recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kvalitet skal ikke gradbøjes!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKvalitet skal ikke gradbøjes!

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Bruger slettet Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2009 kl. 12:41
Rent teknikmæssigt omkring komprimeringsformater som MP2 og MP3, så kom de på et tidspunkt, hvor det vi savnede var plads og det computeren skulle sælges på var multimedie brugen, prøv bare at tænke 10 år tilbage og se hvor meget harddisk man fik for 600,- kr.
MP3 havde sin berettigelse på det tidspunkt, det tilbød noget, men det er sidenhed blevet adopteret til brug i online radio, transportable medie afspillere (MP3 afspillere) og måske er det kritisabelt, heldigvis er der i dag nye og forbedrede komprimeringsmetoder, som tilbyder mere af det vi savner, nemlig lyd.
Skal vi gå helt i dybden, så var CD'en vel også kritisk, da den ikke tilbød det varme lydbillede enthusiasterne mente de (vi ) fik ud af vinylpladerne.

Men nu har tråden vel også mere udviklet sig til at være en kritik af discountsamfundet, hvor vi savner fokus på kvalitetsprodukter, som vi på et enthusiastforum, vel godt kan tillade os at kalde dem.
Der er vel få herinde der ville give anlægget i det konkrete eksempel der er brugt indtil videre i tråden, så meget som et kig.

Jeg husker stadig min første surround forstærker, Denon AVC-3020, radio var noget man købte ved siden, surroundvalget var pro logic og centerkanalen var på massive 30 watt.
Men det var kram, den vejede en halv lillebæltbro og lyden var fantastisk, set i forhold til de pap-watt man får i dag.

Jeg er, ligesom T-Teknik, træt af at man i dag, reelt har få steder hvor man kan gå hen og få den rigtige kvalitet, måske også derfor jeg forsøger mig som selvstændig.
Hardwaren er svær at ændre på, der vil altid være kinesiske OEM produkter, som adopteres af langt de fleste producenter fordi det harmonerer med massernes krav om lav pris og når flertallet bare vil have noget der du'r uden at de ønsker at vide hvad de får, så sker det på bekostning af de "rigtige" produkter, herunder også service som en lokal lyd og billedepusher med en lyttestand, ekspertise og rådgivning.

Men vi har nok selv været ude om det, masserne vil have noget billigt og ikke bare det samme produkt til en lavere pris, men virkeligt et produkt til en lav pris og i kølvandet på det, så er salgsrobotterne kørt i stilling, de folk der er ansat til at overbevise os om, at det produkt de fremviser, er netop dét vi står og mangler.
Hvis han/hun nu fortalte os at det produkt vi lige nu kigger på, er et kinesisk OEM produkt helt igennem identisk med de 5 alternativer de ellers har i butikken til fremvisning, så hvilken vi valgte ville alligevel ikke medføre en forskel i slutoplevelsen, ja så ville vi måske føle at vi ligeså godt kunne handle på nettet og undgå at skulle trækkes gennem salgstalen, hvorefter deres job er overflødigt.
I mine øjne, så er der få i den etablerede faghandel der reelt ved noget om den teknik de prøver på at stå og sælge.

Heldigvis findes der mennesker og dele af faghandlen, der konstant prøver på at modarbejde discountkulturen, som prøver på at sælge kvalitet med service og rådgivning, men jeg kan godt se at det heller ikke er så nemt for dem, når kundens slutbemærkning er "Hvor meget billigere kan jeg så få varen, i forhold til prismærket?".

Kvalitet sælger ikke til masserne og masserne vil de fleste henvende sig til.
Til top
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2009 kl. 13:07
Kim Jespersen - softwareudviklerne og online radio stationerne skal måske have mere tid til at tilbyde en erstatning eller noget andet til os, som ikke vil nøjes med MP3 - både som software til optagelse (WAV er jo min force) og til at lytte på?

Ellers er det med OEM jo også blevet en fast bestandel på pc´er - bl.a. fra HP - jeg vil nu helst have en pc med rigtig software på CD/DVD - men det er vist et sidespring for tråden.
Til top
sickchild Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2008
Sted: næstved,Denmark
Status: Offline
Point: 795
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2009 kl. 13:27
Jeg kan helt klart se din side kim jespersen.

Men hvis jeg kigger på min familie, så kan de tage til takke med lyden fra et billig bilka sæt, og de er ligeglade med om det er dvd eller blu-ray, hvis ikke vhs var forsvundet så ville de nok stadig købe dem gladeligt.

Vi har en masse forbruger der simpelthen ikke kan se og høre forskellen, det de kan se og høre som er bedre opvejer ikke at prisen er nogle gange dyrere.

Jeg tror det er meget svært at få denne del af befolkningen til at købe dyrt ind på disse punkter, da det på ingen måde intressere dem.

Men heldigvis er det begyndt at vende en lille smule, folk er blevet meget mere kvalitets bevidste her på det sidste, "desværre" er det gået mere i retningen af at alt skal være grønt, så hvis du kan købe en sko der skåner græsset så vil folk købe den, selvom den koster 1000kr mere end en almindelig sko.

Og så er problematikken også hvad er kvalitet? Jeg ved hvad jeg syntes er kvalitet, men det er ikke det samme som andre syntes. kvalitet er vel at du køber et produkt som holder, levere det du vil have og du selv er tilfreds.

Til top
Bruger slettet Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2009 kl. 13:47
@T-Teknik

Jeg syntes at der til radiobrug i dag findes gode alternativer til MP3, som ogg vorbis og AAC+ og som de fleste radiostationer heldigvis, er gået over til at bruge i takt med at DAB også er blevet aktuelt og de samme komprimeringsformater kunne jo bruges i hjemmet.
De tilbyder en bedre oplevelse end MP3, så er spørgsmålet om de tilbyder en optimal oplevelse? Det vil de nok ikke gøre, alt afhængig af hvor den enkelte brugers præference er, for hvornår noget er "godt nok".
Selv syntes jeg noget er godt nok i 192 kb/s ogg vorbis og AAC+, mens jeg skal op i 320 kb/s MP3.
Men musik på den måde, er ikke længere noget hvor jeg sætter mig i min sofa for at få en lytteoplevelse, der har jeg som minimum brug for en CD og en ny forstærker, her skal jeg undskylde overfor min Denon AVR-2105, men den er ikke i stand til at levere et lydbillede som AVC-3020'eren var.

Men det er rigtigt OEM er populært alle steder, jeg tænker bare på hvor meget en hardware producent i virkeligheden kunne give forbrugerne og her tænker jeg på masserne, hvis de virkeligt valgte at kræse for indmaden i stedet for blot at vælge noget for prisens skyld.
Jeg er sikker på at hvis forbrugeren fik lov til at købe hardware med ører og øjne og kun delvist valgte med pengepungen, så ville de få en oplevelse hver gang de brugte deres underholdningsinstallation.


Redigeret af Kim Jespersen - 28-Maj-2009 kl. 13:58
Til top
Bruger slettet Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2009 kl. 14:14
Oprindeligt skrevet af sickchild sickchild skrev:

Jeg kan helt klart se din side kim jespersen.

Men hvis jeg kigger på min familie, så kan de tage til takke med lyden fra et billig bilka sæt, og de er ligeglade med om det er dvd eller blu-ray, hvis ikke vhs var forsvundet så ville de nok stadig købe dem gladeligt.

Vi har en masse forbruger der simpelthen ikke kan se og høre forskellen, det de kan se og høre som er bedre opvejer ikke at prisen er nogle gange dyrere.

Jeg tror det er meget svært at få denne del af befolkningen til at købe dyrt ind på disse punkter, da det på ingen måde intressere dem.

Men heldigvis er det begyndt at vende en lille smule, folk er blevet meget mere kvalitets bevidste her på det sidste, "desværre" er det gået mere i retningen af at alt skal være grønt, så hvis du kan købe en sko der skåner græsset så vil folk købe den, selvom den koster 1000kr mere end en almindelig sko.

Og så er problematikken også hvad er kvalitet? Jeg ved hvad jeg syntes er kvalitet, men det er ikke det samme som andre syntes. kvalitet er vel at du køber et produkt som holder, levere det du vil have og du selv er tilfreds.



Det er fuldstændigt rigtigt det hele du skriver og jeg kunne ikke være mere enig.
Vi har en forskellig opfattelse af hvad kvalitet er og der jeg gerne vil hen, er omkring servicen, hvor jeg tror de fleste er tilfredse med deres valg og heller ikke bare lever med den. Man træffer et valg ud fra den interesse man har i tingen og hvis man "bare" er interesseret i at få et billede og er ligeglad med om DVD eller Blu-ray, så kan man ligeså godt købe en billigere DVD afspiller.
Men hvis man får den rigtige rådgiving før købet og ikke bare får at vide, at Blu-ray er fremtidens format bla. bla., hvor man virkeligt får lov til at se hvilken oplevelse valget af en Blu-ray maskine giver ekstra, set i forhold til DVD, så tror jeg, personligt, flere ville højne kvaliteten i deres valg.
Men det skal være et valg kunden træffer og ikke en salgstale, der føles som tvang og det er dér en del af problemet ligger.

Men jeg oplever også at kvalitet er ved at blive et in-ord igen og ikke kun med den nyere teknik, men i det hele taget noget der kan forbedre oplevelsen i de ting man gør i hverdagen. Flere går til slagteren for at hente bøffen til lørdag aften, der bruges lidt ekstra på en god rødvin og når de nu har fået en bedre kulinarisk oplevelse, så vil de også gerne have en bedre oplevelse resten af aftenen og jeg kunne da slet ikke forestille mig at skulle kæle med et særligt udvalgt hunkønsvæsen foran det viste anlæg i tråden, når der skal noget seriøst Carlos Santana på.

Så kulturen er ligeså stille på vej over i den "rigtige" retning, der er ved at være fokus på kvalitet. At den grønne profil så giver mig drøje hug for mit Plasmatv, er så en anden ting, der er kvalitet ikke et lovligt ord.
Kvalitet er lovligt hvis det er grønt.


Redigeret af Kim Jespersen - 28-Maj-2009 kl. 14:15
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2009 kl. 15:34

Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:

... og jeg kunne da slet ikke forestille mig at skulle kæle med et særligt udvalgt hunkønsvæsen foran det viste anlæg i tråden, når der skal noget seriøst Carlos Santana på.

Nej, for så kan middagen vist lige så godt stå på vand og grød...

Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2009 kl. 17:39
Kim Jespersen skrev
Så kulturen er ligeså stille på vej over i den "rigtige" retning, der er ved at være fokus på kvalitet. At den grønne profil så giver mig drøje hug for mit Plasmatv, er så en anden ting, der er kvalitet ikke et lovligt ord.
Kvalitet er lovligt hvis det er grønt.

du hammer helt plet. Dem som jeg kender har spurgt hvorfor jeg ikke skulle have et samsung led smart design og lavt strømforbrug.
Nej jeg har bestilt et pioneer 500M, fordi 99,5 at tiden skal jeg alså se på billedet og ikke min strømmåler eller sige nej hvor dejligt et samsung 3 cm er tyndere end mit.


ingen spørger hvordan billedet er.




Redigeret af xcardman - 28-Maj-2009 kl. 17:40
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2009 kl. 22:58
Oprindeligt skrevet af sd2100 sd2100 skrev:


Måske har i heller ikke længere brug for den personlige rådgivning længere. Måske har nogen fundet ud af, at de i mange butikker ikke får rådgivning men salgstale?! Nettet giver mange muligheder for at få information/rådgivning/service, men at se produktet live inden købet, det er helt klart et problem for mange. Det er ikke det store problem for mig. Hvis jeg har læst tilstrækkeligt mange anmeldelser af både professionelle og bruger, så er det godt nok for undertegnede.

Tja - et stykke hen ad vejen har du ret, og det er branchens egen skyld at de ikke har været dygtige nok til at levere en reel merværdi. Ikke mindst, så er stort set samtlige butikker, med ekstremt få undtagelser i nogle meget langhårede hifi butikker, faldet i med begge ben og forsøgt at slå på fladskærms-tv som indtrækkeren. Jeg erkender mig blankt skyldig, at gøre TC til en stor fladskærms-leverandør var mit projekt. Men der er meget få butikker der har forsøgt at fortælle folk at der er forskel på dén ydelse man får fra udstyret, hvis det monteres korrekt. Havde man gjort dét, så havde der også været råd til kompetent personale. Det er jo ikke fordi kompetent personale ikke findes, de flygter bare skrigende væk fra kædebutikkerne.

Men jeg er ikke enig i at internet-forummer og anden internet-information kan erstatte en dygtig forhandler. Det kan det for en mindre gruppe af købere med en vis teknik-færdighed, men for den brede masse, som reelt er dem der bestemmer om butikkerne overlever eller ej, så er det meget uoverskueligt at søge information på nettet. Og når vi snakker lyd - som tråden startede med - så vil jeg mene at man i langt mindre grad end for billede kan læse sig til hvad man skal købe. Jeg ville personligt _aldrig_, under nogen omstændigheder, købe en højttaler uden at høre den først, eller i hvert fald høre en meget beslægtet højttaler. Og desuden er internet-diskussionerne netop med til at devaluere kvalitetsfornemmelsen. Hvis man sidder og kigger på billeder på nettet, så kan det være svært at gennemskue hvorfor én 2-vejs højttaler med 6½ tomme basenhed koster 6000,- stykket, mens en anden tilsyneladende magen til koster 600,- stykket.

Helt konkret, så har der været nogle fælleskøb her på siden af højttalersystemer som jeg har set anvendt i systemer hvor de absolut ikke hører hjemme, men hvor køberen er blevet revet med af særdeles positive udtalelser fra andre brugere. Folk har forskellige definitioner af hvad "kvalitet" er, og jo mere folk sidder foran PC-skærmen og søger information, i stedet for at komme ud og se produkterne i real-life, jo større er risikoen for at man ender med et fejlkøb. Derfor mener jeg ikke at mænden af information på nettet gavner kvalitets-begrebet mere end det skader. Ikke at jeg mener information som sådan er negativt, slet ikke - men når folk ikke forstår at tolke de informationer de får, så kan det vende sig til noget negativt. Det kan også vende den anden vej - man undlader at købe et produkt der iøvrigt ville være ganske fint til behovet, fordi andre siger det er for ringe.

Jeg synes faktisk det er mærkbart helt generelt, at alt for mange dyrker hifi-interessen foran skærmen, i stedet for foran højttalerne, foran kammeraternes højttalere, ude i butikkerne, til udstillinger osv.  _Ekstremt_ meget af dén information man læser sig til på nettet, er andenhånds-information når man er heldig. Det synes jeg er et problem. Og problemet bliver iøvrigt markant værre af at antallet af gode anmeldelser tilsvarende også er faldende, fordi betalte medier også trykkes af de gratis tilbud. Det betyder at dét at finde frem til information fra folk der rent faktisk VED noget om det de taler om, kan være ret vanskeligt.

Indrømmet, det kan det også i butikkerne, men humlen i det her er: Hvis man kommer som "almindelig forbruger", uden erfaring i f.eks. opsætning af et surround-system, og man så følger rådene på nettet og køber f.eks. en Pioneer SC-LX71, som har fået en rosende omtale her på siden for nyligt, hvad er så sandsynligheden for at denne forbruger får det samme ud af den, som ham der roste den? Det er måske nok en jungle at finde rundt i markedet og finde frem til gode produkter, men at sætte udstyret ordentligt op er _især_ en jungle. Jeg ser qua mit arbejde rigtigt mange forskellige opstillinger, og der er mere reglen end undtagelsen at selv meget erfarne brugere (og meget aktive forum-brugere), har hvad jeg vil kalde graverende fejl i opsætningen af deres systemer. Det bliver selvsagt ikke løst af at lade Fona lave opsætningen, sikkert tværtimod - men internet-information bliver aldrig en erstatning for en kompetent installatør - i hvert fald ikke for den "almindelige" forbruger.

Det er ikke sikkert der er nogen løsning på knuden, måske er det bare en markedsudvikling som vi må lære at leve med. Måske betyder udviklingen at forbrugerne i højere grad vænner sig til at betale separat for kompetent service, rådgivning og opsætning. Spørgsmålet er så om det er bedre at betale 7000,- for sit nye TV plus 3000,- for at få det sat ordentligt op, end at betale 10.000,- inkl. ordentlig opsætning hos en kompetent forhandler, selv om samme tv kan købes til 7000,- på nettet. Slutresultatet er jo det samme.

Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2009 kl. 23:21
Vel de fleste gå ikke ud og køber fx. en Pioneer SC-LX71 (hvor man sjovt nok kan sætte en Mp3 afspiller til), da de ikke kan høre forskel på et anlæg til over 20k eller et anlæg til en lille tusse i Aldi, så hvorfor give så mange penge for en anlæg når Mp3 lyde miste lige så god som en CD (hvis ikke beder).

Og når de hele tid for at vide at man kan få et HIGH-END anlæg i Aldi til omkring en tussse, og reklame sige at Mp3 er det beste og smartes at bruge, ja så bliver der solg rigtig meget at disse ting, og folk er glade.
Til top
sd2100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Oktober-2008
Status: Offline
Point: 302
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2009 kl. 23:58
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af sd2100 sd2100 skrev:


Måske har i heller ikke længere brug for den personlige rådgivning længere. Måske har nogen fundet ud af, at de i mange butikker ikke får rådgivning men salgstale?! Nettet giver mange muligheder for at få information/rådgivning/service, men at se produktet live inden købet, det er helt klart et problem for mange. Det er ikke det store problem for mig. Hvis jeg har læst tilstrækkeligt mange anmeldelser af både professionelle og bruger, så er det godt nok for undertegnede.

Tja - et stykke hen ad vejen har du ret, og det er branchens egen skyld at de ikke har været dygtige nok til at levere en reel merværdi. Ikke mindst, så er stort set samtlige butikker, med ekstremt få undtagelser i nogle meget langhårede hifi butikker, faldet i med begge ben og forsøgt at slå på fladskærms-tv som indtrækkeren. Jeg erkender mig blankt skyldig, at gøre TC til en stor fladskærms-leverandør var mit projekt. Men der er meget få butikker der har forsøgt at fortælle folk at der er forskel på dén ydelse man får fra udstyret, hvis det monteres korrekt. Havde man gjort dét, så havde der også været råd til kompetent personale. Det er jo ikke fordi kompetent personale ikke findes, de flygter bare skrigende væk fra kædebutikkerne.

Men jeg er ikke enig i at internet-forummer og anden internet-information kan erstatte en dygtig forhandler. Det kan det for en mindre gruppe af købere med en vis teknik-færdighed, men for den brede masse, som reelt er dem der bestemmer om butikkerne overlever eller ej, så er det meget uoverskueligt at søge information på nettet. Og når vi snakker lyd - som tråden startede med - så vil jeg mene at man i langt mindre grad end for billede kan læse sig til hvad man skal købe. Jeg ville personligt _aldrig_, under nogen omstændigheder, købe en højttaler uden at høre den først, eller i hvert fald høre en meget beslægtet højttaler. Og desuden er internet-diskussionerne netop med til at devaluere kvalitetsfornemmelsen. Hvis man sidder og kigger på billeder på nettet, så kan det være svært at gennemskue hvorfor én 2-vejs højttaler med 6½ tomme basenhed koster 6000,- stykket, mens en anden tilsyneladende magen til koster 600,- stykket.

Helt konkret, så har der været nogle fælleskøb her på siden af højttalersystemer som jeg har set anvendt i systemer hvor de absolut ikke hører hjemme, men hvor køberen er blevet revet med af særdeles positive udtalelser fra andre brugere. Folk har forskellige definitioner af hvad "kvalitet" er, og jo mere folk sidder foran PC-skærmen og søger information, i stedet for at komme ud og se produkterne i real-life, jo større er risikoen for at man ender med et fejlkøb. Derfor mener jeg ikke at mænden af information på nettet gavner kvalitets-begrebet mere end det skader. Ikke at jeg mener information som sådan er negativt, slet ikke - men når folk ikke forstår at tolke de informationer de får, så kan det vende sig til noget negativt. Det kan også vende den anden vej - man undlader at købe et produkt der iøvrigt ville være ganske fint til behovet, fordi andre siger det er for ringe.

Jeg synes faktisk det er mærkbart helt generelt, at alt for mange dyrker hifi-interessen foran skærmen, i stedet for foran højttalerne, foran kammeraternes højttalere, ude i butikkerne, til udstillinger osv.  _Ekstremt_ meget af dén information man læser sig til på nettet, er andenhånds-information når man er heldig. Det synes jeg er et problem. Og problemet bliver iøvrigt markant værre af at antallet af gode anmeldelser tilsvarende også er faldende, fordi betalte medier også trykkes af de gratis tilbud. Det betyder at dét at finde frem til information fra folk der rent faktisk VED noget om det de taler om, kan være ret vanskeligt.

Indrømmet, det kan det også i butikkerne, men humlen i det her er: Hvis man kommer som "almindelig forbruger", uden erfaring i f.eks. opsætning af et surround-system, og man så følger rådene på nettet og køber f.eks. en Pioneer SC-LX71, som har fået en rosende omtale her på siden for nyligt, hvad er så sandsynligheden for at denne forbruger får det samme ud af den, som ham der roste den? Det er måske nok en jungle at finde rundt i markedet og finde frem til gode produkter, men at sætte udstyret ordentligt op er _især_ en jungle. Jeg ser qua mit arbejde rigtigt mange forskellige opstillinger, og der er mere reglen end undtagelsen at selv meget erfarne brugere (og meget aktive forum-brugere), har hvad jeg vil kalde graverende fejl i opsætningen af deres systemer. Det bliver selvsagt ikke løst af at lade Fona lave opsætningen, sikkert tværtimod - men internet-information bliver aldrig en erstatning for en kompetent installatør - i hvert fald ikke for den "almindelige" forbruger.

Det er meget rigtigt, hvad du skriver. Men, jeg har meget gode erfaringer med nettet, hvor jeg aldrig er blevet skuffet i mine køb. Måske har jeg være heldig . I de fysiske butikker derimod, har jeg haft både positive og negative oplevelser. Og været tilskuer til grelle eksempler på underlødig "vejledning" af Hr. og Fru. Jensen. Jeg bed næsten underlæben til blods (overdrivelse fremmer forståelse) for ikke at råbe af en sælger i Elgiganten, da han "rådgav" en kunde.

Hvordan bliver jeg så "rådgivet" når det drejer sig om en produktkategori, jeg ikke kender til? Jeg har oplevet (for rigtig mange år siden) at være en Hr. og Fru. Jensen hos Zitech. Der havde jeg ikke gjort forarbejdet på nettet godt nok men gik i en fysisk butik og fik rådgivning der og betalte for det. Det viste sig senere, at det var rigtig dårlig rådgivning. Øv, øv og atter øv.

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Det er ikke sikkert der er nogen løsning på knuden, måske er det bare en markedsudvikling som vi må lære at leve med. Måske betyder udviklingen at forbrugerne i højere grad vænner sig til at betale separat for kompetent service, rådgivning og opsætning. Spørgsmålet er så om det er bedre at betale 7000,- for sit nye TV plus 3000,- for at få det sat ordentligt op, end at betale 10.000,- inkl. ordentlig opsætning hos en kompetent forhandler, selv om samme tv kan købes til 7000,- på nettet. Slutresultatet er jo det samme.

Scala Hifi opererer med guld, sølv og bronce priser. Der kan forbrugeren så selv afgøre, hvormeget service man vil betale for. Det synes jeg er en ret sympatisk måde at sælge på. Men, der er vi også i et højere prislag, hvor service-/rådgivningspris på kr. 3000 ikke betyder så meget. Hvis hardware koster 7000 og "software" 3000, så betyder det et tillæg på næsten 50%! Det er muligt at sådan en pakke performer bedre end et dårligt opsat stykke hardware til 10000 - det er muligt. Det er bare ikke. salgbart.

Der er også knyttet noget ejerglæde ved et produkt af en given kvalitet. Den ejerglæde (tror jeg) strækker sig ud over produktets primære funktion. Jo dyrere (her sætter jeg dyrere = "lækkere" kvalitet) hardware jo større glæde. Softwaren kan jeg ikke mærke, se (på hardwaren), føle, når jeg ikke anvender hardwaren. Et beo 7-40 ville give mig en uendelig større ejerglæde end en hvilken som helst 40' sony eller samsung - uanset om de performede bedre billedmæssigt. Eksemplet er taget med for at sætte tingene på spidsen. Der skal være "fornuft" i forholdet mellem prisen på hardware og software (rådgivning, opsætning m.m.). I dit eksempel forholdet skævt. Der giver Scala-hifi tillæg mere mening.
Og så er vi igen tilbage til et andet eksempel, du kom med - billige projektore. Dem vil du helt rigtigt ikke kunne sælge da hardware/software forholdet (i mange forbrugeres øjne) bliver helt skævt - desværre.



Redigeret af sd2100 - 29-Maj-2009 kl. 00:00
Til top
Bruger slettet Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2009 kl. 23:58
@Sickchild

Jeg tror der er noget i dit indlæg som jeg fik vendt forkert oppe i hovedet første gang jeg læste det.
Jeg tror heller ikke vi skal have folk til at købe dyrt, da jeg ikke tror på at dyrt nødvendigvis er bedre end billigt. Sandsynligheden for at det er bedre er dog nok større, men dyrt er i sig selv ikke et kvalitetsstempel.
Når det er sagt, så er sanser naturligvis individuelle og hvad vi hver især betegner som tilfredstillende eller som kvalitet, er dermed forskellig.
I din familie læser jeg det som at det er dig der sætter standarden, hvornår noget er godt nok og det er ikke skidt at din familie har lavere krav end dig, det betyder bare at du ved, at det du køber i hvert fald er tilfredsstillende for dem.
Det er klart at vores kvalitetskrav er lavere når vi ikke interesserer os for noget helt specifikt, men derfor kan vores sanser godt opfatte forskellen og give en forskellig tilfredshedsfølelse ved en oplevelse.

Et eksempel, en TV installation er foretaget efter nogle minimumskrav om at der skal være en UHF antenne, nogle kabler, samlinger og en stikdåse som man kan sætte en digital receiver til. Billedet er ok og der er en eller anden form for lyd på.
Nu skiftes der enkelte dele og en dyrere prisvindende receiver bliver sat til. Prisforskellen mellem den oprindelige installation og den lidt dyrere installation er ca. 30% eller ca. 2000,- kr. (Prisforskellen ligger hovedsageligt i receiveren).
Nu kan en, før uinteresseret, husmor pludseligt se en forbedring i billedet og udviser en helt anden interesse for at ville se TV. Ikke at hun vil se TV hele tiden, men det virker mere som en nydelse for hende, når hun endeligt skal se TV.

Så er spørgsmålet, er min historie er fakta eller fiktion?

Det, jeg tror, mange sælgere gør galt er at de taler til kunden, når de i virkeligheden skal overtale kundens sanser, så skal sanserne nok sørge for at fortælle kundens hjerne om de er tilfredsstillet.
Men det er nok ikke så nemt og hurtigt at afslutte en handel på den måde.

@xcardman
Jeg vil så også sige at der ved at fokusere på den grønne profil også fokuseres til en vis grad på kvaliteten, da det er min oplevelse at der i et kvalitetsprodukt også er tænkt på den grønne profil, mere end der er i discountprodukterne.
Så set fra den side så hjælper det nok også noget hvis folk "bare" tænker grønt.
Men det er rigtigt, at de der hovedsageligt tænker grønt, de ser ikke meget på billedet. Så visse produkter ender desværre nok som enthusiastprodukter og det må vi Plasma-elskere så lære at leve med

@Tarkin
Nej der er ingen grund til at vente til sidst, med at ødelægge aftenen
Til top
sickchild Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2008
Sted: næstved,Denmark
Status: Offline
Point: 795
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2009 kl. 07:25
kim jespersen:

Jeg sætter ikke standarden i min familie, men det er altid mig der bliver spurgt til råds hvis der er nogen der skal ud og købe noget nyt, jeg har ikke noget bestemt jeg så vil anbefalde, og har heller ikke den viden så jeg kan sige hvad der er bedst i alle situationer men jeg har lidt mere know how end de har. så derfor er jeg med ude og købe nye produkter, f.eks min far som nu meget gerne ville have et fladskærm men ikke ved hvad han skal give for at få det han vil have, der har vi længe snakket om hvad han har brug for og ikke har brug for. i hans tilfælde ville et pioneer være helt ude i hampen, helt rigtig det viser det flotteste billed, men det har han ikke brug for. han har brug for et nemt tv et flot tv, og ja også et der giver et godt billed, men et godt billed er for ham også et samsung til 5000kr og han syntes fjernbetjeningen er enkelt da han kan trykke på av udgangen til den står på den rigtig når han skal se parabol eller dvd. jeg ville hvis jeg skulle have købt nyt have valgt noget helt andet. men det råder jeg ham ikke til da han ikke vil få noget ud af de sidste penge han smider, ikke noget han ville kunne tage og føle på.

Men jeg er stadig glad for vi har nogen som f.eks. av precision fordi man kan få hjælp til at stille sit setup ordentlig op og få det rigtig ud af det, da man stadig kan gøre meget på en installation til 8000. som man kan på en til 20.000.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu