recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kopi computer 1 => ekstern HDD => computer 2
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKopi computer 1 => ekstern HDD => computer 2

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Infinity Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1078
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2011 kl. 14:40
Hvis ikke du har nogle problemer er det noget vås jeg skriver,  men omvendt (?)
Denne fil må du:
- Læse og køre (det kan den så ikke)
- Læse
 
men du har ikke fuld kontrol, du må ikke redigere den, du må ikke skrive i den og du har heller ingen specielle tilladelser.
 
Administrator, derimod, han må.... ja kik på en af dine egne filer.
Højreklik på filen i stifinder, Egenskaber, Sikkkerhed, og Bingo!
 
mvh Infinity
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2011 kl. 14:55
Ok - når man nu aldrig har bekymret sig om administrator rettigheder osv. på de computere jeg har installeret (jeg har aldrig oprettet specifikke brugere, når jeg har installeret Windows (tror jeg nok)) - så er der altså ikke "fuld kontrol" over filerne?
 
Kan man vælge alle filerne på computeren og på én gang ændre tilladelserne for alle filerne - sådan at det bliver nemmere at kopiere dem fra computer til andre enheder eller computere???
 
Når jeg kigger på en tilfældig fil på min egen computer, har jeg heller ikke fuld kontrol.


Redigeret af Thorvald - 10-December-2011 kl. 14:56
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Infinity Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1078
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2011 kl. 23:18
Hvis enhver der kom forbi computeren kunne vælge alle filerne og klikke et par gange og så have overtaget rettighederne til filerne, så var der jo ikke meget sikkerhed i det system.
 
Jeg synes du skal få din kone til at give dig rettigheder til filerne, hun kan evt kopiere filerne over til dig.
mvh Infinity
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2011 kl. 10:37
Altså, det er jo lidt ligemeget, når nu det er mig der arbejder med hendes computer. Jeg kan vel give mig selv rettighed til at kopiere filerne. Så jeg spørger igen: Kan jeg markere (vælge) alle data filer og så under funktioner, lave "fuld kontrol"? Og vil det hjælpe noget med hensyn til kopiering af dataene?
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Infinity Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1078
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2011 kl. 13:51
Og jeg svarer igen:
Oprindeligt skrevet af Infinity Infinity skrev:

Hvis enhver der kom forbi computeren kunne vælge alle filerne og klikke et par gange og så have overtaget rettighederne til filerne, så var der jo ikke meget sikkerhed i det system.
 
Hvis det er dig selv der bruger konens computer, så er nedstående en smule forkert:
Oprindeligt skrevet af Infinity Infinity skrev:

 
Jeg synes du skal få din kone til at give dig rettigheder til filerne, hun kan evt kopiere filerne over til dig.
 
Så skal du give dig selv rettigheder til filerne.
 
Du behøver ikke Fuld kontrol for at kopiere filerne:
 
 
Og NEJ dét kan du heller ikke sætte på alle filerne på en gang.
 
Prøv at kopiere filerne over i 'Delte filer'-mappen, så giver du i skikkelse af din kone adgang til at andre kan Redigere, Læse, Køre og Skrive filerne. Og det er nok.
Du kan også kopiere filerne fra NTFS drevet til et FAT32 drev (hvis de er mindre end 4 GB) så mister de Sikkerheds funktionen i NTFS drevet og alle kan Redigere, Læse, Køre og Skrive dem.
mvh Infinity
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2011 kl. 03:00
Ok, at kopiere filerne over i 'delte filer' mappen på hendes computer først, ville nok være det enkleste. Og så derefter kopiere dem over på min eksterne HDD. Men jeg forstår dog ikke helt at det skal være så besværligt. For hvad så hvis man vil bruge kopien som back-up - så er det jo lidt besværligt hele tiden at skulle kopiere dem over i 'delte-filer' mappen først. Det gør jeg jo heller ikke med kopierne af alle mine data på min computer. Her bruger jeg dog et synkroniseringsprogram / backup program. Ved ikke om det ændrer noget.
 
Jeg forstår ikke helt at man ikke kan ændre tilladelsen for alle filerne på én gang. Hvis jeg stiller mig på en tilfældig mappe, med flere undermapper osv. på min computer, højreklikker og under egenskaber, går ind under sikkerhed og rediger, kan jeg godt ændre tilladelser dér. Gælder det så ikke for hele mappen med dens mappe- og filstruktur?


Redigeret af Thorvald - 12-December-2011 kl. 03:01
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Infinity Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1078
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2011 kl. 18:17

Da WindowsNT kom frem i det forrige århundrede kom det nye filsystem NTFS med sikkerheds mulighederne også. Der er altså INTET nyt under solen i disse ting. Enhver Windows begynder bog har et afsnit om Sikkerhedsfunktionen i NTFS.

Forstil dig situationen: Du skal skilles fra din kone og du har fået fingre i hendes computer. Er det så rimeligt at du bare uden videre kan læse hendes dokumenter? Her antager jeg at hun har beskyttet sin computer med password. Det er det ikke og det er forbud ifølge loven om persondata beskyttelse.

Du skriver at det besværligt at lave back up. Det er det på ingen måde! Du kan kopiere dine filer til en ekstern harddisk (NTFS eller FAT32) og tilbage igen uden problemer. Problemet opstår først når du vil flytte filerne fra en ejer til en anden ejer.
Fremover gør du det ved at kopiere dem til en FAT32 harddisk og derfra videre til den anden computer, eller du opretter dig som Godkendt bruger på din kones computer med samme log in som du bruger til din egen computer og så har du ingen problemer.

Du kan godt sætte egenskaberne for en mappe og så vil det nedarves til underliggende filer og mappe – MED MINDRE nogle af dem har fået tildelt særlige egenskaber. Det er den absolut forkerte måde at lave back uppen på. Der er jo en grund til at egenskaberne er der og vælger du at overrule dem i blinde løber du en stor risiko ved hacker angreb eller tyveri.
mvh Infinity
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2011 kl. 08:21
Jeg kan måske også lave en FAT32 partition på min eksterne HDD??
 
Jeg har aldrig beskyttet mine computere eller de computere, jeg har installeret med password. I udgangspunktet forstår jeg godt det med at den enkelte computer er tilknyttet den enkelte ejer, men jeg foretrækker at holde tingene så enkle som muligt af hensyn til den daglige brug. Og jeg har ikke noget behov for at beskytte min computer med password - for enten er jeg i nærheden eller også er den låst inde. Hvis vi skulle skilles, ville hun selvfølgelig få sin computer - men iøvrigt har hun ikke noget på den som er særligt privat, i hvert fald ikke overfor mig.
 
Godkendt bruger på min kones computer med samme login som jeg bruger på min egen computer; Når nu jeg ikke har noget login så kan jeg vel ikke bruge denne option.
 
Når nu sikkerhedssystemet er så "besværligt", hvorfor har jeg så ikke haft problemer, når jeg har kopieret data fra mine gamle computer til ny - sidst netop via ekstern harddisk? Er det fordi jeg brugte GoodSync (til 1 til 1 kopi)??
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Raum Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 27-Oktober-2011
Sted: Hovedstaden
Status: Offline
Point: 278
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2011 kl. 14:27
har fulgt tråden på sidelinien og forstår ikke helt....

Har du en bruger på din kones PC som bare ikke er password-beskyttet?
eller bruger i 1 bruger begge to?


Til top
Raum Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 27-Oktober-2011
Sted: Hovedstaden
Status: Offline
Point: 278
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2011 kl. 14:31
PS: Jeg vil til hver en tid tale for at ALLE der bruger en PC skal have hver deres konto og password på disse.

Det har jeg også lært mine forældre på 66 og 71 - det tager ikke lang tid at taste et password.
Og vil man som du vil kunne arbejde med alle kontoer - så opretter jeg altid en administrator-konto til mig selv, hvor jeg kan tage kontrol over alle mapper/filer jeg har brug for.


Til top
Infinity Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1078
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2011 kl. 14:46
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Jeg kan måske også lave en FAT32 partition på min eksterne HDD??
 
Det kan du godt. Hvis du bruger Hasta la Vista eller 007 kan diskmanegeren skabe pladsen på ensisterende harddisk ved at formindske en partition og så opretter du bare en Fat32 formateret partition der.
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

 
Godkendt bruger på min kones computer med samme login som jeg bruger på min egen computer; Når nu jeg ikke har noget login så kan jeg vel ikke bruge denne option.
Du kan oprettet et login til din konto med et password. Du har sandsynligvis allerede kontoen og mangler bare at sætte passwordet på.
 
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

 
Når nu sikkerhedssystemet er så "besværligt", hvorfor har jeg så ikke haft problemer, når jeg har kopieret data fra mine gamle computer til ny - sidst netop via ekstern harddisk? Er det fordi jeg brugte GoodSync (til 1 til 1 kopi)??
Mon ikke den gamle harddisk var formateret i Fat32 ? GoodSync er god, men det kan ikke omgå rettighed-reglerne.
mvh Infinity
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2011 kl. 14:52
Oprindeligt skrevet af Raum Raum skrev:

har fulgt tråden på sidelinien og forstår ikke helt....

Har du en bruger på din kones PC som bare ikke er password-beskyttet?
eller bruger i 1 bruger begge to?

 
Der er ingen brugere - eller måske er det vel mere korrekt at siger at der er kun én, som vi begge bruger.
 
Jeg tvivler stærkt på at den harddisken på den forrige computer var i FAT32.


Redigeret af Thorvald - 13-December-2011 kl. 14:53
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu