|
Kopibeskyttelse og forumregler |
Besvar | Side <12345 6> |
Forfatter | ||||
erla
Guld medlem Oprettet: 10-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 693 |
Sendt: 18-September-2008 kl. 16:48 | |||
1. Den forhinder min personlige tilegnelse af værket. Om værket findes på CD, LP, Cassette eller lakplade er ligegyldigt. Rettighedshaver har ikke ret til at diktere brug af en bestemt type afspiller - han har eneret til at give mig lov til at tilegne mig værket. Når jeg har erhvervet mig denne ret, er det min sag hvordan jeg gør det. Det er f.eks. ikke rimeligt, at kunstnere der udgiver på Sony og Sony's datterselskaber, kan bestemme at deres værker kun må afspilles med Sony-afspillere - det har aldrig været hensigten med loven! 2. Kopibeskyttelsen er netop i dette tilfælde undtaget lovens beskyttese, da det foregår i privatsfæren, og derfor jvnf. kulturministeriets vejledning, ikke er en ophavsretslig relevant handling. |
||||
HeartWare
Guld medlem Oprettet: 22-Oktober-2003 Sted: Bagsværd, DK Status: Offline Point: 4804 |
Sendt: 18-September-2008 kl. 17:50 | |||
Dvs. fordi jeg ikke kan afspille min BluRay disc på min CD-afspiller (eller min kaffemaskine for den sags skyld), så har jeg ret til at kopiere den over på en disk jeg kan afspille?
Den må du længere ud på landet med, min ven... |
||||
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver |
||||
centric
Super bruger Oprettet: 25-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 422 |
Sendt: 18-September-2008 kl. 18:00 | |||
For at det hele ikke skal blive til håbløse sammenligninger: Det er lovligt at bryde en kopisikring på en CD og den kun (med kopisikring) kan afspilles i Windows og du kun har Mac OS på din computer. Om det så også er lovligt at bryde en kopisikring på en MP3 fil fordi ens MP3 afspiller ikke kan afspille den pågældende kopisikring vil jeg tro, men ved det ikke. |
||||
erla
Sendt: 18-September-2008 kl. 18:02 | |||
Så længe det foregår indenfor privatsfæren, og udgangspunktet er en lovligt erhvervet originalkopi, så ja. Kan du forklare mig hvad kunstnerne mister ved det ? Jeg har en lovligt erhververet originalkopi af Hanne Boels CD - hvor er det hun mister indtægter, fordi jeg kopierer den til min server og lytter til den via mine netværksafspillere ? Hun mister intet, i forhold til, hvis jeg indkøbte en CD-afspiller til hvert rum, og tog CD'en med fra rum til rum. Alternativt trak ledninger fra stuen til de andre rum, så samme CD kunne høre i alle rum på samme tid. Der er altså hverken logik eller understøttelse i loven for, at forhindre mig i at gøre som jeg gør. Derimod skader det Hanne Boel, og hendes kunstner-kollegaer på EMI, hvis jeg skal frasortere de udgivelser der er beskyttede, fordi de er ulovlige for mig at afspille, og jeg derfor undlader at købe dem - da jeg som sagt ikke har en CD-afspiller at høre dem på. Redigeret af erla - 18-September-2008 kl. 18:08 |
||||
erla
Sendt: 18-September-2008 kl. 18:06 | |||
Det er lovligt og beskrevet i bemærkningerne til loven, at det er lovligt at omgå tekniske foranstaltninger på DVD'er, så man kan afspille dem under Linux, som er et alternativt styresystem end windows, til hvilket styresystem der ikke findes afspillere der kan afspille kopibeskyttede CD'ere. Så ja - har du ikke en afspiller der kan afspille det værk du lovligt har indkøbt, men du har mulighed for at afspille det indkøbte værk på en anden afspiller, så må du gerne omgå evt. tekniske foranstaltninger for at opnå dette. Hvordan du vil få lyd ud af din kaffemaskine ved jeg ikke - men hvis du kan, så er det lovligt. |
||||
erla
Sendt: 18-September-2008 kl. 18:21 | |||
Præcis! Loven kan og skal ikke rettes imod den ene eller den anden specifikke teknologi. Selve loven handler om hvilken ånd man ønsker udmøntet, for hvis man i en lovtekst rettede den imod et specifikt styresystem eller et filformat, ville den hurtigt blive outdatet. I 2002 udgav kulturministeriet derfor en vejledning til fortolkning, der tog datidens typiske situationer op. Her hedder det: "Privat fremførelse af et værk er ikke en ophavsretligt relevant handling. Foranstaltninger, der forhindrer eller besværliggør den personlige tilegnelse af et værk – typisk afspilning og afvikling af cd’er, dvd’er osv. i privatsfæren – omfattes dermed ikke af beskyttelsen. " Kilde: http://www.infokiosk.dk/sw10376.asp Det væsentlige er, at selv her er teksten formuleret, så den ikke udelukkende og definitivt omhandler afspilning og afvikling af CD'ere og DVD'ere. Derimod bruger den disse handlinger som eksempler på, hvilke ophavsretslige handlinger der er undtaget for lovens beskyttelse og dermed lovlige. Da der er tale om eksempler, kan teksten også bruges som udgangspunkt for fortolkning af lovligheden af handlemåder der ikke er indeholdt i de beskrevne eksempler. Hvis en anden handlemåde har samme konsekvenser, både for ophavsretshaver og forbruger, er det rimeligt at formode, at det i eksempelteksten beskrevne vedr. lovligheden, ogå o det nye eksempel er gældende. Redigeret af erla - 18-September-2008 kl. 18:22 |
||||
HeartWare
Guld medlem Oprettet: 22-Oktober-2003 Sted: Bagsværd, DK Status: Offline Point: 4804 |
Sendt: 18-September-2008 kl. 19:05 | |||
Sorry - det passer ikke... Det gælder kun for afspilning af ORIGINALEN - ikke for afspilning af KOPIER. Bliver din Squeezebox forhindret i at afspille ORIGINALEN p.gr.a. kopibeskyttelsen, så må du omgå den, men da den slet ikke kan afspille CD'en som skive, så har du altså IKKE lov til at bryde kopisikringen. Loven giver dig ret til at afspille CD'en - SKIVEN. Ikke til at afspille musikstykkerne. At du ikke ønsker at afspille det på en afspiller, der passer til formatet giver dig ikke ret til at omgå en kopibeskyttelse for at konvertere den til ET ANDET FORMAT. På samme måde giver loven mig heller ikke lov til at bryde kopi-beskyttelsen på en BluRay disk for at kunne konvertere den til DVD-format bare fordi jeg ikke har en BluRay-afspiller. Kun hvis kopi-sikringen forhindrer mig i at afspille disken på en BluRay-afspiller kan jeg påberåbe mig den ret, men at jeg ikke kan afspille en BluRay-disk på min DVD-afspiller giver mig ikke den ret - for det er ikke kopisikringen, der forhindrer mig i det. På samme måde er det ikke kopi-sikringen, der forhindrer dig i at afspille din Hanne Boel CD - det er fordi din SqueezeBox slet ikke har et CD-drev. Havde den et CD-drev og den ikke kunne afspille DISKEN, så havde du en ret til at omgå beskyttelsen for at kunne afspille den PÅ EN SKIVE på din SqueezeBox - ikke til at konvertere den til et andet format. Redigeret af HeartWare - 18-September-2008 kl. 19:11 |
||||
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver |
||||
lahan
Guld medlem Oprettet: 14-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9402 |
Sendt: 18-September-2008 kl. 19:12 | |||
Hej Hvad så med dette eksempel. Må man fjerne DRM på WMA filer, som man har købt online, hvis man kun har Mac OS X. Mac OS x kan afspille WMA, men ikke WMA med DRM ? P.S. Har desværre ikke en kaffemaskine, så må nøjes med at afspille den på min el-kedel. Redigeret af lahan - 18-September-2008 kl. 19:18 |
||||
HeartWare
Sendt: 18-September-2008 kl. 19:18 | |||
Er det kopibeskyttelsen, der forhindrer dig i at afspille den originale WMA-fil på Mac?
Ja: Så må du gerne Nej: Så må du ikke Men du må ikke konvertere den til et andet format (f.eks. MP3) med henblik på at afspille den på din MP3-afspiller... Redigeret af HeartWare - 18-September-2008 kl. 19:19 |
||||
Keld R. Hansen
||||
Startrek
-- Bruger stoppet på recordere.dk Oprettet: 02-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5740 |
Sendt: 18-September-2008 kl. 19:20 | |||
Det er ulovlig at fjerne DRM på WMA filer, da det jo præcis det samme som
at fjern Kopibeskyttelse fra en CD, at så Mac OS X ikke kan afspille WMA med DRM, er jo ikke pladeselskabet problem, da de jo kan afspille på en PCér. Så det er meget let DRM må ikke brydes, ikke end gang til privat brug. Redigeret af Startrek - 18-September-2008 kl. 19:21 |
||||
lahan
Guld medlem Oprettet: 14-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9402 |
Sendt: 18-September-2008 kl. 19:20 | |||
Yep WMA med DRM kræver Windows Media Player, som kun findes på Windows. |
||||
HeartWare
Sendt: 18-September-2008 kl. 19:25 | |||
Det er så her, at du tager fejl... Hvis kopisikringen forhindrer dig i at afspille din lovligt indkøbte ting på din afspiller, så er der en undtagelse i loven, der giver dig ret til at omgå denne - men KUN MED HENBLIK PÅ AT AFSPILLE DEN. Du må altså ikke benytte denne omgåelse af kopisikringen til at videre-behandle værket, f.eks. konvertere det til et andet format til en helt anden afspiller... |
||||
Keld R. Hansen
||||
Besvar | Side <12345 6> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |