recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kombineret antenne/data-udtag
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kombineret antenne/data-udtag

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
MadsO Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 27-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MadsO Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kombineret antenne/data-udtag
    Sendt: 10-Oktober-2013 kl. 07:22
Hej 

Jeg er i gang med at planlægge kablingen i mit nyeerhvervede hus. Der er heldigvis trukket forholdsvis mange tomrør rundt, så det kommer til at gå ret smertefrit, selvom jeg har planer om at trække mindst to ethernetkabler (cat6a) + antenne til stort set alle rum. 

Dog er der, af uvisse årsager, sparet voldsomt på rørene på kontoret, hvilket giver lidt problemer, da der jo logisk nok er en del udstyr, der skal have forbindelse til både netværk og antenne i netop dette rum.

Der er kun trukket to rør ned til et enkelt 1½ moduls udtag. Jeg overvejer derfor at trække en enkelt ethernetkabel samt et antennekabel. Det er der jo i sig selv enkelt nok. Men problemet kommer, nu hvor jeg skal finde et udtag. 

LK laver godt nok et kombineret Antenne/RJ45-udtag, men såvidt jeg har kunnet se, kun i 2 moduls (http://www.wattoo.dk/fuga-slutdaase-2-modul-td301-tv-r-rj45-1087004714-1087004727-1087004730). 

Så kan det virkelig passe, at et sådant udtag ikke findes i 1½ modul?

På forhånd tak!

Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2013 kl. 13:34
Jeg kan ikke huske at have set det, men ellers må du jo overveje enten at få lavet dåsen om til en 2 modul eller lave en 1,5modul dåse ved siden af.
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
MadsO Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 27-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MadsO Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2013 kl. 13:54
Tak for svaret, db89.

Jeg kom også umiddelbart frem til, at den første mulighed (lave dåsen om til en 2 modul) nok var det mest oplagte, da jeg jo sådan set har de to rør, som jeg til nød kan nøjes med, i hullet allerede. 
Og jeg går ud fra, at det er voldsomt meget nemmere at udvide et eksisterende hul, end at skulle i gang med at trække nye rør osv.?

Det skal lige siges, at mens jeg har fuldstændig styr på netværks- og antennekabler, krydsfelt, switch osv., så ejer jeg ikke skyggen af håndværksmæssige evner, så jeg skal betale mig fra alt der er mere avanceret end at trække kabler i rør og samle udtag.
Til top
lks Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-December-2009
Status: Offline
Point: 133
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lks Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2013 kl. 14:04
Er det gips eller beton væge.

Hvis det er gips og forfra dåser, er det nemmere at lave et 1,5modul hul lige ved siden af og montere en dåse mere. Så kan du flytte det ene af de 2 rør over i den nye dåse.

Det kræver selvfølgelig at der er plads ved siden af, så den ikke kommer i kambulage med skelettet stål eller træ.

Er det beton havde jeg også gået efter 2modul løsningen.
Til top
MadsO Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 27-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MadsO Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2013 kl. 14:10
Det er en murstensvæg (huset er fuldmuret). 
Til top
SilverLine Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 710
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SilverLine Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2013 kl. 20:29
Oprindeligt skrevet af MadsO MadsO skrev:

Det er en murstensvæg (huset er fuldmuret). 



Hej Mads

Som elektriker og glad ejer af IHC, har jeg et foreslag til dig.

Hvis du kun har brug for ét data udtag, og ét antenne udtag, ville jeg sætte en ganske almindeligt dobbelt data udtag(2xRJ45). Og så benytter du disse omforere, i hver ende, på den som skal bruges som antenne : http://www.el-grossisten.com/pi/IHC_Net_tilslutningskabel_TV_R_sort_2_M_12321_1482.aspx

Redigeret af SilverLine - 10-Oktober-2013 kl. 20:30
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
Til top
MadsO Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 27-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MadsO Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2013 kl. 08:31
Hej SilverLine

Jamen det lyder da lige præcis som det, jeg har brug for! :-)

Og det vil fungere, uden jeg er nødt til at købe andre ???IHC-ting???.
Når jeg læser første svar på følgende spørgsmål (http://www.hifigalleri.dk/forum/Generel-Diskussion/27357-rj45_til_coax_tv_antenne_stik), bliver jeg nemlig lidt i tvivl, selvom jeg jo logisk set ikke vil mene, at der er brug for andet end et af de omtalte kabler i hver ende af installationen (og den naturligvis ikke skal føres gennem en dataswitch i krydsfeltet).
Til top
SilverLine Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 710
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SilverLine Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2013 kl. 12:22
Nej, du er kørende, med denne adaptor i hver ende.
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
Til top
MadsO Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 27-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MadsO Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2013 kl. 12:27
Jamen i så fald, så burde mit problem jo være løst!

Jeg takker for forslaget! :-)
Til top
MadsO Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 27-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MadsO Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2013 kl. 18:19
Hmm, ved nærmere eftertanke giver denne løsning vel i stedet nogle andre problemer. Jeg har jo, som tidligere skrevet, planer om at trække Cat6a-kabler. Men disse har jo kun en båndbredde på 500 MHz, hvilket vel ikke er nok til et TV-signal, eller hvad?

Og hvad med skærmning? Var egentlig sikker på, at det skulle være UTP-kabler, men er disse beskyttet nok mod indstråling fra f.eks. mobilnettet, som vi har en del problemer med?

Undskyld de mange spørgsmål :-)
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2013 kl. 22:27
Nu er jeg ikke helt sikker, men mener at der med IHC Net normalt anvendes skærmet Cat7 kabel.
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
agrauballe Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 11-November-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 43
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér agrauballe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2013 kl. 20:18
Har selv stået med samme problem fornyligt i vores hus. Jeg fandt via et indlæg fra en anden tråd her på forummet på at benytte et normalt 1.5 modul med dobbelt rj 45. I dette modul har jeg kun brugt det ene rj45 det andet er blændet af. Herefter har jeg boret et hul til at sætte en f connector til antennen. 

Så til projektet brugte jeg:
Fuga dobbelt 1.5 rj45 modul
En Lexcom 250 connector (har kun monteret cat6 utp) 
En blændprop
En dobbelt f connector med hun i begge ender med omløber møtrik 
F han connector til kablet inde i dåsen. 


Løsningen er noget billigere end at benytte ihc konvertere, men også mere besværlig. 
Det er lidt underligt man ikke kan få det i 1.5 modul hos lk, men de mener nok det kniber med pladsen hvis man skal have et normalt atennestik sammen med rj45. 
Jeg synes det ser ok ud, kan lige sende et billede når jeg kommer til en pc. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu