recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kvalitet: Brændbar Dual Layer skive
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKvalitet: Brændbar Dual Layer skive

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
eXeel Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 24-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 102
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2005 kl. 17:30
Okay, tak for det. Så må det jo være +RW jeg skal bruge til normal brug og optagelser for familien og enkelte Dual Layer til når jeg vil gemme film permanent.
Til top
clausewitz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-November-2004
Point: 1115
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2005 kl. 19:42
Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:

• +RW (og +R) optager altid i 4:3 fuldskærms format, og vil om nødvendigt konvertere en 16:9 udsendelse til 4:3 letterbox.

Er der en naturlig forklaring på dette? Der burde vel ikke være forskel på egenskaberne på DVD-R og DVD+R eller hvad? Er det noget der kun vedrører Sony's maskiner?

Claus

Redigeret af clausewitz
Til top
AndersPier Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-August-2005
Sted: Danmark
Point: 364
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2005 kl. 01:00

Det du beskriver her, gælder da (i din reference) kun Sony 710/910 ikke ?
Kan da ikke se hvad medietypen og dermed data-lagrings strategien, skal have noget med 4:3 / 16:9 TV format at gøre. Altså at +RW og +R IKKE kan optage i 16:9 (jeg har selv en LG RH-7800).

Til langt de fleste formal er +RW og -RW skiver lige gode, men der er små forskelle. Her er de forskelle jeg kan komme på for en Sony 710/910 recorder: 

• -RW (og -R) kan optage en udsendelse i ægte 16:9 widescreen format eller i 4:3 fuldskærmsformat.
    +RW (og +R) optager altid i 4:3 fuldskærms format, og vil om nødvendigt konvertere en 16:9 udsendelse til 4:3 letterbox.
Regards,
Anders Pier.

SAMSUNG UE46ES5505 • APPLE TV (GEN. 3) • Xbox
Logitech Harmony 600
Til top
bcman Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-November-2004
Point: 90
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2005 kl. 01:41
DrageMester skrev:

Til langt de fleste formal er +RW og -RW skiver lige gode, men der er små forskelle. Her er de forskelle jeg kan komme på for en Sony 710/910 recorder: 

• -RW (og -R) kan optage en udsendelse i ægte 16:9 widescreen format eller i 4:3 fuldskærmsformat.
    +RW (og +R) optager altid i 4:3 fuldskærms format, og vil om nødvendigt konvertere en 16:9 udsendelse til 4:3 letterbox.

Beklager ovenstående er IKKE korrekt. Både - & + medier kan bruges ved 16:9 anamorphic optagelser. + medier kan IKKE konverter et aspect forhold 16:9 til 4:3 eller omvendt.

Jeg har masser af 16:9 optagelser liggende på både +R & +RW. Eneste forskel er at undertegnet selv skal sætte mit fjernsyn i "wide" mode (16:9 mode). Mine 16:9 optagelser på f.eks. -R medier sker det automatisk, da aspect forholdet (line 23 i PAL) gemmes på - medierne og ved afspilning skifter fjernsynet derved automatisk til WIDE 16:9.

Altså - der er ingen problemer ved at optage 16:9 anamorphic på + medier.......

Håber det er forklaring nok.

mvh 

Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2005 kl. 02:13
Oprindeligt skrevet af bcman bcman skrev:

Beklager ovenstående er IKKE korrekt. Både - & + medier kan bruges ved 16:9 anamorphic optagelser. + medier kan IKKE konverter et aspect forhold 16:9 til 4:3 eller omvendt.

Jeg har masser af 16:9 optagelser liggende på både +R & +RW. Eneste forskel er at undertegnet selv skal sætte mit fjernsyn i "wide" mode (16:9 mode). Mine 16:9 optagelser på f.eks. -R medier sker det automatisk, da aspect forholdet (line 23 i PAL) gemmes på - medierne og ved afspilning skifter fjernsynet derved automatisk til WIDE 16:9.

Måske har du ret og jeg har udtrykt mig upræcist og/eller firkantet.

Da jeg ikke selv har 16:9 fjernsyn så henholder jeg mig bare til manualen, og hvad jeg eller har fundet på nettet.

Ifølge tabellen side 8-9 og beskrivelsen side 47-48 i manualen, så kan der ikke optages 16:9 på +R/+RW medie. Hvis min hukmmelse ellers fungerer, hvilket der ikke gives garanti for, så mener jeg at wss (widescreen) flaget ikke kan være i strukturen på +R/+RW diske, og at dette derfor betyder at optagelsen ganske vist er i 16:9 men at recorderen og fjernsynet får at vide at formatet er 4:3?

Hvis nogen ved bedre og synes at det er relevant i denne tråd, så kan vedkommende jo lige bidrage med den RIGTIGE forklaring.

Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2005 kl. 09:07

Oprindeligt skrevet af bcman bcman skrev:

Da jeg ikke selv har 16:9 fjernsyn så henholder jeg mig bare til manualen, og hvad jeg eller har fundet på nettet.

Ifølge tabellen side 8-9 og beskrivelsen side 47-48 i manualen, så kan der ikke optages 16:9 på +R/+RW medie. Hvis min hukmmelse ellers fungerer, hvilket der ikke gives garanti for, så mener jeg at wss (widescreen) flaget ikke kan være i strukturen på +R/+RW diske, og at dette derfor betyder at optagelsen ganske vist er i 16:9 men at recorderen og fjernsynet får at vide at formatet er 4:3?

Hvis nogen ved bedre og synes at det er relevant i denne tråd, så kan vedkommende jo lige bidrage med den RIGTIGE forklaring.

REVIDERET 4/1 efter jeg opdagede en fejl i det oprindelige, jeg skrev og for at få bemærkningen til sidst med.

Hej.

Jeg griber bolden.

På +R(W)skiver incl. DL letterboxes 16:9 på harddisken ved overførsel til DVD på en Sony recorder. M.a.o. bliver 25% af billeddata'ene sorte vandrette bjælker og skærmformatet sættes til 4:3.

På DVD-R(W) kan der overføres i ægte = anamorf 16:9, men så skal optagekvaliteten være HQ, HSP eller SP. Alle andre kvaliteter trigger 4:3 som skærmstørrelse, medmindre man bruger -RW i kombination med "VR-tilstand"- jeg kalder det VR mode.

Om disse sidstnævnte forhold på side 47 gælder generelt for medier på alle recordere eller kun for Sonys: Det ved jeg ikke, og jeg har ikke prøvet at overføre anamorf 16:9 i kvaliteter under SP eller i VR mode.

Det generelle råd fra mig: Brug med en Sony recorder KUN DVD -R(W) diske til anamorf 16:9. Så får du ikke reduceret antal billedlinier.

Bemærk: Sony behandler ved modtagelse optagelser efter hvad den modtager. Og sender en station ikke WIDE signalkode, men alligevel anamorft 16:9 billede ændrer det sig. Det samme ved overførsler fra andre kilder med anamorf 16:9, der ikke flages korrekt. Så optages og brændes det som det 4:3, det tilsyneladende er. Og man må så lige trykke wide på sin remote.

På den måde kan der faktisk godt være nogle, der har overført anamorf 16:9 til +R(W) skiver på en Sony - den fik ikke at vide, at det var 16:9!

Det blev en lidt længere udredning, men jeg håber, den kan forstås og bruges!  

Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
AndersPier Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-August-2005
Sted: Danmark
Point: 364
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2005 kl. 10:23
Takker for forklaringen Carser - du styrer ! :-)
Regards,
Anders Pier.

SAMSUNG UE46ES5505 • APPLE TV (GEN. 3) • Xbox
Logitech Harmony 600
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2005 kl. 10:53

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Det blev en lidt længere udredning, men jeg håber, den kan forstås og bruges!  

Ja, tak!

Så skal jeg bare finde ud af hvilken knap på min fjernbetjening der kan lave mit 10 år gamle 4:3 CRT TV om til et nyt 16:9 fladskærms TV...

Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu