recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Langkilde Bio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Langkilde Bio

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2020 kl. 15:28
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Og det er så ikke rigtigt. Med 4 højttalere hver på 8 ohm sat i serie, skal du dividere 8 ohm med 4 = 2 ohm hvilket er en kedelig belastning for de fleste forstærkere.

Nu roder vi begge rundt i det Big smile Men du mente sikkert, at 4 enheder på hver 8 ohm i PARALLEL, ganske rigtigt bliver 2 ohm og ikke 4 som jeg skrev - hvilket er helt korrekt. My bad!
Ja for faen LOL   Må hellere lige lægge et link med den rigtige forklaring på forskellen.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2020 kl. 15:40
Oprindeligt skrevet af Eeyore Eeyore skrev:

Kan du ikke bare montere 2 under din midterste stol og så en under hver af de andre? Der er to måder at forbinde de 4 enheder så det ender med en 4 ohm's belastning. Ignorer at der står 8 ohm på billedet og indsæt 4 i stedte for.

Ja, det kunne også være en ide men bliver det ikke svært at justere ind? Jeg tænker at stolen med 2 får dobbelt så meget skrald end de 2 andre?

Oprindeligt skrevet af Eeyore Eeyore skrev:

Noget andet som du måske får brug for at lege med er delay således at du hører bassen samtidig med at du mærker vibrationerne. På mit skulle jeg have et negativ delay på -7,2ms for at det "føltes" rigtigt. Du kan ikke sætte negativ delay på din iNuke, men hvis din receiver har to separate subwoofer udgange, så kan du bruge udgang 2 og fortælle receiveren at den subwoofer er længere væk end resten af dine højtalere, således at den sender signalet til den før til de andre højtalere. I mit tilfælde skulle sub 2 sættes til 2,5 meter længere væk end sub 1.

Yes, min receiver har heldigvis 2 sub out så det er muligt Thumbs Up

Oprindeligt skrevet af Eeyore Eeyore skrev:


How to properly wire a 4x12 speaker cabinet | Warehouse Guitar Speakers
Med 4 enheder i tre stole kunne det se sådan her ud


Takker!

Bare lige for at få det skåret ud i pap. Hvad sker der hvis jeg sætter shakers op sådan her?




Eller alternativt sådan her. Vil dette betyde at 1 vibrerer mere end 2 + 3?



Redigeret af Berdel - 23-September-2020 kl. 16:26
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2020 kl. 17:05
Den første giver en total modstand på 1,33 Ohm, hvilket måske er for lavt til din forstærker. Det kan dog måske godt virke, da du ikke skal trække mere end 150W.

Den sidste kan jeg ikke lige gennemskue, men du får i hver fald ikke en ensartet belastning på alle enhederne.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2020 kl. 17:58
Oprindeligt skrevet af Eeyore Eeyore skrev:

Den første giver en total modstand på 1,33 Ohm, hvilket måske er for lavt til din forstærker. Det kan dog måske godt virke, da du ikke skal trække mere end 150W.

Den sidste kan jeg ikke lige gennemskue, men du får i hver fald ikke en ensartet belastning på alle enhederne.

Jeg har bestilt 4 så nu prøver jeg begge dele. Du siger det måske går med 3, dvs jeg kan resikere at min forstærker brænder af med kun 1,33 ohm? Eller kommer der bare ingen effekt?

Tak for hjælpen og jeg beklager trådstarter at jeg sådan braser ind og overtager din tråd. Jeg håber dog at du fik noget ud af det. Om ikke andet så skal jeg nok vende tilbage med mine erfaringer
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2020 kl. 18:14
Den lave modstand gør at forstærkeren skal lever flere ampere.

 

EDIT: Behringer limiter arbejder med RMS, så PV skal oplyses i Vrms og ikke bare V. Vrms=V / SQRT(2)


Redigeret af Eeyore - 24-September-2020 kl. 09:03
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2020 kl. 18:37
Der er ihvertfald mulighed for at sætte en limiter. Men den kan kun vælge disse ohm værdier.

Bør jeg så bare vælge 2 ohm og så lidt lavere W?





Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2020 kl. 18:43
Ja, det ville jeg gøre. Det ser bare lidt mystisk ud at 28,2V giver 198,6W ved 2 ohm, det burde være det dobbelte. Måske har den ikke opdateret værdierne efter du valgte 2 ohm?

EDIT: Da Behringer arbejder med RMS, så passer værdierne på billedet alligevel. Ved 1,33ohm load så skal PV være 20V for at limit ved 150W


Redigeret af Eeyore - 24-September-2020 kl. 08:39
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2020 kl. 19:38
Fedt fedt. Nu vi er ved det. Hvorfor så ikke bare i serie så det bliver 12 ohm?

Jeg kan se i limiteren på inuken at den kan give 225w ved 16ohm. Burde den så ikke snilt kunne klar mere ved 12 ohm?


Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2020 kl. 21:12
For at være ærlig, så ved jeg ikke hvordan peak limiter i Behringer reagerer på en load der ikke svarer til det valgte.

EDIT: på diverse fora forslåes der at man sætter til den nærmeste mindre load i listen, hvilket vil sige 8 ohm i dit tilfælde. Ved 8 ohm skal PV så være 48,9V for at opnå en limit på 150W. Ved den reele load på 12 ohm skal PV være 60V. Hvis du vælger 8 ohm, så ved jeg dog ikke om det er mest rigtigt at sætte PV til 48,9 eller 60V. Det burde jo være 60V hvis de 8 ohm load kun bruges til at vise limit og ikke reelt har noget med limit kredsløbet at gøre?


Redigeret af Eeyore - 24-September-2020 kl. 08:38
Til top
Lydkilde Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-September-2020
Sted: Kælder Biffen
Status: Offline
Point: 103
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lydkilde Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2020 kl. 05:40
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Tak for hjælpen og jeg beklager trådstarter at jeg sådan braser ind og overtager din tråd. Jeg håber dog at du fik noget ud af det. Om ikke andet så skal jeg nok vende tilbage med mine erfaringer

Du er absolut velkommen til at brase ind Big smile
Det lærer man jo en hel del af Clap Og tak for det til jer andre også.
Det er fedt med ekstra inspiration når man nu alligevel skal lave lidt om
Denon AVC-X6700H - Optoma UHZ65 - Dali 7.2.4
Til top
Lydkilde Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-September-2020
Sted: Kælder Biffen
Status: Offline
Point: 103
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lydkilde Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2020 kl. 06:59
Og så et tillægsspørgsmål.
Kunne man fx. bruge den her https://www.dba.dk/effektforstaerker-nad-2100/id-1070309924/ til at ryste mås med?
Teknisk set skal den drive det der ryster måsen, men I forstå hvad jeg mener Embarrassed
Denon AVC-X6700H - Optoma UHZ65 - Dali 7.2.4
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2020 kl. 07:58
Oprindeligt skrevet af Lydkilde Lydkilde skrev:

Og så et tillægsspørgsmål.
Kunne man fx. bruge den her https://www.dba.dk/effektforstaerker-nad-2100/id-1070309924/ til at ryste mås med?
Teknisk set skal den drive det der ryster måsen, men I forstå hvad jeg mener Embarrassed


Ja, den vil nok kunne bruges sammen med de mindre shakers. Jeg vil dog ofre lidt mere og købe en forstærker med DSP, da det giver mulighed for justeringer og sætte limiters så shakers ikke brænder af. Det kunne f.eks. være en sådan en her, være dog opmærksom på at blæserne larmer.
https://www.thomann.de/dk/behringer_nx1000d.htm
Den er også "fremtidssikret" hvis du vil have flere eller større shakers på senere.


Redigeret af Eeyore - 24-September-2020 kl. 08:00
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu