|
Levetid på elektronik |
Besvar | Side <1234 9> |
Forfatter | ||||
Bruger udmeldt 43
-- Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Er vi som forbrugere ikke også en medvirkende årsag til at levetiden forringes? Vi har jo i mange tilfælde et valg mellem standardvaren og den noget dyrere kvalitetsvare. Og alt for ofte vælges ud fra prisen, velvidende at der skal skiftes ud lidt oftere. For nogen en fordel, da de så kan følge med i trenden. For andre (mig selv incl) et irritationsmoment, da vi gerne vil ha' at tingene holder længe.
|
||||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Det er dét der er problemet, den statistik ligger kun hos dem der ikke er interesseret i at forbrugerne får kendskab til dem, nemlig producenterne selv. Det er derfor jeg spørger hvad forbrugerne kan gøre.
Her synes jeg vi er inde på noget. Der mangler både noget neutral stilling-tagen til emnet, ikke mindst fra anmeldere. I de gode gamle Hifi & Elektronik dage, der havde alle anmeldelserne en karakter separat for teknisk konstruktion. Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har læst en anmeldelse af et TV hvor anmelderen har forsøgt at forholde sig til om produktet har en troværdig levetid. Det hele drejer sig om "hvor meget billede får jeg får pengene". Én af måderne at levere mest ydelse for pengene på, er at nedprioritere holdbarheden. Jeg kan nævne utallige eksempler i historien på dette, men da jeg ikke har officielle statistikker på det må jeg hellere lade være med at nævne navne. Men på generelt plan, hvis man for eksempel laver en forstærker der leverer en masse power, men har alt for små køleplader så den har en meget høj driftstemperatur, så kan du få rigtigt meget lyd for pengene, indtil den brænder sammen. Jeg har været meget efter Hother i mange sammenhænge, men lige præcist dette er et område hvor han holder fanen højt, og i det mindste gør et forsøg på at forholde sig til om produktet er konstrueret ordentligt.
Måske er en fornemmelse rent faktisk i praksis det bedste vi har? (jeg siger "vi", fordi jeg føler at jeg taler som forbruger i dét her, det er primært som kunde jeg oplever det som et problem). Hvis jeg køber et par sko, så ved jeg heller ikke noget om hvordan sko skal være konstrueret for at have en god holdbarhed. Men man opbygger en vis fornemmelse af det. Dét jeg siger er at jeg synes dén "fornemmelse" er noget den almindelige forbruger ikke rigtigt har, eller er opmærksom på. Jeg synes personligt det siger sig selv at når et TV skal være 8 milimeter tykt, så er der ikke plads til en "solid" konstruktion (lige så lidt som at der er plads til god lyd). Jeg har lidt en fornemmelse af - og det kan måske tale IMOD forslaget om mere lovgivning - at det drejer sig om for meget forbrugerbeskyttelse. Vi har vænnet os til at når noget går os imod, så kommer der nogen og redder os. Ellers kan vi altid klage til Ekstra Bladet, og bulldoze vores ret igennem, hvadenten vi rent faktisk har en sag eller ej. Det er jo også lidt dét Kia spiller på, når de giver 7 års garanti. Deres biler er ikke bedre end andres, de har bare indkalkuleret omkostningerne til garantireparationer i salgsprisen. Måske et eksempel på at længere garantier ikke hjælper på den grundlæggende kvalitet - jeg brainstormer bare.
OT: Slå den dog fra! Jeg har aldrig forstået behovet for ordbog på et qwerty-tastatur. |
||||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Jeg er forberedt på at få spørgsmålet tilbage i min egenskab af forhandler, men som sagt så mener jeg også at jeg er forbruger her. Derfor vil jeg gerne holde tingene lidt adskilt, men jeg skal nok give dig forhandler-svaret. Dét jeg helst vi debattere, er hvad man som forbruger kan gøre. Hvad producenter og forhandlere over en bred kam kan gøre, er ikke relevant, for det er ikke dem der har problemet. Tværtimod, branchen er indrettet til at leve af det. Hvis du overlader det til branchen at løse problemet, bliver det KUN værre. Hvis du overlader det til almindelig konkurrence, bliver det KUN værre (dem der er bedst til at få produkterne til at holde 2 år men ikke ret meget mere, vinder). Som forhandler, er jeg ambivalent. For branchen som helhed er det en fordel at folk skifter ud ofte. For mig som specialforhandler er det ikke en fordel (efter min personlige mening - jeg taler helt for egen regning her, jeg kan ikke udtale mig om om min arbejdsgiver er uenig). Det er måske en fordel på kort sigt, at folk skal have en ny forstærker når den gamle er gået i stykker, men på lang sigt bliver konsekvensen at folk ikke tør købe dyre produkter, for hvis de alligevel kun holder få år, så er det en økonomisk dårlig idé. Så vil man hellere købe billige produkter og skifte ofte. Og billigere produkter er lig med lavere indtjening. Jeg mener personligt at TV-markedet har dét problem, netop fordi de dyre produkter IKKE generelt er bedre konstrueret end de billige (hos visse store producenter). Den forventede levetid på et TV til 20.000,- er den samme som på et til 3000,-, som jeg oplever det. Nu er jeg i den lidt tungere del af hifi-branchen, hvor problemet ikke er helt så stort, men der er stadig en del halv- og heldyrt elektronik, som har ringe holdbarhed og som er svært at servicere. Guderne skal vide at der har været noget af det igennem vores forretning også, især under den tidligere ejer. Min samvittighed har det som sådan okay, fordi jeg synes at både jeg personligt og butikken som helhed trækker i den anden retning. Vi kasserer produkter i sortimentet som vi oplever er problematiske - problemet er ligesom for kunderne at det ikke er altid man opdager det før der er solgt nogle stykker. Men der findes produkter som vi ganske enkelt nægter at sælge, selv om du står med dankortet klar. Derfor synes jeg rent faktisk godt jeg kan sove om natten, selv om jeg mener branchen som helhed har et problem. Vi forsøger også aktivt at trække folk over på de produkter vi af erfaring ved har den bedste holdbarhed, i dén udstrækning at produktet opfylder behovet (igen, jeg vil helst holde navne udenfor for ikke at køre debatten af sporet). Men det er IKKE meningen at tråden her skal være en forherligelse af mig eller min butik. Det er meningen at vi skal debattere hvad forbrugerne kan gøre, både den enkelte forbruger i købssituationen, og forbrugerne som helhed. HVIS der altså skal gøres noget. Som jeg nævner højere oppe, så er jeg meget fascineret af flok-psykologi. Jeg synes det er interessant, hvis forbrugerne hver især mener der er et problem, men at forbrugernes indkøbsvaner alligevel trækker i en anden retning. Jeg er i hvert fald overbevist om at dem der har oplevet at kassere et TV i 10.000,-+ klassen efter 2½ år, mener det er et problem. EDIT: Jeg skriver vist for meget, i betragtning af at jeg bad om andres mening Redigeret af Otto J - 29-December-2012 kl. 14:15 |
||||
Torben Rasmussen
Guld medlem Flatpanels.dk Oprettet: 06-Februar-2007 Sted: København Status: Offline Point: 4378 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Det er ikke altid helt så enkelt som du gør det til. Hvis jeg vil have et Tv, som jeg har en forventning om at kunne holde - eller i det mindste serviceres om 6 år - så kan jeg faktisk kun komme på én producent jeg kunne finde på at købe fra. Det her skal ikke være en dyst i at peje fingre, så lad os holde navnene ude, men jeg siger det mere for at pointere, at det i virkeligheden kan være svært overhovedet at finde noget, som tilsyneladende er beregnet til at kunne holde. Måske burde man gøre lidt mere ud af at skille tingene ad når anmeldelser blev udført, men det skal producenterne jo så indstille sig på, da udlåns-udstyr oftest skal på turne - det kunne nok blive sjovt at se hvordan bedømmelsen af samlekvaliteten dalede efterhånden som tiden gik Edit: Otto kom mig i forkøbet mht. kvaliteten af Tv... Redigeret af Torben Rasmussen - 29-December-2012 kl. 14:16 |
||||
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
||||
strandvasker
Guld medlem Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2404 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Når man sammenligner prisen på et teknikertime med prisen på et nyt produkt giver det sjældent mening at reparere ting.
Det er ikke engang specielt nyt. Jeg arbejdede som tekniker i itbranchen for 20 år siden, det firma jeg arbejdede for leverede løsninger til ejendomsmæglere og advokater. Ejendomsmæglerne hentede dagligt kurser på obligationer hos kreditforeningerne over modem. Vi kunne sælge et spritnyt modem der var programmeret til den rette protokol og som vi vidste virkede op mod kreditforeningerne for 500 kroner. Enkelte ejendomsmæglere havde modem i forvejen og insisterede på at få en tekniker ud for at sætte det op til at kommunikere med kreditforeningernes noget specielle system, det kostede 750 kroner plus kørsel for en teknikertime og der var ingen garanti for at det endte med at lykkes. Rent privat havde vi et diskettedrev der gik på omgang. Det fejlede ikke en skid udover at det var snavset. En eller anden var igang med at skrue en maskine sammen rent privat og manglede et drev. "Værsgo, det fejler ikke en skid, det skal bare renses". Problemet var at et rensesæt kostede 150 kr mens et nyt drev kostede 99 kr, så folk endte konsekvent med at købe et nyt drev og forære det gamle drev til den næste i rækken med et "det fejler ikke en skid, skal bare renses".. Et rensesæt kan naturligvis bruges mere end en gang, men man ved bare at næste gang man får brug for det er svampen knastør og væsken blevet væk. Så planlagt forældelse eller ej, prisen på elektronik er konstant på vej ned og prisen for servicetimer på vej op, vi har en situation hvor det sjældent giver økonomisk mening at få ting repareret, det er billigere at købe nyt, få reklamationsret og nyere features. |
||||
Torben Rasmussen
Guld medlem Flatpanels.dk Oprettet: 06-Februar-2007 Sted: København Status: Offline Point: 4378 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Vi snakker jo ikke om reparation, men om holdbarhed. Hvis lortet holdt, så var det ikke nødvendigt at fikse det. Vi kan hurtigt blive enige om at det ikke kan betale sig at sætte en reparatør til at kigge på dit 3.500 kroners Bilka-TV hvis det går i stykker - men humlen her er jo, at det ikke burde gå i stykker i første omgang. |
||||
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
||||
lahan
Guld medlem Oprettet: 14-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9401 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Det er nu ikke kun arbejdstid der er dyrt, reserve dele kan også være så dyre at man vælger at købe nyt. Min 4 år gamle imac stod af (lyn skade), et nyt bundkort kostede ca 7500kr. Her valgte jeg at opgradere til en ny model.
|
||||
tvkartoffel
Guld medlem Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Jeg synes det er en vanskelig problemstilling du har fat i. Først og fremmest vil jeg tro at de fleste forbrugere har meget vanskeligt ved at vurdere den fysiske levetid på et produkt. Altså hvis vi ser bort fra at der kommer nye formater, analog TV slukkes, HDMI revideres osv, så er det i praksis umuligt at vurdere hvor længe et produkt rent faktisk virker. Nu hinter du selv til TVmarkedet. Det er ikke længe siden Samsung havde omfattende "problemer" med at få strømforsyningerne til at holde ret meget længere end garantiperioden. Jeg sætter problemer i anførselstegn da det er min overbevisning at det var med fuldt overlæg at man havde designet dem til kun lige præcis at kunne holde perioden ud. Det er der ingen (ud over folk der har forstand på det og som har åbnet et apparat) der kan vide. Den almindelige forbruger er henvist til at vurdere det ud fra brandets omdømme (der påvirkes mange steder fra ), overfladisk "Look and Feel", ud fra hvad der har været almindeligt for den produktkategori og ud fra en antagelse om at den dyre model nok er bedre end den billige.
Den måde at vurdere på har så ikke slået til i dette tilfælde og resultatet er at mange står med et hunde dyrt TV der ikke længere fungerer fordi producenten havde sparet nogle få øre på en dims til en krone. Det er så et eksempel, men det er IMO en generel problemstilling der gælder langt ud over Samsungs TVapparater. Grundlæggende er det ikke min opfattelse at folk accepterer at deres apparater går i stykker "af sig selv" efter relativt kort tid. De havde nok bare ikke fantasi til at forstille sig at det ville ske da de købte det. At tillægsforsikringer er blevet så populære er vel også et udtryk for at folk efterhånden er blevet bekendt med at der er problemer med kvaliteten af produkterne. At man så heller ikke altid kan få reservedele gør bare problemet endnu værre, men igen er der ikke ret meget andet den enkelte forbruger kan gøre end at vælge et andet mærke næste gang og evt lave en masse vrøvl hos forhandleren og poste sure indlæg på internettet. På det grundlag ville det IMO ikke være nogen ringe ide at udvide garantien på langvarige forbrugsgoder som jeg også synes omfatter TV. I øvrigt er det med forholdet mellem pris og kvalitet (levedygtighed) er en af mine ynglingskæpheste. Hvis man ser bort fra de aller billigste apparater er det - min erfaring - at det forhold stort set ikke eksister inden for elektronik. Fra mellemklassen og op får man flere funktioner og måske et bedre billede/lyd, men der er ingen som helst grund til at tro at apparatet holder længere eller er mindre forældet om 5 år. Se bare den nylige debat om Smart TV der ikke bliver opdateret til streaming tjenesterne. Dette gælder hele vejen rundt. Fra det billigste til det dyreste. Det samme er jeg sikker på vi vil opleve med f.eks surround recievere. Når den nye model kommer om 6 mdr er der ingen der længere bekymrer sig om at opdatere de "gamle" eller bare rette irriterende bugs. Det er bare enerverende et forbrugerne er blevet betatestere der ikke engang kan forvente at de fejl de finder bliver rettet. Nu spørger du direkte hvad vi som forbrugere kan gøre. Svar: Jeg aner der virkelig ikke. Sat på spidsen er det dybt frustrerende at jeg har fået den fornemmelse at uanset hvad jeg gør så får jeg et produkt der er fyldt med firmwarebugs som ingen gider rette, som er forældet om to år fordi nogen finder på at gøre det samme på en ny måde og som måske opgiver ævred helt efter alt for kort tid. Ellers synes jeg ofte man får et godt indblik i hvordan produkter fungerer hvis man kritisk læser de "halv sure" brugeranmeldelser på amazon, avfsforum og lignende. Det er ofte der man kan få en fornemmelse af om brugerflader fungerer, om der er fejl i firmwaren, om der er mange der har fået noget der DOA og lignende. For mit vedkommende har det betydet en markant mindre lyst til i det hele taget at købe nyt. Jeg returnerer, uden at blinke, varer der ikke fungerer ordentligt (støjer, dårlig fimware ect... ) og det jeg allerede har får lov at leve så længe som muligt da det ofte opleves som en "hovedpine" at finde nyere apparater der reelt er bedre. Jeg vil tilføje at jeg har gjort en del ud af at forklare hvorfor jeg returnerede varerne de steder hvor jeg havde en formodning om at nogen gad at lytte. Jeg kan se at du som forhandler er inde på meget af det jeg har skrevet, så det kommer nok ikke som en overraskelse for dig og det er sikkert derfor du poster debatoplægger. Hvis de fleste ender med resignere på samme måde som jeg lidt har gjort så er der ikke noget at sælge eller også bliver alternativet at folk bare køber noget billigt skrammel i supermarkedet fordi de alligevel forventer at de dyre produkter også er noget skidt som skal skiftes om kort tid. MVH Redigeret af tvkartoffel - 29-December-2012 kl. 15:05 |
||||
Otto J
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Jeg undrer mig over at du sætter det i datid. Problemer forsvinder ikke fordi de ikke længere er på forsiden af aviserne. Men det er jo dét der er det helt store problem i det, det er svært for den enkelte forbruger at vide om det bare er ham der har været uheldig, eller om produktet generelt ikke holder ret længe. Det er ikke sikkert der findes en løsning - jeg har den i hvert fald ikke.
|
||||
tvkartoffel
Guld medlem Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Det var heller ikke min mening at antyde at problemet er forsvundet. Bare at det, som du påpeger, er et stykke tid siden nogen har debatteret det. Måske er det et grundlæggende problem at markedet er for længe om at reagere på produkter der ikke er i orden, fordi modellerne ofte er udgået længe inden nogen opdager at der er problemer. Den eneste måde man som almindelig forbruger kan få en fornemmelse af om et brand generelt holder en ordentlig kvalitet er ved at holde sig i kontakt med andre forbrugere, da det som allerede skrevet er sådan at ingen (meget få) anmeldere kan/vil beskæftige sig med emnet. EDIT: Jeg vil lige kippe med hatten til flatpanels for at tage skarpt stilling til problemet med opdateringer til streamingtjenesterne. Det er ret vigtigt at nogen der har "vægt" tager stilling, ellers er der ingen der lytter. MVH Redigeret af tvkartoffel - 29-December-2012 kl. 15:36 |
||||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19549 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Det er jeg og du ved at det er min kæphest. Folk vil have så stort og featurefyldt tv som muligt og vil intet betale. Ergo bliver producenten - for at overlevet på markedet - nødt til at spare på byggeomkostningerne. Dermed "dør" de producenter der laver de bedste varer. Jeg har eksempelvis et Pioneer fjernsyn, det er fandengalemig ikek til at opdrive i dag, fordi alt for mange kigede på prisen.
Det er klart de bliver lettere, en kondensator mere stor holdbarhed og for høj spænding + kapacitet fylder og vejer mere ende den der lig er til øllet og holder i 3 år. Klaus |
||||
Otto J
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Jeg har lidt svært ved ikke alligevel at lade min egen holdning skinne igennem... Jeg er enig i at det er mere end almindeligt svært at forholde sig til det enkelte produkt. Men så må man vel gøre dét man kan, også selv om det ikke nødvendigvis er udtømmende korrekt. Det kan aldrig blive andet end fordomsfuldt. Jeg køber for eksempel ikke en fransk bil lige foreløbig. Ikke fordi jeg selv har ejet en, men ud fra dét jeg har sat mig ind i, hørt fra andre, læst af undersøgelser, ræsonneret mig frem til osv, så peger alt bare på at det er en dårlig idé. Jeg kan finde tusind mennesker (der kommer nok nogen og brokker sig om lidt) der er uenig med mig i dét, og vil argumentere for at det er en ubegrundet fordom. Og ja, det ER en fordom. Men det er det bedste jeg har. Jeg kan ikke vide om jeg lige præcist får købt dén model Toyota (eller whatever) der er dét firmas problembarn, og ender med at stå på værksted halvdelen af tiden. Men jeg kan forsøge at minimere risikoen for det, og leve med at dét gør mig fordomsfuld. Jeg synes der er en balance imellem at være fordomsfuld, og at være naiv. Jeg tror man er nødt til at være lidt af begge dele, for overhovedet at købe noget som helst, og så drejer det sig om at finde den rette balance. Jeg har over 15 års erfaring i branchen, og derfor kan det være svært for mig at vurdere hvordan almindelige forbrugere ser på de forskellige produkter og producenter (og butikker for den sags skyld). Men jeg har det grundlæggende sådan, at hvis man køber Ekstra Bladet og forventer seriøs og korrekt journalistik, så er det ikke Ekstra Bladet der har fejlet, så er det læseren der er naiv. Jeg forsøger ikke at nævne navne, men når man køber et TV (eller hvad det nu er for et produkt) fra en producent der gang på gang har vist at de ikke har nogen som helst interesse for kunden så snart han har lagt pengene, hvor kommer tilliden så fra? Hvorfor er der ikke en større skepsis? Hvis en producent aldrig opdaterer software på gamle modeller, generelt ikke leverer reservedele til udgåede modeller, i det hele taget har en ganske kundefjendtlig politik - hvorfor forventer man så andet end at netop dén producent er dem der sigter efter planlagt forældelse? Hvis produktet er udført i billig plastic, hvorfor forventer man så at dét indeni nok er i orden? Jeg kan et stykke ad vejen forstå at man kan blive narret af en lækker alu-front, der gemmer på ringe elektronik, men at blive "narret" af crappy plastic-front der "gemmer" på crappy elektronik, dét er sgu da naivt. Jeg tror løsningen for den enkelte er at være lidt mere fordomsfuld. Det kan godt ske det er useriøst at konkludere at man skal holde sig fra franske biler, japanske højttalere, tysk musik, engelsk mad, og koreansk elektronik - men det er ikke sikkert det i virkeligheden er særligt dumt.
|
||||
Besvar | Side <1234 9> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |