recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kopiere harddisk 1:1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kopiere harddisk 1:1

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2015 kl. 19:50
Jeg bruger selv Macrium Reflect til at tage backup, så det ville jeg også anbefale

MEN det har dog nogle problemer, som du kan støde ind i:
Hvis du ikke har adgang til mappen, så kan du ikke tilgå mappen, hvis du kun mounter BAckUpFilen.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2015 kl. 09:39
Du kan også:

- Start en kommando prompt som Administrator.
- Map et drev til din NAS:net use * \\nas\share
- robocopy c:\ z:\ /mirror
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2015 kl. 11:13
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Jeg bruger selv Macrium Reflect til at tage backup, så det ville jeg også anbefale

MEN det har dog nogle problemer, som du kan støde ind i:
Hvis du ikke har adgang til mappen, så kan du ikke tilgå mappen, hvis du kun mounter BAckUpFilen.

Så vidt jeg husker er der en funktion, hvor man kan mounte sit image uden sikkerhed, og så er der ikke noget problem at tilgå alle mapperne.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
slowtackle Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-Juni-2015
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slowtackle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2015 kl. 13:04
Macrium Reflect er et ok værktøj, men defragmentering og differential backup fungerer slet ikke.
Udover det virker programmet ret sløvt, men trodsalt hurtigere end O&O Defrag.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2015 kl. 17:39
Oprindeligt skrevet af slowtackle slowtackle skrev:

Macrium Reflect er et ok værktøj, men defragmentering og differential backup fungerer slet ikke.
Udover det virker programmet ret sløvt, men trodsalt hurtigere end O&O Defrag.
Hvad har et disk image værktøj at gøre med defragmentering?
Jeg synes programmet er omtrent samme hastighed som Acronis.

Desuden har trådstarter vel næppe behov for differential backup.

Hvordan er det at du oplever at differntial backup ikke virker, kan den ikke se forskel på det som allerede er backet op og de ændrede sektorer?
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2015 kl. 18:13
http://www.veeam.com/endpoint-backup-free.html?ad=menu-products
Igen helt gratis.
hvis man er til sjov - så er der en komplet walkthrough video her:
https://tinkertry.com/first-look-at-veeam-endpoint-backup-free-beta-including-bare-metal-laptop-restore-so-far-so-good

Det er ganske vist til den første beta, men er identisk med efterfølgende.
(nå ja og er man til virtualisering er tinkertry.com et særdeles uovertruffent sted at kende)
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2015 kl. 22:19
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

http://www.veeam.com/endpoint-backup-free.html?ad=menu-products
Igen helt gratis.
hvis man er til sjov - så er der en komplet walkthrough video her:
https://tinkertry.com/first-look-at-veeam-endpoint-backup-free-beta-including-bare-metal-laptop-restore-so-far-so-good

Det er ganske vist til den første beta, men er identisk med efterfølgende.
(nå ja og er man til virtualisering er tinkertry.com et særdeles uovertruffent sted at kende)
Men det kræver jo at man har en database server kørende på maskinen for at køre Veeam. Ganske vidst installerer Veeam dem selv og den kræver sikkert minimalt resourcer. Men sammenlignet med at man bare laver en boot disk og tager en offline backup image, så er det en del overkill.

Jeg ville sikkert bruge Veeam til daglige/ugentlige backup til NAS. Men bare for at lave et recovery image er det overkill at installere.


Redigeret af Cyberguyen - 03-August-2015 kl. 22:19
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2015 kl. 16:17
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


Alt det arbejde kan man spare sig, ved at følge normal praxis, med at have HDDen i 2 partitioner, hvor OS og Programmer ligger på C:, og alle dokumenter, billeder, video og andet der skal gemmes ligger på den anden deling af drevet.
Det vi resultere i, at det du skal til at lave, næppe ville være nødvendigt. Husk dog på, at det jo er nødvendigt at køre vedligehold på C: ind i mellem, hvilket yderligere vil gøre din igangværende operation til noget der næppe vil være nødvendigt.
Skulle det så gøres alligevel, vil det der laves på C:, ikke berøre den anden deling, med andre ord et væsentligt nemmere stykke arbejde.

Selvom der er nogen der er uenige, vil jeg dog være enig med Radiomanden i dette. Dette burde alle lære. Eller / og burde PC-producenterne lave deres maskiner sådan at der automatisk laves 2 partitioner, ved første gangs installation af maskinen. Den seneste computer jeg installerede, gjorde faktisk dette til min overraskelse, men den lavede så godt en noget mærkelig fordeling af pladsen - dvs. jeg fik ikke noget valg under installationen. Men det kunne jeg dog nemt klare bagefter ved hjælp af partition master.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2015 kl. 21:54
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


Alt det arbejde kan man spare sig, ved at følge normal praxis, med at have HDDen i 2 partitioner, hvor OS og Programmer ligger på C:, og alle dokumenter, billeder, video og andet der skal gemmes ligger på den anden deling af drevet.
Det vi resultere i, at det du skal til at lave, næppe ville være nødvendigt. Husk dog på, at det jo er nødvendigt at køre vedligehold på C: ind i mellem, hvilket yderligere vil gøre din igangværende operation til noget der næppe vil være nødvendigt.
Skulle det så gøres alligevel, vil det der laves på C:, ikke berøre den anden deling, med andre ord et væsentligt nemmere stykke arbejde.

Selvom der er nogen der er uenige, vil jeg dog være enig med Radiomanden i dette. Dette burde alle lære. Eller / og burde PC-producenterne lave deres maskiner sådan at der automatisk laves 2 partitioner, ved første gangs installation af maskinen. Den seneste computer jeg installerede, gjorde faktisk dette til min overraskelse, men den lavede så godt en noget mærkelig fordeling af pladsen - dvs. jeg fik ikke noget valg under installationen. Men det kunne jeg dog nemt klare bagefter ved hjælp af partition master.
Enig alle burde lære dette...

Men der er ting som jeg så hellere ville have folk til at lære i stedet for at partitionere deres harddiske. De burde først og fremmest lære at opdatere deres software og antivirus, samt at opsætte deres firewalls. Wink
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2015 kl. 18:41
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Men der er ting som jeg så hellere ville have folk til at lære i stedet for at partitionere deres harddiske. De burde først og fremmest lære at opdatere deres software og antivirus, samt at opsætte deres firewalls. Wink
Software firewalls giver jeg ikke en bjælde for, de er ikke sikrere end vedkommende der sidder mere eller mindre tilfældigt og tillader eller afviser ting de ikke forstår.

Scenarie:
Du har installeret et nyt program. Din software firewall popper op med en teknisk beskrivelse du ikke fatter og spørger om du vil tillade dette. Du svarer nej for en sikkerheds skyld. Dit program virker ikke. Du åbner din firewall software og ændrer dit nej til et ja. Nu virker programmet og det samme gør den malware du var uheldig at få med i købet. Det eneste firewallen "hjalp" med var at spille lidt af din tid.

Sagt på en anden måde, dem der ved nok om IT til at fatte firewallens spørgsmål er typisk også dem der magter at sættet systemet sikkert op så firewallen ikke er nødvendig. 

En hardware firewall, sat op af en der er kyndig på området, kan derimod være en fantastisk ide, primært fordi slutbrugeren ikke har mulighed for at fylde den med tilfælge ja/nej regler.. Smile

Opdateret software og antivirus har jeg ikke noget problem med, men det ville være et meget større skridt hvis folk lærte ikke at bruge administratorkontoen som default/give sig selv administratorrettigheder. Lav en bruger med begrænset adgang til din computer, der kun kan skrive og slette i nogle få data mapper og som ikke har lov til at installere ny software. 

Det tvinger systemet til at bede dig om administratorkode hvis noget skal installeres, så er det supernemt at opdage om en eller anden hjemmeside eller mail prøver at snige malware ind på dit system. Hvis fødselsdagsmailen fra tanten med det der flashfødselsdagskort der spiller happy birthday resulterer i at du bliver spurgt om administratorkoden, så er det nok et godt tidspunkt at svare nej tak og slette mail + malware.

Det virker fortrindeligt på linux og kan komme til at virke næsten lige så godt på windows, dog er windows ikke helt konsekvent. På min firmapc, som jeg ikke er administrator på, bliver jeg bedt om administratorkode hvis jeg forsøger at installere et eller andet på maskinen - super. Visse programmer, fx. google chrome, kan dog installeres alligevel selv om jeg ikke kender administratorkoden, så bliver chrome bare kun installeret på lige netop min bruger og ikke for samtlige brugere på systemet - ikke helt så super.

Pointen holder dog stadig - sæt din daglige brugerprofil op så du ikke har lov til at installere ting, så kommer du ikke til at installere snavs ved et uheld eller i det skjulte. De gange hvor du rent faktisk ønsker at installere noget, må du så lige taste et ekstra password.
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2015 kl. 22:38
Bruger selv easy Windows transfer, indbygget i Windows. http://www.dummies.com/how-to/content/how-to-use-easy-transfer-in-windows-7.html finder selv alle filer og kan gemmes på netværket, USB eller direkte mellem to pc'er
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2015 kl. 17:39
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Men der er ting som jeg så hellere ville have folk til at lære i stedet for at partitionere deres harddiske. De burde først og fremmest lære at opdatere deres software og antivirus, samt at opsætte deres firewalls. Wink
Software firewalls giver jeg ikke en bjælde for, de er ikke sikrere end vedkommende der sidder mere eller mindre tilfældigt og tillader eller afviser ting de ikke forstår.
Nu nævnte jeg ikke specifikt lokale firewalls, men det ville være dejligt hvis folk kunne finde ud af at sikre deres computer før de finder ud hvordan man surfer.
Men bortset fra det, så er lokale firewalls rent sikkerhedsmæssigt bedre til at stoppe forskellige trusler end firewalls, som beskytter hele netværket. En firewall som beskytter netværket ved jo ikke når en trussel prøver at kontakte en server igennem port 80. Men det ved en lokal firewall ofte og giver brugeren besked.

Synes det kunne være lækkert hvis man lavede en IT sikkerheds kørekort og man kun kunne købe adgang til internettet hvis én i husstanden havde sådan et kørekort.


Redigeret af Cyberguyen - 07-August-2015 kl. 17:41
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu