Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Carser
--
Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
|
Sendt: 21-Juli-2005 kl. 20:35 |
Hej kim.t og velkommen.
Selector sender både tv-antennesignalet videre og har selv en kanal*, den bruger til eget dekodet digital-signal. Det svarer helt til en alm. VHS-video. Så hvis du sætter den ind før alle tv-apparater, er det løst. Ihvertfald hvis antennesignalet kommer fra ét stik og du inden døre har sendt det videre. Det kan jeg ikke lige se herfra, hvor jeg sidder. ![](smileys/smiley2.gif)
Men det "fede signal", det bedste billede og den bedste lyd, kommer ikke ud af Selectors antenne-udgang. Det kommer af SCART-stikket og af phonobøsningerne (lydstik til evt. stereo/surroundanlæg). Så jeg foreslår, du planter Selectoren ved det egentlige husalter, det bedste tv i huset og bruger SCART og RGB, der giver bedst mulig farve, kontrast og detaljer.
Go' fremtidig fornøjelse med digitalt tv, Kim.
*Update: Det gælder ikke for den nye, lille Sagem 60
Redigeret af Carser
|
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
claus64
Guld medlem
Oprettet: 16-Januar-2004
Point: 693
|
Sendt: 22-Juli-2005 kl. 01:02 |
Og så er det jo fantastisk at man kan købe mange gamle Selectors rundt omkring til næsten ingen penge. Det skyldes der blev solgt et skidtlad dengang ham Brian fik tæsk af Tyson men dog mest at det for et par år siden var så let som at klø sig at få fat i piratkort til Selectoren der åbnede for alt. Da TDC fornuftigt nok fik lukket for det hul ved at sende nye kort ud, står der i dag en del Selectorere i skabe og på lofter...
Således behøves man ikke gå på kompromis i nogle af stuerne/værelserne
VH Claus
|
Carser
--
|
Sendt: 22-Juli-2005 kl. 03:27 |
claus64 skrev:
Således behøves man ikke gå på kompromis i nogle af stuerne/værelserne |
Mit forslag var måske et kompromis, men behov og økonomi kan også være en faktor. Du ved vel, at hver Selector skal have sit eget kort og at det faktisk ikke kan og heller ikke må bruges i andre?
|
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
|
claus64
Guld medlem
|
Sendt: 22-Juli-2005 kl. 09:25 |
Du har ikke prøver Carser ;-)
Jeg har et kort, og tre Selectors. Ingen problemer i det tekniske. Kortet skal ikke nødvendigvis følge én Selector, men derimod adressen. Jeg må naturligvis ikke kopiere data fra mit org. kort og så have "kopikort" i nogle af værelserne, men fysisk må jeg gerne flytte kortet stuerne/værelserne i mellem.
Og du har helt ret med økonomien, men mange tænker ikke over den brugte boks som du kan få for 250 kr..
OG det er besværligt hvis man får "den lille nye" for så skal man ned i bunden og montere kort.
VH. Claus
|
Carser
--
|
Sendt: 22-Juli-2005 kl. 11:28 |
claus64 skrev:
Du har ikke prøver Carser ;-)
Jeg har et kort, og tre Selectors. Ingen problemer i det tekniske. Kortet skal ikke nødvendigvis følge én Selector, men derimod adressen. Jeg må naturligvis ikke kopiere data fra mit org. kort og så have "kopikort" i nogle af værelserne, men fysisk må jeg gerne flytte kortet stuerne/værelserne i mellem.
Og du har helt ret med økonomien, men mange tænker ikke over den brugte boks som du kan få for 250 kr.. |
Jeg har taget fejl og det du forklarer med adressen, giver mening. Det er også tilladt at bruge et kort i flere bokse, har lige gennemlæst Selector- og kortreglerne og intet der taler imod det. Var det ikke på samme adresse, gik den derimod ikke. Men jeg skelnede ikke og har heller ikke prøvet. Beklager meget.
Og ja, kan man få en Selector til hvert sit tv for en slik og evt. flytte sit ene kort, vil jeg da også anbefale det. 250,- + kortpris er virkelig peanuts i forhold til den forbedrede billedkvalitet. Og til stereolyden, som ikke sendes ud på antenneudgangen.
Redigeret af Carser
|
M.v.h. Carser
|
pollux
Junior bruger
Oprettet: 30-Marts-2004
Point: 27
|
Sendt: 22-Juli-2005 kl. 18:16 |
Jeg blev gennem siden her inspireret til at forbedre mit tdc-kabel
signal med en salector - i tdc-butikken fremlagte jeg ideen og den unge
kompetent-udseende ekspedient gav mig ret at man kunne få et bedre
signal ved at tilslutte en selector mellem antennestikket og den nye
lcd-tv.
pris 1595 kr. i anskaffelse + 199 kr. kortgebyr årligt -
men så spurgte han om jeg ikke havde en video eller dvd-optager (og hvem har ikke det?!)
så sagde han at jeg bare skulle se tv gennem et af disse apparater - det har den samme virkning som en selector -
Var det et extrem ærligt eksemplar af en sælger eller tog han gas på mig??
Jeg synes at kunne se en lille forbedring af billedet ved afprøve forslaget men er usikker om det er indbildning...
|
pollux
|
claus64
Guld medlem
|
Sendt: 22-Juli-2005 kl. 19:28 |
JA han tog gas på dig!
En Selector får et (digitalt) signal via din antenne-udgang i væggen, og dette signal behandles så i din Selectorboks. Det sendes så videre til dit TV, via en ordentlig tilslutning som fx Scart med RGB tilslutning.
MEN,
Har sælgeren forstået det som om du skulle bruge en ekstern tuner til fx en projektor så kan man argumentere at den har samme funktion. Du kan bruge en video eller en Selector til at vise et tv-billed på en "ting" der ikke har en tuner. Men der er ingen tvivl om at Selectorens udgangssignal er væsentligt bedre end hvad du får fra en videos tuner. Husk at tilsut den med et ordentligt kabel og vælg RGB hvis muligt.
BTW var jeg i en TDC biks forleden og der vidste sælgeren ikke hvad en VPN forbidndelse var. Eller værre endnu, først lod han som om han vidste hvad han snakkede om og fablede sort, men derefter opgav han dog og sendte mig videre.
Det absolut værste er altså sælgere der siger de ved noget om noget uden at ane en pind om det.
Ved ikke med jer, men hvis jeg går ind i en forretning og skal købe en opvaskemaskine, så har jeg sgu mere respekt for den sælger der siger "mit område er desværre gas-komfurer, men John Doe der står derovre med en kunde, han ved alt om opvaksemaskiner." Så hellere vente til "eksperten" er ledig og få den rette vejledning. Just my 2 cents.
|
Carser
--
|
Sendt: 22-Juli-2005 kl. 19:31 |
Hej Pollux,
Mit bud: En video har ofte lidt mere følsom tuner end et tv. Så det kan godt se bedre ud. Vurder det selv.
En DVD med RGB ud ser sikkert bedre ud, for der kan også bruges div. filtre afh. af model o.s.v. Ikke alle tunere er lige gode. Og RGB er også ret afslørende. Vurder det selv. Det er ret nemt at skifte kilde, så hvorfor behøver du spørge, hvis du har både video og dvd-optager?
At sælger ser kompetent ud er da betryggende. Men har du læst på indlæggende her, tror jeg nok, at du lige nu kan mane udsagnet om "samme virkning som Selector" i jorden. Hvis det var sådan, var godt 60.000 Selector-ejere da blevet fuppet og produktet inderligt overflødigt! Synd, at din sælger fik bragt dig i tvivl. Selector er ikke bare en dekoder til betalingskanaler.
Du har næppe set DR i ægte 16:9 på en god skærm i TDC-butikken med og uden Selector og det har den "ærlige" eller jokende ekspedient måske heller ikke. Her er vi nogle stykker, der har haft Selectorer i 8 år og set på en masse digitalt tv.
Hvor stor forskel du ellers oplever afhænger meget af dit tv-signals styrke og kvalitet. Det varierer meget og det gør Selectors kvalitet aldrig, da den opererer digitalt.
Idé: Køb og returner, hvis du ikke bliver tilfreds hjemme hos dig selv. Det er prøven og en ærlig sag. Eller hvad med en brugt?
|
M.v.h. Carser
|
Hanien
Guld medlem
Oprettet: 19-Maj-2004
Point: 562
|
Sendt: 23-Juli-2005 kl. 17:52 |
Efter at have fulgt med i denne tråd fandt jeg en gammel Selector - adf den oprindelige slags (Casema, tror jeg modellen hedder).
Jeg investerede de 199 kr i et kort og satte skidtet til og kortet i, men ak, jeg oplever slet ingen forbedring af tv billedet, tvært imod synes jeg den pixelerer en lille smule. Billedet står ikke bedre en på en analog antenne og det har det hele tiden gjort.
Er det mig der har glemt en opsætning eller lignende på TDC eller i Selector?
|
boborg
Bruger
Oprettet: 27-November-2003
Point: 222
|
Sendt: 23-Juli-2005 kl. 18:18 |
Det digitale signal er fri for sne som man oplever på analoge kanaler ved dårlig satellitkvalitet.
Men digitale signaler har en tendens til at pixelere afhængigt af hvor hårdt komprimeret (altså hvor mange kanaler der presses ned på den samme satellitfrekvens) de er fra f.eks. Viasat eller Canal Digital's side. TV3+ har været slem under specielt fodboldkampe, men det er generelt normalt med pixelering ved digitale signaler, og på dette område vil det så ikke blive bedre end det analoge fordi kildesignalet jo ikke kan forbedres af kabel-tv udbyderne.
Satellitfrekvenser koster og derfor er det fristende for kanaludbyderne at presse mange kanaler ind på disse.
|
/ Bob
|
bcman
Bruger
Oprettet: 19-November-2004
Point: 90
|
Sendt: 23-Juli-2005 kl. 18:24 |
Til Hanien,
Hvis du ikke oplever et bedre billede med selectoren, vil jeg sige at enten er der noget galt med dit TV eller selectoren.
Sørg for at Selectoren er sat op til at give RGB som output, ikke Composite eller S-VHS. Dit TV skal naturligvis kunne supportere RGB som input på et af dens Scart indgange.
Hos mig er der meget stor forskel imellem analoge kanaler og RGB signalet fra selectoren. Hvis der ikke var forskel har TDC vel næppe solgt 60-65000 stk. ?
mvh
|
Carser
--
|
Sendt: 23-Juli-2005 kl. 18:53 |
Til Hanien,
1) Via RF er det bare sådan. Så er Selector "blot en dekoder".
2) Bruger du SCART? Så skulle det da gerne kunne gøres bedre!
3) Bo har 100% ret.
Min erfaring er, at især med RGB via SCART kan det blive for meget med med Selectors afsløring af pixler og billedstøj, filmkorn på dårlige kopier o.l. Prøv med og uden RGB på en kanal med godt billede.
Kan dit tv justeres i skarphed, så skru langt ned. Mit tv gør ikke billedet skarpere, det er altid skarpt, da fokus i røret er på plads. Det overdriver derimod konturers kanter, så de "kridtes op" med ret hårde kanter. Og med RGB oveni bliver det trættende. Prøv at optimere dit tv's indstillinger. På THX-DVD'er er THX-optimizer'en ret nyttig, husk så du må indstille dvd-maskinen til det samme som Selector m.h.t RGB. Du kan også se på de hvide gitre på et prøvebillede eller på info-kanalen. De skal ikke skære i øjnene og lodret/vandret fylde lige meget. Prøv evt. digitale støjfiltre i dit tv.
Når det så er på plads synes du måske, det hele er blevet lidt blødt. Nu tjekker du så lige en film i rigtig 16:9 via skidtet, hm, Selectoren på DR. Hvordan er det i forhold til by air?
|
M.v.h. Carser
|