recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kopibeskyttelse og forumregler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKopibeskyttelse og forumregler

 Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Emne: Kopibeskyttelse og forumregler
    Sendt: 17-September-2008 kl. 15:53

Jeg har nu nogle gange diskuteret kopibeskyttelse her på forumet, i forskellige sammenhænge.

Det går nu op for mig - jeg jeg troede ikke det kunne være rigtigt, så fattede det ikke - at recorder.dk's regler forbyder diskution af kopibeskyttelse og omgåelse af disse, i de tilfælde hvor det er nødvendigt for privat tilegnelse af et beskyttet værk.

Privat tilegnelse er ikke en ophavsretslig handling, og derfor gælder ophavsretsloven ikke her.

Men, for mig, af stadig uklare grunde, har recorder.dk altså valgt, helt at afvisse sådanne diskussioner på forumet. Endnu mere forvirrende er denne regel for mig, når man adskillige gange oplever, at recordere.dk redaktionelt behandler emnet, i form af omtale af programmer til omgåelse af kopibeskyttelse.

Så redaktionen må åbenbart gerne viderebringe information om emnet, men brugerne må ikke debattere det.

Forklaring søges venligst



Redigeret af erla - 17-September-2008 kl. 16:21
Til top
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2008 kl. 02:01

For lige at ridse situationen op... der er tale om at diskutere kopiering af kopibeskyttet materiale af originaleksemplarer, der er lovligt indkøbt, indenfor hjemmets fire vægge.

Ophavsretsloven siger vedr. privatkopiering:

"Eksemplarfremstilling til privat brug

§ 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det ikke sker i erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at

1) opføre et bygningsværk,

2) fremstille et eksemplar af et kunstværk ved afstøbning, ved aftryk fra original plade eller stok eller på nogen anden måde, som indebærer, at eksemplaret kan opfattes som en original,

3) fremstille eksemplarer af edb‑programmer i digitaliseret form,

4) fremstille eksemplarer i digital form af databaser, når eksemplarfremstillingen sker på grundlag af en gengivelse af databasen i digital form, eller

5) fremstille enkelte eksemplarer i digital form af andre værker end edb-programmer og databaser, medmindre det udelukkende sker til personlig brug for fremstilleren eller dennes husstand.

Stk. 3. Uanset bestemmelsen i stk. 2, nr. 5, er det ikke tilladt uden ophavsmandens samtykke at fremstille eksemplarer i digital form på grundlag af et eksemplar, der er lånt eller lejet.

Stk. 4. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at benytte fremmed medhjælp ved eksemplarfremstillingen, når der er tale om

1) musikværker,

2) filmværker,

3) litterære værker, såfremt den fremmede medhjælp medvirker i erhvervsøjemed,

4) værker af brugskunst eller

5) kunstværker, såfremt eksemplarfremstillingen har form af en kunstnerisk gengivelse.

Stk. 5. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke brugeren ret til ved eksemplarfremstilling af musikværker og filmværker at anvende teknisk udstyr, der er stillet til rådighed for almenheden på biblioteker, i forretningslokaler eller på andre offentligt tilgængelige steder. Det samme gælder for litterære værker, såfremt det tekniske udstyr er stillet til rådighed i erhvervsøjemed."

Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=117519

Så bare man gør det selv, er det som udgangspunkt lovligt at fremstille kopier af musik og film til eget brug.

Men så er der spørgsmålet om beskyttelsen af "tekniske foranstaltninger", som nogle mener sætter ovenstående ud af kraft.

"Kapitel 6 a

Tekniske foranstaltninger m.v.

§ 75 b. Det er ikke tilladt at omsætte eller i kommercielt øjemed besidde midler, hvis eneste formål er at lette ulovlig fjernelse eller omgåelse af tekniske indretninger, som er anvendt til at beskytte et edb-program.

§ 75 c. Det er ikke tilladt uden samtykke fra rettighedshaveren at foretage omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger.

Stk. 2. Det er ikke tilladt at fremstille, importere, sprede, sælge, udleje, reklamere for salg eller udlejning af eller i kommercielt øjemed besidde indretninger, produkter eller komponenter, der

1) er genstand for salgsfremme, reklame eller markedsføring med henblik på omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger,

2) kun i begrænset omfang har andet kommercielt formål eller anden kommerciel anvendelse end omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger eller

3) primært er udviklet, produceret, tilpasset eller ydet med henblik på at muliggøre eller befordre omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger.

Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 2 finder tilsvarende anvendelse på tjenesteydelser.

Stk. 4. Ved effektive tekniske foranstaltninger i stk. 1 og 2 forstås enhver form for effektive tekniske foranstaltninger, der under deres normale funktion har til formål at beskytte værker og andre frembringelser m.v., som beskyttes i henhold til denne lov.

Stk. 5. Bestemmelserne i stk. 1-4 gælder ikke for beskyttelse af edb-programmer.

Stk. 6. Bestemmelserne i stk. 1-4 er ikke til hinder for forskning inden for kryptering.

§ 75 d. Ophavsretslicensnævnet, jf. § 47, stk. 1, kan på begæring pålægge en rettighedshaver, som har gjort brug af de i § 75 c, stk. 1, nævnte effektive tekniske foranstaltninger, at stille sådanne midler til rådighed for en bruger, som er nødvendige for, at denne kan drage fordel af bestemmelserne i §§ 15 og 16, § 17, stk. 1-3, § 18, stk. 1 og 2, § 21, stk. 1, nr. 2, § 23, stk. 1, og §§ 26-28, 31 og 68. Imødekommer rettighedshaveren ikke pålægget inden 4 uger fra nævnets afgørelse, kan brugeren uanset bestemmelsen i § 75 c, stk. 1, foretage omgåelse af den tekniske foranstaltning. Bestemmelserne i 1. og 2. pkt. finder kun anvendelse i forhold til brugere, som har lovlig adgang til værket eller frembringelsen m.v.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder kun anvendelse, i det omfang rettighedshaveren ikke ved frivillige foranstaltninger, herunder aftaler med andre involverede parter, har sikret, at brugeren uanset anvendelsen af effektive tekniske foranstaltninger kan drage fordel af de i stk. 1 nævnte bestemmelser.

Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 1 finder ikke anvendelse på værker og andre frembringelser m.v., der på kontraktmæssige vilkår stilles til rådighed for almenheden på en sådan måde, at almenheden har adgang til dem på et individuelt valgt sted og tidspunkt, jf. § 2, stk. 4, nr. 1, 2. led.

§ 75 e. Det er ikke tilladt uden samtykke fra rettighedshaveren at

1) fjerne eller ændre elektroniske oplysninger om rettighedsforvaltning eller

2) foretage eksemplarspredning, import med henblik på eksemplarspredning eller overføring til almenheden af værker og andre frembringelser m.v., hvor de elektroniske oplysninger om rettighedsforvaltning er blevet fjernet eller ændret uden samtykke.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder kun anvendelse, hvis de pågældende handlinger foretages af en person, som ved eller burde vide, at handlingerne foranlediger, muliggør, letter eller skjuler en krænkelse af retten til et værk eller en anden frembringelse m.v., som beskyttes i henhold til denne lov."

Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=117519

Ovenstående lyder jo meget bombastisk og er rimelig kompliceret jurasnak. Derfor udgav Kulturministeriet en vejledning til fortolkning af denne nye beskyttelse, kort tid efter at den blev indført. Her hedder det bl.a. :

"De nye regler beskytter alene tekniske foranstaltninger, der har til formål at forhindre eller begrænse ophavsretligt relevante handlinger, navnlig kopiering. Privat fremførelse af et værk er ikke en ophavsretligt relevant handling. Foranstaltninger, der forhindrer eller besværliggør den personlige tilegnelse af et værk – typisk afspilning og afvikling af cd’er, dvd’er osv. i privatsfæren – omfattes dermed ikke af beskyttelsen. "

Kilde: http://www.infokiosk.dk/sw10376.asp

Så for så vidt, at der er tale om omgåelse af bestemmelser omkring beskyttelse af tekniske foranstaltninger, i forbindelse med privat brug og tilegnelse af værker, der er lovligt indkøbt af forbrugeren, og brugen kun sker indenfor privatsfæren, så er vi altså tilbage ved §12.

Bemærk at der ikke kun står "afvikling af CD'er, DVD'er osv i privatsfæren" - men der står "typisk afvikling af CD'er, DVD'er osv i privatsfæren" - dette åbner (efter min mening) for andre tilfælde end afspilning og afvikling af den konkrete fysiske CD eller DVD, f.eks. kopiering af værket til en central media server, med henblik på afvikling og tilegnelse af værket via relevante klienter i forbrugerens hjem. (Jeg vil naturligvis meget gerne høre, hvis der er nogle der kan argumentere for, at "f.eks." ikke kan betyde, at der kan findes andre eksempler på privat afspilning og tilegenelse end de anførte, hvor den samme undtagelse nødvendigvis må gøre sig gældende).

Anyway!

På trods af ovenstående, har recordere.dk indført en regel om, at netop emnet om privat tilegnelse af kopibeskyttede originalkopier indkøbt af forumets brugere, på diverse platforme som de tekniske foranstaltninger forhindrer forbrugerne i at tilegne sig værkerne fra, ikke må diskuteres.

Jeg kan se to mulige grunde til dette:

1. recordere.dk frygter at blive dømt for at etablere "fremmed medhjælp" til omgåelse af tekniske foranstaltninger.

Dette hænger dog ikke sammen med, at recordere dk redaktionelt har udgivet adskillige artikler omhandlende produkter, der netop er designet til at omgå tekniske foranstaltninger og sætter brugeren i stand til at foretage kopiering af kopibeskyttet materiale. faktisk må det vel siges at være alvorligere for en evt. anklage om at medvirke til "fremmed medhjælp", hvis det er recordere.dk's redaktion der formidler oplysningerne om hvilke programmer der kan foretage disse operationer, end hvis det er information der udveksles imellem forumets brugere i forskellige diskusionstråde.

2. Recordere.dk's redaktion ønsker ikke at provokere industrien, ved at medvirke til oplysning om hvordan brugerne kan omgå tekniske foranstaltninger, fordi industrien er uening med den gældende lov om, hvorvidt der er tale om en ophavsretslig handling eller ej, og derfor advokerer for, at al snak om omgåelse af tekniske foranstaltninger er fremmed medhjælp og dermed en potentiel ulovlighed.

Men dette hænger igen ikke sammen med, at recordere.dk's redaktion, har skrevet og udgivet adskillige redaktionelle artikler, om produkter der er designet til at omgå tekniske foranstaltninger...

Desuden - ad. 2 - recordere.dk skal naturligvis ikke pisse i egen kommerciel rede, og ødelægge sine muligheder for at tjene annoncekroner på annoncærer. Men annoncør-indtægter hænger nu en gang sammen med brugere at eksponere annoncer overfor, og dels vil det mindske værdien for brugerne og dermed føre til færre brugere og deraf potentielt færre annonceindtægter, hvis dette emne - som er af stigende vigtighed for flere og flere af sitets brugere - konsekvent bortcensureres, og dels er det ikke mit indtryk, at recordere.dk lever af annoncer fra hverken film- eller musik-industrien, så evt. trusler om at trække annoncer tilbage fra denne kant, er vel mildt sagt hypotetiske.

-oOo-

Så hvad er det egentlig recordere.dk ønsker at opnå med de regler for brug af forumet, der forbyder diskussion af programmer til omgåelse af tekniske foranstaltninger, uanset om det er med et lovligt formål (jvnf. kulturministeriets vejledning om ophavsretsligt relevante handlinger) før øje ?

Er recordere.dk uening i kulturministeriets vejledning, og mener redaktionen, at kopiering til privat brug, af lovligt erhvervede originaleksemplarer, er en ophavsretslig handling ?

I så fald, hvad bygger redaktionen denne holdning på ?

-oOo-

Med den dybeste respekt for recordere.dk., en stor og dybfølt tak for et fantastisk informativt og inspirrerende site, samt ønsket om en saglig debat og håbet om derigennem at opnå større indsigt i noget, der p.t. virker aldeles uforståeligt for mig,

/erla



Redigeret af Sandal - 18-September-2008 kl. 09:02
http://www.privatkopisterne.dk
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2008 kl. 09:51

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Er recordere.dk uenig i kulturministeriets vejledning, og mener redaktionen, at kopiering til privat brug, af lovligt erhvervede originaleksemplarer, er en ophavsretslig handling?

Det jeg skriver i det følgende er alene et udtryk for min personlige fortolkning og kan derfor ikke tages som den generelle holdning i redaktionen - vi er nemlig ikke enige.

Vi er enige om, at eksemplarfremstilling til brug i privatsfæren, under visse forudsætninger, er tilladt iht. ophavsretslovens § 12. Så udgangspunktet er, at det er tilladt.

Dette udgangspunkt bliver så modificeret af ophavsretslovens § 75 c, stk. 1, der foreskriver:

Det er ikke tilladt uden samtykke fra rettighedshaveren at foretage omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger.

Det er således ikke tilladt at omgå en teknisk foranstaltning, hvis dette er nødvendigt for at fremstille en kopi af værket. Dette er ordlyden af bestemmelsen og ud fra en ordlydsfortolkning, kan jeg ikke komme til et andet resultat.

Hvis vi så kigger lidt på kulturministeriets vejledning, så vil jeg give dig ret i, at formuleringen/ordvalget nogle steder kunne være bedre. Vejledningen indhold og fortolkning er ikke nødvendigvis gældende ret, men da det må forventes, at denne er lavet med udgangspunkt i INFOSOC direktivet og lovforslaget, kan vi godt benytte denne som udgangspunktet for vores debat.

Oprindeligt skrevet af Kulturministeriet Kulturministeriet skrev:

Foranstaltninger, der forhindrer eller besværliggør den personlige tilegnelse af et værk – typisk afspilning og afvikling af cd’er, dvd’er osv. i privatsfæren – omfattes dermed ikke af beskyttelsen.

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Bemærk at der ikke kun står "afvikling af CD'er, DVD'er osv i privatsfæren" - men der står "typisk afvikling af CD'er, DVD'er osv i privatsfæren" - dette åbner (efter min mening) for andre tilfælde end afspilning og afvikling af den konkrete fysiske CD eller DVD...

Dette er efter min mening en stærk overfortolkning af ordet typisk. Dette er alene et eksempel på en tilegnelse af et bestemt medie.

Kulturministeriet skriver også flere gange senere det modsatte af din fortolkning:

Oprindeligt skrevet af Kulturministeriet Kulturministeriet skrev:

Det vil derimod ikke være tilladt at bryde en kopispærring med henblik på fremstilling af en kopi af dvd-filmen.

Oprindeligt skrevet af Kulturministeriet Kulturministeriet skrev:

Hvis der er en kopispærring, må man imidlertid ikke omgå denne for at fremstille kopien...

Jeg har derfor svært ved at forstå, hvordan du mener du kan opretholde din fortolkning af loven, når både en ordlydsfortolkning og vejledningen foreskriver det modsatte.

Kigger vi derimod lidt på formålet med loven, så skriver Kulturministeriet også noget interessant:

Oprindeligt skrevet af Kulturministeriet Kulturministeriet skrev:

Kopispærringer bør indrettes på en sådan måde, at de forhindrer eller begrænser ulovlig kopiering m.v., samtidig med at de muliggør lovlig brug i henhold til ophavsretslovens undtagelsesbestemmelser.

...men det forventes, at kopispærringer i fremtiden indrettes på en sådan måde, at det er muligt at tage en eller flere kopier til personlig brug; dette er i hvert fald intentionen med loven.

Formålet/intentionen med loven, er således ikke at forhindre eksemplarfremstilling til brug i privatsfæren, men det har været nødvendigt at indføre reglerne om tekniske foranstaltninger, for at forhindre eller begrænse den ulovlige eksemplarfremstilling. Det har så været håbet, at industrien ville udvikle nogle tekniske foranstaltninger, der gjorde det muligt at fremstille få kopier til personligt brug.

Oprindeligt skrevet af Kulturministeriet Kulturministeriet skrev:

Kopispærringer bør indrettes på en sådan måde, at de forhindrer eller begrænser ulovlig kopiering m.v., samtidig med at de muliggør lovlig brug i henhold til ophavsretslovens undtagelsesbestemmelser. Kulturministeren har tillid til, at pladeselskaberne m.v. vil følge denne opfordring.

Dette er desværre ikke sket, men det ændre ikke på, at loven stadig forbyder omgåelse af tekniske foranstaltninger.

Så længe der ikke er foretaget lovændringer, er det min efter min fortolkning - der er i overensstemmelse med både ordlyden og vejledningen - ikke lovligt at foretage eksemplarfremstilling af værker beskyttet af tekniske foranstaltninger.



Redigeret af Sandal - 18-September-2008 kl. 10:41
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
enand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2006
Status: Offline
Point: 819
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2008 kl. 10:00

Hej Sandal

"Så længe der ikke er foretaget lovændringer, er det min efter min fortolkning - der er i overensstemmelse med både ordlyden og vejledningen - ikke lovligt at foretage eksemplarfremstilling af værket beskyttet af tekniske foranstaltninger."

Kunne man ikke sige, at når det er imod lovens hensigt at forhindre kopiering til eget brug, så kunne vi jo skubbe på for en lovændring allerede ved at diskutere det. Selveste domstolene dømmer jo også på "forventet efterbevilling", når de ved, at der er lovændringer på vej.

Eller vi kunne skære igennem ved at vedtage, hvad hvad vi selv synes. Det er ikke forbudt at diskutere omgåelse af kopibeskyttelse, lige så lidt som at diskutere, hvilken kniv der ville være mest effektiv ved et røveri osv. osv. Det ligger der ingen opfordringer i.

Mvh.

 

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2008 kl. 13:17
Oprindeligt skrevet af enand enand skrev:

Kunne man ikke sige, at når det er imod lovens hensigt at forhindre kopiering til eget brug, så kunne vi jo skubbe på for en lovændring allerede ved at diskutere det. Selveste domstolene dømmer jo også på "forventet efterbevilling", når de ved, at der er lovændringer på vej.

Sandal og jeg har tidligere snakket sammen om, at få formuleret en ny skrivelse til kulturministeriet, for at få svar på de spørgsmål omkring dette. Desværre kom det til at hænge lidt, fordi jeg har været voldsomt belastet af arbejdet det sidste halve år. Jeg håber snart at kunne finde noget tid til det, mest af alt fordi jeg for snart et år siden har sendt dem en mail, som jeg aldrig fik svar på.

Oprindeligt skrevet af enand enand skrev:

Eller vi kunne skære igennem ved at vedtage, hvad hvad vi selv synes. Det er ikke forbudt at diskutere omgåelse af kopibeskyttelse, lige så lidt som at diskutere, hvilken kniv der ville være mest effektiv ved et røveri osv. osv. Det ligger der ingen opfordringer i.

Recordere.dk har allerede skåret igennem og sagt, at det ikke er tilladt her på forumet. Det er som tidligere nævnt netop usikkerheden i lovgivningen der gjorde, at vi følte os nødsaget til at gøre dette og gå til den sikre side, fremfor at bidrage til at få ført uvidne brugere ud i noget, som senere viser sig at være ulovligt. Hensyntagende til sponsorerene har vi også følt os nødsaget til at tage, da det er deres navne der står på spil, hvis de støtter et forum, som debattere og beskriver, hvordan man udfører ulovlige handlinger.

Dette ER argumentet for Recordere.dk´s regler på dette punkt. Og det er ufravigeligt indtil der kommer et klart og tydeligt svar fra kulturministeriet. Vi kan så godt debattere, og evt. præcisere, hvor og hvordan vi så kan snakke om noget der nærmer sig, f.eks ved om en nyhed af AnyDVD er på kant af reglerne eller ej. Jeg har ikke noget godt svar på det lige nu, desværre, da jeg godt kan se sagen fra begge sider. Nyheden er en nyhed der er værd at skrive om i sig selv, men omvendt er funktionaliteten i programmet på kant af reglerne. Det er en svær vurdering, meget svær. Og jeg kan ikke sige, at nyheden var berettiget.

 

Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2008 kl. 13:28
Det ville hjælpe hvis man havde klare regler, så som at link omtale med
mere der omhandler en hver form for digital kopi er helt forbudt, da
www.recorder,dk let kan komme i kleme, hvis der bliver formidler link
eller råd om kopi der kan misbruges.

Så hvis politiker tog sig samme og forbyde alle formere for digital kopi,
så ville live værre lette og værker med kopibeskyttelse skal værre 100%
forbudt at kopier også til privat bruge, derved er AnyDVD ulovlig at købe
og bruge.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2008 kl. 13:46

Startrek - De klare regler du efterlyser, dem kan man ikke lave, for der findes digitale medier, som du godt må kopiere. Og det er alle dem UDEN kopi beskyttelse. Det kunne f.eks være dine egne video optagelser, som du har ført over på DVD. Der findes også DVD film, som slet ikke har kopibeskyttelse.

Så en så firkantet regl, kan man ikke lave. Det er begrebet kopibeskyttelse som er afgørende for, om man må eller ikke må.

 

Til top
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2008 kl. 13:59
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Startrek - De klare regler du efterlyser, dem kan man ikke lave, for der findes digitale medier, som du godt må kopiere. Og det er alle dem UDEN kopi beskyttelse. Det kunne f.eks være dine egne video optagelser, som du har ført over på DVD. Der findes også DVD film, som slet ikke har kopibeskyttelse.

Så en så firkantet regl, kan man ikke lave. Det er begrebet kopibeskyttelse som er afgørende for, om man må eller ikke må.

 

- medmindre, altså, at kopibeskyttelsen forhindrer tilegnelse af værket i privatsfæren, i hvilket tilfælde den godt må omgås...

Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2008 kl. 14:08
Det er jo let at lave enkel regler, nemlig at det du selv har prod. digital
kan du kopier som du vel, da det er dig der ejer rettigheder til dem,
anders ting må ikke kopires digital, så let er det.

Det er faktis den enste måde at man kan komme alle former for ulovlig
digital kopiering til lives på, for mensket er indrette på den måde at hvis
man kan omgås loven, så gør men det.

At film og pladeselskaber netop laver Kopiebskyttelse, er netop i klar
tekst at de ikke ønsker at værker skal kopires, hele ikke privat.

I bund og grund er det film og pladeselskaber der eje rettigheder til
værkern og ikke dig, derfor sætte de klare regler op for hvad du må og
ikke må.
Til top
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2008 kl. 14:16

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Det er jo let at lave enkel regler, nemlig at det du selv har prod. digital
kan du kopier som du vel, da det er dig der ejer rettigheder til dem,
anders ting må ikke kopires digital, så let er det.

Det er faktis den enste måde at man kan komme alle former for ulovlig
digital kopiering til lives på, for mensket er indrette på den måde at hvis
man kan omgås loven, så gør men det.

At film og pladeselskaber netop laver Kopiebskyttelse, er netop i klar
tekst at de ikke ønsker at værker skal kopires, hele ikke privat.

I bund og grund er det film og pladeselskaber der eje rettigheder til
værkern og ikke dig, derfor sætte de klare regler op for hvad du må og
ikke må.

Så når jeg bruger Squeezecenter, så må jeg ikke kopiere kopibeskyttede CD'ere til min server så jeg kan afspille dem derfra ?

Det betyder at jeg i praksis ikke mere kan købe ny musik og pladeselskaber fraskriver mig som kunde, selvom jeg med glæde betaler for den musik jeg vil lytte til. Det er pladeselskaberne ikke interesserede i - så du kan ikke stille det så firkantet op.

"Så må du lade være med at bruge en netværksafspilloer og købe en gammeldags CD-afspiller", vil du så måske sige.

Men hvorfor skal pladeselskaberne bestemme hvilken afspiller jeg hører min indkøbte musik på - hvilken interesse har de i det ?

Det afgørende for dem må være, om jeg køber musikken eller ej...

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2008 kl. 14:25

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:


At film og pladeselskaber netop laver Kopiebskyttelse, er netop i klar
tekst at de ikke ønsker at værker skal kopires, hele ikke privat.

Det er så ikke helt korrekt. Min opfattelse er faktisk, at de hellere end gerne så, at deres værker kunne afvikles på så mange måder som muligt, præcis som musik industrien har indset. Men i filmindustrien er man så hårdt ramt af piratkopier og dermed mistede indtægter, så man er enorm nervøs for at gøre noget effektivt ved det. Det værste er bare, at den løsning der findes i dag, den er ikke gavnlig for hverken filmindustrien eller forbrugerne, og så mister filmindustrien ENDNU mere ved det.

Det er netop derfor at lovgivningen lægger op til, at loven skal ændres, så den private forbruger skal have mulighed for at afvikle deres indkøbte film på alle mulige tænkelige måder, så længe det ikke betyder at ophaveren mister indtægt ved det. Igen - præcis ligesom audio CDérne i dag.

Og det er den løsning der tilsyneladende trækker i langdrag!

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

I bund og grund er det film og pladeselskaber der eje rettigheder til
værkern og ikke dig, derfor sætte de klare regler op for hvad du må og
ikke må.

Helt enig. Jeg har erhvervet mig retten til at bruge en film som ophaveren har bestemt jeg skal. Det er præcis denne del man som forbruger skal tænke over, næste gang man vil erhverve sig en film.

HVORDAN ønsker man som forbruger at afvikle filmen. Hvis ikke det lovligt er muligt at afvikle den f.eks fra et Media Center/NAS, så bør man overveje at undlade at invester i filmen, hvis det var den måde man havde i sinde at afvikle den på. Og det er det jeg mener med, at filmindustrien mister indtægt, når folk forholder sig til afviklingen på den måde.

Det er tåbeligt for alle parter, men bolden ligger hos filmindustrien og vores lovgivningen. Sidstnævnt får vi aldrig til at diktere afviklingsmuligheder. Dels må de ikke og dernæst er min opfattelse, at de heller ikke tør. Filmindustrien er simpelthen ikke en hr. hvem som helst!

 

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2008 kl. 14:33
Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Det er jo let at lave enkel regler, nemlig at det du selv har prod. digital
kan du kopier som du vel, da det er dig der ejer rettigheder til dem,
anders ting må ikke kopires digital, så let er det.

Det er faktis den enste måde at man kan komme alle former for ulovlig
digital kopiering til lives på, for mensket er indrette på den måde at hvis
man kan omgås loven, så gør men det.

At film og pladeselskaber netop laver Kopiebskyttelse, er netop i klar
tekst at de ikke ønsker at værker skal kopires, hele ikke privat.

I bund og grund er det film og pladeselskaber der eje rettigheder til
værkern og ikke dig, derfor sætte de klare regler op for hvad du må og
ikke må.

Så når jeg bruger Squeezecenter, så må jeg ikke kopiere kopibeskyttede CD'ere til min server så jeg kan afspille dem derfra ?

Det betyder at jeg i praksis ikke mere kan købe ny musik og pladeselskaber fraskriver mig som kunde, selvom jeg med glæde betaler for den musik jeg vil lytte til. Det er pladeselskaberne ikke interesserede i - så du kan ikke stille det så firkantet op.

"Så må du lade være med at bruge en netværksafspilloer og købe en gammeldags CD-afspiller", vil du så måske sige.

Men hvorfor skal pladeselskaberne bestemme hvilken afspiller jeg hører min indkøbte musik på - hvilken interesse har de i det ?

Det afgørende for dem må være, om jeg køber musikken eller ej...

BINGO! (til det hele)

Det er netop derfor at rigtig mange i musikindustrien VALGTE at fjerne kopibeskyttelsen. De indså lyn hurtigt, at du gerne vil afvikle dine cdére fra din squeeze, og de vil gerne have du køber deres cdére og du kan høre dem på din squeeze, for hvis du ikke kan, så finder du musikken på en anden måde, som for dem betyder, at de mister de penge du ellers ville have betalt.

Det er PRÆCIS den situation som filmindustrien mangler at indse. Og jo længere tid de er om det, desto værre bliver det bare. Folk vælger enten at ignorerer lovgivningen, og kopiere deres indkøbte film, eller så finder de filmen på nettet. Alternativet er jo, at de helt undlader at invester i filmen. Uanset hvad, så er det filmindustrien som taber på dette, og engang imellem får grupper som AGP en finurlig ide og fanger den skumle stakkels forbruger som den helt store bandit han er.

Alt i alt een stor gang tåbelighed og idioti, som kun har een reel taber, filmindustrien!

Mht. til dine kopibeskyttet CDére, så er det samme problemstilling. Du må IKKE kopiere dem. Det er det som afvikler dem, der skal have licens til at afvikle dem, f.eks som DRM beskyttelse, som efter min mening er noget fanden har skabt! En gakket løsning som kun har skabt endnu et nyt problem. Heldigvis er det ikke så udbredt, endnu.

 

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu