recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Købe en telefon, som er købt på afbetaling
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Købe en telefon, som er købt på afbetaling

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2018 kl. 08:14
Jeg ville aldrig købe en telefon, der stadig var afdrag på. Uanset juraen. Det er tydeligvis en person der ikke har styr på økonomien.

Hvis der er en kvittering, er der også et imei nummer på den.

Et alternativ til privat handler er at købe brugt gennem diverse forhandlere.

https://www.bluecity.dk/elektronik/apple/apple-iphone.html?gclid=EAIaIQobChMIstiSy7md2gIVCcqyCh1DegquEAAYASAAEgLwXfD_BwE

https://www.refurb.dk/mobiltelefon?manufacturer=50&CurrentPage=1&OrderEnum=5&gclid=EAIaIQobChMIstiSy7md2gIVCcqyCh1DegquEAAYAiAAEgIqNvD_BwE

https://www.phonetrade.dk/kob/iphone



Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2018 kl. 09:09
Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Loven skelner ikke om man bevidst eller ubevidst køber hælervarer.

Er det hælervarer, så kan du dømmes og får den beslaglagt.




Undskyld, men du er vist på ret gyngende grund her.
Der skelnes mellem god og ond tro i disse sager, og det er det afgørende i forhold til om man kun beslaglægger eller ligefrem vælger at sigte for hæleri.

Edit: læs eksempelvis her for dokumentation af ovenstående:
https://www.alka.dk/-/media/dokumenter/pressemeddelelser/pm_haelervarer_koeber_du_uden_at_vide_det.ashx?la=da

En af mine venner købt et kamera, hvor han fik kvittering med.

Det viste sig at være stjålet og han fik det konfiskeret.
Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2008
Status: Offline
Point: 1922
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thor-thor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2018 kl. 14:44
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Loven skelner ikke om man bevidst eller ubevidst køber hælervarer.

Er det hælervarer, så kan du dømmes og får den beslaglagt.
 
Undskyld, men du er vist på ret gyngende grund her.
Der skelnes mellem god og ond tro i disse sager, og det er det afgørende i forhold til om man kun beslaglægger eller ligefrem vælger at sigte for hæleri...........

En af mine venner købt et kamera, hvor han fik kvittering med.
Det viste sig at være stjålet og han fik det konfiskeret.

Det er jo også præcis forskellen på bevidst/ubevidst, ond/god tro, som du påstår der ikke skelnes imellem....  
Grejet vil blive konfiskeret uanset, men du vil kun blive tiltalt for hæleri, såfremt du er i ond tro.....
Til top
akneboy Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-Juni-2006
Status: Offline
Point: 292
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér akneboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2018 kl. 17:45
Nu kunne man jo bare tjekke imei nr. og finde ud af om tlf. er stjålet. Men som udgangspunkt står der altid emei.nr på en fak. 
Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-November-2013
Status: Offline
Point: 568
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2018 kl. 18:25
Oprindeligt skrevet af thor-thor thor-thor skrev:

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:


En af mine venner købt et kamera, hvor han fik kvittering med.
Det viste sig at være stjålet og han fik det konfiskeret.


Det er jo også præcis forskellen på bevidst/ubevidst, ond/god tro, som du påstår der ikke skelnes imellem....  
Grejet vil blive konfiskeret uanset, men du vil kun blive tiltalt for hæleri, såfremt du er i ond tro.....


What Thor-Thor said....
Og i den situation din ven har været i, så giver loven ham mulighed for at kræve erstatning af sælger. Det er nok lettere sagt end gjort (og er ikke nødvendigvis rentabelt), men muligheden foreligger.
Til top
Rolf Lemmike Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Maj-2007
Status: Offline
Point: 1054
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rolf Lemmike Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2018 kl. 19:20
Du kan roligt købe den. Der er ikke tinglyst pant i telefoner. De finansieringsselskaber (ikke teleselskaberne selv) der låner pengene ud til en telefon, er 100% ligeglade om du bruger pengene på en telefon eller på Big Mac. Den første køber skylder selskabet pengene, og skal ikke aflevere mobilen hvis han ikke betaler. Utroligt så mange der tror de ved noget, og som vælger at give deres besyv med, på et forholdsvis spinkelt grundlag ConfusedClap

 
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2018 kl. 19:43
Indrømmet jeg har ikke læst hele tråden grundet igennem, men jeg sidder lige og tænker over mht. det med at købe en telefon, som er købt på afbetaling.

Er det ikke sådan, når en køber, køber noget på afbetaling, så finansierer fx Santander, Ekspres Bank og lign. pengene på køber vegne og udbetaler dem til telefonselskabet? Dvs. at det skyldte beløb/kredit har altså INTET med selve telefonselskabet at gøre? Så derfor kan de vel heller ikke lukke telefonen eller kræve den tilbage?

Banken giver penge til telefonselskabet, og laver en låneaftale med DIG. Om du så vælger at misligholde dit skyldforhold til banken, har ikke noget med telefonselskabet at gøre? Så jeg tror det er en and det der med, at de kan lukke telefonen osv.

Det er jo klart, hvis telefonen er finansieret igennem selve telefonselskabet eller via en telefonregning, så kan de gøre det, men altså ikke, hvis det er en bank der låner dig pengene. Og som Rolf også skriver, så er der jo ikke taget pant i telefonen, så banken kan heller ikke komme og gøre brug af sit pant mod dig.
          
Til top
Rolf Lemmike Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Maj-2007
Status: Offline
Point: 1054
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rolf Lemmike Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2018 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Indrømmet jeg har ikke læst hele tråden grundet igennem, men jeg sidder lige og tænker over mht. det med at købe en telefon, som er købt på afbetaling.

Er det ikke sådan, når en køber, køber noget på afbetaling, så finansierer fx Santander, Ekspres Bank og lign. pengene på køber vegne og udbetaler dem til telefonselskabet? Dvs. at det skyldte beløb/kredit har altså INTET med selve telefonselskabet at gøre? Så derfor kan de vel heller ikke lukke telefonen eller kræve den tilbage?

Banken giver penge til telefonselskabet, og laver en låneaftale med DIG. Om du så vælger at misligholde dit skyldforhold til banken, har ikke noget med telefonselskabet at gøre? Så jeg tror det er en and det der med, at de kan lukke telefonen osv.

Det er jo klart, hvis telefonen er finansieret igennem selve telefonselskabet eller via en telefonregning, så kan de gøre det, men altså ikke, hvis det er en bank der låner dig pengene. Og som Rolf også skriver, så er der jo ikke taget pant i telefonen, så banken kan heller ikke komme og gøre brug af sit pant mod dig.
 
Præcis. Ejerforholdet overgår til køberen af telefonen.
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2018 kl. 11:20
Oprindeligt skrevet af Rolf Lemmike Rolf Lemmike skrev:

Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Indrømmet jeg har ikke læst hele tråden grundet igennem, men jeg sidder lige og tænker over mht. det med at købe en telefon, som er købt på afbetaling.

Er det ikke sådan, når en køber, køber noget på afbetaling, så finansierer fx Santander, Ekspres Bank og lign. pengene på køber vegne og udbetaler dem til telefonselskabet? Dvs. at det skyldte beløb/kredit har altså INTET med selve telefonselskabet at gøre? Så derfor kan de vel heller ikke lukke telefonen eller kræve den tilbage?

Banken giver penge til telefonselskabet, og laver en låneaftale med DIG. Om du så vælger at misligholde dit skyldforhold til banken, har ikke noget med telefonselskabet at gøre? Så jeg tror det er en and det der med, at de kan lukke telefonen osv.

Det er jo klart, hvis telefonen er finansieret igennem selve telefonselskabet eller via en telefonregning, så kan de gøre det, men altså ikke, hvis det er en bank der låner dig pengene. Og som Rolf også skriver, så er der jo ikke taget pant i telefonen, så banken kan heller ikke komme og gøre brug af sit pant mod dig.
 
Præcis. Ejerforholdet overgår til køberen af telefonen.

Nu har jeg siddet og kimet et teleselskab ned, fordi en 13-årig pige stod med en spærret telefon, som hun havde købt brugt og med kvittering. Det ligger nogle år tilbage, men den besked jeg fik var at afdragene ikke var betalt. Der var intet at gøre.
Hvem kan med sikkerhed sige om der er taget pant i telefonen. 

endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2018 kl. 15:13
slumbert - husk på der er 2 forskellige ting her! - der er selve mobilen, som er 1 faktura, OG så er der jo også abonnementet som typisk er et krav når de købes på afbetaling via mobilselskabet. Og Rolf har som sådan ret i det med at det er finansieringsselskaber der overtager byrden, men de arbejder som "1" virksomhed med mobilselskabet, og derfor vil hans ovenstående scenarie ikke helt holde.

En misligheholdelse af en af de 2 aftaler, vil derfor kunne forfølges fra mobilselskabet, og de kan spærre telefonen.
Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2008
Status: Offline
Point: 1922
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thor-thor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2018 kl. 16:37
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Nu har jeg siddet og kimet et teleselskab ned, fordi en 13-årig pige stod med en spærret telefon, som hun havde købt brugt og med kvittering. Det ligger nogle år tilbage, men den besked jeg fik var at afdragene ikke var betalt. Der var intet at gøre.
Hvem kan med sikkerhed sige om der er taget pant i telefonen.

Man kan vel kontakte selskabet den er købt ved/abo. med...

PS. 
Synes det er meget længe siden jeg har hørt om spærring. Gør de stadig det pga. manglende betaling? Er det noget med at de kun spærrer via eget tlf. selskab/netværk? 

PPS.
Men har man en lunken fornemmelse af sælger burde man nok kigge efter en anden tlf. (også selvom man skal give en smule mere....)


Redigeret af thor-thor - 04-April-2018 kl. 16:38
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu