recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kan jeg bruge disse komponenter til surround?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kan jeg bruge disse komponenter til surround?

Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2016 kl. 10:40
Oprindeligt skrevet af Leviathan.jk Leviathan.jk skrev:

Wow der er sket noget med recordere i den lange periode, jeg ikke har været på. Men jeg vil give Strecker ret, det er da ret ærgerligt at læse om. Er det blevet en generel holdning, at alle forstærkere lyder ens, bare der er nok power bag? For så har I godt nok ikke gjort jeres lyttearbejde godt nok imo :-)

endelig ikke generalisere min ven.. det er heldigvis stærkt begrænset hvor mange der løber rundt med den opfattelse..

Redigeret af strecker - 21-Januar-2016 kl. 10:40
Til top
-Henrik- Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-December-2012
Point: 412
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -Henrik- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2016 kl. 13:10

AV Connection har foreslået følgende til mig:

Yamaha RX-V779 surroundreceiver (http://www.av-connection.dk/?Language=DK&PGr=7099&ML=1386)

Dynaudio Excite x24 centerhøjttaler (http://www.av-connection.dk/?PGr=7016)

2 x Jamo A320 baghøjttalere (http://www.av-connection.dk/?PGr=2407)

Vil det være en god løsning?
husk på at jeg ikke har erfaring med surround overhovedet, så jeg er nok nem at imponere hvad det angår, modsat måske nogle af jer "erfarne rotter", som har prøvet/hørt en hel masse :)

NB. Hvis vi kan gemme snak om tonen osv. til en anden gang/tråd, vil det være fint med mig Smile
Til top
Leviathan.jk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-April-2009
Sted: Købrnhavn
Point: 823
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Leviathan.jk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2016 kl. 13:14
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Wow der er sket noget med recordere i den lange periode, jeg ikke har været på. Men jeg vil give Strecker ret, det er da ret ærgerligt at læse om. Er det blevet en generel holdning, at alle forstærkere lyder ens, bare der er nok power bag? For så har I godt nok ikke gjort jeres lyttearbejde godt nok imo :-)

endelig ikke generalisere min ven.. det er heldigvis stærkt begrænset hvor mange der løber rundt med den opfattelse..

Det var nok en anelse for polemisk, men der var dog også sat et spørgsmålstegn bag min generalisering :-) 
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Februar-2014
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2016 kl. 17:02
Oprindeligt skrevet af hbuus hbuus skrev:

AV Connection har foreslået følgende til mig:

Yamaha RX-V779 surroundreceiver (http://www.av-connection.dk/?Language=DK&PGr=7099&ML=1386)

Dynaudio Excite x24 centerhøjttaler (http://www.av-connection.dk/?PGr=7016)

2 x Jamo A320 baghøjttalere (http://www.av-connection.dk/?PGr=2407)

Vil det være en god løsning?
husk på at jeg ikke har erfaring med surround overhovedet, så jeg er nok nem at imponere hvad det angår, modsat måske nogle af jer "erfarne rotter", som har prøvet/hørt en hel masse :)

NB. Hvis vi kan gemme snak om tonen osv. til en anden gang/tråd, vil det være fint med mig Smile

Den receiver virker som et rigtigt godt valg. Vær opmærksom på at effekten i 4Ω er opgivet lidt "fusket" i forhold til effekten i 8Ω, den rigtige effekt i 4Ω er nok nærmere omkring 120W. Det skal dog ikke afskrække dig, det er en god (og testvindende) receiver.

Centerhøjttaleren matcher dine fronter, så den er helt i vinkel. Baghøjttalerne har jeg ikke noget forhold til, jeg vil ikke sige at jeg var imponeret over mit sidste sæt små Jamo-højttalere, men som baghøjttalere er de sikkert fine.

Redigeret af HenrikStevn - 21-Januar-2016 kl. 17:03
Til top
Andromeda Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Oktober-2011
Point: 517
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2016 kl. 19:32
Henrik og Klaus:

Manden kan li god stereolyd og vil nu også have surround.

Det må være op til enkelte, om man kan høre forskel fra en god stereoforstærker, til en god surround receiver.

Jeg tror efterhånden ikke meget på kabler, selvom det alligevel kan være sjovt at prøve andet.. Tænk nu hvis! Og .. Det ser jo lækkert ud..

Men.. Der er forskel på om jeg bruger min surr. Pre. gennem den integreret, via "bypass", eller kører direkte fra den integreret. Og bestemt nok til jeg aldrig ville bruge surr. Pre'en til stereo.

Dette ikke for at få tråden af sporet, nærmere modsat.

Hbuus:

Prøv dig frem og lad dine øre guide dig. Og kom endelig med hvad du selv hører stereo vs. Surround.
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Februar-2014
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2016 kl. 19:53
Der kan være mange grunde til at du hører en forskel (eller i hvert fald synes du hører en forskel). Der kan være EQ du ikke får bypasset eller noget så simpelt som en lille forskel i lydstyrke (f.eks. pga. forskellig gain i forstærkerne). Selv en 0,1dB forskel vil umiddelbart lyde som en ændring i lydkvalitet, selvom det bare er nærmest uhørlig forskel i lydstyrke.

Sagt på en anden måde: Der er absolut intet teknisk der forhindrer en surroundreceiver i at levere god stereolyd også. Det er faktisk ikke noget der er "op til den enkelte", det er vores hørelser alt for ens til :-)

Men det er selvfølgelig op til den enkelte om man vil bruge penge på en dobbelt løsning, når man i stedet kan bruge pengene på et bedre receiver-baseret setup.

Redigeret af HenrikStevn - 21-Januar-2016 kl. 19:57
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -Henrik- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2016 kl. 19:56
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Du kan altid starte med at bestille denne http://hifi-freaks.dk/webshop//produkter-surround-receiver-marantz-sr7010-p-1555.html og prøve at lytte lidt.

Jeg har ikke en rød øre, så hvis jeg skal have surround nu og her, må jeg sælge min Nad M51 og Vincent monoblokkene først.

(Dette er også mht. min senere post ang. AV Connections forslag:)

Har tænkt over, at der er to ting, jeg kan gøre:

1) Arrangere en test hos Tapeconnection i Århus mht. et sæt Dynaudio Excite x34 sammen med en Dynaudio Excite x24 centerhøjttaler og en Yamaha RX-A1050. Så kan jeg høre, hvordan det så nogenlunde kan lyde herhjemme, hvis jeg vælger det setup (jeg har jo så forgængeren Excite x32, ikke x34, men alligevel, det må kunne give mig et fingerpraj)

2) Evt. snakke med den lokale Hifiklubben om at få en Denon AVR-X4200W hjem på prøve til mig (de kender mig udmærket, så det bliver ikke et problem, tror jeg). Den vil jeg stille op herhjemme, så jeg kan få testet, om jeg er tilfreds med Denon'ens lyd sammen med mine højttalere, herunder om jeg synes, receiveren kan trække dem ordentligt

Hvis jeg gør begge dele, har jeg et godt grundlag at tage videre stilling på, tænker jeg.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -Henrik- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2016 kl. 19:58
Oprindeligt skrevet af Thomas...c Thomas...c skrev:

Det er slet ikke noget jeg kan anbefale, men jeg købte et brugt Philips LX 700 sæt, bare for i det hele taget at få lidt surround lyd til TV´et Big smile

Hehe, ok! (Jeg nåede heldigvis at se billederne, som du havde lagt ud - tak fordi du gad gøre det, det var sjovt at se :) )
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -Henrik- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2016 kl. 19:59
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Hvis surroundreceiveren kan levere nok effekt til dine højttalere, og har mulighed for at spille i "direct mode", altså med DSP og anden lydbehandling slået fra, så vil den give præcis samme gode lyd som en ren stereoforstærker.

Det kan jeg godt se. Så skal jeg sørge for, at jeg vælger en receiver, hvor man kan gøre det.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -Henrik- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2016 kl. 20:02
Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

hbuus >>> der er også den mulighed, at du køber en surround reciever, som er meget bedre end dit stereo setup. Hvis du går på brugt markedet, kan det for tiden gøres uden at det bliver super dyrt, da mange inkl. jeg selv, opgradere til Atmos.

Det har jeg overvejet, men det kan godt ske, at jeg gerne selv vil prøve med Atmos, så det skal jeg i hvert fald have afklaret med mig selv først.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -Henrik- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2016 kl. 20:04

God idé med at låne en surround receiver . Brug dine egne ører og bedøm udfra dem, og glem alt om, hvad vi andre mener :)

Hehe, ja, det er bestemt altid et godt råd Smile
Jeg kunne nu heller ikke finde på at vælge ud fra, hvad andre mener, men derfor er det godt nok lige at få en reminder om, at ens egen smag altid er den bedste og rigtige for én selv, også selv om andre måtte mene noget andet.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -Henrik- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2016 kl. 20:08
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Den receiver virker som et rigtigt godt valg. Vær opmærksom på at effekten i 4Ω er opgivet lidt "fusket" i forhold til effekten i 8Ω, den rigtige effekt i 4Ω er nok nærmere omkring 120W. Det skal dog ikke afskrække dig, det er en god (og testvindende) receiver.

Centerhøjttaleren matcher dine fronter, så den er helt i vinkel. Baghøjttalerne har jeg ikke noget forhold til, jeg vil ikke sige at jeg var imponeret over mit sidste sæt små Jamo-højttalere, men som baghøjttalere er de sikkert fine.

Jeg kan slet ikke gennemskue det med effekt på surroundreceivere Smile
Men jeg ved, at antal Watt på integrerede forstærkere ikke fortæller hele historien, for det er også vigtigt, hvor meget strøm den kan levere (det der uF).
Så jeg er forsigtig mht. at basere noget som helst på de Watt-opgivelser, som producenterne opgiver.

Mht. Jamo'erne, det var bestemt også ment som noget midlertidigt, indtil jeg kunne få råd til noget bedre, altså med mindre jeg rent faktisk var tilfreds med Jamo'erne.
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 6>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu