recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Køb Plasma TV - og glem alt om LCD TV !
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKøb Plasma TV - og glem alt om LCD TV !

 Besvar Besvar Side  123 17>
Forfatter
Besked
ticker Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-Juli-2006
Status: Offline
Point: 352
Direkte link til dette indlæg Emne: Køb Plasma TV - og glem alt om LCD TV !
    Sendt: 15-August-2006 kl. 17:04
Køb Plasma TV - og glem alt om LCD TV !

En lidt hård udmelding, men efter 6 måneders søgen efter en værdig afløser til det 9 år gamle 29" Sony 100Hz CRT har jeg omsider set lyset.

LCD TV over 26" er så godt som uanvendlige, medmindre du søger en erstatning til din lysbilledefremviser.

Der er virklig nogen der har været gode til markedsføring af LCD TV derude, jeg selv anså Plasma som gammeldags, og LCD TV som det nye og fremtiden - men igår faldt tiøren da jeg surfede rund her på recordere og tilfældigvis så denne tråd med flere

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=14114& PN=1&TPN=3

og særlig Otto, TC ´s bastante udmelding at Plasma er langt bedre end LCD TV. Det måtte undersøges så jeg brugte natten på at surfe rundt på nettet og læse Plasma reviews og Plasma kontra LCD TV artikler.

Da var det jeg faldt over denne review:

http://www.plasmatvbuyingguide.com/plasmatvreviews/panasonic -th50px60u-review.html

og denne sammenligning mellem Plasma og LCD TV

http://www.plasmatvbuyingguide.com/plasmatvreviews/plasma-vs -lcd.html

at jeg absolut måtte ned i nærmeste Panasonic Center for med egne øjne at se om det var blot endnu en review med det sædvanlige "dette er det bedste TV vi har set nogensinde" bla-bla.

Nede i det nærmeste Panasonic Center havde de bla en Panasonic 42PV600 og en 42PV60, og det var en fornøjelse at tale med en erfaren TV mand og ejer.

Jeg må sige det var fuldt på højde med mit 100Hz CRT billede fra enhver afstand helt ned til næsen på skærmen, og lever fuldt ud op til ovenstående review. Man kan snilt se på et 42" fra 1½ meter uden at se hverken støj eller pixels. Jeg var slet ikke klar over at billedeopdateringen på et rigtig Plasma TV er tæt på de 100Hz altså som mit 100 Hz Trinitron, der bare står som malet på. Kort sagt fantastisk. Set med DVB-T signal standard opløsning. Der var også en sattelit kanal der tilfældigvis viste sport i HD, HDTV på denne Plasma skal opleves live, det kan ikke beskrives med ord.

Efter 3 gange at have været nede i det lokale Sony center og se på 46X2000 LCD TV med DVB-T signal, sidste gang også med forsøg på at opsætte en custom kalibrering var resulatet stadig kornet, utydeligt, "aura" omkring objekter, ghosting ved bare mellem hurtige panoreringer - kort sagt et mareridt af et TV når du er vandt til et 100Hz  CRT TV.

Det grænser jo til bondefangeri når sælgere føder et TV med en HD demo der er udviklet og modificeret specielt til at fremstå fejlfrit; luftballoner i fantastiske farver der glider over himlen, amerikanerbiler der langsomt kører forbi, blomster, bjerge og dybe skovsøer og andre stillbilleder -  når de så kommer hjem og tilslutter skærmen, kan de slet ikke opnå samme billedekvalitet på det de ser til dagligt - og har betalt en formue.

Nu til det lidt mere tekniske;

Som sagt er billedet som på et 100Hz CRT TV, ved DVB-T signal med optagekvalitet af ældre dato, kan man hvis man sætter snuden helt op til skærmen se støj i billedet, ganske som på mit CRT. Men denne støj "smitter ikke af" på de omkringliggende pixels og har ingen efterglød. Det interessante er, at går man tilbage fra TVét forsvinder denne støj for dit øje før pixelmellemrummene ! Ved programmer på DR optaget i 16:9 og digitalt er der nul støj, og man kan sidde fra en vilkårlig afstand af skræmen og få et perfekt billede.

Man kan overhovedet ikke se nogen form for slør, ghosting, sammenklumpning af pixels til grupper som ved LCD TV - det gengiver kort og godt det signal det får ind.

LCD TV har voldsomme problemer da LCD teknologien er for langsom i billedeopdateringen, og istedet må opfinde diverse filtre der kan glatte dette problem ud. Problemet er bare at når man forsøger at modificere på billedet taber man information og man tilføjer støj til billedet - og alt dette tager tid. Dette problem vokser med skærmstørrelsen. Ses bedst ved gengivelse af støj i mørke områder, støjen gengives som store firkanter, og støjen bevæger sig i slow-motion.

På grund af denne modificering af billedet, opleves billedet på et LCD TV som unaturligt og kunstigt, uden den naturlige gengivelse der kendetegner Plasma og CRT TV.


Med den LCD teknologi der eksisterer idag, er det ganske enkelt ikke muligt at levere et korrekt billede på højde med et 100 Hz ( eller bare et 50Hz CRT ) , og jeg tvivler på at det nogen sinde vil lykkes at lave filtre der kan kende forskel på støj, bevægelser og det rigtige billede. Tilbage er at gøre LCD teknologien hurtig nok til at matche 100Hz billede opdatering, og det tvivler jeg på - og hvis det er muligt, så er denne teknologi forskningspræget og ligger adskillige år ude i fremtiden - så lang tid har jeg altså ikke.

Kort sagt - LCD TV over 26" er bedst beregnet som erstatning for lysbillefremviseren, og uegnet til TV. Selv Philips 37" 9831 kan ikke følge med ! Hertil kommer at et Plasma TV på 42" kan ses fra en afstand på 2m uden problemer, og du kan sætte et langt større TV op i stuen med samme afstand til samme penge som en meget mindre LCD TV ! Hvorfor se på et 32" LCD TV når man kan se på et 42" Plasma TV til samme pris og langt bedre kvalitet.

Jeg har selv valgt et Panasonic TH-50PX600. Det har smalle højtalere på siden der begrænser størrelsen på TV-et, og så har det en SD læser i fronten. Efter min smag er det pænere end PX60, men er noget dyrere, det er jo smag og behag. Det er muligt at Pioneer har et Plasma der kan matche, men Panasonic 42PV60/42PX60/42PV600/42PX600 ( samme panel forskelligt design, PX er med digital tuner ) er hvad jeg vil kalde NOK, og der går nok 9 år før jeg igen skal ud og se på nyt TV.

Inden du går ud og køber nyt fladskærms TV, anbefaler jeg at se TH-42PV600 først, og bruge dette TV som reference for billedekvalitet.

Håber at læseren kan bruge dette til noget.

( Interesserede kan læse min hjemmetest af TH-50PX600E her )
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=14624& PN=2

------------------------------------------------------------ -------------------------------

Tilføjelse:
Imellemtiden har dette TV vundet EISA awarden som bedste produkt i gruppen "High End Plasma TV"  i 2006/2007.



Panasonic TH-50PX600E / TH-50PV600E

Link til tests:

http://www.plasmatvbuyingguide.com/plasmatvreviews/panasonic -th50px60u-review.html

http://www.smartson.se/test/tv/panasonic-th-42pv60.htm




Redigeret af ticker - 01-September-2006 kl. 17:19
Panasonic TH-50PX600E Plasma TV
Sony 29C3E 100Hz CRT TV
JBL L100 Century studie monitor
Nokia 9321S DVB-S receiver
Til top
GuffeDK Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 269
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2006 kl. 18:00
En skam der ikk findes nogen 32 tommer plasma skærm...
Jeg har tænkt mig at købe M71 i 32 tommer..
Jeg skal bruge den mest til at spille xbox 360.. Tror du der er den store forskel der?


Redigeret af GuffeDK - 15-August-2006 kl. 18:02
Til top
ticker Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-Juli-2006
Status: Offline
Point: 352
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2006 kl. 18:04
32" er jo fortid, hvorfor ikke et 37" eller et 42", elller kan du bedst lide et lille billede ?

Tænk Plasma og ikke LCD -   ved Plasma er der ikke de samme begrænsninger. 32" og den med "det er den rette størelse til din stue"er opfundet af sælgere af LCD TV

Til dit spørgsmål:

Gå ned i et Panasonic Center og se selv. I det center jeg var nede i havde de også et 32" LCD TV, SÅ ser man forskellen.

Jeg selv var ude efter et 42" LCD TV måske et 46", men efter at have set på 42PV600 skal det bare være så stort som pengepungen kan klare.


Redigeret af ticker - 15-August-2006 kl. 18:12
Panasonic TH-50PX600E Plasma TV
Sony 29C3E 100Hz CRT TV
JBL L100 Century studie monitor
Nokia 9321S DVB-S receiver
Til top
cmglobal Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 20-Juni-2006
Sted: Borup
Status: Offline
Point: 128
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2006 kl. 18:37
har set på samme tv, af ren nysgerrighed, hvor har du så bestilt dit tv henne??
Til top
Figaro01 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Maj-2006
Status: Offline
Point: 166
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2006 kl. 18:59

Heller også mere og mere mod Plasma - er dog stadig lidt lun på Toshiba WL66Z 37" modellen til kr. 11.000 (minus 1 kr) bla. fordi jeg i Elgiganten har sammenlignet Toshibaen i 32" udgaven med et 42" PV60 hvor jeg faktisk bedst kunne lide billedet på Toshiba´en - men de sidste ugers debat har gjort mig mere og mere varm på en Plasma model men mangler som sagt ved selvsyn at blive overbevidst - ja jeg synes ikke at det er let 

Til top
tvit Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 166
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2006 kl. 19:10
Oprindeligt skrevet af ticker ticker skrev:

Køb Plasma TV - og glem alt om LCD TV !

En lidt hård udmelding, men efter 6 måneders søgen efter en værdig afløser til det 9 år gamle 29" Sony 100Hz CRT har jeg omsider set lyset.

LCD TV over 26" er så godt som uanvendlige, medmindre du søger en erstatning til din lysbilledefremviser.

Der er virklig nogen der har været gode til markedsføring af LCD TV derude, jeg selv anså Plasma som gammeldags, og LCD TV som det nye og fremtiden - men igår faldt tiøren da jeg surfede rund her på recordere og tilfældigvis så denne tråd med flere

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=14200& PN=1

og særlig Otto, TC ´s bastante udmelding at Plasma er langt bedre end LCD TV. Det måtte undersøges så jeg brugte natten på at surfe rundt på nettet og læse Plasma reviews og Plasma kontra LCD TV artikler.

Da var det jeg faldt over denne review:

http://www.plasmatvbuyingguide.com/plasmatvreviews/panasonic -th50px60u-review.html

og denne sammenligning mellem Plasma og LCD TV

http://www.plasmatvbuyingguide.com/plasmatvreviews/plasma-vs -lcd.html

at jeg absolut måtte ned i nærmeste Panasonic Center for med egne øjne at se om det var endnu en review med det sædvanlige "dette er det bedste TV vi har set nogensinde" bla-bla.

Nede i det nærmeste Panasonic Center havde de bla en Panasonic 42PV600 og en 42PV60, og det var en fornøjelse at tale med en erfaren TV mand og ejer.

Jeg må sige det var fuldt på højde med mit 100Hz CRT billede fra enhver afstand helt ned til næsen på skærmen, og lever fuldt ud op til ovenstående review. Man kan snilt se på et 42" fra 1½ meter uden at se hverken støj eller pixels. Jeg var slet ikke klar over at billedeopdateringen på et rigtig Plasma TV er tæt på de 100Hz altså som mit 100 Hz Trinitron, der bare står som malet på. Kort sagt fantastisk. Set med DVB-T signal standard opløsning. Der var også en sattelit kanal der tilfældigvis viste sport i HD, hyper fantastisk ganske enkelt.

Efter 3 gange at have været ned i det lokale Sony center og se på 46X2000 LCD TV med DVB-T signal, sidste gang også med forsøg på at opsætte en custom kalibrering var resulatet stadig kornet, utydeligt, "aura" omkring objekter, ghosting ved bare mellem hurtige panoreringer - kort sagt et mareridt af et TV når du er vandt til et 100Hz  CRT TV.

Nu til det lidt mere tekniske;

Som sagt er billedet som på et 100Hz CRT TV, ved DVB-T signal kan man hvis man sætter snuden helt op til skærmen se støj i billedet, ganske som på mit CRT. Men denne støj "smitter ikke af" på de omkringliggende pixels og har ingen efterglød. Det interessante er, at går man tilbage fra TVét forsvinder denne støj for dit øje før pixelmellemrummene !

Man kan overhovedet ikke se nogen form for slør, ghosting, sammenklumpning af pixels til grupper som ved LCD TV - det gengiver kort og godt det signal det får ind.

LCD TV har voldsomme problemer da LCD teknologien er for langsom i billedeopdateringen, og istedet må opfinde diverse filtre der kan glatte dette problem ud. Problemet er bare at når man forsøger at modificere på billedet taber man information og man tilføjer støj til billedet - og alt dette tager tid. Dette problem vokser med skærmstørelsen.

Med den LCD teknologi der eksisterer idag, er det ganske enkelt ikke muligt at levere et korrekt billede på højde med et 100 Hz ( eller bare et 50Hz CRT ) , og jeg tvivler på at det nogen sinde vil lykkes at lave filtre der kan kende forskel på støj, bevægelser og det rigtige billede. Tilbage er at gøre LCD teknologien hurtig nok til at matche 100Hz billede opdatering, og det tvivler jeg på - og hvis det er muligt så, er denne teknologi forskningspræget og ligger adskillige år ude i fremtiden.

Kort sagt - LCD TV over 26" er bedst beregnet som erstatning for lysbillefremviseren, og uegnet til TV. Selv Philips 37" 9831 kan ikke følge med ! Hertil kommer at et Plasma TV på 42" kan ses fra en afstand på 2m uden problemer, og du kan sætte et langt større TV op i stuen med samme afstand til samme penge som en meget mindre LCD TV ! Hvorfor se på et 32" LCD TV når man kan se på et 42" Plasma TV til samme pris og langt bedre kvalitet.

Jeg er ved at bestille et Panasonic PH-50PX600. Det er et sejt TV med diskrete højtalere på siden, og så har det en SD læser i fronten. Efter min smag er det pænere end PX60, men er noget dyrere, det er jo smag og behag. Det er muligt at Pinoneer har et Plasma der kan matche, men Panasonic 42PV60/42PX60/42PV600/42PX600 ( samme panel forskelligt design, PX er med digital tuner ) er hvad jeg vil kalde NOK, og der går nok 9 år før jeg igen skal ud og se på nyt TV.

Beklager Sony - I har lavet en fatal fejl ved at satse på LCD teknologien, og der er ikke et TV jeg heller ville have i stuen end et Sony, men der er en grænse for hvor langt jeg vil gå.







Jeg kunne ikke ha sagt det bedre, har selv et Pioneer 50" og det kan sagtens ses fra 2m afstand.
Plasma længe leve  LCD nej tak
Til top
sommelle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-Januar-2005
Sted: Hjemme :)
Status: Offline
Point: 1365
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2006 kl. 19:15

Jeg har selv 42" plasma, men på 2 meters afstand er det ikke særlig flot med analog signal fra TDC. 3 meter minimum hos mig.

m.v.h.

Til top
ticker Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-Juli-2006
Status: Offline
Point: 352
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2006 kl. 19:18
har set på samme tv, af ren nysgerrighed, hvor har du så bestilt dit tv henne??

Ser på at købe det hos en tysk internet shop

http://www.preissuchmaschine.de/psm_frontend/main.asp?suche= 50px600&x=34&y=6.

Nu er jeg lidt af en forsigtig-per, så jeg vil se 50PX600 før jeg køber det - primært for at høre om det larmer ? Men det er muligt jeg bare bestiller det ubeset.

Jeg skal nok skrive mine erfaringer når jeg har fået det - også hvis jeg er skuffet.




Redigeret af ticker - 15-August-2006 kl. 19:19
Panasonic TH-50PX600E Plasma TV
Sony 29C3E 100Hz CRT TV
JBL L100 Century studie monitor
Nokia 9321S DVB-S receiver
Til top
ticker Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-Juli-2006
Status: Offline
Point: 352
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2006 kl. 19:24
Oprindeligt skrevet af Figaro01 Figaro01 skrev:

Heller også mere og mere mod Plasma - er dog stadig lidt lun på Toshiba WL66Z 37" modellen til kr. 11.000 (minus 1 kr) bla. fordi jeg i Elgiganten har sammenlignet Toshibaen i 32" udgaven med et 42" PV60 hvor jeg faktisk bedst kunne lide billedet på Toshiba´en - men de sidste ugers debat har gjort mig mere og mere varm på en Plasma model men mangler som sagt ved selvsyn at blive overbevidst - ja jeg synes ikke at det er let 



Nej det er ikke let - jeg har selv brugt 6 måneder.

Men billedekvalitet afhænger meget af om Tvét er sat ordentligt op. Og hvilket signal du ser på ! DVB-T eller analogt signal. Bed om at se det signal du selv har - eller ta en DVD med. Jeg anbefaler at se det på DVB-T signal, da det er fremtiden.

Jeg kan kun anbefale at besøge et Panasonic Center fordi de er hifi-butikker med folk der véd hvad de taler om, og TVét er sat rigtig op.

Kunsten er at se hvornår det er godt nok, og hvornår det er for dårligt.


Redigeret af ticker - 15-August-2006 kl. 19:26
Panasonic TH-50PX600E Plasma TV
Sony 29C3E 100Hz CRT TV
JBL L100 Century studie monitor
Nokia 9321S DVB-S receiver
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2006 kl. 19:27

Bare klø på med plasma - jeg tror ikke, at I bliver skuffede. Jeg brugte selv oceaner af tid på at kigge på plasma kontra LCD. Ikke fordi at jeg ikke hurtigt kunne se plasmaens fordel, men fordi en god ven af mig var til LCD - og så mente jeg jo der måtte være noget om snakken - men øh...... 

God fornøjelse med valget d´herre

Til top
Stone Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2006 kl. 20:06
Hej alle.

Er der ikke nogle parametre i har glemt at tage med ind i jeres vurdering? Jeg tænker på strømforbrug og levetid? Ticker skal have et TV som kan holde i 9 år. Håber ikke du ser for mange timer TV om dagen
Iøvrigt tror jeg at Sony, som er verdens største elektronik-producent, må have gjort sig grundige tanker, før dette valg er truffet.

Mvh. Steen
Til top
Gombert Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 30-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 25
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2006 kl. 20:15
Den grundigste tanke Sony har gjort er profit, profit og endnu engang profit!!!
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 17>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu