recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Købe en telefon, som er købt på afbetaling
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Købe en telefon, som er købt på afbetaling

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Alinity Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 279
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Købe en telefon, som er købt på afbetaling
    Sendt: 02-April-2018 kl. 15:03
Hej!

Hvordan er det nu lige, hvis jeg køber en iPhone, som er købt af sælgeren på afbetaling. Hvis sælgeren ikke vedligeholder sin gældsforpligtigelse overfor telefonselskabet, kan de så komme efter mig, og tage telefonen tilbage? Eller er det to forskellige ting?

... og så lige en anden ting

Hvis man har købt en iPhone og fået en kvittering med, men det viser sig, at kvitteringen ikke er den, som hører til telefonen. Så er der nok ikke meget at gøre mht. garanti osv. men kan man så blive dømt for at købe hælervarer og dermed blive bedt om at aflevere iPhone hos politiet? Og dermed stå uden telefon og nogle tusind kroner fattigere?


 
Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2008
Status: Offline
Point: 1922
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thor-thor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2018 kl. 16:08
Så vidt jeg husker er afbetaling kun et problem hvis selskabet har taget ejendomsforbehold i tlf. hvilket ingen af selskaberne mig bekendt gør....

I forhold til hælervarer er der selvfølgelig risiko for at skulle aflevere grej og få en dom for hæleri.... Men det ville da også være rimelig usmart at købe en tlf. hvor kvit ikke stemmer med tlf. (udover det rent moralske, hvor man bør holde sig langt fra at handle med stjålet grej!)
Det er da noget der bør få alle alarmklokker til at ringe....

Har du allerede handlet eller?
Til top
Alinity Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 279
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2018 kl. 16:14
Der er ikke handlet endnu, og det er heller ikke mig, men min kæreste der har fået tilbudt en iPhone. 

Min pointe er, at vi ved jo i realiteten ikke, om den kvittering der vises, hører til telefonen eller om det er en der er lånt. Der står ikke noget IMEI-nummer opgivet på kvitteringen, så derved kan man jo et eller andet sted godt blive snydt, når man ikke har mulighed for at sammenligne IMEI.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2018 kl. 16:28
Loven skelner ikke om man bevidst eller ubevidst køber hælervarer.

Er det hælervarer, så kan du dømmes og får den beslaglagt.


Til top
Alinity Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 279
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2018 kl. 18:09
Dog alt med måde. Min bror købte engang en computer, der viste sig at være stjålet. Men efter politiet havde gennemlæst mailkorrespondance mellen sælger og min bror, så blev han ikke dømt, men han skulle selvfølgelig aflevere computeren til politiet. Det blev vurderet at min bror havde handlet i god tro. Efterfølgende blev sælger så dømt, og han erstattede købet for min bror. Så du bliver nødvendigvis ikke dømt.

Men det jeg gerne vil frem til, det er hvordan sikrer man sig, at en iPhone ikke er stjålet? Det er jo hørt før, at sælgere der er i ond tro, de låner en kvittering af en anden, for at fremvise den ved købet, og så er det en kvittering der hører til en helt anden telefon?
Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2008
Status: Offline
Point: 1922
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thor-thor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2018 kl. 19:15
Det lyder som om du er i tvivl om sælger? Hvis jeg var det mindste i tvivl om sælger/tlf. ville jeg finde en anden....

Hvis der ikke er IMEI på kvittering kan man vel gå hen til forhandleren sammen og få bekræftet at kvit og tlf. passer sammen?

Til top
Clemen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2006
Status: Offline
Point: 605
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Clemen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2018 kl. 19:20
Både 3, TDC og Telia spærrede før telefonerne (iPhones) hvis man misligholdte, ved ikke om de stadigvæk gør det (2år siden).

Og om det er lovligt det tror jeg egenligt heller ikke, med mindre de har taget ejendomsforbehold. Men alt i alt vil jeg nok gennemlæse kontrakten for det selvskab den er købt i.

Der er en del "sørgelige tilfælde" der køber telefoner på afbetaling, for så at sælge dem til kontanter. Så chancen for at den misligholdes er stor hvis telefonen er ny i ubrugt emballage, og købt på den måde.


Til top
Alinity Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 279
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2018 kl. 19:28
Oprindeligt skrevet af thor-thor thor-thor skrev:

Det lyder som om du er i tvivl om sælger? Hvis jeg var det mindste i tvivl om sælger/tlf. ville jeg finde en anden....

Hvis der ikke er IMEI på kvittering kan man vel gå hen til forhandleren sammen og få bekræftet at kvit og tlf. passer sammen?


Det tror jeg måske også er det klogeste Smile Må lige sove på det, men nogle gange er det ikke problemerne værd, at spare en skilling.
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2018 kl. 20:56
Hvis der ikke bliver betalt af på telefonen, så kan selskabet låse den. Jeg ved ikke om det kan gøres med alle telefoner, men det skete for en 13 årig pige på min arbejdsplads. Hun havde sparet op i årevis og telefonen virkede i 3 dage. Der var absolut ingen hjælp at hente fra teleselskabet. DEt var en iPhone 5 eller 6.

Har du købt noget og kvitteringen ikke passer på varen, så er der risiko for at den er stjålet. Telefonen tilhører derfor ikke dig og ja, du kan blive dømt for handel med hælervarer.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Male80 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Maj-2014
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Male80 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2018 kl. 21:05
Det har jeg aldrig set bekræftet, jeg har hørt myter om det, men det er altid sket for nogen andre end den der fortæller historien.
Mon ikke telefonen var stjålet og den blev spæret af ejenen.

Redigeret af Male80 - 02-April-2018 kl. 22:09
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2018 kl. 21:20
http://www.recordere.dk/2018/03/stoerre-parti-iphones-stjaalet-og-i-omloeb/

Bare lige for at skærpe skepsis. Hvad skulle årsagen være for at vedkommende ville af med en ikke tilbagebetalt iphone? Med mindre du personligt betaler restbeløbet ud, så ville jeg nok ikke købe.


PS - der skulle være IMEI nummer på den faktura man får ved hver betaling (som også fortæller restværdien). Den kommer typisk som mail, så hvis vedkommende ikke kan fremvise en sådan, så ville jeg klar løbe min vej. (og måske anmelde vedkommende. Det er ulovligt at tie om ulovligheder)


Redigeret af claus_jac - 02-April-2018 kl. 21:23
Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-November-2013
Status: Offline
Point: 568
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2018 kl. 21:56
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Loven skelner ikke om man bevidst eller ubevidst køber hælervarer.

Er det hælervarer, så kan du dømmes og får den beslaglagt.




Undskyld, men du er vist på ret gyngende grund her.
Der skelnes mellem god og ond tro i disse sager, og det er det afgørende i forhold til om man kun beslaglægger eller ligefrem vælger at sigte for hæleri.

Edit: læs eksempelvis her for dokumentation af ovenstående:
https://www.alka.dk/-/media/dokumenter/pressemeddelelser/pm_haelervarer_koeber_du_uden_at_vide_det.ashx?la=da


Redigeret af moremusic - 02-April-2018 kl. 22:01
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu