recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kompakt højtaler i stedet for Centerhøjtaler?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kompakt højtaler i stedet for Centerhøjtaler?

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2012 kl. 20:14
Oprindeligt skrevet af Hifi_andy Hifi_andy skrev:

Hej alle,

Som titlen antyder søger jeg input for og i mod at anskaffe en enkelt kompakt højtaler og bruge som centerhøjtaler i mit setup.

Mit nuværende setup er to B&W 602 trukket af en Onkyo 515. Jeg bruger det til lige dele musik, film, tv og konsol enten på TV eller projektor. 

Lidt uddybende information.
Jeg oplever primært i film og serier at manglen af en center højtaler gør at jeg skal skrue op for lyden for at følge med i dialogen. Det resulterer i at alt anden lyd også forstærkes og så er jeg sådan lige vidt. Jeg har derfor kigget på centerhøjtalere men må indse at jeg ikke har plads i mit hifi møbel da pladsen er begrænset til 33x38x33 cm (HxBxD). 
Jeg undersøger derfor muligheden for feks. at købe en enkelt DM686 eller CM1 og bruge som centerhøjtaler i mit setup. 

Vil det hjælpe på mit problem eller vil det ikke være pengene værd og hvad går jeg eventuelt glip af i forhold til en rigtig centerhøjtaler?

Bud på alternativer der matcher B&Ws klang modtages også gerne.

På forhånd tak for alle input.

Mvh
Andy

Det kan man sagtens. Jeg tror dog ikke man kan få hverken den ene eller den anden højttaler i 1stk pakninger. Normalt kan man kun få 2 af gangen, selv om prisen næsten altid er opgivet pr stk.
Du går ikke glip af noget i forhold til en normal centerhøjttaler. De kan (burde kunne) nøjagtig det samme og som det allerede er skrevet er der ikke nogen grund til at tro at en centerhøjttaler er optimeret til noget som helst andet end at have en anden facon.

Rent faktisk vil man med en almindelig lille reol højttaler have bedre horisontal spredning end man har med de fleste centerhøjttalere, hvor der sidder en bas på hver side af diskanten, men det fælder kun hvis man ikke har lagt den ned. Så hvis man kan få plads til dét er det ikke nogen dum ide at bruge en lille reolhøjttaler som center.

MVH

Redigeret af tvkartoffel - 07-Oktober-2012 kl. 20:19
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2876
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2012 kl. 23:49
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det er min! Der sidder en ekstra stor mellemtone højttaler. Og så er den også designet til at sprede lyden horisontalt.

En center skal ikke sprede mere end L&R under normale omstændigheder.
En center står i midten og skal sprede til begge sider, L&R står i hver sin side, men bør kunne dække helt over til modsatte side.

Der i mod er en center højtaler's brede en ulempe, som man skal arbejde med for at fjerne baffelstep´et.

.....
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2876
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2012 kl. 23:51
Jeg bruger selv en stander højtaler til center.
Den står på toppen af mit TV bord helt ude på kanten (kræver et lavt bord, og tv på væggen).
.....
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2012 kl. 09:24

Det er min! Der sidder en ekstra stor mellemtone højttaler. Og så er den også designet til at sprede lyden horisontalt.

Hvis der er noget den ikke gør, så er det da dét.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2012 kl. 09:41
i samme øjeblik at centeren er den type der ligger ned, er der kompromiser der skal indgåes. jeg har ALDRIG set den type centerhøjtaler i et studie. her er de tre fronter ALTID ens. Alt andet vil være et kompromis. jeg vil tro at en standerhøjtaler generelt er bedre som center , end en center der ligger ned. Den eneste grund til at mange centerhøjtalere ligger ned, er at de skal kunne pladseres i et møbel eller lign.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2012 kl. 11:50
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Okey! Så er alt hvad jeg har læst forkert Confused
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2012 kl. 12:01

så snart at centeren ikke er magen til fronterne bliver der indgået ei kompromis - mange gange er det bare nødvendigt , da det i praksis ikke er muligt at have tre identiske højtalere
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2012 kl. 12:13

Jeg ved ikke hvad du har læst eller hvilket marketings-gøgl B&W har skrevet om deres centerhøjttalere. Men hele problemet med en center er, at de normale mellemtone-diskant-mellemtone centerhøjttalere har en skod off-axis response. Selvom man sidder on-axis vil det stadig være skidt, da man altid hører direkte lyd plus reflektioner, (og dårlig off axis går ind og gør summen af reflektioner og direkte lyd "dårlig").

Måder man kan forbedre dette på er enten, at gøre højttaleren til en 2.5 vejs konstruktion så den ene enhed skæres lavt, eller tilføjer en dedikeret mellemtone enhed så de to basser kan skæres lavere.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2012 kl. 12:27
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jeg ved ikke hvad du har læst eller hvilket marketings-gøgl B&W har skrevet om deres centerhøjttalere. Men hele problemet med en center er, at de normale mellemtone-diskant-mellemtone centerhøjttalere har en skod off-axis response. Selvom man sidder on-axis vil det stadig være skidt, da man altid hører direkte lyd plus reflektioner, (og dårlig off axis går ind og gør summen af reflektioner og direkte lyd "dårlig").

Måder man kan forbedre dette på er enten, at gøre højttaleren til en 2.5 vejs konstruktion så den ene enhed skæres lavt, eller tilføjer en dedikeret mellemtone enhed så de to basser kan skæres lavere.
Det er herinde jeg har læst de vise ord LOL  Min center er en 3-vejs konstruktion med vægten lagt på at gengive dialogen mest tydeligt.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2012 kl. 12:31

Nu fortæller du jo ikke hvad du har læst, så det er lidt svært at forholde sig til. Men for det første så er det ikke rigtigt at der sidder "en ekstra stor mellemtone-højttaler". Det er en 6", præcist som det er på de tilsvarende gulvhøjttalere som HTM 61 er designet til at matche. For det andet, så kan det godt være at den spreder vandret bedre end en højttaler med to mellemtoner, men den spreder vandret RINGERE end en højttaler hvor enhederne er placeret over hinanden - sådan som de er i dine side-højttalere, og i den type højttalere som trådstarter ønsker at bruge som center-højttaler.

Din HTM 61 spreder med andre ord bedre vandret, hvis du stiller den på højkant. Og det er samtidig svaret til trådstarter, principielt vil det være en BEDRE løsning at bruge en almindelig højttaler som center, i stedet for en dedikeret center-højttaler (der som andre har skrevet er designet som de er, af indretningsmæssige årsager og ikke af lydmæssige årsager). Hvordan resultatet bliver i praksis, afhænger så naturligvis af hvilken højttaler man vælger - og ikke mindst hvordan dén så fungerer når den plantes i et møbel. Mange dedikerede center-højttalere er tunet anderledes, for at gøre mindre galt når den ikke står frit. Ofte er center-højttaleren for eksempel uden basport. Derfor kan det ikke HELT udelukkes at en dedikeret center vil lyde bedre i praksis i en given opstilling, men det har i hvert fald ikke noget med spredning at gøre. Ensartet horisontal spredning - det man kalder power response - er _altid_ en fordel, uanset hvad du skal bruge højttaleren til. Men som sagt, en af måderne at sikre dét på, er at placere enhederne over hinanden og ikke ved siden af hinanden.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2012 kl. 12:32

Det er herinde jeg har læst de vise ord LOL  Min center er en 3-vejs konstruktion med vægten lagt på at gengive dialogen mest tydeligt.

Som jeg skrev ovenfor: Det er korrekt når du sammenligner med center-højttalere med to mellemtoner på hver side af diskanten - det er IKKE korrekt når du sammenligner med en traditionel stereo-højttaler.
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2012 kl. 12:38
@ Kampus

EDIT: Nogen kom mig i forkøbet ;-)

B&W HTM61 er jeg ret sikker på er en rigtig 3 vejs konstruktion. B&Ws store gule mellemtone kan, mig bekendt, slet ikke bruges til at spille bas. Det ændrer dog ikke ved at mellemtonen og diskanten udfaser hinanden horisontalt off-axis. Ved det et det er en "liggende" trevejs blive udfasningen endda forskellig alt efter om man sidder til den ene eller anden side for centerlinjen. Man kan ikke gøre noget ved det andet end at rejse højttaleren op og det er heller ikke noget specielt for B&Ws model. De er stort set sådan alle sammen (mere eller mindre). Hvis man vil undgå det skal man op i en anden prisklasse, som eks B&W Center 2 hvor mellemtonen sidder under diskanten, eller bruge en reolhøjttaler - der vender rigtigt.

HTM61 målt off axis på bas-siden:

http://www.hometheater.com/images/archivesart/408bw.Fig3a.jpg

På mellemtone-siden:

http://www.hometheater.com/images/archivesart/408bw.Fig3b.jpg

Begge billeder taget her fra:

http://www.hometheater.com/content/bw-683-surround-speaker-system-measurements

MVH

Redigeret af tvkartoffel - 08-Oktober-2012 kl. 13:02
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu