recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - lcd kontra plasma
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketlcd kontra plasma

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2007 kl. 14:00
Ok, hapsdog, hvad med 24db filtre - Men elektroniske delefiltre er at fortrække (i en forforstærker)  Let at blive uenig,  ikke? Som du jo også siger.

(ups, delefiltre?  -  forkert tråd!) det her er jo Plasma contra LCD.

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12345
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2007 kl. 14:49
Oprindeligt skrevet af Hapsdog Hapsdog skrev:

Jae, som sådan kan du vel godt have lidt ret.

Nej, jeg har 'helt' ret, for jeg tog nemlig højde for ting som dagslys eller ej. Nogenlunde god billedkvalitet indebærer uundgåeligt bare nogenlunde kontrolleret lys i lokalet. LCD er måske bare mindre ringe end CRT eller plasma, hvis man insisterer på at se TV i et drivhus
Til top
Pokerface Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-December-2003
Point: 1357
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2007 kl. 15:53

Hej.

Naiera > Nu ved jeg jo godt at du er STOR fortaler for Plasma.

Og jeg gider egentlig ikke fortsætte debatten omkring de to systemer... Jeg har, som jeg jo også skrev, nu prøvet dem begge, og syn's altså fortsat at forskellen er minimal.
Det er da muligt at Plasma'en viser mere "naturlige" farver... Også ifølge fine og dyre måleapparater, men det er jeg egentlig lidt ligeglad med, jeg bruger øjnene så godt som jeg nu kan, om de så "du'r" el. ej, det ved jeg så ikke, jeg har dem ihvertfald ikke bedre... Og de har da ihvertfald ledt mig igennem livet foreløbigt i 54 år.

Måleapparaterne er da sikkert gode nok, hvis man tror på den slags, men når jeg bruger mine øjne, så har jeg altså vanskeligt ved at se de "enorme" forskelle mange Plasmaejere synes der er - måske fordi. at de læst lidt for meget teknik.  ... Jeg ved det ikke.

Som sagt, Plasmaen er mere naturlig... Ja, men i mine øjne dermed også lidt mere kedelig.
Skarpheden er lidt mindre, og farverne er lidt mindre "sprudlende", og så er det jo derefter kun et spørgsmål om, hvad man bedst kan lide at se på.
Og der foretrækker jeg så nok, at der er lidt mere "liv" i det jeg ser.

Diskusionen har faktisk været oppe før, -  for mange år siden... Dengang gjaldt den om farvefilm til Kamera'er, og om de skulle være fra Kodak, Fuji el. måske fra Agfa.
Nogle sagde Kodak havde de mest naturlige farver, andre sagde at Agfa var mindre skarpe, men mere "varme", og så var der dem som bedst kunne lide de sprudlende farvefilm fra Fuji... Dyre måleapparater sagde vist nok også dengang det samme.

Jeg var amatørfotograf, og tog rigtig mange billeder, men jeg brugte alle tre produkter i flæng, jeg syntes forskellen var minimal, så jeg købte efter hvad der på tilbud.

Nå men, det var så lige min mening endnu engang, og vi kommer nok ikke så meget længere i diskusionen om det bedste er Plasma el. LCD, det er nemlig noget hvert enkelt menneske selv skal afgøre, når vedkommende ser dem sammen.

Jeg siger bare, at i min stue og i det lys der er i den, og med det signal jeg har til rådighed, der er forskellen minimal og svær at få øje på.

Redigeret af Pokerface - 17-Maj-2007 kl. 16:00
Mvh. Frede.

[COLOR=BLUE]TV: "Pana" TH-37PX70

Afspiller: "Pana" DMP-BD80
Til top
Bendix Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2006
Point: 2215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2007 kl. 17:35

[QUOTE=Naiera]Men det passer jo ikke. Såfremt målet er den bedste billedkvalitet/at komme så tæt på det korrekte som muligt, så er et godt plasma TV faktuelt bedre end LCD.
QUOTE]

Spørgsmålet er nærmere om de sidste stik har betydning, jeg tror at det
er de færreste der kan fortælle om en farve har en given afvigelse i
forhold til den ægte.

For hvem har set den 100% ægte farvegengivelse , har du?

Man skal også passe på med ikke at tænke for meget på teknologi men
derimod i modeller og kvaliteter af disse.

Har du set Plasma tv med ukorrekt farvegengivelse?

I så fald må du jo også være enig i at LCD er en forkert betegnelse overfor
ringe kvalitet af billede og farvespektrets gengivelse!

Til top
Bendix Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2006
Point: 2215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2007 kl. 17:37
Naiera skrev:
Benitez skrev:
(...) hvem faen definerer hvad der er
er ægte og uægte (...)

Det gør dem der har fastsat de standarder film og TV-branchen arbejder
efter, selvfølgelig.

Så alle de produkter som feks DR arbejder med er fuldstændig korrekte i
farvegengivelse, så når produktionen er slut og bliver sendt ud til os, så
ser du nøjagtig som det så ud hvis du stod ved siden af optagelsen og så det Live?

Eller så du det som instrutøren havde tænkt sig?

I så fald så ved du ikke om det er de mest korrekte farver dit tv viser dig,
eller om det er det mest korrekte i forhold til optagelsen?

Hvordan kan du så vurdere om farven er ægte set i forhold til naturen?
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Januar-2005
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2007 kl. 18:10

Emnet dukker op m jævne mellemrum.Sad lige og rodede efter noget - ovre på HiFi4all, og faldt over dette svar fra Otto , som er relevant her

" (citat Otto AV dec 2006) Der findes noget der hedder korrekt farveniveau, hvadenten man bryder sig om det eller ej. Og det er IKKE noget som smarte markedsføringsfolk har fundet på for at sælge TV, eller for at sælge kalibreringer. Det er faktisk noget som producenterne af dét materiale vi sidder og kigger på tager særdeles seriøst. Derfor synes jeg det er respektløst overfor film-magerne og tv-producenterne at lade hånt om det meget store arbejde de som oftest lægger i at give billederne et bestemt udseende.

Man går ikke efter den korrekte gengivelse for billedkvalitetens skyld, man gør det for at få mere ud af den film eller den udsendelse, som producenten har strikket sammen. Hvis man afviger fra standarderne, så er det det samme som at sige at man vægter éns egen, subjektive opfattelse af hvordan billedkvalitet skal se ud, højere end billedernes egentlige indhold, dvs. eksempelvis historien i filmen. Det er jo også helt i orden, det skal man have lov til - det er jo bare lidt trist hvis det sker på grund af stædig uvidenhed, og ikke fordi man rent faktisk interesserer sig mere for billedkvalitet end for film.

Redigeret af Lennon - 17-Maj-2007 kl. 18:11
Til top
Hapsdog Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 29-Maj-2005
Point: 318
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2007 kl. 21:23

Hej Naiera

Det var rart jeg kunne få dig op af stolen, så kan vi endelig få lidt gang i debatten. Jeg mener stadig de ligger meget tæt. Jeg tror sågar mange kunne blive lokket i baljen hvis de skulle byde på det i en blindtest. Som sagt, prøv TC på Vesterbrogade. Og som Bendix så rigtigt skriver er den sidste centimeter heller ikke altid så vigtig. Hvilket min kone iøvrigt osse mener . Dermed ikke sagt at at den sidste dråbe ikke er spændende. 24 års whiskey er stadig bedre end den kortlivede og VW måtte osse ty til yderligheder som fancy dæk for at nå de 3l/100 km.

Og iøvrigt er jeg overhovedet ikke enig med Lennon om billedkvalitet (som sådan). Det er sikkert rigtigt at der standarder for både billede og lyd. Men imo er klippe-lytte og farvelæggestolene besat af døve og blinde alkoholiserede junkier, hentet lige op af graven. Før de døde havde de sandsynligvis været lydmænd for ægte og entusiastiske livebands og var blevet slået ihjel efter megen tortur af fans eller bandet selv. Hvilket jeg synes er helt på sin plads og en god og nødvendig gerning. Angry

Billedkvalitet svinger utroligt, en film fra "Troldmanden fra Oz" tiden har fuld "Kodacrome lysbillede" over sig og "Beverly Hills classic" det modsatte. Mange amerikanske NTSC film har et obskurt forhold til farven grøn, og nogle af de nye Disney tegnefilm tror at alle har en sub fra drengens konfimationscomputer og gir´den 12 db extra.

Og det passer alt sammen så fint, hvis man ser på historien og de muligheder der har været med biograffilm over sort/hvid TV til farve og op til nu. Teknologierne har været begrænsede og sågar begrænset af bagudkompatilitet.

Og standarder mig her og standarder mig der. De kan dårligt blive enige om hvor bred bredformat skal være. Og de fleste TV kanaler er for nærige eller for alkoholiserede til at sætte et formatflag hele filmen igennem. Så formatet skifter ikke automatisk. Standardfolkene vælter sig osse i hver deres lydstandard, det være sig DTS, 5.1, 6.1. Og sådan kunne jeg blive ved, jeg er ikke engang startet på HD-DVD endnu.

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2007 kl. 21:52
Jeg har skam flere gange prøvet TC i Århus. Da de f.eks. havde fået den hammerdyre 46" 'Ful HD' Sony sat op, der dengang stod i over 40k, var jeg langt fra imponeret. Det lignende noget der var løgn, ved siden af f.eks. Panasonic'en ved siden af, som næsten kostede så lidt som en fjerdedel.

I øvrigt kan det ikke diskuteres at der er standarder og at de bliver fulgt. Bredskærmsformater er noget andet.
Til top
Hapsdog Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 29-Maj-2005
Point: 318
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2007 kl. 22:26

Det var da synd. Jeg synes ellers jeg havde budt op til bal. Men vi kan jo alle prøve at lægge mærke til om farverne har den samme glød og intensitet på alle film. Eller om alle film er lige så godt optaget som Ringenes Herre.

mvh

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2007 kl. 23:21
Nej, selvfølgelig er der ikke samme 'glød og intensitet' på alle film, det er jo netop stilistiske valg fra instruktørens side. For at alle film kan tage sig ud på den måde, som de er lavet til at tage sig ud på (Charlie og Chocoladefabrikken ser pænt løjerlig ud, Jerry Bruckheimer-film er lavet så det virker som om kameraet har solbriller på, O Brother Where Art Thou har et meget 'sandet' look, osv.), er det nødvendigt at man kommer så tæt på standarden som muligt, for ellers går man ind og ændrer på de forskellige films udseende.
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2007 kl. 14:04
Ja,  tag nu en film som Sin-City. Jeg har nu en tid forsøgt at få de rigtige farver frem på mit LCD, men det ligner bare noget i retning af det gamle sorthvide format, stadig væk.

Jeg tror jeg skifter til plasma, så lykkes det måske.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2007 kl. 14:25
Det håber jeg, at du mener som en joke? Hvis ikke, så er du fuldstændig gået forkert af min pointe...
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu