recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LCD - Plasma
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLCD - Plasma

Besvar Besvar Side  <1 4567>
Forfatter
Besked
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2006 kl. 15:22
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

LCD virker med samme lysstyrke ligeså længe backlight
lampen virker - levetiden for denne er måske 60.000 timer, hvorefter man
på nogle kan udskifte backlight lampen. 

Vrøvl!

Se evt. ovenstående.

En LCD backlight mindsker ikke sin lysintensitet - den lyser med samme styrke til den dør - men den kan med tiden ændre nuance en smule, hvilket påvirker overal hvid og farvebalance.

http://www.lcdtvbuyingguide.com/lcdtv-plasmavslcd.shtml

LONGEVITY

LCD television manufacturers claim that their displays last, on average, 50,000 to 65,000 hours. In fact, an LCD TV will last as long as its backlight does - and those bulbs can sometimes be replaced! Since this is nothing more than light passing through a prismatic substrate, there is essentially nothing to wear out in an LCD monitor. However, one nasty little known fact about LCD technology is that as the backlight ages it can change colors slightly (think of florescent office lighting). When this occurs the white balance of the entire LCD TV will be thrown for a loop and the user will need to re-calibrate, or worse, try to replace the backlighting or ditch the unit altogether. Some of the early purchasers of larger LCD screens will be learning this tidbit in a couple of years. One thing that I've found in this industry, it is not easy to find out whether the backlighting on LCDs can be replaced. Manufacturers are either hesitant to discuss the topic, or they just don't know.

Plasma, on the other hand, utilizes slight electric currents to excite a combination of noble gases (i.e., argon, neon, xenon), which glow red, blue, and/or green. This is an essentially active phenomenon, so the phosphoric elements in plasma displays fade over time. Many manufacturers state a new half life of 60,000 hours. While I am skeptical of this spec, I do believe strides have been made to nearly even the playing field with LCD. At half life, the phosphors in a plasma screen will glow half as brightly as they did when the set was new. There is no way to replace these gases; the display simply continues to grow dimmer with use.

Redigeret af spawn - 27-Oktober-2006 kl. 15:23
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
KEAN Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 04-Juni-2006
Point: 21
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2006 kl. 15:23

Plasma

30000 timer fordelt over 8 timers daglig brug er asltså mere end 10 år

inden den lyser halvt så kraftigt. og hvem har den til at køre 8 timer om dagen.

Jeg ved med mig selv at jeg gerne vil have skiftet når den halve tid er gået (5 år) for at få det sidste nye.

Hellere 10 år med et perfekt billede fra plasma.

end 10-20 år med et elendigt billede fra lcd

Panasonic TH-42PV600E, Panasonic DMR EH65,
Selector Sagem 60
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2006 kl. 15:25

ja jeg er fuldstændig enig i at det er en ligegyldig diskussion - alle herinde har alligevel skiftet fladskærme indefor de næste 4-5 år.

Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8645
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2006 kl. 15:25
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

En LCD backlight mindsker ikke sin lysintensitet - den
lyser med samme styrke til den dør - men den kan med tiden ændre nuance
en smule, hvilket påvirker overal hvid og farvebalance.

Læs nu mit link, som sjovt nok er fra samme hjemmeside.

Du er også velkommen forbi - jeg har en del bærbare og lcd skærme som
har tabt en del lysstyrke i forhold til da de var nye.
Til top
lrev Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juni-2005
Point: 2012
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2006 kl. 15:28

"jeg har fået et TV, som er godt NOK til mig... Og så slipper jeg for problemer med indbrænding og lysstyrkereduktion (at lysstyrken mindskes med tiden på plasma)."

"Jeg ved i hvert fald, at jeg ikke får problemet med mit LCD"

Tak for kaffe.....noget af et par påstande må man sige.

Hvis billedkvaliteten ikke er det afgørende for dig,hvorfor i alverden købte du så et tv til 25k-når du kan få LCD til væsentlig mindre??

Iøvrigt er 60000 timer "godt nok til mig"...jeg er SIKKER på at mit plasma tv er "u-moderne" længe før det er slidt!!(det samme gælder dit lcd)Mon ikke iøvrigt at du bliver "ked" af din ringere billedkvalitet,længe inden mit plasma tv "fader ud"??

lrev

Pioneer 507XD,M.Audio R250,sub.XTZ 99W 10.16,JVC DR-MH300,HI-FI:ProAc Response 1sc,,Amp.Sony ES,CD Sony ES.
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2006 kl. 15:30
Oprindeligt skrevet af KEAN KEAN skrev:

Jeg ved med mig selv at jeg gerne vil have skiftet når den halve tid er gået (5 år) for at få det sidste nye.

øh - hvis du skifter efter 5 år, hvordan får du så 10 år med perfekt billede fra plasma ?

Og iøvrigt har du stadig ikke samme perfekte billedkvalitet, efter 3 år eller 2 år, for selvom den ikke har noget sin half-time og halv lysintensitet, så har den måske mistet 15 eller 20% - det er jo en langsom glidende process, ikke en pludselig begivenhed at den går fra 100% til 50% på et bestemt tidspunkt.

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2006 kl. 15:31

slet: årsag - misforstået indlæg

Redigeret af spawn - 27-Oktober-2006 kl. 15:32
Til top
Ole Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

recordere.dk teamet

Oprettet: 04-April-2005
Point: 874
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2006 kl. 15:32
Oprindeligt skrevet af KEAN KEAN skrev:

Plasma

30000 timer fordelt over 8 timers daglig brug er asltså mere end 10 år

inden den lyser halvt så kraftigt. og hvem har den til at køre 8 timer om dagen.

end 10-20 år med et elendigt billede fra lcd

...Her er så mit argument, at billedet ikke er "perfekt" blot fordi lysstyrken ikke er halveret. Jeg vil helst ikke have et TV med blot 75% lysstyrke... Hvornår det indtræder ved jeg så ikke (det er jo ikke sikkert at lysstyrkefaldet er lineært - det er det næppe)

Og så har jeg i øvrigt ikke et elendigt billede på mit LCD. Det er muligt, at du har et bedre billede på dit plasma, men det gør ikke mit billede dårligt

...Ole

(edit: Hov! Spawn, du var hurtigere med samme argument)

Redigeret af Ole - 27-Oktober-2006 kl. 15:34
Moderator, recordere.dk
Til top
lrev Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2006 kl. 15:37

"Og iøvrigt har du stadig ikke samme perfekte billedkvalitet, efter 3 år eller 2 år, for selvom den ikke har noget sin half-time og halv lysintensitet, så har den måske mistet 15 eller 20% - det er jo en langsom glidende process, ikke en pludselig begivenhed at den går fra 100% til 50% på et bestemt tidspunkt."

Man skulle tro at du ALDRIG har ejet et CRT tv...det "brænder" nemlig væsentlig hurtigere ud en et plasma-........så hvad i alverden gjorde du før??

Jeg har ALDRIG kunnet se en forringelse på de CRT tv jeg har ejet(Philips,B&O,Loewe)-og kommer ej heller til det på mit PLASMA.

Så drop det....det er for langt ude

Pioneer 507XD,M.Audio R250,sub.XTZ 99W 10.16,JVC DR-MH300,HI-FI:ProAc Response 1sc,,Amp.Sony ES,CD Sony ES.
Til top
Ole Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

recordere.dk teamet

Oprettet: 04-April-2005
Point: 874
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2006 kl. 15:39
Oprindeligt skrevet af lrev lrev skrev:

"jeg har fået et TV, som er godt NOK til mig... Og så slipper jeg for problemer med indbrænding og lysstyrkereduktion (at lysstyrken mindskes med tiden på plasma)."

"Jeg ved i hvert fald, at jeg ikke får problemet med mit LCD"

Tak for kaffe.....noget af et par påstande må man sige.

Er der noget galt med påstandene?

Oprindeligt skrevet af lrev lrev skrev:

Hvis billedkvaliteten ikke er det afgørende for dig,hvorfor i alverden købte du så et tv til 25k-når du kan få LCD til væsentlig mindre??

Har jeg sagt, at billedkvaliteten er mig ligegyldig? Jeg tror næppe, at jeg kunne leve med et billigt LCD. Men jeg kan godt leve med Philips'en. Og jeg har råd til at give 25k, derfor mit valg...

...Ole

Moderator, recordere.dk
Til top
lrev Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2006 kl. 15:41

"Har jeg sagt, at billedkvaliteten er mig ligegyldig"

NEJ......men har jeg påstået det?????

Nej-men i og med at du mener at der er plasmaèr med bedre billedkvalitet,må det jo betyde at det ikke er "afgørende" for dig med den absolut bedste billedkvalitet.....eller hur??

Var selv SÅ tæt på at købe storebroderen til dit tv(9831),mest p.g.a frygt for indbrænding på plasma tv-men valgte den fra, da den (og 9731)alligevel var for ringe til mine krav til billedkvalitet.

lrev

Redigeret af lrev - 27-Oktober-2006 kl. 15:48
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2006 kl. 15:51
Oprindeligt skrevet af Ole Ole skrev:

[QUOTE=KEAN]

Og så har jeg i øvrigt ikke et elendigt billede på mit LCD. Det er muligt, at du har et bedre billede på dit plasma, men det gør ikke mit billede dårligt

...Ole

Præcis Ole

Pointen er ikke om Plasma eller LCD leverer bedst billede - plasma ved vi jo alle har bedre kontrast og farvepræcision - der er ingen diskussion om dette overhovedet.

Pointen er at det ikke er ensbetydende med at alle LCD er totalt ubrugelige og uacceptable TV for alle som nogle fanatikere her gerne vil give indtryk af. Heller ikke at den ene teknologi udelukker den anden.

Det er jo en latterlig diskussion - accepter dog at nogen foretrækker det ene fremfor det andet og lad dem om det.

Men som man kan se i denne tråd - da der ikke var nogen LCD tosser man kunne grine af og latterliggøre for deres valg, så bides hestene bare internt på plasma fronten - pio mod pana

Nu er der så en der har købt LCD der vover at udtrykke tilfredshed med sit LCD - så kan man igen grine lidt af de dumme LCD købere

Børnehave ?

Til top

Besvar Besvar Side  <1 4567>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu