recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kun BD-ROM på Blu-Ray afspillere?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKun BD-ROM på Blu-Ray afspillere?

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
mhelt Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-April-2005
Status: Offline
Point: 220
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2007 kl. 12:35

Oprindeligt skrevet af jesperlund jesperlund skrev:

Det kunne jo være at Apple har en anden definition af "full advantage" end andre. De vil sikkert også mene at man kan få "full advantage" af deres DRM-beskyttede iTunes musik, hvilket man absolut ikke kan...

Hvilken del af "full featured discs" forstår du ikke?

Og hvad er "3.0 medier" i øvrigt? Udover at de sikkert er dyrere end almindelige medier til BDAV.

BD-R(E) 3.0 medier er omtalt i den artikel du linker til hvis du skulle være i tvivl. Og de bliver måske lidt dyrere - det er rigtigt.

"You should be able to use either media type for personal content, though there may be some added expense for V3 media since it involves additional complexity in manufacturing." "

Pio 5090H

Mac mini/eyetv/pyetv/eyetv for iphone

Panasonic DMR-EX87

Sony PS3

Pioneer DVR 540HX-N

Yamaha YSP-800 + YST-FSW100
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2007 kl. 13:00
Oprindeligt skrevet af Non-Desperado Non-Desperado skrev:

Det blev så opfattet lidt for bogstaveligt, som at det var Sony's skyld at Blu-ray-formatet er mere ømskindet end HD-DVD.

Og det skal jeg gerne beklage.

Det skal du ikke beklage. Det er Sony og Fox som er primus motor bag udbredelsen af BD+ og mange andre forbrugerfjendske tiltag. Tilbage i 1980'erne i USA ville Fox oprindeligt slet ikke udgive deres film på DVD, men kun på det langt mindre forbrugervenlige format DIVX (som ikke har noget med det forbrugervenlige DivX format at gøre...). Sony kender vi jo allesammen for denne sag. Specielt den sag viser med al ønsket tydelighed hvordan Sony "tænker" på forbrugerne...

Redigeret af JesperLund - 10-September-2007 kl. 13:06
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2007 kl. 13:19
Oprindeligt skrevet af mhelt mhelt skrev:

Det kunne jo være at Apple har en anden definition af "full advantage" end andre. De vil sikkert også mene at man kan få "full advantage" af deres DRM-beskyttede iTunes musik, hvilket man absolut ikke kan...

Hvilken del af "full featured discs" forstår du ikke?

Betyder det

1) Jeg kan med frit valg af encodning og authoring software lave alt det BDMV indhold som jeg ønsker uden restriktioner (altså som indtil for et par måneder siden). Det skal blot brændes på specielle og lidt dyrere medier, men jeg har stadig fuld valgfrihed til at vælge brænder software, og anden software i processen.

eller

2) Visse betroede firmaer i Blu-Ray alliancen stiller software til rådighed (dvs. sælger for $$$), som giver mig mulighed for at lave BMDV authoring og brænde visse former for video til disse særlige disce. Visse former for video kunne f.eks. være video, som softwaren kan verificere kommer fra dit videokamera eller anden kilde, som Blu-Ray alliancen ikke frygter er kompromitteret.

Jeg ser frem til svaret.

Umiddelbart lyder specielle AACS-approved medier som noget der er beregnet på Managed Copy, altså muligheden for at lave sikkerhedkopier af en disc. Det bliver naturligvis med AACS eller anden DRM, og ikke samme frihed som hvis man selv stripper AACS og brænder BDMV indholdet til en almindelige BD-R(E) disc.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
mhelt Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2007 kl. 13:38

Det har jeg ikke det definitive svar på. Jeg vil forvente at der kræves licensafgifter for at lave software til BDMV authoring (det gør der vel også til DVD og HD-DVD), og derfor forventer jeg ingen ændringer blandt eksisterende leverandører. Hvad angår dit spørgsmål om managed copy, så er det da en interessant vinkel hvis det skulle medføre at man kun fra godkendte kilder kan brænde BDMV. Men jeg synes da det lyder underligt hvis denne begrænsning skulle ligge i medierne i stedet for i licenserne for brænding i BDMV formatet? Så jeg tror da svaret på dit spørgsmål er 1. men uden kilder til at backe det up vil jeg ikke udtale mig skråsikkert desangående - det må tiden vise.

Og forresten lige en note vedr. BDAV og lavere bitrate. BDAV understøtter tilsyneladende 15Mbit VBR (fx avhcd) eller 25 Mbit FBR (HDV) og dermed de gængse output fra HD-videokameraer.

Pio 5090H

Panasonic DMR-EX87

Sony PS3

Pioneer DVR 540HX-N

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2007 kl. 13:48

Det har jeg ikke det definitive svar på. Jeg vil forvente at der kræves licensafgifter for at lave software til BDMV authoring (det gør der vel også til DVD og HD-DVD), og derfor forventer jeg ingen ændringer blandt eksisterende leverandører.

Jeg betaler ikke en krone, når jeg laver DVD authoring til privat brug, og det skal jeg heller ikke.
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-August-2007
Sted: Denmark
Point: 2943
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2007 kl. 14:16

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Betyder det at jeg er tvunget til at bruge AACS-lignende DRM på mine egne udgivelser, fordi Blu-Ray afspilleren ikke vil afspille BDMV uden DRM?

Du er ikke tvunget til noget, da du ikke vil have BD film, som du har udtrykt nogle gange efterhånden.

Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
Spaghetti Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Februar-2006
Point: 256
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2007 kl. 14:21

Bare rolig fætter guf....

(Sakset fra Roxio´s forum) http://forums.support.roxio.com/index.php?showtopic=25294

BD-R/-RE clarification

I've received permission to relay information I received from a CE vendor contact. Some of this slightly contradicts what might be interpreted from what paidgeek has posted; hopefully he'll be able to check with his sources and either confirm what I've posted or either of us will correct as required.

Most current Blu-ray players were shipped with "grace period" support where they weren't required to fully implement AACS on BD-R/-RE discs. In practice what this means on these players is that a BD-R/-RE disc authored with AACS copy protection will not play, while BD-R/-RE discs without AACS copy protection are permitted to play.

Now that the grace period is over players must either fully support AACS from BD-R/-RE, or they may not support BDMV from BD-R/-RE at all. If a player does support AACS from BD-R/-RE it may also support BDMV from non-AACS BD-R/-RE (just as many current players do). Therefore once AACS is fully supported from BD-R/-RE on a given player, the situation will be no different than it is today. Bear in mind that BD-R/-RE support is not required on a Blu-ray Disc player (just as DVD(+/-)R/RW support isn't required on a DVD player). However, I expect most future players will fully support BDMV from BD-R/-RE (with or without AACS). My contact says a firmware upgrade to the players recently released without BDMV BD-R/-RE support is technically possible, but hasn't yet been committed to.

Based on this explanation, I don't believe there is any change in BD-R/-RE media whatsoever, but that this is purely a firmware-related issue. I'm also told there's no obligation for vendors to firmware update players released during the grace period to remove the ability to playback BDMV from BD-R/-RE.

Hope this helps clarify things.

Og :

From Paidgeek...

First of all, for those who have been waiting for my follow-up post on this topic, thanks for your patience...

After doing some research, here is what I have been able to clarify.

Blu-ray players first manufactured after Spring of this year are required to support BD-RE v3.0 media (AACS enabled) for playback of recordings where copyright has been asserted (e.g. digital broadcast, managed copy from a Blu-ray movie and similar). These same players may playback authored content from other sources (e.g. home movies) where copyright is not asserted from either BD-RE V3.0 or v2.1 (currently available) media.
An exception was made for players produced before Spring this year such that they may playback authored BD movie content from BD-RE V2.1 media, even though they may not support V3.0 media. The PS3 is already fully compliant with the latest requirements. Other players may or may not be depending on current firmware revisions.

The simple summary is that a consumer can author their own content as they wish using currently available media and play it back on any player that was released prior to Spring 07' as well as any player released since that time, provided that the player can support BD-RE V3.0 media. If a newer player cannot yet support that media type, then BD-RE 2.1 support can be enabled as soon as firmware allows the player to do so.

The specifications are designed not to inconvenience any customer who wants to author content they own.

Redigeret af Spaghetti - 10-September-2007 kl. 14:22
Til top
mhelt Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2007 kl. 14:30
Super fund der, jeg havde lige fundet det samme :-) Der er blot tale om FUD fra HD-DVD lejren (igen). Tænk hvis de blot ville tale om fordelene ved eget format frem for denne evindelige bagvaskelse.

Redigeret af mhelt - 10-September-2007 kl. 14:32
Pio 5090H

Panasonic DMR-EX87

Sony PS3

Pioneer DVR 540HX-N

Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8643
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2007 kl. 14:41

Øh, hvor skrev jeg Sony? Eller BD+ for den sags skyld?

Jeg svarer Non-Desperado
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2007 kl. 14:43

Super fund der, jeg havde lige fundet det samme :-) Der er blot tale om FUD fra HD-DVD lejren (igen). Tænk hvis de blot ville tale om fordelene ved eget format frem for denne evindelige bagvaskelse.

Det er så din fortolkning. Jeg havde faktisk læst begge citater, da jeg researchede til mit oprindelige indlæg. Der er lidt for mange måske'er i disse citater efter min mening, og firmaer som Sony og Apple er ikke kendt for at give forbrugerne frie valgmuligheder, specielt ikke hvis det er valg udover de respektive firmaers produktpalette.

Det virker også totalt meningsløst, hvis man vil tillade fuld brug af BDMV på almindelige BD-R(E) medier. Hvad skal man så med disse specielle version 3 medier? Hvem til betale ekstra for disse medier, hvis almindelige BD-R(E) medier giver de samme muligheder? Der er et eller andet her som ikke hænger sammen....
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2007 kl. 14:44
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Øh, hvor skrev jeg Sony? Eller BD+ for den sags skyld?

Jeg svarer Non-Desperado

Ok, men han nævnte faktisk heller ikke BD+ ...
Til top
mhelt Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2007 kl. 14:49

Der står ikke måske. Der står at tidlige version 2.1 kompatible afspillere tillades mulighed for at afspille BDMV til trods for at der formelt kræves 3.0 support for at afspille BDMV fra brændbare medier.

Synes du virkeligt det gør din historie bedre at du havde læst der var tale om et non-issue-  tal om at sprede misinformation????

Version 3 medier kan jo så benyttes hvis man ønsker aacs på sine egne udgivelser, fx for at forhindre piratkopiering af Tante Odas begravelse.

Redigeret af mhelt - 10-September-2007 kl. 14:55
Pio 5090H

Panasonic DMR-EX87

Sony PS3

Pioneer DVR 540HX-N

Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu