recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kvalitet skal ikke gradbøjes!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKvalitet skal ikke gradbøjes!

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Emne: Kvalitet skal ikke gradbøjes!
    Sendt: 27-Maj-2009 kl. 09:18
Det er svært at placere det nævnte emne, eftersom det lapper over - men jeg synes det er ufatteligt, hvor flere peger på at vi skal ophøje kvaliteten på film via Blu-ray, så er flere ligeglade med den omsiggribende MP3 trend som ligger sig overalt på software og musik!

Forståelse og sammenhæng på kvalitet skal frem nu!
- MP3 bevægelsen har for meget magt.
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2009 kl. 09:33
fjern download af mp3 fra tdc musik, så vi kan få noget ordentligt musik.
Nej folk må jo selv om de vil hører mp3. Det er mange unge jo opvokset med(ulovlig download).
man kan jo heller ikke hører forskel på små anlæg eller mobil.
Men jeg gider ikke og hører det, men det er jo min privat sag. Har jo ikke købt et dyrt anlæg til mp3. Det samme med film, har lige bestilt et dyrt tv.
skulle jeg så afspille divx filmen på den.
 
Til top
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2009 kl. 09:41
Det er ikke et korstog mod MP3 jeg er interesseret i - det tror jeg ikke, jeg vil få så meget ud af.

- Men efterhånden tror alle der har med software og musik at gøre, at MP3 er det væsentlige - det er totalt mangel på forståelse.
Til top
Vanderlay Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1168
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2009 kl. 09:42
Det er vel netop kun hvis man gradbøjer kvalitet, at man kan skelne mellem
høj og lav kvalitet?

Jeg har da også mp3 (eller hvilket format de nu er i) i iTunes på min laptop,
som er gode at have on the road, men derhjemme hører jeg kun cd og en
hel del sacd, så man kan vel fint gøre begge dele
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2009 kl. 10:19

Jeg kom lige forbi Elgiganten og Bilka igår. Det er nærmest ufatteligt, hvad det er kommet til mht. musikanlæg. I dag er et hifi-anlæg tilsyneladende en kompakt enhed der kan "det hele" og kun koster 1199,- ... inkl. højttalere!!! 

Nu om stunder er det næsten ikke til at opdrive et bare nogenlunde godt hifi-anlæg, fx bare en forstærker, cd-afspiller og to højttalere, uden at man skal ind i specialbutikker såsom Hifiklubben, TapeConnection m.fl. Tidligere kunne man sagtens købe sådanne komponenter i de store kædebutikker (inkl. Fona, Expert m.fl.). Nu skal man være heldig for at støde på sådanne komponentanlæg.

Det lader til, at de fleste mennesker åbentbart stiller sig tilfredse med det, de store kæder tilbyder, dvs. skodanlæg og voldkomprimerede musikfiler (MP3 osv.)... En gang gav folk gladeligt over 10.000,- for et stereoanlæg og mindst 150,- for en CD. I dag kan det ikke blive billigt nok. Det virker som om masserne hellere vil have kvantitet frem for kvalitet. Om jeg begriber det

PS. For mig at se egner MP3 sig kun til mobilt brug. Det har intet med hi-fi at gøre.

Til top
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2009 kl. 10:32
Branchen sender en del godt ud til forbrugerne - det er bare ikke al tid, at de har deres tekniske sans i orden, når de pakker tingene forkert sammen i kompakt form - men det er jo det kunderne vel ha´, siger de jo. - Totalt mangel på sans!
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2009 kl. 10:50
Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Jeg kom lige forbi Elgiganten og Bilka igår. Det er nærmest ufatteligt, hvad det er kommet til mht. musikanlæg. I dag er et hifi-anlæg tilsyneladende en kompakt enhed der kan "det hele" og kun koster 1199,- ... inkl. højttalere!!! 

Nu om stunder er det næsten ikke til at opdrive et bare nogenlunde godt hifi-anlæg, fx bare en forstærker, cd-afspiller og to højttalere, uden at man skal ind i specialbutikker såsom Hifiklubben, TapeConnection m.fl. Tidligere kunne man sagtens købe sådanne komponenter i de store kædebutikker (inkl. Fona, Expert m.fl.). Nu skal man være heldig for at støde på sådanne komponentanlæg.

Det lader til, at de fleste mennesker åbentbart stiller sig tilfredse med det, de store kæder tilbyder, dvs. skodanlæg og voldkomprimerede musikfiler (MP3 osv.)... En gang gav folk gladeligt over 10.000,- for et stereoanlæg og mindst 150,- for en CD. I dag kan det ikke blive billigt nok. Det virker som om masserne hellere vil have kvantitet frem for kvalitet. Om jeg begriber det

PS. For mig at se egner MP3 sig kun til mobilt brug. Det har intet med hi-fi at gøre.



lige den samme udvikling med tv desværre
Til top
Splinten@Work Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 05-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 41
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2009 kl. 11:22

Og det værste af det hele er, at kædebutikkerne benævner anlæg til blot nogle få tusinde kroner som "High End"

Det er da at vildlede mindre teknisk vidende kunder, som tror at de får det ypperste indenfor lyd/billede for næsten ingen penge, måske oven i købet i en alt-i-en løsning

Semper Fidelis
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2009 kl. 23:40

Jeg er brølende enig med T-teknik's mission her, hvis ellers jeg forstår den rigtigt... Der er ingen sætning jeg hader mere end "i betragtning af..." - uagtet at jeg sagtens kan forfalde til at benytte den selv... "Det lyder godt, i betragtning af at det er MP3, f.eks. - for nu at holde mig til dét emne T-teknik trak frem. Hvis det lyder godt i betragtning af noget, så lyder det ikke _godt_ - så lyder det dårligt, men vi finder os i det for at opnå et eller andet - det kan være pris, praktiske forhold, design osv. Vi er som forbrugere for dårlige til at bedømme kvalitet ud fra nogle absolutte kriterier, i stedet gør vi som T-teknik siger, gradbøjer kvalitet ud fra sammenhængen. Det er et problem, fordi det betyder at vi vænner os til middelmådigheden. DR's DVB-T tv-udsendelser ser gode ud, hvis man sammenligner med 3Puls der er mishandlet af en kabel-udbyder uden styr på tingene. Men hvorfor ikke sammenligne med hvor godt DVB-T KUNNE have været, hvis det blev benyttet optimalt?

DR's udsendelser bliver ikke bedre af at noget andet er ringere. Og 128 kbit MP3 lyder ikke godt, fordi 96 kbit er endnu ringere. I disse finanskrise-tider, så svarer det til at glæde sig over at naboen er blevet fyret, for så har man flere penge end ham. Men man bliver jo ikke rigere af at naboen er blevet fattigere, nærmere tværtimod.

Det er derfor vi bør vurdere kvalitet ud fra absolutte termer, i stedet for relative. Det gælder også bedømmelsen af forhandlerne. Fona bliver ikke en seriøs hifi-forretning med kompetent rådgivning, fordi Elgiganten er værre. Man må bare konstatere at antallet af egentlige radio/tv butikker er kraftigt faldende, og at mange af de kædebutikker der tidligere var radio/tv butikker, i dag er elektronik-pushere hvor en vis procentdel af varesortimentet ligger i (den billige ende af) radio/tv segmentet.

Dét der irriterer mig mest i denne sammenhæng, er at de fleste "almindelige forbrugere" blankt indrømmer at de synes at dét at købe radio/tv udstyr er hammersvært. Det er blevet kaldt en jungle, i samfulde 13 år jeg har været i branchen, og formentligt mange år før dét. Men alligevel forventer man at en tilfældig ekspedient i en tilfældig forretning er i stand til at rådgive om det, selv om det lige så godt kan være en elev der er gået fra 9. klasse gennem to års handelsskole, og uden nogen faglig uddannelse whatsoever, er blevet kylet for løverne bag disken i en såkaldt radioforretning, hvor mængden af uddannelse ekspedienterne gennemgår før de sættes til at rådgive kunder, begrænser sig til instruktion i hvordan kasseapparatet virker. Men det er åbenbart sådan at så snart denne handelsskoleelev har lært at sige 100 Hz, DVB, HDMI og responstid hurtigt nok efter hinanden, så opfatter kunderne det som om knægten ved hvad han snakker om.

Ikke et ondt ord om nystartede elever, sådan én var jeg jo også selv engang, og jeg er sikker på at jeg var elendig fra dag ét. Men en tømrerelev starter ikke med at bygge et hus første dag på jobbet. Han starter med at slå et par søm i og bore et par huller, og sætter et par gipsplader op - og når han engang har lært hvordan man gør tingene, så ryger han på de store opgaver. Der er måske nogle der tror det, men det er ikke sådan i en forretning at man starter med at sælge antennekabler, arbejder sig op til DVD-afspillere, og når man så er dygtig nok, så får man lov at sælge TV. Vores kære handelsskole-elev bliver smidt i hovedet på potentielle fladskærms-købere fra dag ét, og dermed bliver en investering der kan være en families største éngangsinvestering i mange år, i nogle tilfælde reelt overladt til en ekspedient der på alle tænkelige måder er ude af stand til at levere en reel og kompetent rådgivning. Nogle kunder gennemskuer det og er i stand til at sige fra, og finde en anden forretning - men alt for mange forventer at når en sælger står i en forretning der sælger en bestemt type produkt, så ved han jo naturligvis også noget om det. Sådan forholder det sig bare ikke _per automatik_, i nogen brancher. Derfor må man som kunde sørge for at den butik man henvender sig i, reelt er i stand til at rådgive om dét de sælger, hvis det er dét man har brug for.

Nå, det blev en lang udenomssnak om forhandlere, men som jeg har debatteret før, så mener jeg at kunderne set som én samlet helhed, får de forhandlere de efterspørger. Så hvis folk ikke efterspørger reel ekspertise i forretningerne, så får de det ikke. Det devaluerer opfattelsen af hvad kvalitet er, fordi det i meget høj grad netop er de seriøse, kompetente forhandlere der kan informere kunderne om hvad god kvalitet er, så de overhovedet kan efterspørge det. Derfor bliver det en ond cirkel, når antallet af seriøse forhandlere falder. Når der bliver færre og færre forhandlere til at vise hvad god kvalitet er, så bliver der færre og færre kunder der efterspørger det, og udbuddet af kvalitet falder yderligere.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2009 kl. 23:56

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Det er ikke et korstog mod MP3 jeg er interesseret i - det tror jeg ikke, jeg vil få så meget ud af.

- Men efterhånden tror alle der har med software og musik at gøre, at MP3 er det væsentlige - det er totalt mangel på forståelse.

Et af problemerne kan iøvrigt være den stigende fokusering på teknikken frem for ydelsen. For at give et eksempel, så er det et problem hvis man giver MP3 eller andre tekniske begrænsninger hele skylden for at lyden ofte er ringe. Det kan give nogle mennesker indtryk af at MP3 altid er dårligt, mens CD altid er godt. Det første kan til dels være rigtigt nok, men det sidste er meget forkert. Det er nok mest udbredt i surround - jeg har ind imellem besøgt kunder der ikke har kunnet forstå hvorfor deres anlæg ikke lyder specielt godt, for det er jo det nyeste nye med TrueHD og DTS HD, 7.1 og hele dynen. Men når akustikken i rummet er elendig, og højttalerne enten er valgt forkert til rummet eller bare generelt er dårlige, så kan det være nok så meget 24 bit HD lyd, så er resultatet stadig ringe.

Og værre endnu, sker der desværre ofte det at folk skifter iøvrigt vellydende udstyr der ikke lige understøtter de nyeste formater, ud med ringere apparater for at få den lydkvalitet de nye formater kan give - og så ender med reingere lyd, fordi forbedringen i kildematerialet drukner i ringere produkter.

Med andre ord, så er der for meget fokus på hvilke tekniske detaljer man tror der skal være i orden for at få "kvalitet". Der er for lidt fokus på selve begrebet _kvalitet_. Derfor synes jeg måske endda egentlig lidt at du bærer benzin på bålet når du fremhæver MP3 som eksempel på manglende kvalitet - for mig at se er det netop ikke de tekniske detaljer og formater der er problemet, men den stigende mangel på sans for "kvalitet" som abstrakt begreb.

Til top
Eiberg Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 209
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2009 kl. 00:19
Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Det lader til, at de fleste mennesker åbentbart stiller sig tilfredse med det, de store kæder tilbyder, dvs. skodanlæg og voldkomprimerede musikfiler (MP3 osv.)... En gang gav folk gladeligt over 10.000,- for et stereoanlæg og mindst 150,- for en CD. I dag kan det ikke blive billigt nok. Det virker som om masserne hellere vil have kvantitet frem for kvalitet. Om jeg begriber det



Det er rigtigt - de store kæder tilbyder det masserne vil have, for det er det pengene næmmest tjenes.
Som tidligere ansat i branchen (Expert) har jeg set hvordan en forholdsvis okay RIGTIG hifi afdeling, skrumpende ind til næsten ingenting, men det skete kun fordi efterspørgslen ikke var der.

Idag skal masserne, have det der ser godt ud og det skal for alt i verden ikke fylde noget, og jo tættere prisen er på gratis, jo bedre (:

Standarden for hvad "folk" er tilfredse med er til at brække sig over, det er bare svært at gøre noget ved, hvis de vitterligt er tilfredse.
42PX80, BDP-S350, PC-Setup, Marantz SR7500, Primare A30.5 MKII Effekt, CI Audio VDA2 DAC
Jamo C80-serie
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52076&PN=1 &TPN=500
Til top
huiron Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Januar-2008
Status: Offline
Point: 308
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2009 kl. 07:42
Jeg vil da gerne lige komme med et indspark til dette.
Jeg synes faktisk ikke at selve mp3 formatet er det store problem. Dem som vil reducere deres musikkvalitet ved at benytte mp3 kan bare gøre det for min skyld. Det går kun ud over dem selv. Det store problem er når udgiverne af CD'er begynder at tænke i det også. Dette lyder måske mærkeligt, lad mig prøve at forklare.

En ipod kan kun lave en vis forstærkning af signalet og dermed et vist lydtryk. Dette lydtryk er sat så at man ved ordentlig musik ikke får høreskader. Men nu vil mange unge mennesker idag gerne have blæst hørelsen ud. Men hvad gør man så når nu ipod'en ikke kan skrues højere op? Ja så kommer pladeselskaberne dem til "hjælp". De laver hvad der kaldes dynamik kompression. De gør det at de hæver alle lyde på skiven med 100-200%. Hvis vi havde uendelig dynamik område ville dette være ligegyldigt, men det har vi bare ikke. Vi har 16 bit, eller 65536 niveauer at gøre godt med. Se nu kommer problemet. Lad os tage et musiknummer som er indspillet rigtigt. Det ligger måske med et gennemsmitligt lydtryk på 25%, men har peaks ned til 0 og op til 100%. Når man så hæver alle lyde med 100% kommer gennemsnit op på 50. Men hvad sker der med den peak der var på 100%? Ja den kan jo altså ikke komme længere op, så den bliver for den er. Dermed er denne kraftige puls ( måske et ordentligt dask på stor trommen ) blevet reduceret til det halve i dynamik.

Der er et par engelske forklaringer her:

LinkLink

LinkLink

Dette mener jeg er den virkelige tragedie omkring lydkvalitet. Det betyder nemlig at uanset om jeg investerer 20 millioner i det fedeste lydsystem og indretter et rum til det, vil jeg stadig få en lorte lyd
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu