recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Digital Foto
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kompaktkamera til erstatning af mobilen?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKompaktkamera til erstatning af mobilen?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Emne: Kompaktkamera til erstatning af mobilen?
    Sendt: 04-August-2008 kl. 23:28
Min datter tager mange billeder med sin mobil, men hun er ikke ret godt tilfreds med kvaliteten af billederne.
Derfor har hun spurgt mig om råd til et kamera til max. 1500,-
  1. Det skal være lille
  2. Det skal være robust
  3. Det skal have billedstabilisator
  4. Det må gerne bruge SD-kort
Jeg har ikke ret megen forstand på området, så jeg har lige læst lidt her i forummet. Derfor er kravet om billedstabilisator kommet på.

Jeg kunne måske også skrive, at det gerne skal kunne tage billeder i mørke, men dér er jeg lidt blank, for måske er der ikke så stor forskel på kameraerne?! Jeg kender kun vores gamle Ixus v2, som ikke er værre end andre, jeg har set - men det er stadig slemt

Blitzen rækker ikke langt, og derfor er man bedst tjent med at slå den fra, og så daler kvaliteten...

Jeg er nået frem til Ixus 80 IS som en mulighed. Jeg har set Ixus nævnt flere gange, men Sony og Panasonic samt andre mærker har vel også noget godt i denne ende af prisspektret?
Min datter havde selv set på et Samsung!? som var godt anmeldt, men jeg tror, at det var Gear eller T3, som hun så det i...

Hvad siger I?

Venligst
Søren

Tillægsspørgsmål: Vil jeg kunne tage et almindeligt SD-kort og sætte i, eller vil det være helt håbløst? (Hvis ikke det er godt, bortfalder SD-kort-kravet)
Til top
klander Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Juni-2004
Sted: Denmark
Point: 813
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2008 kl. 23:52

Vælg Canon, billedstabilisatoren er ikke meget bevendt i de billige kameraer da en billedstabilisator der virker koster en del, men Canon har de bedste da de sidder i objektivet. Men nat billeder glem det med et kompakt kamera, deres blitz er ikke meget bevendt og uden kun støj.

Men i forhold til en mobiltelefon er alle kompakt kameraer rigtige gode ;)

Med Venlig Hilsen

Kurt

Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2008 kl. 10:31
OK, tak for det!

Hvad med et almindeligt SD-kort - kan det bruges?

Venligst
Søren
Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Februar-2006
Point: 472
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2008 kl. 10:33
Hvis du er fristet til at købe ét i den billige ende (fordi det er alligevel er svært at finde noget godt i det prisleje), så husk trods alt at købe et kamera med indbygget opladeligt batteri. Som du kan læse i en anden tråd (og som min egen datter har erfaret) er kameraer med AA-batterier håbløse.

Jeg havde samme krav, da jeg skulle købe kamera til min kone og endte selv med at købe et Ricoh Caplio R7 til ca. 1600 kr. Det opfylder alle ovennævnte krav, har samme problemer med blitz, men har til gengæld zoom fra 28-200 mm. Især den indbyggede vidvinkel (28 mm) giver mere spændende billeder. Og generelt er billederne faktisk rimeligt gode (sammenlignet med spejlrefleks).

God fornøjelse med jagten og meld lige tilbage, hvad det ender med - og om det er godt.

vh. ThomasP
Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Februar-2006
Point: 472
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2008 kl. 10:37
PS. Almindeligt SD kort virker fint med Canon og Nikon, men Sony kræver et specielt SD kort, der er dyrere. Og Olympus bruger en tredje type kaldet xD.
Til top
janelne Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 20-November-2005
Point: 309
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2008 kl. 10:48

Canon Ixus er det sikre valg. Kan anbefales.

Kig evt. på 860'eren og opefter, afhængig af pengepungen.

< LINK >

Til top
janelne Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 20-November-2005
Point: 309
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2008 kl. 10:51
Sorry, ser først lige nu, dit max beløb på kr. 1500,00.
Til top
popcorn Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-December-2007
Point: 316
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2008 kl. 11:03

Oprindeligt skrevet af ThomasP ThomasP skrev:

Hvis du er fristet til at købe ét i den billige ende (fordi det er alligevel er svært at finde noget godt i det prisleje), så husk trods alt at købe et kamera med indbygget opladeligt batteri. Som du kan læse i en anden tråd (og som min egen datter har erfaret) er kameraer med AA-batterier håbløse.

Det er jeg så totalt uenig i

Med indbygget opladeligt batteri er du afhængig at skulle vente på det genoplades når det er løbet tør før du kan bruge kameraet igen - eller nødt til at købe et ekstra proprietært batteri der er dyrt.

Hvis kameraet bruge almindelige AA batterier - kan du nøjes med at bruge almindelige genopladelige standardbatterier, hvor sæt nummer 2 kan oplades mens sæt nummer 1 er i kameraet. Samtidig kan man et hvilket som helst sted i verden anskaffe almindelige alkaline AA batterier og benytte hvis man mod forventning skulle løbe tør. Det kan du ikke med et indbygget genopladeligt proprietært batterie hvis det pludselig dør.

Popcorn Hour NMT A-100/A-110/C-200
(Spawn på job)
Til top
zaboom Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 29-November-2004
Point: 354
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2008 kl. 11:03

@ThomasP

AA-batterier er altså også i opladelige versioner. Mit eget kamera (Canon PowerShot S5 IS) bruger 4 stk. AA og kører ca. 500-600 skud, med og uden blitz, på én opladning.

Sony bruger IKKE SD-kort (SecureDigital) men Memorystick

...længe efter glæden over den billige pris, huskes den dårlige kvalitet!
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2008 kl. 11:07
Oprindeligt skrevet af janelne janelne skrev:

Canon Ixus er det sikre valg. Kan anbefales.

Kig evt. på 860'eren og opefter, afhængig af pengepungen.

< LINK >

Jeps, det ser ud til at være et godt kamera...

Oprindeligt skrevet af janelne janelne skrev:

Sorry, ser først lige nu, dit max beløb på kr. 1500,00.

... og ja, det er liige i overkanten

Venligst
Søren
Til top
popcorn Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-December-2007
Point: 316
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2008 kl. 11:09

#Zaboom

præcis

Jeg har lige været på Kreta en uge og skudt et helt 4gb SD kort - på en enkelt opladning af de 4 genopladelige AA batterier der sidder i mit kamera - også et Canon PowerShot S5 IS.

Jeg havde dog 4 ekstra genopladelige batterier samt en oplader med i kufferten, for en sikkerheds skyld, men kunne også have købt alkaline batterier overalt hvis jeg var i byen og pludselig løb tør for batteri. Med den combo bliver det aldrig et problem - det gør det hvis dit interne proprietære batteri pludselig dør i en lille by hvor de ikke lige har den model på den lokale benzintank.

Redigeret af popcorn - 05-August-2008 kl. 11:10
Popcorn Hour NMT A-100/A-110/C-200
(Spawn på job)
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2008 kl. 11:22
Det lyder som en pointe 

Er der imidlertid kameraer i den mindste klasse, som bruger AA-batterier (for dem har jeg mange af)

Hmm, jeg har kigget lidt på Ricoh R7. Det ser umiddelbart ud til, at det kun er Pixmania, som kan få prisen ned under 1500,-
Pixmania handler jeg ikke så gerne med...

Venligst
Søren
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu