recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > IP TV og WebTV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kontant på DR1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKontant på DR1

 Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
binderup Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2011 kl. 15:27
@Klaus

Spørger du mig om jeg syntes at staten skulle købe fibernettet af sig selv? Nej jeg mener at man slet ikke skulle have solgt det fra i starten.


Redigeret af binderup - 26-Maj-2011 kl. 15:27
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2011 kl. 15:29
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Du skriver et NEJ sort på hvidt og det må jeg tro på. Du udøver ellers en del reklame for foretagenet i denne tråd.
 
Nej, jeg reklamerer ikke for noget som helst. Jeg har for eksempel ikke udtalt et jeg syntes at det er i orden den måde FastTV har kørt sagen på, ensidige at jeg mener at det er i orden at kunderne oplever dårligt signal til deres tv.

Det kan godt være at du læser det sådan. Jeg forholder mig til beviselige fakta og så den grumme virkelighed lige udenfor døren.

Jeg syntes en del debattører i denne tråd har lidt svært ved at forholde sig til virkeligheden og se konsekvenserne heraf.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2011 kl. 15:31
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Jeg syntes en del debattører i denne tråd har lidt svært ved at forholde sig til virkeligheden og se konsekvenserne heraf.

Klaus
Det er nok det vi er enige om :-)
 
BS
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2011 kl. 15:41
Oprindeligt skrevet af binderup binderup skrev:

Spørger du mig om jeg syntes at staten skulle købe fibernettet af sig selv? Nej jeg mener at man slet ikke skulle have solgt det fra i starten.


Staten ejer ikke DONG, men har aktiemajoriteten. De ejede alle aktier i DONG frem til 2006, nu (efter opkøbet af aktier fra Nyborg Elforsyning, GEV-Net i Grindsted og Foreningen Energi Horsens) ejer de 76,5%.

Fibernettet (DONGs datterselskab Fiber Newco) blev solgt 17. November 2009, da ejede staten 25% af DONG.

Men stadigvæk er det aldrig staten der har ejet
fibernettet, så hvis det ikke skulle være solgt, ville DONG stadig sidde på fibernettet. De smed cirka en milliard ud af vinduet sammen med salget af fibernettet og så vidt jeg husker er der mange der har klaget over kæmperegninger fra netop DONG energy på eksempelvis el (det har også været i kontant).


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2011 kl. 15:56
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

De tager kostprisen. DONG's net er dyrt at drive (siden DONG heller ikke kunne får det til at løbe rundt). Vil du have at ejerne af fibernet skal tabe penge på at leje deres net ud?


Jeg noterer mig bare at Global Connect åbenbart sagtens kan få det til at løbe rundt med en vifte af udbydere i deres fibernet, endog uden selv at være end-user service provider på mange af de services der termineres via deres net. Der findes altså en vej, hvis ellers der til en start findes en vilje til at have en overskudsgivende fiberforretning.

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af binderup binderup skrev:

Opkøbet af Dongs net var for at opretholde status quo, og de handlede helt fornuftigt hvis man ser med investorernes optik. Men for et land der i den grad er afhængig af IT baserede forretningsområder er jeg ikke sikker på at det har været så god en handel.


Så du mener at staten burde have købt nettet - eller?


Det tør jeg i hvertfald godt indrømme at jeg gerne havde set netop dette. Og mere til, jeg havde optimalt gerne set at der fra start var blevet etableret og investeret i et "offentligt" fibernet, som de komercielle udbydere så kunne konkurrere indbyderdes på (evt også hvad udbygning og vedligeholdelse angår).

Fibernettet skulle imho være en ressource og en infrastruktur som alle komercielle udbydere havde samme og lige adgang til, lige som f.eks landets vejnet også kan tilgås af alle på samme vilkår.

Det ville jo helt klart tjene os som slut-brugere bedst, i forhold til den nuværende situation som man (uden mere hård og kynisk politisk regulering) jo tydeligt ser resultatet af: Et quasi-monopol til brugernes ulykke. Fibernettet er så væsentlig, vigtig og afgørende en infrastruktur i fremtidigt perspektiv at jeg gerne så at vi havde haft fremsynede politikere der på det område var trådt i karakter. ...Og ja, det ville være en langtidsinvestering, men man kunne sagtens hente pengene ind igen på sigt, ligesom med Storebælt forbindelsen. Så havde vi også undgået sådanne håbløse, bagstæberiske, teknologihæmmende og kundeskadende situationer som aktuelt i forbindelse med de-facto udbyder-monopolet på TDC's fibernet.

Løbet er naturligvis kørt, og en broget situation er nu en anden. Men jeg er ikke et sekund i tvivl om at det på sigt kommer de kommercielle overskudskasser til gavn, og bliver vores lommer til savn. Væsentlige og samfundsnødvendige langtidsinvesteringer har det jo med at kunne tjene sig ind på sigt, spørgsmålet er bare til hvis fordel det bliver? Og her bliver det nok næppe til vores.


Redigeret af TBC1 - 26-Maj-2011 kl. 16:08
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2011 kl. 17:18
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Jeg noterer mig bare at Global Connect åbenbart sagtens kan få det til at løbe rundt med en vifte af udbydere i deres fibernet, endog uden selv at være end-user service provider på mange af de services der termineres via deres net. Der findes altså en vej, hvis ellers der til en start findes en vilje til at have en overskudsgivende fiberforretning.


Deres net er også ganske anderledes og grundlagt på løsninger til erhvervslivet.

Klaus


Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
binderup Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2011 kl. 18:16
@Klaus

Hammel mener jeg er dækket af EnergiMidt? Så vidt jeg lige kan læse mig til har de bedre overskud end forventet - så helt skidt er det vist ikke alligevel det fibernet. Pengene skal de nok tjene ind igen - det sker bare ikke lige på et par år.

Til top
ARTISTEN Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 468
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2011 kl. 18:41
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:


Jeg noterer mig bare at Global Connect åbenbart sagtens kan få det til at løbe rundt med en vifte af udbydere i deres fibernet, endog uden selv at være end-user service provider på mange af de services der termineres via deres net. Der findes altså en vej, hvis ellers der til en start findes en vilje til at have en overskudsgivende fiberforretning.



Det tør jeg i hvertfald godt indrømme at jeg gerne havde set netop dette. Og mere til, jeg havde optimalt gerne set at der fra start var blevet etableret og investeret i et "offentligt" fibernet, som de komercielle udbydere så kunne konkurrere indbyderdes på (evt også hvad udbygning og vedligeholdelse angår).

Fibernettet skulle imho være en ressource og en infrastruktur som alle komercielle udbydere havde samme og lige adgang til, lige som f.eks landets vejnet også kan tilgås af alle på samme vilkår.

Det ville jo helt klart tjene os som slut-brugere bedst, i forhold til den nuværende situation som man (uden mere hård og kynisk politisk regulering) jo tydeligt ser resultatet af: Et quasi-monopol til brugernes ulykke. Fibernettet er så væsentlig, vigtig og afgørende en infrastruktur i fremtidigt perspektiv at jeg gerne så at vi havde haft fremsynede politikere der på det område var trådt i karakter. ...Og ja, det ville være en langtidsinvestering, men man kunne sagtens hente pengene ind igen på sigt, ligesom med Storebælt forbindelsen. Så havde vi også undgået sådanne håbløse, bagstæberiske, teknologihæmmende og kundeskadende situationer som aktuelt i forbindelse med de-facto udbyder-monopolet på TDC's fibernet.

Løbet er naturligvis kørt, og en broget situation er nu en anden. Men jeg er ikke et sekund i tvivl om at det på sigt kommer de kommercielle overskudskasser til gavn, og bliver vores lommer til savn. Væsentlige og samfundsnødvendige langtidsinvesteringer har det jo med at kunne tjene sig ind på sigt, spørgsmålet er bare til hvis fordel det bliver? Og her bliver det nok næppe til vores.
 
Jeg er helt enig i ovenstående, godt  skrevet, det har netop også været min påstand!!
Hjemmebio er fedt:Pioneer SC-LX87,buttkicker,dali blue 6006, OPPO 95,QED kabel og JBL N24 i bag.

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2011 kl. 20:04
Oprindeligt skrevet af binderup binderup skrev:

Hammel mener jeg er dækket af EnergiMidt? Så vidt jeg lige kan læse mig til har de bedre overskud end forventet - så helt skidt er det vist ikke alligevel det fibernet.


Nu sælger de også andre ting end fibernet.......

Uden at have kigget dybere ind i regnskabet er der jo ingen der kender til hvad fibernettet koster....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2011 kl. 20:07
Oprindeligt skrevet af ARTISTEN ARTISTEN skrev:

Jeg er helt enig i ovenstående, godt  skrevet, det har netop også været min påstand!!


Din påstand var nu 10 millioner erhvervsvirksomheder og 5,5 millioner privatabbonnementer.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
binderup Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2011 kl. 20:31
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

 
Nu sælger de også andre ting end fibernet.......

Uden at have kigget dybere ind i regnskabet er der jo ingen der kender til hvad fibernettet koster....

Klaus

Så et overskud på 9 mio mere end forventet er skidt? ok så.... 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2011 kl. 20:54
Oprindeligt skrevet af binderup binderup skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

 
Nu sælger de også andre ting end fibernet.......

Uden at have kigget dybere ind i regnskabet er der jo ingen der kender til hvad fibernettet koster....

Klaus

Så et overskud på 9 mio mere end forventet er skidt? ok så.... 


Nej, det skriver jeg ikke noget om.

Prøv at læs det jeg skriver en gang til.....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 3456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu