|
Langt hdmi kabel på 15 meter? |
Besvar | Side <1234> |
Forfatter | |
tvkartoffel
Guld medlem Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
Funktioner
Tak(0)
|
Ja vi kan hurtigt blive enige om at der er forskelle på HDMI kabler. Specielt de lange af dem. Jeg er også helt enig i at der kan være noget om at man ikke gider noget "pis" og af den grund betaler det dobbelte eller (meget) mere for at få noget man er sikker på virker. Det argument køber jeg, men lige i denne tråd handler det om kabler på 15m og i forhold til Audioquest har jeg lidt svært ved at se hvordan det argument kommer i spil, da de ikke har et eneste HDMI kabel de garanterer kan fungere som et kategori 2 (high speed)* kabel over 10m. Den problemstilling gælder også andre af de kendte mærkevare. bla. QED og Van den Hul.
"All AudioQuest HDMI cables up to 10 meters are rated High Speed with Ethernet. From 12 meters to 20 meters AudioQuest HDMI cables are Standard Speed with Ethernet." http://www.audioquest.com/hdmi/diamond Så har man da netop ikke købt den "sikkerhed" som det skulle medføre at købe et mærkevarekabel. Forstå mig ret. Jeg reklamerer ikke for at man bare skal købe det billigste 15m Nyborgkabel, men fra et forbrugerstandpunkt er det nogle gange lidt svært at se hvad man får for pengene, når det alligevel ikke kan garanteres at kablerne overholder specifikationerne. *Q. What is the difference between a “Standard” HDMI cable and a “High-Speed” HDMI cable? Recently, HDMI Licensing, LLC announced that cables would be tested as Standard or High-Speed cables.
http://www.hdmi.org/learningcenter/faq.aspx Herunder kan man se hvor meget båndbredde der er nødvendig, alt efter hvad kablet skal bruges til: "HDMI® Devices - What To Look For?When shopping for HDMI devices, whether they are source devices (e.g., blu-ray players), sink/display devices (e.g., televisions), or repeater devices (e.g., switches or splitters), you should look for specific support for the features that are important to you. If you do not need 4K or HDMI Ethernet Channel support, there is no need to spend money on equipment or cables that include those features. For "repeater" class devices (e.g., switches, splitters, and extenders), another primary consideration is the video amplifier bandwidth. There are a couple of important numbers to keep in mind when looking at these devices: 2.25 Gbps - The minimum bandwidth required to transmit a 720p/1080i signal at 60Hz with 8-bit per channel color depth is 0.75 Gbps per channel, or 2.25 Gbps total. 4.95 Gbps - The minimum bandwidth required to transmit a 1080p signal at 60Hz with 8-bit per channel color depth is 1.65 Gbps per channel, or 4.95 Gbps total. 6.75 Gbps - The minimum bandwidth required to process a Full High Definition 3D signal (1920x1080 resolution for each eye at 24 Hz refresh rate) is 2.25 Gbps per channel, or 6.75 Gbps total.
10.2 Gbps - The current minimum bandwidth requirement of the High Speed HDMI standard is 3.4 Gbps per channel, or 10.2 Gbps total" Kilden er muligvis ikke den bedste, men tallene ser rigtige ud. Tallene er angivet for HDMI devices, men det er IMO åbenlyst at kablet som minimum skal kunne føre den samme båndbredde for at det fungerer. Det korte af det lange er at man med et kabel der kun er rated til "standard" ikke kan være sikker på at kunne overføre 1080P/50, hvilket har betydning for europæiske film og at man ikke kan være sikker på at kunne overføre 3D i fuld HD. MVH (og god Jul :-) Redigeret af tvkartoffel - 24-December-2012 kl. 14:54 |
|
Naiera
Platin medlem Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12328 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg synes da også jeg fik meget kabel for pengene. |
|
Naiera
Platin medlem Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12328 |
Funktioner
Tak(0)
|
Kartoffel: Mit kabel kan med garanti overføre 1080p/60. Det er nærmest det eneste det gør.
|
|
stridsvognen
Guld medlem Oprettet: 01-December-2011 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 1064 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg er 100% enig med Otto..
Jeg har et 10m QED kabel ( http://www.ebay.co.uk/itm/QED-Reference-HDMI-Cable-10m-/190764712858?pt=UK_Computing_Sound_Vision_Video_Cables_Adapters&hash=item2c6a76839a )
Som køre 1080P 75hz uden problemer.
Har samme kabel i 1-2-5-7-10m Og har aldrig oplevet problemer.
Glædelig jul allesammen. Og håber i ale får jeres drømme HDMI kabel af julemanden...
|
|
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
|
|
tvkartoffel
Funktioner
Tak(0)
|
Det er ikke dét der er pointen. Jeg tror gerne på at det kan gøre det i praksis. Det er der mange kabler der kan. Pointen er at argumentationen for dyre kabler ofte er at man køber sig en form for sikkerhed i forhold til om det virker eller ej. Det argument holder IMO ikke når producenterne ikke vil garantere at deres hunde dyre kabler overholder specifikationerne. Så er man IMO lige vidt. Selv kabler på den forkerte side af 10K,- kan åbenbart ikke garanteres at overholde high speed specifikationen hvis de er længere end 10m. De dyreste af dem er prissat sådan at man ellers skulle mene at der kunne være råd til at teste dem individuelt. MVH Redigeret af tvkartoffel - 24-December-2012 kl. 15:15 |
|
T0biasDK
Ny bruger Oprettet: 03-Juli-2008 Status: Offline Point: 18 |
Funktioner
Tak(0)
|
Vil du sige der er noget at vinde ved at gå fra et billigt kabel (dvs et par hundrede kr. for 12 meter) til et dyrere et af slagsen til 1000-1500 kr. hvis der med det billige kabel ikke er noget umiddelbart problem - altså der er billede igennem, og det kører 1080p osv? Sagt med andre ord, kan der være forbedringer at hente i billedekvaliteten, eller er det som andre herinde har sagt, kun et spørgsmål om hvorvidt der er billede igennem i den ønskede opløsning eller ej? Jeg undrede mig også lidt over, som tvkartoffel nævner, at Audioquest kun garanterer high speed op til 10 meter, og kun standard speed derover - hvor fx Supra ser ud til at garantere high speed op til 20 meter - spørgsmål er så om Audioquest er lidt for forsigtige, eller Supra det modsatte - eller om der rent faktisk er forskel på hvad de to kabler kan levere i længder over 10 meter :)
Redigeret af T0biasDK - 26-December-2012 kl. 10:54 |
|
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
|
Der vil ikke være forskel på billedkvaliteten.
Jeg må forespørge efter nytår om Audioquest har en grund til at være mere forsigtige. Men man skal være obs på at det er firmaet selv der angiver speed-betegnelsen, der er ikke nogen egentlig uafhængig kontrol af det. Da Audioquest lancerede deres kabler var der heller ingen andre der havde high speed på mere end 8 meter. Det er så kommet senere - men i flere tilfælde er kablet det samme. Det synes jeg er lidt mistænkeligt. Derfor synes jeg egentligt spørgsmålet (også) skal rettes til de andre producenter: hvorfor er et kabel der før var standard speed lige pludselig high speed? Bortset fra det er disse speed betegnelser ret ringe efter min mening, ingen af dem er retvisende overfor de mest udbredte båndbredder. |
|
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
|
Forresten: husk at speed betegnelsen gælder for et spritnyt uskadt kabel. Det siger intet om den mekaniske stabilitet. En nem måde at opnå en høj båndvredde er at lave tykke, stive kabler (tykke solid-core ledere med solid afskærmning). Men sådan et kabel knækker nemmere ved stilkene, og vægten skader nemmere stikkene i apparaterne. Dette er noget jeg i høj grad har oplevet problemer med hos andre, højt ansete og ret dyre mærker. Herunder tidligere generationer af Supra (som er den eneste jeg vil nævne ved navn, da jeg selv er forhandler). Jeg har imidlertid ikke nogen erfaring med nyeste generation.
|
|
tvkartoffel
Funktioner
Tak(0)
|
Hvad skulle de så have været? Nu skal jeg ikke foregive at jeg kan beregne den eksakte båndbredde i et HDMI kabel, men de tal jeg har set svarer omtrent overens med dem jeg har vist oven for. Altså minimum 6,75 Gbps ved 3D HD. Hvis man skal kunne regne med at det fungerer andre steder end i et laboratorium så er det nok meget godt at der er indbygget et vist "overskud", så man kan have en rimelig formodning at at det rent faktisk virker under realistiske forhold. MVH |
|
stridsvognen
Guld medlem Oprettet: 01-December-2011 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 1064 |
Funktioner
Tak(0)
|
(Htot x Vtot) x (Hz / 1,001)
Feks. 1080P 60Hz
(2200 x 1125) x (60 / 1,001) = 148351648,--- Hz
Redigeret af stridsvognen - 26-December-2012 kl. 16:00 |
|
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
|
|
tvkartoffel
Funktioner
Tak(0)
|
148,4 MHz ? Det ser helt forkert ud... Der er minimum 24 bit (3 kanaler af 8 bit) pr pixel og hvad med lyden... EDIT: Kablet -bør- kunne føre 24 bit pr pixel. Det behøver ikke altid gøre det. MVH Redigeret af tvkartoffel - 26-December-2012 kl. 17:04 |
|
Otto J
Funktioner
Tak(0)
|
Problemet er at du ilke kan se om et kabel der ikke kan håndtere de 10,2 gbps som high speed kræver, godt kan levere 1080p/60 2D. Man forledes til at tro at kabler der ikke er high speed ikke kan håndtere 1080p.
|
|
Besvar | Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |