recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Laser tv
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLaser tv

Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
hjernemadsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 267
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2006 kl. 11:26
Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

Måske skulle jeg lige levere en mere bruger-venlig forklaring af hvad laser-tv går ud på, eftersom PC-world har sprunget over dette:

DLP er en projektor-teknologi, hvor en chip med en masse små spejle reflekterer lys op på en flade ved at "vippe" spejlene. Det kan være i form af en traditionel projektor, eller som et bagprojektions-tv, hvor lyset reflekteres op bagpå en gennemsigtig plade. En single-chip DLP projektor fungerer ved at lyset sendes igennem et hjul med de tre grundfarver Rød, Grøn og Blå, skiftevis. Dette foregår meget hurtigt, men giver alligevel en ulempe i at man i visse situationer kan se at farverne ikke vises på skærmen samtidig, og giver farvede skygger på især hvide detaljer på mørk baggrund - den såkaldte regnbue-effekt. Fordelen ved DLP er at det er en 100% digital teknologi, med meget præcis farvestyring og ingen slitage.

3-chip DLP går ud på at man i stedet for én chip og et farvehjul har en chip for hver grundfarve. De tre billeder "samles" i en avanceret prisme, så billedet samlet består af en sammensætning af de tre billeder. Fordelen ved dette er at regnbue-effekten er fjernet, så man får et mere roligt billede. Ulempen er lavere kontrast, risiko for forskydninger mellem de tre grundfarver (konvergens-fejl), og høj produktionspris.

Laser-teknologien er en videreudvikling af single-chip teknologien. I stedet for at sende hvidt lys igennem et farvehjul, indeholder lyset helt fra starten kun de tre grundfarver, Rød Grøn og Blå. Tre laser-stråler i hver sin farve "scanner" ved meget høj hastighed DLP-chippens pixels én for én, og varierer lysstyrken for hver pixel individuelt. Dermed sparer man såvel lampe som farvehjul væk. Denne teknologi har potentiale til at blive den bedste projektor-teknologi, men spørgsmålet er om der er "børnesygdomme" eller generelle ulemper, som der skal tages højde for. Det ved vi reelt først når produkterne er landet.

Der er et par ting som jeg mener ikke er helt korrekte i din beskrivelse af laser-teknologiens virkemåde.

I og med at farverne med single-chip teknologien stadigvæk vises sekventielt er risikoen for regnbuer vel ikke elimineret. Der kan højst være tale om at frekvensen øges så meget at øjet ikke længere kan opfatte de skiftende farver.

Hvis man laver et system der kan skanne hver enkelt pixel på en DLP-chip med varierende lysstyrke og farve så er chippen jo i princippet overflødig og billedet kan projekteres direkte op på lærredet. Laser-teknologien kan anvendes i både scannende og ikke scannende systemer. DLP-chippen anvendes i de ikke-scannende systemer.

Laser-teknologien kan også anvendes sammen med LCD og LCOS/SXRD, hvor den kan give en besparelse i form af en simplere opbygning af projektoren.

Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem

Oprettet: 21-November-2003
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2006 kl. 13:05
Oprindeligt skrevet af hjernemadsen hjernemadsen skrev:

Der er et par ting som jeg mener ikke er helt korrekte i din beskrivelse af laser-teknologiens virkemåde.

I og med at farverne med single-chip teknologien stadigvæk vises sekventielt er risikoen for regnbuer vel ikke elimineret. Der kan højst være tale om at frekvensen øges så meget at øjet ikke længere kan opfatte de skiftende farver.

Hvis man laver et system der kan skanne hver enkelt pixel på en DLP-chip med varierende lysstyrke og farve så er chippen jo i princippet overflødig og billedet kan projekteres direkte op på lærredet. Laser-teknologien kan anvendes i både scannende og ikke scannende systemer. DLP-chippen anvendes i de ikke-scannende systemer.

Laser-teknologien kan også anvendes sammen med LCD og LCOS/SXRD, hvor den kan give en besparelse i form af en simplere opbygning af projektoren.

Det har du da så evigt ret i! Hvorfor hulen har jeg ikke selv fanget dét? Det beviser jo bare at man skal passe på med at være for hurtig til at videregive informationer uden at gennemtænke det selv først... Jeg klapper lige kaje om laser-tv, indtil jeg har fået en mere korrekt gennemgang af hvordan det funker...

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
guvernator Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-Juni-2006
Point: 176
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2006 kl. 14:19

Oprindeligt skrevet af guvernator guvernator skrev:

Sony, pioneer, philips har heller ikke.

De er alle igang med at bygge nye LCD/Plasma fabrikker, men ingen af dem er igang med laser tv fabrikker.. Det ved kan man konkludere, at hvis det var noget, som der var hold i... jamen ville de så ikke gå igang med det?

Det er meget få producenter der laver _alle_ komponenter selv. Lige så vel som at Philips benytter LCD-paneler fra f.eks. Sharp i visse modeller (de gode, faktisk - de bruger kun LG/Philips paneler i de ringere modeller..), lige så vel kan producenterne sagtens producere laser-tv uden selv at producere laseren. Prøv at se hvor mange producenter der laver produkter med DLP teknologi - på trods af at der kun er én producent af DLP-chips, det er en patenteret teknologi som kun Texas Instruments producerer.

Og igen, da det slet ikke er en LCD/plasma konkurrent, er det urelevant hvor mange der bygger LCD/plasma fabrikker. Der er absolut "hold i" laser-teknologien, det vil være en klar forbedring af projektions-teknologien, og eksempelvis eliminere behovet for at skifte lyskilden jævnligt. Medmindre der er nogle ulemper jeg overser, så går der ikke ret længe før laser + DLP har sat sig meget tungt på projektor-markedet, for såvel front- som bag-projektion, men det betyder ikke at der ikke fortsat vil være et marked for panel-teknologierne.

Øhh der blev spurgt på en måde, som at det skulle forstås at "laser-tv" ville overtage plasma...og når meget få producenter laver bagprojektions tv, ville det være meget usansynligt. og derved er det realevant om de "store" mærker har fabrikker/har tænkt sig at lave det.

Men da det er projektions tv, så er det jo ligegyldigt.

Til top
CleoA Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-Oktober-2006
Point: 53
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2006 kl. 04:36

Det store farve-spektrum på laser-tv er et rigtigt godt eksempel på at vi på visse områder har nået et punkt hvor yderligere udvikling ganske enkelt er overflødig - på samme måde som at opløsninger højere end 1920x1080 reelt er _komplet_ overflødige på skærme under 50...

Syntes altså det er lidt bøvlet, det her. Igen, igen! Hvorfor skulle et "bredere" farvespektrum og en højere opløsning (selv på et 42" eller 47" i en lille stue) være "overflødige"!

Jeg kan godt følge problematikken, og din tankegang Otto, og det handler da netop om (som du jo egentlig selv siger), at vi som forbrugere får det "bedste for pengene", ikk'? Men realiteten er, nye/bedre og billigere ting vil sandsynligvis erstatte både lcd og plasma, ligesom det "gode, gamle CRT" er på vej ud.

Nå, men jeg tror nu bare mere på lcd og ting som SED/laser - og face it - det er jo ikke sandsynligt, at plasma bliver billigere at producere i fremtiden... jeg tror derfor bare, at mængden desværre vælger det "nye" og "billige" fremover, som "på papiret" ser bedre ud.

En ting, jeg er dog blevet overbevist herinde om, at man "er nødt" til at "se" tv'et selv, for at kunne bedømme om det lever op til ens forventninger - for ellers risikerer man skuffelse. Derfor, er jeg nok selv lidt tilbageholden, selvom fristelsen for et "ordinær plasma" (f.eks. pana 42pv60 - som min kæreste har) vs. et "super lcd/dlp" med 1920*1080 (1080p input) har strejfet mig. Nå, men jeg skal lade jer alle vide, hvad jeg beslutter  Skulle jo gerne ha' HD op til Jul, ifm. mit C More HD.

Efter at have læst denne tråd med interesse kan jeg kun sige... ja, jo, udviklingen går da, ok... hurtig. Jeg er faktisk lidt imponeret, da jeg ikke havde hørt om SED og laser før nu. Det er en spændende tid vi går i møde. Skal nok også lige have set mig omkring efter den der Intel Core 2 Duo bærbare med 1920*1200 widescreen skærm

Redigeret af CleoA - 18-Oktober-2006 kl. 04:41
Til top
Kjelstrup Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-Oktober-2006
Point: 160
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2006 kl. 20:27

Nå, nu er PC world kommet på ander tanker.

http://www.pcworld.dk/art/8082?a=block&i=16

Til top
Gooferen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2006
Sted: Århus
Point: 505
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2006 kl. 08:43

hehe nå de har nok læst hvad otto har skrevet her :)

måske otto kan svare på det her, jeg vil snart gerne have købt et 32" lcd tv, men hvornår kan vi forvente en opløsning på 1080x1024 på 32"?

Jeg har for to år siden købt mig en lille 19" computerskærm som jeg bruger som tv og her står billedet rigtig godt, har på fornemmelsen at det skyldes den noget højere opløsning. Hvilket måske også har noget at sige i forhold til 32" lcd tv mhh til deres gængse opløsning.

På forhånd tak

Jonas

Til top
Decap_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-September-2006
Point: 175
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2006 kl. 13:36
Mener du ikke en opløsning på 1920x1080 (1080p)?
Til top

Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu