|
Kan jeg bruge disse komponenter til surround? |
Besvar ![]() |
Side <1 3456> |
Forfatter | |
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19566 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg fastholder mit råd til dig om at lytte dig frem.
Men eftersom du ingen penge har og med oplysninger om dit rum, vil jeg faktisk anbefale dig ikke at bruge penge på surround! Klaus |
|
![]() |
|
Andromeda ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-Oktober-2011 Status: Offline Point: 517 |
Kommet videre med ændring af set-up??
|
|
![]() |
|
slumbert ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 05-November-2009 Status: Offline Point: 1977 |
@HBUUS
Jeg har lige læst tråden og vil genre give mit bud på hvad du bør gøre. Jeh startede selv på nogenlunde samme sted som du er nu, for ca. 7 år siden. Med et begrænset budget Så er den hurtigste vej til surround at sælge din M51 og købe en surroundforstærker med preout, samt en centerhøjttaler for pengene. Lad for guds skyld være med at sælge dine monoblokke, da god effekt til fronterne betyder en del for musiklytning og i dit tilfælde og ved filmkigning, da det virker til at du vil køre uden subwoofer. Subwoofer giver altid noget ekstra til film,men samtig er dit rum så lille at du nemt vil kunne få god surroundlyd, selvom du nok aldrig får den mavepuster i mellemgulvet,som en god stor subwoofer kan give. Du har fået en godt råd om at bestille en surroundreceiver hjem på prøve og finde ud af hvordan du har det med lyden af reciver + vincent-effekt vs M51 + vincent-effekt. Udfra dine billeder af din lejlighed, så synes jeg du skal glemme alt om Atmos, da rummet ikke rigtigt kan bære mere end 5.1. Du kan derfor også spare en del ved at købe en ældre surround receiver. Så vidt jeg kan se så afspiller du musikken digitalt. Så vil du nok opleve en kvalitetsforskel, da jeg ikke tror surround-receivernes DAC llever op til den i din M51, men det kan du lytte dig frem til. De Jamo højttalere du linker til de dur ikke. Oftest afspilles bassporet af lyden af subwooferen fra 80 hz og nedefter. I dit tilfælde er det fronthøjttalerne der tager sig af bassporet. Problemet med de Jamo er at de kun går ned til 95 hz, så du kommer til at mangle lidt af lyden i sidehøjttalerne. Lydkvaliteten i sidehøjttalerne er ikke så vigtig, så find nogle billige brugt som går dybt nok. Det behøves ikke at være Dynaudio. Du skal jo starte et sted og kan så langsomt opgradere hvis du overhovedet føler nødvendigheden. I øjeblikket består mit eget surround af Dynaudio Audience 82 fronter, Dynaudio Audience 122c center, Kef baghøjttalere, en surroundforstær + + en stereoeffektforstær for ekstra kraft til fronterne. Effektforstærkeren er ikke nødvendig, men giver et dejligt overskud, når taget skal blæses af. |
|
endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål |
|
![]() |
|
slumbert ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 05-November-2009 Status: Offline Point: 1977 |
http://www.dba.dk/hoejttaler-yamaha-nx-e400/id-1021529573/
Disse yamaha til 250 er sikkert fine som begynder sidehøjttalere:-)
|
|
endnu en hifi-flygtning
|
![]() |
|
-Henrik- ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 18-December-2012 Status: Offline Point: 412 |
Tak for feedback! Jeg grubler stadig over, hvad jeg skal gøre, og har lige et hurtigt spørgsmål:
Kan jeg matche centerhøjttaleren x24 fra den aktuelle Dynaudio Excite-serie med mine Dynaudio'er, selv om de er fra den gamle Excite-serie, og stadigvæk få et super godt/(noget nær) perfekt resultat? Den "nye" centerhøjttaler er 8 ohm, mens mine "gamle" højttalere er 4 ohm - jeg ved ikke, om det betyder noget for, hvor godt de matcher. Ellers er den centerhøjttaler, der er fra samme serie som mine Dynaudio'er, nemlig x22, rent faktisk til salg her. Desværre i sort - mine højttalere er jo i rosewood - og desuden er prisen til den høje side, kan jeg se på Hifishark. Til gengæld er det ikke en højttaler, der ret tit ses sat til salg brugt, så når chancen er der, er det måske med at slå til. Hvad tænker I? Redigeret af hbuus - 23-Januar-2016 kl. 23:15 |
|
![]() |
|
Andromeda ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-Oktober-2011 Status: Offline Point: 517 |
Det må alt andet lige være bedst med center fra samme serie.
Mine egne fronter og center er hverken samme serie eller producent. Tilmed er fronter rosewood og center sort. Synes ikke det gør noget dog. |
|
![]() |
|
Jeg vil også anbefale en fra samme serie. Brugt markedet for center højttalere er lidt svært at blive klog på. Generelt søger folk en center der passer og prisen varierer rigtig meget efter om det er køber eller sælger der er mest interesseret i en handel. Det er udbud og efterspørgsel sat på spidsen.
Selv var jeg meget heldig at få min dynaudio audience 122c, til en pris på 800 på Lauritz.com, inkl.moms og salær. JG havde svært ved at finde den og var villig til at smide 2000 for en brugt. Prisen du vil betale for den rigtige brugte center afhænger af hvor ihærdigt du søger og hvor tålmodig du er. |
|
endnu en hifi-flygtning
|
![]() |
|
-Henrik- ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 18-December-2012 Status: Offline Point: 412 |
Tak :)
Jeg har netop haft lånt en demo-model af Denon AVR-X4200W, som står til 8.999,- Dens lyd kan jeg uden problemer nyde til film, men ikke til musik, i hvert fald ikke klassisk musik, som var det eneste jeg lige testede. På et andet forum var der nogen, der foreslog at bruge en Blu-Ray afspiller som surround forforstærker sammen med mine Vincent-effektblokke til fronterne, og så aktive højttalere resten af vejen rundt. Derfor vil jeg høre, om dette her kunne udgøre et godt surround-system: 1 x Panasonic DMP-BDT700EG Blu-Ray afspiller med 7.1 analoge udgange (3.395,-) 1 x Jamo P404 aktive højttalere (sætpris: 2.799,-) Så kunne jeg komme op at køre med et sæt baghøjttalere i hvert fald, og så evt. koble Dynaudio-centeren på senere med endnu en Vincent-monoblok tilkoblet. Hvad tænker I om det? Er der nogen af jer, der selv kører uden surround forforstærker, og blot bruger en Blu-Ray afspiller til det formål? |
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19566 |
Hvad så, når du skal høre stereo? Klaus |
|
![]() |
|
Det er faktisk uhyre sjældent, at jeg hører musik på mit stereoanlæg - jeg får mere ud af at lytte via mit hovedtelefonsetup, synes jeg. Når jeg skrev ovenfor, at Denon-receiveren var mindre god til stereo, var det egentlig kun fordi, vi her i tråden netop har snakket om surroundreceiveres evne til at spille i stereo.
Mht. Panasonic-afspilleren ovenfor tror jeg nu nok, at jeg lægger den idé på hylden igen. Skal det være surround, bliver det nok nedenstående, da jeg gerne vil handle i Hifiklubben - dels fordi de altid yder mig utrolig god service, dels fordi de kun ligger 100 m. fra min bopæl, så det er nemt at låne og aflevere udstyr igen. Og så har de nogle gode produkter, synes jeg. Men altså, det jeg overvejer, er: 1 x Denon AVR-X4200W surroundreceiver 9.000,- 2 x Dali Zensor 1 kompakthøjttalere (til baghøjttalere) 2.000,- Et hav af højttalerkabel til at forbinde med :) 1.000,- Total: 12.000,- |
|
![]() |
|
Det er da fint at handle i hk. Men du begrænser dig selv. Der er så mange gode muligheder derude...
Dog var jeg selv glad for min daværende Denon receiver, 3808. I mange år har det været sagt, at der er udtalt lys klang med Dali/Denon kombination. Er det stadig sådan? |
|
![]() |
|
Ja, jeg ved egentlig godt, at det er lidt dumt. Men det er svært for mig at overskue alle de muligheder, der er, for der er jo netop mange gode muligheder - Yamaha RX-A1050, NuForce AVP-18, og så hele brugtmarkedet. Men du har nok ret - måske bør jeg kigge bredere. Det er jo heller ikke for mine blå øjnes skyld, at HFK yder god service, det er selvfølgelig fordi, det er deres job og at de derigennem håber at kunne sælge mig noget ![]() Mht. Dali/Denon: Det ved jeg ikke, men Denon-receiveren med mine Dynaudio'er var i hvert fald en udtalt lys kombination. Det var dog nemt at løse, idet der var en Cinema mode funktion eller sådan noget, som dæmper diskanten. Derudover kan man justere EQ også, hvis det skal være. Så det var faktisk ikke noget problem overhovedet. Men lige ud af kassen var det godt nok uudholdeligt at lytte til metal-klonk-lyde f.eks. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 3456> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |