recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Konvertere DR HD fil til AVCHD med undertekster
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKonvertere DR HD fil til AVCHD med undertekster

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
ehelmer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Emne: Konvertere DR HD fil til AVCHD med undertekster
    Sendt: 17-August-2010 kl. 13:06
Det sker- en sjælden gang- at der er en film på DR HD, som jeg gerne vil gemme på en AVCHD skive.
AVCHD kan let laves med tsMuxeR, hvis man har de tre elementarfiler, video, lyd og tekst.

Video signalet kan enten bruges umiddelbart eller omkodes.
Lyden kan let omkodes til AC3.
Men hvad med evt. undertekst?

Det er for det første svært at pille den ud af TS filen.
ProjectX kan nogenlunde, men jeg får kun grimme tekster ud af det.
ConvertXtoDVD kan læse underteksterne ind i en DVD, og de kan så trækkes ud af denne.
Resultatet er rimelig pænt, men det langsommeligt og besværligt.
Kender I metoder, der er bedre eller nemmere?

Ovennævnte undertekst skal så omkodes til BD tekst.
Det skulle angiveligt kunne ske med BDSup2Sub.
Den laver godt nok teksterne om, men problemet er så at de er helt ude af sync, enten afspilles de for hurtigt eller for langsomt.
Jeg har ikke kunnet finde en årsag eller en løsning på dette.
Har I prøvet noget tilsvarende og  med bedre resultat?

Erik Helmer Nielsen
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10474
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2010 kl. 13:25

Hvis du absolut vil have optagelsen på en skive ville jeg foreslå at brænde den som rå data. Så mister du hverken kvalitet eller undertekster, men får måske problemer med at afspille filen på dit udstyr.

Flemming

Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
ehelmer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2010 kl. 16:44
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Hvis du absolut vil have optagelsen på en skive ville jeg foreslå at brænde den som rå data. Så mister du hverken kvalitet eller undertekster, men får måske problemer med at afspille filen på dit udstyr.
Min PC og mit TV står i hver sin ende af huset, så den realistiske løsning er at bruge en skive, som kan afspilles på en BD afspiller, også om en måned eller et år.
Kvaliteten behøver ikke at blive forringet.
Formatet skal være et standard format. Det kunne jo også ske at familie eller bekendte gerne vil have en kopi.

Erik Helmer Nielsen
Til top
ehelmer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2010 kl. 13:38
Jeg kan som nævnt ikke få korrekte undertekster på en AVCHD fil.
Er der slet ingen der er interesseret i problemet?

Jeg kan i stedet lave en MKV fil med stort set samme data, blot med idx/sub undertekster, og her virker underteksterne korrekt, afspillet på en PC.
Der skulle være BD afspillere på markedet, som angiveligt kan afspille MKV filer i HD opløsning.
Kan de så også vise undertekster i idx/sub format og hvilke modeller kan evt. gøre det?

Erik Helmer Nielsen

Til top
Hansemand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Marts-2006
Point: 537
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2010 kl. 13:51
Oprindeligt skrevet af ehelmer ehelmer skrev:

Jeg kan som nævnt ikke få korrekte undertekster på en AVCHD fil.
Er der slet ingen der er interesseret i problemet?

Jeg kan i stedet lave en MKV fil med stort set samme data, blot med idx/sub undertekster, og her virker underteksterne korrekt, afspillet på en PC.
Der skulle være BD afspillere på markedet, som angiveligt kan afspille MKV filer i HD opløsning.
Kan de så også vise undertekster i idx/sub format og hvilke modeller kan evt. gøre det?

Erik Helmer Nielsen

Jeg er interesseret i problemet. Hvordan har du fået "pæne" undertekster i idx/sub fra DR HD? Alt hvad jeg har prøvet til dato dur ikke til noget.
Mvh Hansemand
Til top
ehelmer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2010 kl. 17:11
Oprindeligt skrevet af Hansemand Hansemand skrev:

Jeg er interesseret i problemet. Hvordan har du fået "pæne" undertekster i idx/sub fra DR HD? Alt hvad jeg har prøvet til dato dur ikke til noget.
Som jeg skrev i mit første indlæg, så har jeg prøvet med 'ProjextX' og med 'ConvertX2DVD'.
'ProjextX' kan godt demuxe undertitlerne, men resultatet bliver altid grimt hos mig.
'ConvertX2DVD' kan læse video og tekst i TS filerne og laver så en DVD mappe.
Den kan man let trække underteksterne ud af med f.eks. VSrip. De er så i idx/sub format.
Disse tekster ser rimelig pæne ud til at kunne anvendes.
Da de er i SD opløsning skal de omkodes til HD opløsning. Det gør jeg med 'BDSup2Sub' samtidig med at de konverteres til BDsup format.
Jeg laver så en AVCHD mappe med 'tsMuxeR' ud fra de tre elementar filer, h264, ac3 og idx.
Teksterne kommer til at se ganske pæne ud i AVCHD filen, men det går galt med deres timing.
De kommer helt ud af sync og det er det, der er mit største problem.

Det ville være fint hvis du, og gerne også andre, gider prøve proceduren og fortælle dine resultater.

Erik Helmer Nielsen
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2010 kl. 17:33
Har du prøvet subtitlescreator? Set delay på første bmp hvorefter resten følger med. Det er noget ged det hele. Hvorfor fanden kan DR ikke bare lave undertekster som de gjorde før så Projectx kunne bruges og det hele så pænt ud. Det convertering som du beskriver tager jo en halv krig. Det er muligt jeg prøver din metode senere på dagen, men for h...... GAB GAB. 
Mvh Hansemand
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2010 kl. 19:57
Har du styr på framerate efter konvertering? DR-HD 50 fps og dvd 25 fps. Jeg har prøvet som du beskriver men har fejl på ca de halve subs efter turen i BDsup2sub. De første subs var ca ok men filmen er en fra kina så det er lidt svært at bedømme korrekt. Som Mkv er der kun ca. + 300 mlsek til forskel så , som du skriver, ok. Nu prøver jeg en engelsk talende film og ser.
Mvh Hansemand
Til top
ehelmer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2010 kl. 23:23
[QUOTE=Hansemand]Har du styr på framerate efter konvertering? DR-HD 50 fps og dvd 25 fps. /QUOTE]
 Nej!!
Hvis jeg vælger 50fps, så afspilles underteksterne ca 2 gange for hurtigt, de stopper med den sidste tekst ca. midt i filmen.
Så må 25fps da være det rigtige. Men nej, så afspilles teksterne for langsomt og de stopper også midt i filmen.

Erik Helmer Nielsen
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2010 kl. 10:33
Jeg har prøvet en anden(engelsk) film og er så småt ved at opgive. Min interesse ligger(lå) i at afspille en DR-HD film med alternativ lydspor (5.1). Jeg kan ikke afspille i VLC da den ikke viser timecode på ts filer. Jeg kan afspille i MPC Hc men så kan jeg ikke se DVB undertekster. Derfor var jeg interesseret i "pæne" idx/sub så jeg kunne lave en MKV fil. Gad vide hvad DR har gjort ved underteksterne i HD? DR K undertekster kan blive pæne i Projectx så vidt jeg husker. 
Mvh Hansemand
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4804
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2010 kl. 11:07
Problemet er, at DVB-undertekster har en større farve-palette end DVD-undertekster har, og hvis man bruger den til at lave pæne anti-aliasede undertekter med i DVB, så kan DVD-standarden ikke gøre det lige så pænt.

Hvilken farve-palette (IRD Color Model) benytter du i ProjectX? Jeg bruger DKTV2-Hvid½Trans og den laver da acceptable DVD-undertekster ud af det.

Redigeret af HeartWare - 21-August-2010 kl. 11:08
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2010 kl. 11:50
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Hvilken farve-palette (IRD Color Model) benytter du i ProjectX? Jeg bruger DKTV2-Hvid½Trans og den laver da acceptable DVD-undertekster ud af det.

Jeg(og andre) har kun problemer Med DR-HD undertekster. Hvor har du DKTV2-Hvid½Trans fra og snakker vi DR-HD? Jeg har kun DK DR-Hvid/Sort, DK TV2-Hvid/sort, DK TV2-Hvid/omrids, uk og highlight. De andre har slettet.

Mvh Hansemand
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu