recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lcd Plasma Undersøgelse
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLcd Plasma Undersøgelse

 Besvar Besvar Side  <1234 12>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2007 kl. 10:52

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Otto: Har selvfølgeligt ret i sine 2 påstande, at man ikke har begge tv derhjemme til at sammenligne. Men mon ikke de fleste er tilfredse med deres LG LCD når de får den hjem i stuen !!

Det er fint nok at stille sig tilfreds med "godt nok" og være ligeglad med om man fik det bedste, men så afskærer man sig jo også samtidigt fra overhovedet at udtale sig om hvad der er bedst.

Og i betragtning af hvor mange der rent faktisk IKKE er tilfredse med deres LCD eller plasma-tv, så synes jeg ikke man skal begynde at generalisere omkring at de fleste tv er gode nok til de fleste mennesker. Det er de IKKE! De fleste mennesker _opgiver_, fordi de finder det håbløst at finde rundt i junglen, og så affinder de sig med noget der egentlig ikke er godt nok til dem, og vedtager at "nåja, det kunne da have været værre". Det er ikke det samme som at de er tilfredse (medmindre vores definition af "tilfreds" er forskellig...)

EDIT: Sagt på en anden måde: Det er jo komplet uinteressant at diskutere hvilket produkt der er godt nok til de mennesker der er ligeglade. Det interessante må alt andet lige være at diskutere hvilket produkt der er bedst for de folk der interesserer sig for det.



Redigeret af AV Precision - 04-Juni-2007 kl. 10:53
Til top
Jorgen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Januar-2004
Status: Offline
Point: 226
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2007 kl. 11:11
På samme måde som de fleste plasma-ejere vel heller ikke på noget tidspunkt har påstået at Pioneer/Panasonics http://www.plasma-lcd-fakta.dk/ er den skinbarlige sandhed om plasma/lcd-debatten, må LCD-fans da indrømme at en test foretaget i et svensk varehus med 4 skærme fra det samme firma, ikke kan tages som det endegyldige svar på LCD kontra Plasma... håber jeg :-)

Overskriften skulle have lydt: LG er bedst til LCD - og så kan test-forholdene diskuteres som Otto nævner, men at helt satse på et enkelt firmas fjernsyn, for derefter at generalisere på hele markedet er håbløst.

Forestil jer at det var Panasonic plasma- og lcd-skærme der var blevet brugt - formodentlig ville plasmaen have vundet og der ville have lydt et ramaskrig fra alle ejere af Samsung, Sony, Toshiba og LG-LCD-ejere...
LG OLED55CX TV / Samsung Hw-Q950T/xe Soundbar / AppleTV 4K / Bluesound Powernode 2 Streamer/Forstærker / Dynaudio Emit M10 Højtalere
Til top
shaman Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 02-April-2006
Sted: København
Status: Offline
Point: 319
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2007 kl. 11:31

Oprindeligt skrevet af Benitez Benitez skrev:

..Men spændende læsning den undersøgelse, og da det som jeg læser det er en blindtest, så siger det måske noget om den udvikling LCD'erne har været igennem de sidste par år.

Hmm, en blindtest mellem LCD og Plasma teknologierne... gik testen da ud på hvilken af dem der havde den bedste lyd? ;) 

/Søren

Yamaha RX-V781 | Emotiva BasX A-150 | Teac AD-850 | Q Acoustics 3090C/3050w + Monitor Audio BX2 + Boston Acoustics SoundWareXS 5.1 SE | Sony DAV-SC8 subwoofer | Samsung UE82NU8005 |
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2007 kl. 11:32
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Otto: Har selvfølgeligt ret i sine 2 påstande, at man ikke har begge tv derhjemme til at sammenligne. Men mon ikke de fleste er tilfredse med deres LG LCD når de får den hjem i stuen !!

Det er fint nok at stille sig tilfreds med "godt nok" og være ligeglad med om man fik det bedste, men så afskærer man sig jo også samtidigt fra overhovedet at udtale sig om hvad der er bedst.

Og i betragtning af hvor mange der rent faktisk IKKE er tilfredse med deres LCD eller plasma-tv, så synes jeg ikke man skal begynde at generalisere omkring at de fleste tv er gode nok til de fleste mennesker. Det er de IKKE! De fleste mennesker _opgiver_, fordi de finder det håbløst at finde rundt i junglen, og så affinder de sig med noget der egentlig ikke er godt nok til dem, og vedtager at "nåja, det kunne da have været værre". Det er ikke det samme som at de er tilfredse (medmindre vores definition af "tilfreds" er forskellig...)

EDIT: Sagt på en anden måde: Det er jo komplet uinteressant at diskutere hvilket produkt der er godt nok til de mennesker der er ligeglade. Det interessante må alt andet lige være at diskutere hvilket produkt der er bedst for de folk der interesserer sig for det.

Du har helt ret i at der er forskel på de krav folk herinde sætter samt de krav som Hr og Fru DK har til deres TV...

Jeg havde en "sjov" oplevelse en dag jeg var en tur i en alfa-view biks for at kikke på deres skærme. Jeg stod ved siden af Hr og Fru DK, så kunne overhøre deres interne snak.

De havde selv sat sig lidt ind i hvad man skal kikke efter. Er sort nu helt sort osv. De synes at TV'et var helt fantastisk, sort var fuldstændigt sort osv efter deres mening. Jeg synes selv at billedet var totalt ringe på det tv de så, så kravene er meget forskellige.

Jeg synes bare det er svært at finde ud af hvad der er bedst, da det vil kræve at man definere helt præcist under hvilke forhold man snakker om.

 

Til top
Benitez Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2007 kl. 11:51

Det var garanteret også en ulige dato, med fuldmåne, sikkert derfor at LCD vandt testen?

Halvdelen bruger tiden på at finde "huller" og forklaringer på hvordan deres elskede plasma kunne tabe en test, og den anden halvdel fryder sig og kommer med "kvikke" bemærkninger, som jeg selv ;-)

Benitez
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12227
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2007 kl. 12:25
Hvis du gad fjerne skyklapperne, så ville du også kunne se, at argumenterne for at testen er så godt som ubrugelig, faktisk er meget fornuftige.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2007 kl. 12:52

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Hvis du gad fjerne skyklapperne, så ville du også kunne se, at argumenterne for at testen er så godt som ubrugelig, faktisk er meget fornuftige.

Er det denne test/fakta du mener er ubrugelige www.plasma-lcd-fakta.dk ?



Redigeret af lahan - 04-Juni-2007 kl. 12:56
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12227
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2007 kl. 13:44
Det var selvfølgelig ikke dén test jeg refererede til. Det var jo heller ikke den test Benitez refererede til.




Redigeret af Naiera - 04-Juni-2007 kl. 13:45
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2007 kl. 14:38
Det er lidt af en hvepserede at stikke fingerne ned, hvis man lige siger noget her, det ved jeg godt.

Afstanden til de TV der var i testen var 2 meter. Det syntes jeg forklarer lidt om vurderingen af foretrukne TV hvad angår bedste opløsning, der jo ikke rigtig kan ses på længere afstande (nødvendigvis, afhængig  af størrelse)

Testen siger også noget om, hvor langt LCD er kommet. En test der var 2 år gammel, ville nok ikke være faldet sådan ud. Selv en test som den anførte fra   -plasm-lcd-fakta-  er nok for gammel til at kunne bruges til det helt store længere -  fra 2006. Og copyright på den undersøgelse er en sælger af Plasma? Ikke? Det kunne godt være farvet.

Testen siger også hvad forbrugerne foretrækker. Man kan ikke komme udenom at en væsenlig del af forbrugerne vil købe LCD fordi de finder det flottest og bedst hvis de står over for valget. At mange herinde fortrækker Plasma, er altså ikke det store flertals, foretrukne valg.

I det svenske eksempel har man anvendt en film som udgangs materiale. Jeg tror at netop film og serier gør sig særlig godt på et LCD TV.  En film fremstilles med speciel lyssætning og fortografering, der ikke nødvendigvis genspejler   det man ser i virkeligheden, men det hele er omhyggelig sammensat for den bedste fremvisning. Og jeg tror LCD er meget god til at få det tænkte,  til fremstå flot og imponerende. Mens der måske er andre ting der kunne være  knap så overbevisende. Jeg siger ikke at LCD er bedre end Plasma, blot at LCD er blevet godt efterhånden. Ser man en serie på et LCD, er det svært at forestille sig at det skulle se anderledes ud.

Det er ikke et tilfælde hvor man bare stiller sig tilfreds, som Otto er inde på. Det sker naturligvis også, men der er virkelig tale om en situation hvor man har grund til at syntes, at det er, som det skal være.

Men hvad bruger man sit TV til? Det er måske netop film, der skal se specielt godt ud derhjemme. Eller man vil bruge sit TV til spil når man skulle have lyst til det. Eller bedste opløsning med Blu - Ray og HD- DVD.  Man vælger sikkert efter det personlige behov når man køber. Det ville da være en god ide. Og det påvirker en test.



 

Redigeret af Ken_T - 04-Juni-2007 kl. 16:00
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12227
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2007 kl. 15:46
Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:


Testen siger også hvad forbrugerne foretrækker. Man kan ikke komme udenom at en væsenlig del af forbrugerne vil købe LCD fordi de finder det flottest og bedst hvis de står over for valget. At mange herinde fortrækker Plasma, er altså ikke det store flertals, foretrukne valg.
 


Det er ikke derfor LCD sælger bedst. Folk er flokdyr og når naboen har købt LCD, så skal man da også selv ha' et! Helst et Samsung med pænere pianolak.

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:


I det svenske eksempel har man anvendt en film som udgangs materiale. Jeg tror at netop film og serier gør sig særlig godt på et LCD TV.  En film fremstilles med speciel lyssætning og fortografering, der ikke nødvendigvis genspejler   det man ser i virkeligheden, men det hele er omhyggelig sammensat for den bedste fremvisning. Og jeg tror LCD er meget god til at få det tænkte,  til fremstå flot og imponerende. Mens der måske er andre ting der kunne være  knap så overbevisende. Jeg siger ikke bedre end Plasma, blot at LCD er blevet godt efterhånden. Ser man en serie på et LCD, er det svært at forestille sig at det skulle se anderledes ud.
 


Sådan hænger det bare ikke sammen. Udover hjemmeoptagelser er alt det du stopper i dit TV, om det er analog antennesignal, DVD eller Blu-ray, lavet efter de standarder som plasma faktuelt set kommer tættere på at gengive korrekt.


Redigeret af Naiera - 04-Juni-2007 kl. 15:48
Til top
dikki Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 04-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2007 kl. 15:48
Naiera nu kunne folk jo ikke se på forhånd hvad der var hvad i den her test så folk valgte LCD.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12227
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2007 kl. 15:49
Jeg tror du har misforstået hvor diskussionen er drejet hen.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu