recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kopiere harddisk 1:1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kopiere harddisk 1:1

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Peter BJ Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Juni-2009
Status: Offline
Point: 58
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter BJ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kopiere harddisk 1:1
    Sendt: 31-Juli-2015 kl. 22:02
Jeg skal lave en clean install af datterens bærbare, så den er klar til skolestart.
Men, for at hun ikke skal komme til at mangle noget, når vi formatterer harddisken, vil jeg kopiere alt indholdet over på min NAS, 1:1.
Men hvordan? Man kan jo ikke bare lave en drag and drop. Har ledt efter værktøjer der kan det, men kan kun finde nogen der laver et image, eller også kan de ikke overføre til nas.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2015 kl. 22:45

Hvad skal du flytte.? Det er vel diverse dokumenter, billeder og video.? Det kan jo flyttes til en stor Stick eller en HDD. Så kan det flyttes tilbage når du er færdig med at ordne den.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2015 kl. 22:47
veeam endpoint backup - er gratis. kan endvidere lave en recovery usb så du er 100% recovered med samtlige data og bootbar og det hele hvis uheldet skulle ske. 

PS - tror du misforstår 1:1 - et alm backup program laver ikke images. du vil have data og ikke applikationer med over. i backup applikationen vælger du selv hvilke foldere der skal kopieres hvis du ikke vælger hele disken.


Redigeret af claus_jac - 31-Juli-2015 kl. 22:48
Til top
Peter BJ Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Juni-2009
Status: Offline
Point: 58
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter BJ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2015 kl. 00:00
Jeg vil flytte ALT. Problemet er, at hverken jeg eller tøsen ved hvor hun har gemt sine dokumenter, billeder etc. Jeg har kigget lidt på den, og de ting hun vil gemme, dukker op de mærkeligste steder. Så derfor vil jeg gerne lave en 1:1 kopi af harddisken, frem for at skulle rode samtlige mapper igennem for at se om der er noget der skal gemmes. Når hun så finder ud af at hun mangler et eller andet, så kan vi finde det på backup'en. 
Til top
Guyver Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-Februar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 240
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guyver Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2015 kl. 09:20
Jeg anvender denne: http://www.edbpriser.dk/i-o-hub-og-kort/sandberg-usb-30-hard-disk-cloner-id-6715051.aspx

Bemærk HDD man kopierer til skal være lig med eller større end den disk man kopierer fra.
Hvis man skal teste backup disken i den maskine hvor den oprindelige HDD sad, så husk ikke at have den originale HDD siddende i. Windows kan IKKE lide to diske hvor operativ systemet er installeret på samme drev bogstav! Windows omdøber drevene og det bliver noget kæmpe rod at skulle fixe det bagefter for at kunne boote fra disken. Skulle uheldet værre ude, så er dette løsningen: http://www.multibooters.co.uk/articles/drive_letters.html

Det sker self. ikke fordi man tænker sig om Embarrassed

Det er supernemt og går forholdsvis stærkt og det eneste der kræves, er strøm. Ingen PC er nødvendig. Den koster lidt, men så er du ude over at skulle sidde og researche alle mulige alternative løsninger og det virker bare. Tager både 3,5 og 2,5 diske.

Anvender også: http://support.wdc.com/product/downloaddetail.asp?swid=119&wdc_lang=en

Acronis True Image WD Edition Software - kræver at man har en Western Digital HDD siddende i maskinen, for at softwaren registrerer sig. Derefter kan det anvendes gratis til alle HDD af alle fabrikater. Så har man flere muligheder og kan skræddersy løsningen, men er ikke nødvendigt hvis man blot skal kopiere en HDD 1:1 og HDD man kopierer til er lig med eller større i kapacitet.



Redigeret af Guyver - 01-August-2015 kl. 09:27
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2015 kl. 10:20

Oprindeligt skrevet af Peter BJ Peter BJ skrev:

Jeg vil flytte ALT. Problemet er, at hverken jeg eller tøsen ved hvor hun har gemt sine dokumenter, billeder etc. Jeg har kigget lidt på den, og de ting hun vil gemme, dukker op de mærkeligste steder. 


Alt det arbejde kan man spare sig, ved at følge normal praxis, med at have HDDen i 2 partitioner, hvor OS og Programmer ligger på C:, og alle dokumenter, billeder, video og andet der skal gemmes ligger på den anden deling af drevet.
Det vi resultere i, at det du skal til at lave, næppe ville være nødvendigt. Husk dog på, at det jo er nødvendigt at køre vedligehold på C: ind i mellem, hvilket yderligere vil gøre din igangværende operation til noget der næppe vil være nødvendigt.
Skulle det så gøres alligevel, vil det der laves på C:, ikke berøre den anden deling, med andre ord et væsentligt nemmere stykke arbejde.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2015 kl. 11:52
Oprindeligt skrevet af Peter BJ Peter BJ skrev:

Jeg vil flytte ALT. Problemet er, at hverken jeg eller tøsen ved hvor hun har gemt sine dokumenter, billeder etc. Jeg har kigget lidt på den, og de ting hun vil gemme, dukker op de mærkeligste steder. Så derfor vil jeg gerne lave en 1:1 kopi af harddisken, frem for at skulle rode samtlige mapper igennem for at se om der er noget der skal gemmes. Når hun så finder ud af at hun mangler et eller andet, så kan vi finde det på backup'en. 

Forslag 1: 
Hiv disken ud, smid en anden disk i, put hendes gamle disk i sådan en æske til usb harddiske, så har hun en usb disk med alle sine gamle ting  hun kan sætte til sin computer og lede på når hun mangler et eller andet. Køb evt. en usbharddisk og byt rundt på disken i usbharddisken og den i tøsens computer.

Fordel: Hun kan selv lede efter sine ting når hun mangler dem og efter behov.
Ulempe: Udgiften til en usbharddisk.

Forslag 2:
På tøsens maskine åbner du en kommando prompt ved at klikke på start og skrive cmd i søgefeltet der kommer frem for neden.

Du skulle gerne ende i en tekstboks hvor der står noget i stil med c:\dokumenter\brugere\sofie (hvis altså tøsen hedder Sofie). Skriv cd\ og tryk enter, så skriver den c:\>

Lad os sige din nas har drevbogstavet N: på Sofies maskine og du har oprettet en mappe der hedder sofie på nas'en. I sofiemappen på nas'en opretter du også lige en mappe der hedder billeder, en der hedder dokumenter og en der hedder videoer.

I kommando prompten, mens den siger c:\> til dig skriver du: xcopy *.jpg n:\sofie\billeder /s
Den kommando ræser hele Sofies c-drev igennem og kopierer alt havd den kan finde af jpg filer over på nas'en.

Når den er done laver du: xcopy *.jpeg n:\sofie\billeder /s for også at få billeder der hedder jpeg til efternavn med.

xcopy *.png n:\sofie\billeder /s
xcopy *.img n:\sofie\billeder /s
xcopy *.gif n:\sofie\billeder /s
..osv med billedformater du kan komme i tanke om. En moderne pige som Sofie har sandsynligvis det meste liggende som *.jpg, *.jpeg og *.png

Når det er done er det tid til hendes dokumenter, så du laver:

xcopy *.doc n:\sofie\dokumenter /s
xcopy *.docx n:\sofie\dokumenter /s
xcopy *.pdf n:\sofie\dokumenter /s

Videoerne klarer du med:

xcopy *.mkv n:\sofie\videoer /s
xcopy *.avi n:\sofie\videoer /s
xcopy *.mpg n:\sofie\videoer /s
xcopy *.mpeg n:\sofie\videoer /s

Google lidt på hvad gængse videoformater hedder til efternavn / extension

Når du har været de forskellige formater igennem har du mapper på nas'en med Sofies billeder, dokumenter og videoer.

Fordel: Du får sorteret i tingene med det samme
Ulempe: Hvis du glemmer et filformat er der ting der ikke kommer med

Forslag 3:
Åbn en kommandopromt og skriv c:\ så den svarer c:\> i prompten.

xcopy *.* n:\sofie /s/e/c

Den kopierer samtlige filer fra hendes maskine over på n:\sofie

Fordel: du får samtlige filer med pånær låste systemfiler og andet der ikke kan kopieres.
Ulempe: du har nu en gigantisk rodebutik på n:\sofie

Forslag 4: 
Boot Sofies maskine op på en usbstick med linux og brug dd kommandoen til at klone hele hendes harddisk over i en stor iso fil på nas'en.

Fordel: Du får det hele med.
Ulempe: Det hele ligger i en stor iso fil der enten skal brændes tilbage på en harddisk eller åbnes med sådan et virtuel cd program for at komme til filerne.

Forslag 3 er nok det der ligner mest det du efterspørger. 

Personligt ville jeg vælge forslag 1. Du slipper for at få din nas fyldt med en ordentlig rodebunke du aldrig får lov at slette igen fordi tøsen er overbevist om at der stadig ligger supervigtige filer et sted i bunken. Tøsen får en usb disk hun selv kan rode i når hun mener der mangler noget vigtigt og før eller siden kan hun selv træffe beslutningen om at usb disken nok godt kan tåle en formattering fordi hun mangler plads til nye supervigtige ting.



Redigeret af strandvasker - 01-August-2015 kl. 11:56
Til top
slowtackle Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-Juni-2015
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slowtackle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2015 kl. 15:16
Hvis det er windows ville jeg foretrække DriveImage XML (gratis) til hurtigt at lave en backup. Nemt at bruge da den laver "hot images" selv når windows kører.
Så kan man efterfølgende trække relevante filer ud (start programmet, klik på Drive_C.xml, derefter "browse").
Virker kun med NTFS.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2015 kl. 18:27
til Radiomanden - det er på ingen måde længere standardpraxis at dele en HDD op i flere partitioner. med de søgeværktøjer der er i de moderne OS og applikationer er der ingen der længere "holder styr" på den slags. Prøv at spørge en hvilken som helst "ung" - de siger, jamen hvorfor skulle jeg dog gøre det? den holder jo selv styr på det, og så søger jeg bare efter det jeg skal have fat i. Til gengæld er det så også det vigtigere man har ordentlig backup for at få alle dokumenter med når de bliver lagt over det hele. Som eksempelvis dem der er angivet her i tråden.

Det med at "dele" ting op er for os gamle der stadig tænker filbaseret, men ipad generationerne de tænker objekt baseret og kunne ikke være mere ligeglad med hvor ting lægges så længe de kan søge sig frem til det. - og seriøst. jeg kan ikke selv undvære søgefunktionerne i dag. Det er simpelthen så kraftfuldt et værktøj (på mac kan man også lave lommeregner funktioner direkte i søgningen og få svaret prompte.)
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2015 kl. 18:38

Det er da lige måden at lave et forfærdeligt roderi, og det gør det da bestemt ikke let når noget går galt. Tingene skal være adskilt, og ikke i en rodebunke. Hvis nogen kom til mig med sådan en rodebutik, så ville jeg ikke røre ved det. Man ligger som man har redt.
Det svarer da til, at det derhjemme bare ligge spredt rundt over det hele, og med en snor i for at kunne finde det.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2015 kl. 18:06
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


Det er da lige måden at lave et forfærdeligt roderi, og det gør det da bestemt ikke let når noget går galt. Tingene skal være adskilt, og ikke i en rodebunke. Hvis nogen kom til mig med sådan en rodebutik, så ville jeg ikke røre ved det. Man ligger som man har redt.
Det svarer da til, at det derhjemme bare ligge spredt rundt over det hele, og med en snor i for at kunne finde det.

Hvor mange almindelige brugere kan finde ud af at flytte dokumentmappen over på en ekstra partition/drev?
Det kan måske 5 % af brugerne, så det er ikke forventeligt at de også kan finde ud af at dele disken op i flere partitioner etc. 
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2015 kl. 18:12
Jeg vil foreslå at hente Macrium Reflect Free som er et gratis værktøj til at lave image af sin harddisk.
Den understøtter også UEFI Secure boot, som kræves for at moderne Windows 8 eller nyere maskiner kan clones.

Så kan man gemme et komprimeret image på sin NAS og det kan mountes på hvilken som helst maskine med Macrium Reflect installeret. Man kan vælge at have det liggende som en komplet backup, hvis maskinen skal geninstalleres eller nøjes med at hente de filer man ønsker efterfølgende.

Den gratis version har ALT man ønsker til almindeligt husbehov. Købe versionen giver mulighed for incremental backup osv. Men det klarer man sig fint uden hvis man kun ønsker en sikkerhed før en opdatering.



Redigeret af Cyberguyen - 02-August-2015 kl. 18:18
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu