recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kan mit motherboard anvende denne SSD?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kan mit motherboard anvende denne SSD?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jahafa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-Februar-2011
Sted: Farum, DK
Status: Offline
Point: 254
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jahafa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kan mit motherboard anvende denne SSD?
    Sendt: 04-August-2013 kl. 09:43
Hej.

Jeg har dette motherboard i min stationære:

Manufacturer     ASUSTeK Computer INC.
Model     M2N-E SLI (Socket AM2 )
Chipset Vendor     NVIDIA
Chipset Model     nForce4
Chipset Revision     A3
Southbridge Vendor     NVIDIA
Southbridge Model     nForce4 MCP
Southbridge Revision     F3
System Temperature     40 °C

Kan jeg skifte gammel HDD ud med en: Plextor 256 GB M5PRO SSD

http://www.computercity.dk/product/12687142/plextor-256-gb-m5pro-ssd-harddisk?ref=section&sec=123269151232675512326456

JH
Til top
Theilo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Marts-2010
Sted: Horsens,Danmark
Point: 1226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Theilo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2013 kl. 10:02
Det kan du godt.
Eneste minus er at du ikke kan få fuld glæde af hastigheden på ssd da dit bundkort kun kan køre sata2 og ikke sata3.
Du vil stadig kunne mærke en stor forskel
Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Point: 1695
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2013 kl. 10:47
Næsten mere relevant er det, hvilket OS du anvender. SSDs "spiller bedst", hvis OS understøtter TRIM funktionaliteten. For Windows gør det sig gældende siden Windows 7.
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2013 kl. 18:21
korrekt  - men der er nu ikke noget problem overhovedet med XP - man skal bare ikke på nogen måde fylde drevet mere end 50-75% så der er rigeligt "buffer". Og lad være med at bruge den til ting som hurtigt bliver slettet igen. så holder den også fortrinligt længe.

Til top
jahafa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-Februar-2011
Sted: Farum, DK
Point: 254
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jahafa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2013 kl. 21:19
ups!

Skulle selvfølge have nævnt OS.

Kører Win8, 32 bit.

JH
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Point: 1695
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2013 kl. 22:57
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

korrekt  - men der er nu ikke noget problem overhovedet med XP - man skal bare ikke på nogen måde fylde drevet mere end 50-75% så der er rigeligt "buffer". Og lad være med at bruge den til ting som hurtigt bliver slettet igen. så holder den også fortrinligt længe.

Overprovisioning, og det er det du taler om, er ingen erstatning for TRIM. Faktisk er det en god ide altid at lade omkr. 20-25% af SSDen ligge brak. Dvs. ved en 256GB SSD sørger man for, at den samlede plads, som den eller de partitioner måtte fylde, ikke overstiger ca. 200GB.

Oprindeligt skrevet af jahafa jahafa skrev:

ups!

Skulle selvfølge have nævnt OS.

Kører Win8, 32 bit.

JH

Så er der ingen ko på isen. Det eneste, udover den allerede påtalte mangel på SATA3, er, at nForce4 chipsettet vist ikke understøtter hverken AHCI eller NCQ. Det betyder lige endnu lidt mindre optimal throughput, men du kan stadig forvente en ret stor performance forskel ift. en normal harddisk.
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2013 kl. 21:39
jo overprovisioneret er SSD'erne jo allerede fra fabrikken, en 256GB disk har i virkeligheden omkring 300GB plads. de resterende bruges jo som overhead, men du har ret i at det ikke er en erstatning - det er udelukkende som en sikkerhedsforanstaltning for at undgå en lowlevel format (som i de gode gamle dos-dage :D) i tilfælde af at performance vil kravle ned i alm HDD område på grund af alle bits er sat til 1 :D

Og ja - der er vist ingen problemer med win8 - bortset fra OS itself :D og med et nforce4 chipsæt kan al anden funktionalitet være lige meget :D

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu