt ikke med bass ved at have xover til 120hz så mere bliver sendt til subben?


Redigeret af moler - 06-Juli-2019 kl. 12:20
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu