Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
eXeel
Bruger
Oprettet: 24-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 102
|
Sendt: 27-September-2005 kl. 17:30 |
Okay, tak for det. Så må det jo være +RW jeg skal bruge til normal brug og optagelser for familien og enkelte Dual Layer til når jeg vil gemme film permanent.
|
|
clausewitz
Guld medlem
Oprettet: 26-November-2004
Point: 1115
|
Sendt: 27-September-2005 kl. 19:42 |
DrageMester skrev:
- +RW (og +R) optager altid i 4:3 fuldskærms format, og vil om nødvendigt konvertere en 16:9 udsendelse til 4:3 letterbox.
|
Er der en naturlig forklaring på dette? Der burde vel ikke være forskel på egenskaberne på DVD-R og DVD+R eller hvad? Er det noget der kun vedrører Sony's maskiner?
Claus
Redigeret af clausewitz
|
|
AndersPier
Super bruger
Oprettet: 04-August-2005
Sted: Danmark
Point: 364
|
Sendt: 28-September-2005 kl. 01:00 |
Det du beskriver her, gælder da (i din reference) kun Sony 710/910 ikke ? Kan da ikke se hvad medietypen og dermed data-lagrings strategien, skal have noget med 4:3 / 16:9 TV format at gøre. Altså at +RW og +R IKKE kan optage i 16:9 (jeg har selv en LG RH-7800).
DrageMester skrev:
Til langt de fleste formal er +RW og -RW skiver lige gode, men der er små forskelle. Her er de forskelle jeg kan komme på for en Sony 710/910 recorder:
- -RW (og -R) kan optage en udsendelse i ægte 16:9 widescreen format eller i 4:3 fuldskærmsformat.
+RW (og +R) optager altid i 4:3 fuldskærms format, og vil om nødvendigt konvertere en 16:9 udsendelse til 4:3 letterbox. |
|
Regards, Anders Pier.
SAMSUNG UE46ES5505 • APPLE TV (GEN. 3) • Xbox Logitech Harmony 600
|
|
bcman
Bruger
Oprettet: 19-November-2004
Point: 90
|
Sendt: 28-September-2005 kl. 01:41 |
DrageMester skrev:
Til langt de fleste formal er +RW og -RW skiver lige gode, men der er små forskelle. Her er de forskelle jeg kan komme på for en Sony 710/910 recorder:
- -RW (og -R) kan optage en udsendelse i ægte 16:9 widescreen format eller i 4:3 fuldskærmsformat.
+RW (og +R) optager altid i 4:3 fuldskærms format, og vil om nødvendigt konvertere en 16:9 udsendelse til 4:3 letterbox. | |
Beklager ovenstående er IKKE korrekt. Både - & + medier kan bruges ved 16:9 anamorphic optagelser. + medier kan IKKE konverter et aspect forhold 16:9 til 4:3 eller omvendt.
Jeg har masser af 16:9 optagelser liggende på både +R & +RW. Eneste forskel er at undertegnet selv skal sætte mit fjernsyn i "wide" mode (16:9 mode). Mine 16:9 optagelser på f.eks. -R medier sker det automatisk, da aspect forholdet (line 23 i PAL) gemmes på - medierne og ved afspilning skifter fjernsynet derved automatisk til WIDE 16:9.
Altså - der er ingen problemer ved at optage 16:9 anamorphic på + medier.......
Håber det er forklaring nok.
mvh
|
|
DrageMester
Guld medlem
Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
|
Sendt: 28-September-2005 kl. 02:13 |
bcman skrev:
Beklager ovenstående er IKKE korrekt. Både - & + medier kan bruges ved 16:9 anamorphic optagelser. + medier kan IKKE konverter et aspect forhold 16:9 til 4:3 eller omvendt.
Jeg har masser af 16:9 optagelser liggende på både +R & +RW. Eneste forskel er at undertegnet selv skal sætte mit fjernsyn i "wide" mode (16:9 mode). Mine 16:9 optagelser på f.eks. -R medier sker det automatisk, da aspect forholdet (line 23 i PAL) gemmes på - medierne og ved afspilning skifter fjernsynet derved automatisk til WIDE 16:9.
|
Måske har du ret og jeg har udtrykt mig upræcist og/eller firkantet.
Da jeg ikke selv har 16:9 fjernsyn så henholder jeg mig bare til manualen, og hvad jeg eller har fundet på nettet.
Ifølge tabellen side 8-9 og beskrivelsen side 47-48 i manualen, så kan der ikke optages 16:9 på +R/+RW medie. Hvis min hukmmelse ellers fungerer, hvilket der ikke gives garanti for, så mener jeg at wss (widescreen) flaget ikke kan være i strukturen på +R/+RW diske, og at dette derfor betyder at optagelsen ganske vist er i 16:9 men at recorderen og fjernsynet får at vide at formatet er 4:3?
Hvis nogen ved bedre og synes at det er relevant i denne tråd, så kan vedkommende jo lige bidrage med den RIGTIGE forklaring.
|
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|
|
Carser
--
Oprettet: 11-Juli-2005
Point: 4805
|
Sendt: 28-September-2005 kl. 09:07 |
DrageMester skrev:
bcman skrev:
|
Da jeg ikke selv har 16:9 fjernsyn så henholder jeg mig bare til manualen, og hvad jeg eller har fundet på nettet.
Ifølge tabellen side 8-9 og beskrivelsen side 47-48 i manualen, så kan der ikke optages 16:9 på +R/+RW medie. Hvis min hukmmelse ellers fungerer, hvilket der ikke gives garanti for, så mener jeg at wss (widescreen) flaget ikke kan være i strukturen på +R/+RW diske, og at dette derfor betyder at optagelsen ganske vist er i 16:9 men at recorderen og fjernsynet får at vide at formatet er 4:3?
Hvis nogen ved bedre og synes at det er relevant i denne tråd, så kan vedkommende jo lige bidrage med den RIGTIGE forklaring.
|
REVIDERET 4/1 efter jeg opdagede en fejl i det oprindelige, jeg skrev og for at få bemærkningen til sidst med.
Hej.
Jeg griber bolden.
På +R(W)skiver incl. DL letterboxes 16:9 på harddisken ved overførsel til DVD på en Sony recorder. M.a.o. bliver 25% af billeddata'ene sorte vandrette bjælker og skærmformatet sættes til 4:3.
På DVD-R(W) kan der overføres i ægte = anamorf 16:9, men så skal optagekvaliteten være HQ, HSP eller SP. Alle andre kvaliteter trigger 4:3 som skærmstørrelse, medmindre man bruger -RW i kombination med "VR-tilstand"- jeg kalder det VR mode.
Om disse sidstnævnte forhold på side 47 gælder generelt for medier på alle recordere eller kun for Sonys: Det ved jeg ikke, og jeg har ikke prøvet at overføre anamorf 16:9 i kvaliteter under SP eller i VR mode.
Det generelle råd fra mig: Brug med en Sony recorder KUN DVD -R(W) diske til anamorf 16:9. Så får du ikke reduceret antal billedlinier.
Bemærk: Sony behandler ved modtagelse optagelser efter hvad den modtager. Og sender en station ikke WIDE signalkode, men alligevel anamorft 16:9 billede ændrer det sig. Det samme ved overførsler fra andre kilder med anamorf 16:9, der ikke flages korrekt. Så optages og brændes det som det 4:3, det tilsyneladende er. Og man må så lige trykke wide på sin remote.
På den måde kan der faktisk godt være nogle, der har overført anamorf 16:9 til +R(W) skiver på en Sony - den fik ikke at vide, at det var 16:9!
Det blev en lidt længere udredning, men jeg håber, den kan forstås og bruges!
Redigeret af Carser
|
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
|
|
AndersPier
Super bruger
Oprettet: 04-August-2005
Sted: Danmark
Point: 364
|
Sendt: 28-September-2005 kl. 10:23 |
Takker for forklaringen Carser - du styrer ! :-)
|
Regards, Anders Pier.
SAMSUNG UE46ES5505 • APPLE TV (GEN. 3) • Xbox Logitech Harmony 600
|
|
DrageMester
Guld medlem
Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
|
Sendt: 28-September-2005 kl. 10:53 |
Carser skrev:
Det blev en lidt længere udredning, men jeg håber, den kan forstås og bruges! |
Ja, tak!
Så skal jeg bare finde ud af hvilken knap på min fjernbetjening der kan lave mit 10 år gamle 4:3 CRT TV om til et nyt 16:9 fladskærms TV...
|
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|
|