recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Køling i skab
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Køling i skab

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Ozzy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Andst, Denmark
Status: Offline
Point: 698
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ozzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Køling i skab
    Sendt: 04-April-2017 kl. 12:19
Hej med jer,

Jeg står og gerne vil lave lidt bedre køling i mit skab, hvor jeg har alt mit netværks grej til at stå. :) Kan se at min ubnt switch køre på fan mere end jeg lige tænker at den skal... :) Temp ligger på små 65- 69grader og det vil jeg gerne have sænket. :) 

Men nu kommer udfordringerne.... Konen vil på ingen måder have at jeg skære hul i døren til skabet ... :) Så hvordan kan jeg løse det bedst :) 

Jeg har vedhæftede et billede her https://1drv.ms/i/s!ApflEzzfwkTsh_41Kgs_M7eWQjnioA

Jeg er meget åben forslag til hvordan jeg kan gør køling bedre her... Samt evt forslag til hvis jeg skal ændre noget inde i skabet. :) 

Kom frisk med gode ideer her.. :) 

Frank
| Samsung 55" D8005 | Samsung 40" C6715 Hvid | Samsung 40" M87 | Samsung 26" R87 | Samsung 22" T220HD |
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6975
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2017 kl. 12:38
Uden luft ingen køling.


Du skal have varmen ud og noget koldere ind.

Hvad med at lave noget i toppen af skabet.   Det er ud til det er indbygget og måske der er luftrum over og i siderne af skabet ?
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2017 kl. 12:39

Hej.

Jeg kan ialt se 4-5 enheder. Kan du ikke begynde med at lave en liste, så vi kan se hvad der er.
Og med 65- 69grader vil jeg tro at du godt selv er klar over hvad for en der rigtigt varmer?

Men ellers. Hvad er der over skabet. Kan der bores et hul eller måske sættes en ventilator der blæser varmen opad?

Hilsen Carsten. 

Til top
Ozzy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Andst, Denmark
Status: Offline
Point: 698
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ozzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2017 kl. 13:02
Hansie.... Yes enig der skal noget varme ud :) 

Jeg kan sagtens lave noget i toppen af skabet, men skabet går til loft, og over er der faktisk loft rum op til loftet. :) 

csell..... Følgende stykke udstyr har jeg derinde

2 x 16 ports patch panel
1 x IGW2000 fiberboks, ikke tilsluttet lige nu
1 x IGW3000 fiberboks ( bliver taget ned i løbet af ugen, også kommer der en mindre boks op uden router) 
1 x UBNT US16-150W Switch. 
1 x Snoos alarm central.
1 x 8 ports analog / dvc-c fordeller. 

Jeg lure selv lidt på at få monteret nogle kølere i toppen af skabet, også i fronten over lågen for at trække luften ind her.. Giver det mening?? :) 
| Samsung 55" D8005 | Samsung 40" C6715 Hvid | Samsung 40" M87 | Samsung 26" R87 | Samsung 22" T220HD |
Til top
Thomas.T Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Juni-2016
Status: Offline
Point: 192
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas.T Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2017 kl. 13:26
Oprindeligt skrevet af Ozzy Ozzy skrev:

Men nu kommer udfordringerne.... Konen vil på ingen måder have at jeg skære hul i døren til skabet ... :) Så hvordan kan jeg løse det bedst :) 


Ny kone, og derefter disse https://www.bygma.dk/vvs/ventilation-og-klima/ventilationsriste/duka-skabsrist-60.3-hvid-60x220mm-3-stkps(100p070780)/
Big smile
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2017 kl. 13:33
Oprindeligt skrevet af Ozzy Ozzy skrev:

Jeg lure selv lidt på at få monteret nogle kølere i toppen af skabet, også i fronten over lågen for at trække luften ind her.. Giver det mening?? :) 

Hej.

Hvis du sætter kølere op, skal du nok købe nogle med kuglelejer.

Men jeg tænker på hvad der sker hvis du bare afmonterer toppen af skabet.

Det vil måske være nok. Hvad syntes i andre?

Hilsen Carsten.


Redigeret af csell - 04-April-2017 kl. 13:34
Til top
Ozzy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Andst, Denmark
Status: Offline
Point: 698
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ozzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2017 kl. 14:08
Hehe afmontere ikke lige toppen på mit skab... Det bliver konen sgu slet ikke gald for :) 

Thomas T. Yes dem har jeg også kigget på hvis jeg skulle lave en åbning i fronten i toppen. :) 
| Samsung 55" D8005 | Samsung 40" C6715 Hvid | Samsung 40" M87 | Samsung 26" R87 | Samsung 22" T220HD |
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2017 kl. 14:30
Det er forhåbentlig din switch interne temperatur der er 65-69 grader, og ikke skabets lufttemperatur.

Du kan forsøge at lave hul i "loftet" af skabet, og montere en blæser så du kan suge den varme luft ud af skabet så den ender oppe over skabene, og så håbe på at der ikke er alt for tæt, så den ikke kan slippe ud.

Juster lågen lidt ud, så den ikke lukker 100% tæt, så der kan blive trukket frisk luft ind via lågen.

Mvh Jesper
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2017 kl. 14:58
Hvis ikke du må lave huller, hvad så med en hvid stoflåge i stedet?

Hvis du skal have luft ud skal der være hul!? Som andre foreslår kan det hjælpe hvis du kan lufte ud gennem toppen. Er der hul op til loftrum er der ikke engang sikkert at du har brug for en blæser - den varme luft stiger selv op.
Til top
Moerkbak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 10-Februar-2010
Sted: Nordjylland
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Moerkbak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2017 kl. 14:58
lige et indspark angående din switch.

det er meget normalt at de ligger med 68+ grader internt, det er de angiveligt lavet til.

Min US-16-150W ligger typisk på omkring 68 grader internt, og blæseren begynder slet ikke før 70 grader.

er det en US-24-250w  du har? I så fald mener jeg ikke den er designet til nogensinde at slukke blæseren. 

Er det en us-16-150w du har, så kan det tænkes du mangler en firmware opdatering til den, de har ændret i det for relatvivt nyligt fordi den rapportere temp warnings alt for tidligt.

At hæve den lidt op kunne muligvis også gøre lidt for den interne temp. 


Redigeret af Moerkbak - 04-April-2017 kl. 15:00
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2017 kl. 15:03
Oprindeligt skrevet af Ozzy Ozzy skrev:

Hehe afmontere ikke lige toppen på mit skab... Det bliver konen sgu slet ikke gald for :) 


Hej.

Hvis du kan 'nøjes' med at afmontere toppen af dit skab slipper du for at montere ventilatorer der med år imellem begynder at larme og så skal skiftes ud.
Hvis det virker kunne du måske montere, hvad jeg vil kalde et groft højttalerstof for at dække hullet.

Hilsen Carsten. 


Redigeret af csell - 04-April-2017 kl. 15:05
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2017 kl. 15:06
Frank

Du skal have luft ind og luft ud.

Over skabet i "væggen" sætter du en rist, samtidig borer du store huller i toppladen af skabet, så varmen kan stige ovenud.

Hylden du har udstyr på, skal skiftes til en der består af lameller, eller er perforeret, så der kan komme luft op gennem hylden.

Nederst på fronten af skabet placeres en rist, og i bunden laver du 5-8 huller med et 50 mm kopbor, hvorefter du monterer rist i bunden, alternativt monterer en perforeret plade over en håndfuld store huller boret med kopbor.

Nu har du mulighed for at trække kold luft ind nedefra og varmen stige ovenud.

Klays
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu