recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kejserens nye UHD...skuffelse
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kejserens nye UHD...skuffelse

Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2016 kl. 14:08
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jamen jeg har jo heller ikke afskrevet mulighederne. Omkring HDMI kabler, teoretisk mja....og nej, da jeg fik min Pana UHD afspiller, havde jeg et af mine gamle HDMI kabler (kan ikke huske versionen) fra afspiller til TV. Det så ikke godt ud. Kablet blev udskiftet med et nyt - bingo.Smile 

Det er aldrig til at vide, hvordan et "defekt" kabel vil vise sig. Men jeg vil tro, at du oplevede andre fejl i billedet end det typiske "komprimeret" billede. Det er ihvertfald ikke en kendt faktor, at defekte HDMI kabler skulle nøjes med at komprimere billedet yderligere. Det vil sandsynligvis mere være i retning af enten/eller. Enten virker det, eller så virker det ikke, hvor ikke virker, vil give sig udslag i decideret pixelfejl/manglende.

Men jeg har bevidst prøvet et kabel som "ikke virkede".

Til top
stjernholm Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Oktober-2007
Sted: Denmark
Point: 68
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stjernholm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2016 kl. 14:15
Boys, det bliver en meget emotionel tråd.  Tråden gik på om i havde lignende oplevelser!  Jeg har nemlig ikke rigtig dyrket UHD i "konsumer-sammenhæng" før.  Oplevelsen er subjektiv, og skal sættes overfor min mangeårige dyrkelse af BD som mit primære medie. 

Afspilleren er hooket direkte op til LG skærmen med et HDMI 2.2 kabel.  

ALT er slået fra, for at få det mest filmiske og korrekte billede.  Herefter er skærmen kalibreret af en ISF certificeret fag-person.   Farver, dynamik og farvekorrekthed er lige i skabet.  

Det jeg piver over, er at kompressions artifakterne ødelægger 4K oplevelsen.   Jeg er måske farvet af at arbejde professionelt med 4K video, hvor de anvendte codecs er lossless eller sågar ukomprimeret.  Pointen er, at det kæmpe trade-off man har gjort ved at rulle 4K ud med kun dobbelt bit-rate i forhold til HD, bare ikke er godt nok, uanset om man benytter et endnu mere effektivt codec.  Man beder nemlig om meget med stort farverum/HDR og så mange pixels.

Der skal næsten ingen ting til, før at der er tydelige artifakter.  Lidt "film-grain" stresser codec`et helt vildt ligesom andre scener med f.eks vand eller tåge giver tydelig blocking på et niveau jeg aldrig har set på BD i HD.   

Den største styrke ved UHD er jo netop detaljerne i f.eks texturer og dem mister man hurtigt til artifakter og andet "kompressionsgrød" i billedet.  Det er ærgerligt.   

Materialet skal helst være helt støjfrit og helst uden nogen særlig bevægelse for at opløsningen virkelig kommer til sin ret.  Det er drøn-ærgeligt og lidt for "smart-i-en-fart" af branchen, der helt sikkert har presset enormt på for at få noget UHD indhold ud til forbrugernes nye UHD skærme, og i skyndingen har accepteret en reelt lavere kvalitet af kompression?

Sammenlignede film inden min post:   "Life of Pi" og den nye Tarzan.   UHD diskene kommer også med en tilsvarende BD i HD.  

Morten Stjernholm
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2016 kl. 14:28
@Stjernholm,

Life of Pi har jeg, og har vist den flere gange for interesserede i UHD/HDR. Selv kalibrerings teknikeren jeg havde forbi for nylig så uddrag af netop den film - ingen problemer overhovedet - ingen artifacts eller andet.

Jeg kan ikke komme på hvad der galt, men der kan jo være fejl i afspilleren - eller dit TV.

Edit: Læs evt. AVFORUMS test af dit TV, her kommer man ind på forskellige fejl i billedet som måske kan have indflydelse på det du oplever - men det skal jeg ikke gøre mig klog på Smile

https://www.avforums.com/review/lg-oled65e6-ultra-hd-4k-oled-hdr-tv-review.12282#sectionAnchor46836

Redigeret af Hother - 14-November-2016 kl. 14:33
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2016 kl. 14:42
Oprindeligt skrevet af stjernholm stjernholm skrev:

Boys, det bliver en meget emotionel tråd.  Tråden gik på om i havde lignende oplevelser!  Jeg har nemlig ikke rigtig dyrket UHD i "konsumer-sammenhæng" før.  Oplevelsen er subjektiv, og skal sættes overfor min mangeårige dyrkelse af BD som mit primære medie. 

Afspilleren er hooket direkte op til LG skærmen med et HDMI 2.2 kabel.  

ALT er slået fra, for at få det mest filmiske og korrekte billede.  Herefter er skærmen kalibreret af en ISF certificeret fag-person.   Farver, dynamik og farvekorrekthed er lige i skabet.  

Det jeg piver over, er at kompressions artifakterne ødelægger 4K oplevelsen.   Jeg er måske farvet af at arbejde professionelt med 4K video, hvor de anvendte codecs er lossless eller sågar ukomprimeret.

Og ud fra den beskrivelse, så hælder jeg endnu mere til, at du netop ser det, som vi andre "almindelige dødelige" ikke bemærker i samme udstrækning, hvilket meget vel kan skyldes, at H265 ikke er effektiv nok, til at overbevise sådan en som dig. 

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2016 kl. 17:05
@Stjernholm,

Hvis du går ind til en forhandler og ser et TV der viser UHD/HDR ser du så de samme billede fejl som på dit TV?
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12359
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2016 kl. 17:09

Sammenlignede film inden min post:   "Life of Pi" og den nye Tarzan.   UHD diskene kommer også med en tilsvarende BD i HD.

Begge film er på BD66-skiver. Hvis du siger, at du ser kompressionsartefakter, så kan vi andre vel ikke bare sige, at det gør du ikke. Hvis du ved hvad en kompressionsartefakt er, så kan du nok også godt spotte den.

Det eneste jeg ville i denne tråd var at forklare hvorfor det var sandsynligt at det rent faktisk var kompressionsartefakter der generede dig. Det har intet at gøre med mine egne erfaringer med UHD, men med det rent faktuelle i, hvor meget UHD fylder i forhold til FHD, og hvor meget der kan være på UHD BD-skiverne. Min pointe forstærkes selvfølgelig yderligere af, at de to film du har kigget på er på BD66-skiver.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2016 kl. 17:47
Det var ikke det du skrev i din første post.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12359
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2016 kl. 18:06
Jo, det var det.
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-August-2006
Point: 1371
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bantam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2016 kl. 21:00

Det jeg piver over, er at kompressions artifakterne ødelægger 4K oplevelsen.
...

Hvilken billedprofil er aktiv, når du afspiller UHD hhv. BD? Den samme eller forskellige?

/lars
Til top
stjernholm Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Oktober-2007
Point: 68
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stjernholm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2016 kl. 12:25
Det er den samme billedprofil.

Life of Pi har nogle gode scener der virkelig lider.  Store total skud af en jungle, let indhyllet i dis (scene 4), glintrende vand på havet, solopgang (scene 13), her er det virkelig udtalt. 

Det fortjener en lidt grundigere test.  Det kan være at mine forventninger bare har været for høje ;-)   Jeg vender tilbage når den første skuffelse har lagt sig, og jeg har sammenlignet lidt mere.  Det er mest fair for alle!    Tak for alle de gode råd!  Fantastisk forum det her!

Morten Stjernholm
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2016 kl. 12:31

Det er den samme billedprofil.

Life of Pi har nogle gode scener der virkelig lider.  Store total skud af en jungle, let indhyllet i dis (scene 4), glintrende vand på havet, solopgang (scene 13), her er det virkelig udtalt. 

Det fortjener en lidt grundigere test.  Det kan være at mine forventninger bare har været for høje ;-)   Jeg vender tilbage når den første skuffelse har lagt sig, og jeg har sammenlignet lidt mere.  Det er mest fair for alle!    Tak for alle de gode råd!  Fantastisk forum det her!

Stjernholm, nu ved jeg ikke hvor du bor, men du er velkommen til at besøge mig i Kastrup for at se om du får samme oplevelse af UHD/HDR på mit set-up - også hvad angår Life of PiSmile 
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-August-2006
Point: 1371
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bantam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2016 kl. 12:32
Prøv lige at kigge på billederne i denne tråd, kapitel 6:

http://forum.recordere.dk/kalibrering-af-lg-oled-2016_topic148642_post1500167.html#1500167

Ligner det noget, som du ser?

Undskyld linket, er på mobilen. Kan ikke styre det...
/lars
Til top

Besvar Besvar Side  <1 3456>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu