recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Korrekt indstilling af Subwoofer?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Korrekt indstilling af Subwoofer?

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Silent Sniper Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 27-Juli-2015
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 46
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silent Sniper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Korrekt indstilling af Subwoofer?
    Sendt: 11-Maj-2019 kl. 11:13
Har set mig blind på korrekt indstilling af Subwooferen, har gennemtrevlet diverse forums samt YouTube videoer. Er blot blevet mere forvirret, derfor spørger jeg jer kloge hoveder til råds.

Som jeg har forstået den ”korrekte” eller mest optimale indstilling for subwooferen, gælder det om at få subwooferen til at tage over der hvor ens front højtalere ikke kan levere den dybe bas.

Der hvor kæden hopper af for mig, er hvor meget eller hvor lidt knappen Crossover på min Subwoofer skal stå på, går fra 50 Hz til 170 Hz.

Efter min opfattelse ville det give mest mening at sætte Crossover på 80 Hz, da den herved spiller bas/toner under de 80 Hz.

Har dog set flere som anbefaler man sætter Crossover på maks. som subwooferen kan levere, som i dette tilfælde er 170 Hz da ens receiver skulle håndtere resten. Synes dog bassen bliver alt for vild og meget nem at lokalisere hvor den kommer fra, som ikke er meningen, da den skal blende ind med resten.

Har sat alle tilsluttede højtalere til (Small) i menuen på min Marantz SR5010, efter at have kørt audyssey foreslår den følgende indstillinger vist forneden.

Omkring kalibrering af subwoofer, har jeg fulgt anbefalingen fra audyssey med at sætte volume på 50%.
Crossover stod på maks. 170 Hz (efter kalibrering har jeg sat den til 80 Hz)

Front 40 Hz
Center 60 Hz
Surround 40 Hz
Front Height 60 Hz

Subwoofer Mode – LFE
LPF for LFE – 120 Hz
Tilsluttet med et Y-Splitter kabel fra Pre Out på Receiveren.

Marantz SR5010

DALI 450 (Front)
Frequency Response [Hz]     38 – 20,000
Crossover Frequency [Hz]    350 / 4,000

DALI ALTECO C-1 (Front Height)
Frequency Range (+/-3 dB) [Hz] 74 - 25,000 Hz
Crossover Frequency [Hz]    2,100 Hz

DALI Blue C1000 (Center)
Frequency Range (+/-3 dB) [Hz] 63 - 24,000
Crossover Frequency [Hz] 3,000

DALI Blue 2002 (Bag)
Frequency Range (+/-3 dB) [Hz] 41 - 24,000
Crossover Frequency [Hz] 3,000

DALI Concept 12 Sub
Frequency Range (+/-3 dB) [Hz] 29 – 170
Crossover Frequency [Hz] 50 - 170 Hz



Redigeret af Silent Sniper - 11-Maj-2019 kl. 11:15
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6068
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2019 kl. 12:23
Alle højttalere small og 80 Hz, Atmos-højttalere måske 120 Hz
Og stol på dine ører!
Mere end på det, du læser
Find en film med musik og indstil subwooferen, til den ikke er for fraværende eller dominerende
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2019 kl. 13:00

 Har alle højttalere på 80 Hz, skruet helt op på delefrekvensen på Sub, og sat Reciver til 80 Hz på Sub, og bruger LFE + Main. Reciver Marantz NR 1403.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2019 kl. 13:40
Hvad er din crossover sat til på din receiver?
Til top
Silent Sniper Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 27-Juli-2015
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 46
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silent Sniper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2019 kl. 13:58
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Hvad er din crossover sat til på din receiver?

Den må være sat til 120 Hz, da receiverens indstilling er opsat som vist her:
Subwoofer Mode – LFE
LPF for LFE – 120 Hz

Den skal måske til 80 Hz ?
Mener bare at have læst, at det er bedst at lade den stå til 120 Hz.

I andre tak for jeres svar Big smile
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1827
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2019 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af Silent Sniper Silent Sniper skrev:



Tilsluttet med et Y-Splitter kabel fra Pre Out på Receiveren.




Hvorfor ?

Brug kun en phono ledning ( subwoofer )

+ det nytter ikke noget at sætte højttalerne til small FØR mikrofon måling, fordi hvis du placerer mikrofon rigtigt så finder den selv ud af det.

Prøv at poste et billede af hvordan du sætter din mikrofon ved måling og jeg skal fortælle dig hvad du gør forkert.
Til top
Silent Sniper Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 27-Juli-2015
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 46
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silent Sniper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2019 kl. 14:40
Oprindeligt skrevet af Pony65 Pony65 skrev:

Oprindeligt skrevet af Silent Sniper Silent Sniper skrev:



Tilsluttet med et Y-Splitter kabel fra Pre Out på Receiveren.




Hvorfor ?

Brug kun en phono ledning ( subwoofer )

+ det nytter ikke noget at sætte højttalerne til small FØR mikrofon måling, fordi hvis du placerer mikrofon rigtigt så finder den selv ud af det.

Prøv at poste et billede af hvordan du sætter din mikrofon ved måling og jeg skal fortælle dig hvad du gør forkert.

Havde læst for en del år siden, at det ville være bedre med et y-kabel fra receiver til sub. Men kan godt se det er bedst med et alm phono efter at have læst lidt her: https://audyssey.zendesk.com/hc/en-us/articles/212347563-Subwoofer-setup-and-MultEQ

Kan se jeg har skrevet forkert i mit oprindelige indlæg, jeg har haft nulstillet indstillingerne og Audyssey har selv valgt at sætte højtalerne til small efter kalibrering. 
Bruger en tripod med mikrofonen, som så flyttes rundt i de forskellige lyttepositioner som Audyssey foreslår. 

Må vidst hellere, få tilsluttet det korrekte kabel til subwooferen, mht. Audyssey kalibrering er det så bedst at sætte volume til 50% og crossover til maks? og derefter køre Audyssey? (på subwooferen)


Redigeret af Silent Sniper - 11-Maj-2019 kl. 14:41
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2019 kl. 14:48

 Ja, fuld Crossover og volume på 50%, og kør indstilling med måle mikrofonen, brug så en god BD  på afspilleren og foretaget den endelige indstilling manuelt. 
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1827
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2019 kl. 14:57
Crossover til max = ja

Volumen på sub på 50% = OK

(men kan godt ændres så dB går i 0, så AVR ikke kunstigt sænker eller øger volumen for at få det til at passe med fronter)

Jeg har gode erfaringer med at sætte mikrofon på en tripod og vælge en placering hvor mikrofonen er foran ryglæn og ca. 20 cm. over på sofaen (ikke ovenpå ryglæn)


håber du forstår min beskrivelse af placering
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2019 kl. 15:02

 Det passer fint med den position,  dB er på 0.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1827
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2019 kl. 15:25
Angående placering af mikrofon ved måling.

Sidst jeg "legede" med med målinger brugte jeg mange timer og måske 50 forskellige opsætninger af mikrofon hvor den blev flyttet et par cm den ene vej frem og tilbage + op og ned.

Efter hver måling var jeg inde i setup på AVR for at se (og forstå) hvad ændringerne gjorde.

Så for mig gik der lang tid med at finde en indstilling hvor jeg kunne lide lyden.

Jeg har ikke indstillet noget manuelt + jeg bruger kun en mikrofon placering og ikke multi placering
Til top
Silent Sniper Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 27-Juli-2015
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 46
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silent Sniper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2019 kl. 15:38
Fik tilsluttet korrekt kabel til subwoofer, og nulstillet Audyssey indstillinger samt foretaget en ny kalibrering.
Lader man subwooferen stå til maks. på crossover efter end kalibriering?

Er dog noget forundret over hvad 
Audyssey er kommet frem til Confused
Front Large - Full Band
Center Small - 40 Hz
Surround Large - Full Band
Front Height Small 60 Hz

Har jeg godt nok ikke oplevet før, når jeg har rodet med Audyssey.




Redigeret af Silent Sniper - 11-Maj-2019 kl. 15:39
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu