|
Købe MacBook Pro 2017 nu eller? |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Forfatter | |
csell ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4718 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hej. Når jeg prøver at analysere dit spørgsmål, kommer jeg frem til at den teknologiske udvikling ikke er kommet til 4K redigering på Bærbare endnu. GoPro Hero kan optage video i 4K. Men 4K har ca 4 gange flere pixels end FullHD. Det er der kommet Desktops der kan klare, som iMAC Pro, men ikke Bærbare. Jeg har planlagt at bygge en Windows Desktop PC til Videoredigering i 2018 med DaVinchi Resolve. Defor følger jeg deres forum og læser jævnligt om folk der køber kraftige Bærbare, som de ikke er glade for. Men har du gjort dig klart hvilke kompromier du er klar til at akceptere? Jeg mener at med en 4 core kan man redigere op til Full HD på en Bærbar. Eller du har måske adgang til en Desktop når du ønsker at redigere video? Du skriver ikke noget om hvad du har i dag? Har du prøvet at lave nogen af de ting du ønsker at kunne på din nye Bærbar. Hvis din nuværende ikke kan klare det, kender du måske et sted hvor du kan komme og prøve? Hvad gør andre i samme sitiation som dig. Ja, de bygger Desktops. Hilsen Carsten. Redigeret af csell - 20-December-2017 kl. 07:34 |
|
![]() |
|
Potter ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3353 |
Tror enlig det er de færreste der optager 4K med deres Go Pro, med mindre det er Hero 6.
Hero 5 har begrænsing til 25/30 fps.i 4K og uden deres elektroniske stabilization, men stadig H264 Tror de fleste vil benytte 2.7K 50/60fps. Det gjorte jeg selv ind til jeg fik et Hero 6
|
|
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
De fleste youtubere kører gladeligt 4K, 30hz er rigeligt til youtube.
@Csell. - du misser pointen. Det er ikke specifikt 4K videodelen, men det faktum at gopro bruger h.265 som er MEGET mere krævende både at dekode og encode end h.264. Og det ses især i 4K opløsninger. kun de nyeste CPU'er er pt i stand til at de/encode h.265 ved hjælp af hardware. (og gfx fra geforce 900 og alle kort fra da.) Man kan introducere et flow hvor videoen bliver konverteret til PRORES format først, så vil apple maskinerne kunne tage videoen ret let, men det vil så kræve pænt store mængder dataplads. det vil i hvert fald fylde 3-4x så meget som h.265 versionerne. @Potter - ville også gerne have en imac pro, men det bliver ikke med min tegnebog :-) Jeg kommer virkelig ikke til at betale små 50K for en computer - selvom den er helt fantastisk smuk. - til gengæld skal du være opmærksom på at der ikke er NOGET som helst der kan opgraderes i maskinen efterfølgende. - heller ikke rammen!!!
|
|
![]() |
|
Alinity ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 20-Oktober-2016 Status: Offline Point: 279 |
Potter, korrekt, man kan altid vente og vente, men lige netop denne gang synes jeg det er lidt svært. Det synes jeg fordi, at en 13" MBP altid har haft en dual-core CPU, og det vidste man bare. Ville man have en quad-core HQ så skulle man op i en 15". Nu står en 13" så til at få en quad-core ifm. nye CPU fra Intel og AMD, og det er jo lidt spændende at se, hvad det kan gøre ved performance - måske ikke det store, men det er stadig en væsentlig ændring end hvad vi før har set, synes jeg. Samtidig er jeg dog bange for at vente mig selv ihjel forgæves- for hvis der først går en 5-6 mdr. før Apple kommer med nogle nyheder omkring de nye MacBook Pro, og derefter går der yderligere noget tid, inden vi ser dem på markedet, så er det jo rimelig træls at have ventet så længe, måske for ingenting. Jeg har prøvet at arbejde lidt med en MacBook Pro 13" Touch med 8GB ram (dog kun til hverdagsbrug) og her var den lynhurtig og kunne klare alle opgaver uden problemer. Også lidt billede redigering klarede den, men prøvede ikke at arbejde med videoredigering. Så jeg er her: Jeg vil være træt af at købe nu, for så at finde ud af om 5-8 mdr. så kommer der en vildere MBP med quad-core i 13" som kan meget mere. Men derudover, så tænker jeg også, at jeg skal købe mig en 13" MBP i dag og så sætte en Windows PC op her hjemme (stationær) som kan hjælpe mig, når jeg skal redigere 4K og andre tunge grafiske opgaver. Det er sgu lidt et dilemma.
Redigeret af Alinity - 20-December-2017 kl. 15:35 |
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
Grunden til at den er "lynhurtig" - er på grund af nvme drevet der sidder i maskinen. Der sker rigtigt meget når du pludselig får 1,7GB/s i læse hastigheder og nogenlunde tilsvarende i skrivehastighed. Det kan afbøde for rigtigt meget caching ved for lidt ram.
En PC er jo altid modulær og kan opgraderes efter behov, når og hvis du vil/har lyst. |
|
![]() |
|
Alinity ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 20-Oktober-2016 Status: Offline Point: 279 |
Claus:
Er man så ude i, at man kan købe en MacBook Pro i dag, og så ved siden af købe en stationær til redigering af video, og så bruge ens 13" MacBook Pro på farten og til billederedigering? Jeg må tænke det igennem her over julen og finde ud af hvad jeg synes der vil være bedst for mig. Tak for svar.
|
|
![]() |
|
en professionel fotograf/youtuber/whatever har typisk et workflow hvor der laves ting forskellige steder. Men udfordringen er selvfølgelig at der ikke findes nogen som helst final cut til windows. Og det er der det begynder at blive problematisk. - Rigtigt mange arbejder i felten med initiel bearbejdning af materialerne, og når de så kommer på "kontoret" så har de den fulde kraft at arbejde med (og ordentlige vilkår som lysforhold, ordentligt tastatur etc.) Men dem der arbejder i et apple produkt har selvfølgelig ren apple hele vejen igennem, så er står enten en mac pro eller seriøst speccet imac på kontoret. OG ikke mindst lagerplads en masse via thunderbolt/NAS løsninger.
Det er dog de færreste der bruger 13" udgaverne. 15" udgaverne er ikke så voldsomt meget tungere, koster selvsagt en hel del mere, men giver muligheden for et ordentligt workflow.
|
|
![]() |
|
Potter ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3353 |
Den med opgradering er jeg helt med på ![]() BTW: Nogen der en idé om hvor man måske kan erhverve lidt rabat?
Redigeret af Potter - 20-December-2017 kl. 18:46 |
|
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
|
![]() |
|
Claus og I andre:
Jeg er ved at forstå, at en 13" måske ikke passer mine behov, og må over i en 15" - bare af ren nysgerrighed, hvad bruges en 13" MacBook PRO så til? Hvem er den for? ![]() Og nysgerrighed igen: Hvad bruger I selv? Kan næsten regne lidt ud, at Potter er Apple-mand? ![]() |
|
![]() |
|
Jeg har selv apple certificeringer, men har ikke selv apple bærbare mere. - arbejdet dikterer producenten.
hvad kan man bruge en 13" til - lige præcis det du har lyst til - så længe det ikke er intensiv videoredigering.
|
|
![]() |
|
Min søn går på HTX benytter seneste 13" touch til sit skolebrug m.m, men laver også video og billeder på den. Jeg har været på Macintosh/ Apple siden 84 tror jeg det var, og har været med lige siden. Hele familien køre typisk på iMacs Den ældste maskine jeg har kørende er en PowerPC G5 2.5Ghz Quad Core som i øvrigt er vandkølet, køre som iTunes server, dog kun ved behov til musik og film. |
|
|
|
![]() |
|
Tak for jeres svar.
Det belyser lidt, hvorfor I altid er trofaste debattører når emnerne handler om Apple, og det er jo bare skide dejligt ![]() Claus du skriver: hvad kan man bruge en 13" til - lige præcis det du har lyst til - så længe det ikke er intensiv videoredigering. Så dvs. hvad er "intensiv videoredigering"? Hvordan vil du definere det? Men vil det sige, at du godt kan redigere billeder, som du tager med et kamera og redigerer dem bagefter? Eller gælder det også, at "intensiv billederedigering" ikke er så godt for en MacBook Pro 13". Potter: Hvilke slags video og billeder laver din søn på den? Og hvordan oplever han/I at den passer til hans behov? ![]() |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |