recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kanalrundfart på DAB og FM
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kanalrundfart på DAB og FM

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kanalrundfart på DAB og FM
    Sendt: 19-Juli-2022 kl. 07:48
Til morgen var der tåge... OK! Tænkte jeg. Så tog jeg lige turen op og ned ad frekvensbåndet på min Argon iNet3+, på DAB.

Dette gav NDR, som jeg kunne høre et kort stykke tid. En time, sådan ca.

Radioerne herunder prøvede ihærdigt at komme igennem, men lykkedes ikke med det:
Aarhus
Hinnerup
FM Øst - det hedder den altså, selv om det er på DAB
Silkeborg
GoFM
Skala FM

Nu er det blot at lade være med at "prune" inaktive kanaler - altså, lade være med at fjerne dem - så er det bare at tjekke, om der skulle være hul igennem! LOL

Har så ikke prøvet på FM endnu...

Der modtages fra Aars, Nordjylland

Snak om FM versus DAB, er fuldt tilladt...


Redigeret af mnielsen - 27-Juli-2022 kl. 18:18
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6975
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2022 kl. 11:26
Helt normalt her om sommeren og især de næste år hvor vi er på vej til et solplet maximum .

Os radioamatører ( med sende tilladelse )  nyder godt af de åbninger der kommer.

På FM kan man være heldig at høre radio fra syd Europa

Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2022 kl. 11:49
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Helt normalt her om sommeren og især de næste år hvor vi er på vej til et solplet maximum .

Os radioamatører ( med sende tilladelse )  nyder godt af de åbninger der kommer.

På FM kan man være heldig at høre radio fra syd Europa


At det kræver sendetilladelse at være radioamatør, vidste jeg så ikke. Men så lærte jeg også noget i dag...

Og ja... Har prøvet, på FM, hvor jeg jo før hørte Radio ABC - 91,3 MHz, at der kom en eller anden sydeuropæisk radio ind en gang imellem. Lidt irriterende, så måtte søge kanalen på en anden frekvens - hvilket lykkedes - vist nok på 97,4 MHz - så var der ro fra Sydeuropa! LOL

Da jeg så tågen her til morgen, skulle jeg jo lige se, om DAB duede til noget. Så jeg skal nok sørge for, at være på (sol)pletten, også!

Nu bruger jeg kun FM, når ABC ryger helt af. Men hvor ER det dejligt at kunne høre den støjfrit på DAB. Måske, jeg på et tidspunkt kan få engelsk radio ind på DAB. Dette har jeg også prøvet for nogle år siden...
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2022 kl. 12:25
DAB er SÅ forældet og håbløs.
Streamet via nettet er lydkvaliten bedre og man skal ikke bekymre sig om tågebanker eller andet gejl. LOL
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2022 kl. 12:42
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

DAB er SÅ forældet og håbløs.
Streamet via nettet er lydkvaliten bedre og man skal ikke bekymre sig om tågebanker eller andet gejl. LOL

ABC funker nu fint på DAB her! 99 % af tiden... Det var mest for sjov, jeg lige skulle prøve, hvordan sigtbarheden i tågen var, når man bevæger sig ud på DAB-sendevejene!! LOL
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6975
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2022 kl. 15:18
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

DAB er SÅ forældet og håbløs.
Streamet via nettet er lydkvaliten bedre og man skal ikke bekymre sig om tågebanker eller andet gejl. LOL

hvorfor er dab håbløs ?

Alle biler bruger da dab radio i dag. 

Der er super fin dækning i Danmark.  
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2022 kl. 16:25
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

[QUOTE=Flippo]DAB er SÅ forældet og håbløs.
Streamet via nettet er lydkvaliten bedre og man skal ikke bekymre sig om tågebanker eller andet gejl. LOL

Er det de svagere kanaler, du synes er håbløse? Hvis ja, så kan det være, at radioen skal flyttes lidt højere op, og antennen - hvis det bare er en teleskopantenne, skal drejes ned til næsten vandret - på trods af at DAB sendes lodret.

Til at begynde med, duede DAB slet ikke på min Argon iNet3+. Før havde jeg en Ordio DAB-radio, som virkede fint. Kom så i tanker om, at den var noget højere end min Argon - Ordio'en var lige så høj som en almindelig transistorradio. Så jeg fik lige placeret min Argon noget højere, hvilket samtidigt hjalp på FM-signalet. Men på DAB, skal antennen altså lige drejes som beskrevet, så kan der modtages lidt svagere kanaler. Der kan desværre ikke tilsluttes ekstern antenne til Argon'en.

Ved kraftige kanaler, er det stort set ligemeget, hvordan antennen er drejet.
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
j8544 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Januar-2016
Status: Offline
Point: 172
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér j8544 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2022 kl. 17:10
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

...
Alle biler bruger da dab radio i dag. 
 
Mon dog.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6975
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2022 kl. 17:25
Oprindeligt skrevet af j8544 j8544 skrev:

Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

...
Alle biler bruger da dab radio i dag. 
 
Mon dog.

Må heller rette til.  

Alle nye biler har DAB radio. 

Ved ikke præcist hvornår de fik det som standart udstyr.  Men mon ikke det er mere en 5 år siden. 

Allende sidste biler her i husstanden har alle haft DAB. 


Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2022 kl. 17:41
Slettet. Det var mig, som rodede rundt.

Redigeret af mnielsen - 19-Juli-2022 kl. 17:43
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10304
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2022 kl. 19:38
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Må heller rette til.  

Alle nye biler har DAB radio. 

Ved ikke præcist hvornår de fik det som standart udstyr.  Men mon ikke det er mere en 5 år siden. 



Min bil (Skoda Octavia) har lige rundet 2 år. Den har ikke DAB.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2022 kl. 19:44
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Må heller rette til.  

Alle nye biler har DAB radio. 

Ved ikke præcist hvornår de fik det som standart udstyr.  Men mon ikke det er mere en 5 år siden. 



Min bil (Skoda Octavia) har lige rundet 2 år. Den har ikke DAB.

Flemming

Havde den heller ikke det oprindelige DAB? (Altså DAB uden +)


Redigeret af mnielsen - 19-Juli-2022 kl. 19:46
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu