recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Levetid på elektronik
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Levetid på elektronik

 Besvar Besvar Side  123 9>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Levetid på elektronik
    Sendt: 29-December-2012 kl. 11:31
Dette burde måske være en blog, men jeg kunne godt tænke mig en lidt "tungere" debat end kommentarfelterne tillader - hvis ellers der er nogen der har noget at sige :-)

Jeg har gået i noget tid og irriteret mig over at planlagt forældelse og generelt ringe teknisk konstruktion ikke rigtigt er kontroversielt. Det er som om det bliver accepteret at fordi computere og mobiltelefoner er køb-og-smid-væk produkter, så skal AV produkter også være det. Jeg er sikker på at mange også tænker sådan, især når man står i supermarkedet og køber et noname TV til 2499.-. Alt efter reklamationsperiodens udløb er en bonus, og når den dør er det en kærkommen undskyldning til at købe en nyere model. Det kan jeg sådan set godt leve med.

Det der irriterrer mig, er at de producenter med størst succes på det dyrere TV marked er dem der fører samme politik på TV i 10-20k klassen. Jeg tror de fleste forventer væsentligt mere end 3-5 års levetid på dem - om ikke andet, så fordi man vil sælge det når der opgraderes til en nyere. Min påstand er imidlertid at moderne - relativt dyre - tv (og visse andre produktgrupper) fra flere og flere producenter  har en FORVENTET levetid på 3-5 år. Og det er helt normalt at til den tid kan man ikke få reservedele, så feks en død tuner eller HDMI indgang er lig med et kasseret tv. Sådan er markedet.

Dét jeg er interesseret i at vide, er om folk rent faktisk har accepteret dette, eller om forbrugerne bare ikke ved det? Og hvis det er sidstnævnte, hvad kan forbrugerne så gøre for at få skabt fokus på det? Burde EU egentlig ikke forlange langvarig garanti på såkaldt langvarige forbrugsgoder? Jeg har naturligvis en holdning til hvad den enkelte forbruger kan gøre, men jeg vil egentlig hellere høre hvad andre synes. Ikke mindst fordi det bliver sværere og sværere at vælge den langsigtede løsning, efterhånden som de kortlivede apparater snupper markedsandelene.

EDIT: Stavefejl


Redigeret af Otto J - 29-December-2012 kl. 11:35
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 11:57
Lige et spørgsmål til oplægget. Oplever du ikke at få tilbagemelding fra producenten at der ikke kan skaffes reservedele? Det gør jeg oftere og oftere (ikke AV relateret) og fornemmer at PO dermed bliver trukket ned over hovederne på os.
 
Når man så tager "in mente" at opdateringer til, også dyrere produkter, udebliver efter bare 1 år på markedet. Er det meget let at tro at det er noget producenterne ønsker at "lære" os.
 
Længere garanti? Hvordan kunne det gøres? Sidst sagde de "det er bedre" men det blev faktisk værre. Skal det være op til de producenter der ønske at "lære" os PO?
 
BS
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 12:00
PO?
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 12:05
planned obsolescence
BS
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 12:34
Aka "historien om glødepæren", så er jeg med
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 12:56
Jeg synes en debat om dette er yderst relevant, men der bør komme nogle tal på bordet. Kan det underbygges, at et gennemsnitligt TV fra producent X kun holder 4 år før det fysisk går i stykker? Kan det dokumenteres (og det burde det nok kunne), at reservedele til TV Y ikke kan skaffes efter 3 år? Jeg savner et tear-down af et stykke dyrtkøbt elektronik, hvor det påvises, at komponenterne er underdimensionerede og kun lige burde holde liv i elektronikken garantiperioden ud.

Vi snakker ofte om det, og når man tester diverse elektroniske dimser, så kan man også godt fornemme hvornår noget er noget bras, men en fornemmelse er bare ikke helt nok. Jeg er ikke tilstrækkelig velbevandret i svagstrømelektronik til at kunne spotte hvornår en switchmode forsyning er sammensat af elendige komponenter og hvornår den vil overleve mine børnebørn.

Mobiltelefoner kan jeg til nød acceptere, at man må forvente går i stykker på et tidspunkt, da der er proppet "for meget" følsomt elektronik ned i en ultra-mobil enhed, der påvirkes af ret seriøse fysiske strabadser i dens levetid. Udstyr der står stille hjemme i din stue, uden at blive fumlet med, tabt, påvirket af 40 graders temperatursvinginger, og fugt i rigelige mængder bør dog kunne følge dig gennem overgangsalderen uden at du skal bekymre dig om HDMI portene og des lige.

Edit: rettelser af i-devices stupide ordbog...

Redigeret af Torben Rasmussen - 29-December-2012 kl. 12:57
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
SilverLine Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 710
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SilverLine Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 13:08
Det irritere også mig, men det er ikke kun inde for av og computer branchen. Køre meget med hvidevarer, og de bliver også yngre og yngre de modeller vi skifter ud til nyt. Kynisk set, holder det jo gang i udviklingen, arbejdspladser og økonomi, og med vores pengepung og miljøet som de største tabere. Men det er bare sørgeligt at konstatere. I mine kun 10 år som elektriker, har jeg allerede kunne se hvordan kvaliteten på vores el materialer også bare er dalende.
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19216
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 13:26
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Dét jeg er interesseret i at vide, er om folk rent faktisk har accepteret dette, eller om forbrugerne bare ikke ved det?


Jeg har fuldt ud accepteret det. Og tænker folk sig bare en smule om, så ved de det også. Jeg bruger altid mit tv som eksempel.
Jeg købte for 20 år siden et 25" Philips billedrørstv. Det fejlede ikke noget da jeg udskiftede det for 6 år siden med et 42" tv, med langt flere features og bedre billedkvalitet. Det kostede så 20.000 kroner.

Mit 42" tv har et billedareal på 754"2 Mit 25" tv havde et billedareal på 300"2 Det vil sige at mit nye tv, var billigere per kvadrattomme billede, leverer et bedre billede, har en federe fjernbetjening, flere features osv osv. Men jeg er da udmærket klar over, hvor der er sparet og jeg ved da at mit tv der er 6 år gammelt kan gå i stykker til hver en tid.

Kigger du på markedet i dag, så kan du for 15.000 kroner få "kæmpefjernsyn" med alle mulige og umulige features og som uddannet indenfor elektronik, ved jeg da godt hvordan det kan lade sig gøre - design til grænserne og heraf følgende kort levetid.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19216
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 13:27
Oprindeligt skrevet af SilverLine SilverLine skrev:

Køre meget med hvidevarer, og de bliver også yngre og yngre de modeller vi skifter ud til nyt.


I de 10 år er din løn steget hvor meget?
I de 10 år er en vaskemaskine steget hvor meget?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 13:30
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Lige et spørgsmål til oplægget. Oplever du ikke at få tilbagemelding fra producenten at der ikke kan skaffes reservedele? Det gør jeg oftere og oftere (ikke AV relateret) og fornemmer at PO dermed bliver trukket ned over hovederne på os.


Jo, netop. Det er en af de ting jeg mener er et problem, og jeg nævner det også.
 
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Når man så tager "in mente" at opdateringer til, også dyrere produkter, udebliver efter bare 1 år på markedet. Er det meget let at tro at det er noget producenterne ønsker at "lære" os.

Det er helt klart også et udslag af det ja.
 
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Længere garanti? Hvordan kunne det gøres? Sidst sagde de "det er bedre" men det blev faktisk værre. Skal det være op til de producenter der ønske at "lære" os PO?


Jeg spørger dig Wink

Jeg er iøvrigt overhovedet ikke enig i at de nye regler er værre end de gamle. Branchen stillede sig bare på bagbenene og forsøgte (og forsøger stadig) at udlægge det som værre, fordi det er en trussel mod en meget lukrativ tillægsforsikrings-forretning.

Tillægsforsikringerne er netop et emne der til stadighed kan fascinere mig. Jeg mener som sådan ikke der er noget principielt galt i at sælge eller købe en tillægsforsikring (så længe salgsmetoden er lødig). Dét der fascinerer mig er at betragte dét jeg kalder flok-psykologi: Du fortæller en masse mennesker at dét her produkt simpelthen er så fantastisk at du ikke kan undvære det. Inden dankortet køres igennem, fortæller du så kunden at der er meget, meget stor sandsynlighed for at dét her fantastiske produkt ikke kan bruges i 4-5 år uden at gå i stykker, derfor skal man købe en forsikring. At det kan lade sig gøre for branchen over en bred kam direkte at fortælle sine kunder at dét man sælger er noget skrammel, og stadig sælge en hulens masse af det, det synes jeg er fantastisk.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 13:33
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:



Mit 42" tv har et billedareal på 754"2 Mit 25" tv havde et billedareal på 300"2 Det vil sige at mit nye tv, var billigere per kvadrattomme billede, leverer et bedre billede, har en federe fjernbetjening, flere features osv osv. Men jeg er da udmærket klar over, hvor der er sparet og jeg ved da at mit tv der er 6 år gammelt kan gå i stykker til hver en tid.


Der er næppe tvivl om at prisniveauet har en indflydelse, men jeg er langtfra enig i at det er hele forklaringen. Jeg er stærkt uenig i dit eksempel med at regne pris per billedareal. Billedarealet har ikke nødvendigvis noget at gøre med hvad det koster at producere. Hvis du nu regner pris per kilo apparat i stedet for, så vil det nok se anderledes ud (uden at være mere retvisende).
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 13:44
Jeg et klar Ove at du spørger mig som forbruger. Jeg stiller så spørgsmålet tilbage til dig der sidder i detailleddet. Ser du det som en fordel med øget omsætning, eller står du ofte tilbage med dårlig samvittighed (Som jeg oplever i min branche) og ved ikke rigtigt hvad du skal gøre og gribe i?
 
BS
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 9>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu