recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kejserens nye UHD...skuffelse
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kejserens nye UHD...skuffelse

 Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked
stjernholm Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 68
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stjernholm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kejserens nye UHD...skuffelse
    Sendt: 13-November-2016 kl. 14:27
Kære Nerd-Brødre.

Hvordan er jeres oplevelse af 4K?

Jeg har købt et LG E6 65" UHD/HDR tv, en Panasonic 4K Blu-ray afspiller m.v., og min første oplevelse er, at alt 4K materiale leveres så hård komprimeret, at der er tydelige kompressions artifakter på alle de tilgængelige UHD kilder (UHD BD. Netflix 4K). 

Ved direkte sammenligning af de samme film i HD, opleves slet ikke den samme grad af kompression issues.

Min oplevelse er desværre, at det ikke er et skridt frem at bytte en lille smule detalje og textur, med voldsomme kompressions artifakter der jo fjerner samme. 

Det eneste store der er sket er muligheden for HDR.

- Morten
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2016 kl. 15:24
Oprindeligt skrevet af stjernholm stjernholm skrev:

Kære Nerd-Brødre.

Hvordan er jeres oplevelse af 4K?

Jeg har købt et LG E6 65" UHD/HDR tv, en Panasonic 4K Blu-ray afspiller m.v., og min første oplevelse er, at alt 4K materiale leveres så hård komprimeret, at der er tydelige kompressions artifakter på alle de tilgængelige UHD kilder (UHD BD. Netflix 4K). 

Ved direkte sammenligning af de samme film i HD, opleves slet ikke den samme grad af kompression issues.

Min oplevelse er desværre, at det ikke er et skridt frem at bytte en lille smule detalje og textur, med voldsomme kompressions artifakter der jo fjerner samme. 

Det eneste store der er sket er muligheden for HDR.

- Morten
Nu nævner du jo 2 ting, nemlig 4K (UHD), og HDR.

Jeg ser en del naturfilm i UHD - altså 4K. Hvis optagelsen er god, så kan full HD i samme film, godt gå og lægge sig. UHD er simpelthen bare skønt i mine øjne.

Så er der HDR, jeg kan sagtens se forskel til samme film på BD, men jeg er ikke sikker på at det er et format jeg vil bevæge mig meget rundt i. Jeg venter dog spændt på f.eks. BBC "Planet Earth 2" i UHD/HDR.

Ser jeg HDR materiale på mit Pana 65DX900E har jeg dog ikke noteret mig artifacts.Smile 
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 6276
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hopgreve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2016 kl. 15:27
Hmm , det er ikke sådan at du kører din 4K-BD igennem en receiver først?
MVH
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12238
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2016 kl. 17:34
Der er også dobbelt så mange pixels i forhold til antallet af gigabyte på skiven. Hvorfor folk mener, at UHD BD har bedre komprimering forstår jeg ikke. Det nye komprimerings-codec kan umuligt være så effektivt, at det kompenserer for dette. Derudover skal vi også lige tænke på dybere farver og HDR. Selvfølgelig vil komprimeringen lide!
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2016 kl. 17:42
Og det er noget du ved? UHD skiver må formodes at have flere GB, ellers er det da for tosset
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12238
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2016 kl. 17:49
Ja, det ved jeg. Vi ved hvilke størrelse skiver de bruger, sgu da.

En stor, normal BD-skive er 50 gigabyte, mens den store UHD BD-skive er 100 gigabyte. UHD har fire gange så mange pixels som Fuld HD, nok bedre kendt som 1080p.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2016 kl. 18:49
Jo jo, der findes flere bud på størrelser.

http://www.whathifi.com/advice/ultra-hd-blu-ray-everything-you-need-to-know

Helt op til 128 GB

http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=274111

Redigeret af Kampus - 13-November-2016 kl. 18:53
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2016 kl. 19:47
Uden at jeg skal få det til at lyde som om jeg ikke tror på dig, vil jeg gætte på, at der er nogle indstillinger der forhindrer, at du få fuldt udbytte.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2016 kl. 19:59
Jeg tror ikke at fejlårsagen har noget med komprimering at gøre. Jeg har ikke set komprimerings fejl på de 6 HDR film, som jeg har haft i afspilleren. Jeg kan ikke afvise at der kan være enkelte film hvor et eller andet er gået galt.

Jeg tror langt mere på, at det er indstilligner eller andet, hvor det går galt.Smile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12238
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2016 kl. 20:23
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jo jo, der findes flere bud på størrelser.

http://www.whathifi.com/advice/ultra-hd-blu-ray-everything-you-need-to-know

Helt op til 128 GB

http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=274111


Nej, der står specifikt 50, 66 og 100 gigabyte på begge links.
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2016 kl. 21:05
Jeg er ikke helt med på at det er komprimeringen. Er det ikke sådan at langt de fleste blu-ray skiver slet ikke er fyldt med data? 100 gigabyte bør da være rigeligt
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2016 kl. 21:21
En bluray film fylder alt fra 25 GB og op. Det er hvad dem der ripper skriver. Så jeg kan ikke se at en UHD behøver være mere komprimeret end en FHD
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu