recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Levetid på elektronik
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Levetid på elektronik

Besvar Besvar Side  <12345 9>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 16:09
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Det er jeg og du ved at det er min kæphest.

Det er ikke noget videre chok at du er enig med dig selv, men det er da en fordel Wink

Det er klart de bliver lettere, en kondensator mere stor holdbarhed og for høj spænding + kapacitet fylder og vejer mere ende den der lig er til øllet og holder i 3 år.

Pointen er, at størrelsen på strømforsyningen ikke hænger sammen med antallet af tommer, så længe du sammenligner på tværs af teknologier. Der er masser af 20-30 år gamle 10.000 kroners billedrørs-TV på 28 tommer der ville spille lystigt den dag i dag, hvis folk ellers gad have dem stående stadigvæk. Jeg mener ikke at et 50" LED tv i samme kvalitet i dag nødvendigvis burde være dyrere at producere, end et 28" billedrørs tv dengang. Sådan mener jeg ikke at det hænger sammen. Vi er helt enige i at 4000,- er for lidt for et 50" tv med lang holdbarhed - men 20.000,- mener jeg bestemt ikke er. Men det er sandsynligvis for lidt, hvis dét tv _samtidig_ skal have alle de nyeste teknologier, det vildeste design, og ikke mindst være 8 mm tykt.

Eksempelvis, så er det korrekt at du ikke kan købe lige præcist et Pioneer, men du kan købe en 50" 1080P Panasonic Professional plasma monitor, som med statsgaranti har bedre teknisk konstruktion og levetid end dit Pioneer, for ca. 17.000,-. (Kan du nøjes med 768P kan du få det for 10.000,-. ) Prisen har en indflydelse ja, men i 20k+ klassen er det ikke dét der er undskyldningen. 20.000 ER nok til at man kunne få solid teknik, hvis ellers det var dét markedet ville have.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 16:11
At Pioneer ikke produceres længere, mener jeg med andre ord ikke er fordi 20.000,- i udsalgskroner er for lidt til at man kan producere et godt tv. Det var for lidt til at _Pioneer_ kunne.
Til top
SilverLine Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-Oktober-2008
Point: 710
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SilverLine Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 16:17

Oprindeligt skrevet af SilverLine SilverLine skrev:

Køre meget med hvidevarer, og de bliver også yngre og yngre de modeller vi skifter ud til nyt.

I de 10 år er din løn steget hvor meget?
I de 10 år er en vaskemaskine steget hvor meget?

Klaus

Nu gik mit indlæg nu mere på holdbarheden, og ikke hvad jeg får i løn og hvad tingene koster. Det er jo alle mærker der er ramt, så om du køber den dyreste model, er intet sikkert.
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
Til top
svbg1979 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-December-2009
Sted: Danmark
Point: 86
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér svbg1979 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 16:20

Det irritere også mig, men det er ikke kun inde for av og computer branchen. Køre meget med hvidevarer, og de bliver også yngre og yngre de modeller vi skifter ud til nyt. Kynisk set, holder det jo gang i udviklingen, arbejdspladser og økonomi, og med vores pengepung og miljøet som de største tabere. Men det er bare sørgeligt at konstatere. I mine kun 10 år som elektriker, har jeg allerede kunne se hvordan kvaliteten på vores el materialer også bare er dalende.

Jeg er selv elektriker og mener faktisk, at LK's produkter er af lige så god kvalitet som da jeg startede i lærer i 1997. Og med deres produkter, så tænker jeg på deres afbrydermateriel generelt.
Til top
SilverLine Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-Oktober-2008
Point: 710
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SilverLine Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 16:31
Oprindeligt skrevet af svbg1979 svbg1979 skrev:

Det irritere også mig, men det er ikke kun inde for av og computer branchen. Køre meget med hvidevarer, og de bliver også yngre og yngre de modeller vi skifter ud til nyt. Kynisk set, holder det jo gang i udviklingen, arbejdspladser og økonomi, og med vores pengepung og miljøet som de største tabere. Men det er bare sørgeligt at konstatere. I mine kun 10 år som elektriker, har jeg allerede kunne se hvordan kvaliteten på vores el materialer også bare er dalende.

Jeg er selv elektriker og mener faktisk, at LK's produkter er af lige så god kvalitet som da jeg startede i lærer i 1997. Og med deres produkter, så tænker jeg på deres afbrydermateriel generelt.

Ja afbrydermateriel, er der ikke sket så meget med. Men prøv f.eks. at kig på PL dåserne, de er blevet i en dårligere kvalitet, det samme med safbox mini spot kasserne, fra de kom og så til nu, de flækker som ingen ting. Selvom det er lækkert med de nye light kabler, så er de heller ikke lige så langtidsholdbare som de gamle kabler. Tynd kappe og nedgravning, puhaa.....

Nu har det ikke noget med ændring af kvalitet. Men en 12 volt installation, køre nu slet heller ikke så problemfrit, som en alm. lampe med E27 fatning, sådan en kan jo holde et helt liv :-)

Redigeret af SilverLine - 29-December-2012 kl. 16:34
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
Til top
Bruger udmeldt 9 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 30-November-2005
Point: 2048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 9 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 18:36
Hvad skal/bør man som forbruger så købe i morgen, hvis man bare vil have kvalitet, der holder 8-10 år?
Hvis det er TV, vi taler om, er det så B&O og Loewe til ca. 1000 kr./tomme og op efter?

Eller er deres apparater ikke bare Korea-elektronik med en pænere indpakning plus et par kredsløb her og der?

Nu har jeg et udmærket Sony 40", der i sommer kostede 8.000 kr, kan jeg gå ud fra, at et Knald & Luffe "Knaluvision 10/11", der koster 6-7 gange så meget, holder mindst 6-7 gange så lang tid?

Nej, vel? Og selv hvis det gjorde, så er det ikke godt nok, da jeg skal have flere penge op af lommen i købsøjeblikket.
Vi kommer jo heller ikke udenom, at der sker meget på TV-fronten i disse år, så når Sony'et "dør" om senest 2-3 år (ryger på genbrugsstationen), kan jeg få et TV med endnu bedre billede til ca. 8.000 kr.

Derfor accepterer jeg, at holdbarheden ikke er alverden.

I øvrigt, hvis jeg sammenligner afskrivningen på et TV over 2-3 år med dét, det koster i licens og abonnement til Stofa, så er det faktisk ikke så galt endda.

Redigeret af Non-Desperado - 29-December-2012 kl. 18:37
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 19:07
Oprindeligt skrevet af Non-Desperado Non-Desperado skrev:

Hvad skal/bør man som forbruger så købe i morgen, hvis man bare vil have kvalitet, der holder 8-10 år?

Nu har jeg solgt TV i cirka 15 år (eller rettere, 10 år, indtil jeg holdt op for 5 år siden). Hvis jeg for 15 år siden sagde til folk at den forventede levetid på et tv til 5.000,- kroner er 8-10 år, så ville reaktionen være "ikke mere?" Pointen er at forventningen til "lang holdbarhed" er faldet væsentligt. I dag kan du sige "8-10 års levetid" om et TV til 20.000,-, og så synes folk at det er helt fint, de forventer jo at have skiftet det ud inden alligevel.

Bortset fra det, så accepterer jeg 100% din holdning til det, og jeg forstår godt dine argumenter. Problemet er jo netop at udviklingen har gjort at det er så godt som umuligt at købe et tv til rimelige penge, designet til lang holdbarhed. Derfor kan du som enkeltstående forbruger ikke rigtigt handle anderledes end du gør. Og derfor er svaret måske at der ikke er andet at gøre ved det end at finde sig i det og indrette sig efter det.

Jeg glæder mig over at hifi-markedet ikke er lige så ramt af det - måske fordi det nåede at blive et niche-marked, før køb-og-smid-væk tendensen slog rigtigt igennem. Der er heldigvis masser af muligheder, hvis man vil have en højttaler med en forventet levetid på 20-30 år. Jeg ærgrer mig bare over, at hvis lang holdbarhed havde været en konkurrencefaktor i TV-markedet, så VILLE det være muligt at få et TV med 20 års levetid - uden at det blev betragtet som et luksus-produkt.

Det jeg synes er interessant, er at argumentet som du også selv fremfører med at så kan du sikkert få bedre billede til dine 8000,- om 3 år hvis dit nuværende står af, ikke er noget jeg mener nødvendigvis holder i praksis. Jeg synes simpelthen at udviklingen i billedkvalitet står stille. Jeg ved at langtfra alle er enige, men jeg mener at udviklingen i billedkvalitet på TV er stagneret. Jeg er af den klare overbevisning at hvis pris-niveauet blev lidt højere oppe, og folk i højere grad gik efter at få et tv der var godt nok til at de gad beholde det i 10 år, i stedet for at gå efter et der er billigt nok til at smide det væk om 3 år uden at tude, så ville udviklingen mod bedre billedkvalitet netop have bedre vilkår.

Sagt på en anden måde, så medfører den kortsigtede hurtige udvikling en forringelse på lang sigt. Dét at du kan få bedre kvalitet næste år, sætter en begrænsning for den kvalitet du får om 10 år, for der er ikke rigtigt råd til at lave de helt store revolutioner. Du kan se hvor tungt det går med at få OLED i gang, og SED blev begravet før fødslen. Dét du får i stedet for, er løbende små-forbedringer af LCD teknikken.

Prøv igen at kigge på hifi-markedet. De fleste vil være enige i at udviklingen i traditionel 2-kanals hifi er modnet. Der sker en løbende udvikling og forbedring, men der kommer ingen egentlige revolutioner. Hvis du køber en højttaler til 2000,- per styk hvert tredje år, de næste 15 år, så står du om 30 år med væsentligt ringere lyd end dét du kunne have fået ved at købe en højttaler til 10.000,- i dag, og beholde den i 15 år. Dette fænomen indtræder i billed-markedet på et tidspunkt. Ejere af Pioneer tv vil argumentere for at det allerede er indtruffet.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 19:15

Vi kommer jo heller ikke udenom, at der sker meget på TV-fronten i disse år, så når Sony'et "dør" om senest 2-3 år (ryger på genbrugsstationen), kan jeg få et TV med endnu bedre billede til ca. 8.000 kr.

Derfor accepterer jeg, at holdbarheden ikke er alverden.

I øvrigt, hvis jeg sammenligner afskrivningen på et TV over 2-3 år med dét, det koster i licens og abonnement til Stofa, så er det faktisk ikke så galt endda.

Jeg undlader, at kommentere på de specifikke mærker, men spørgsmålet her er jo hvorfor du overhovedet vil acceptere, at dit halvbillige TV skal dø efter 3 år? Hvis mit Pioneer skulle afgå ved døden indenfor den næste årrække, så kan jeg garantere dig for, at jeg ikke blot trækker på skuldrene og kører ud i Bilka.

Jeg ville meget gerne tage emnet op og skabe en offentlig debat med de midler og den slagkraft vores domæne kan levere, men det kan ikke bygges på en fornemmelse og formodning om, at tingene ikke er bygget ordenligt. Der skal facts på bordet. Det fedeste ville jo være statistikker fra servicevæksteder, hvor frekvensen af reparationer fordelt på mærker kontra apparatets levetid var synlig, men det er nok ønsketænkning. I mellemtiden kunne man måske oprette en afstemning ala "Hvor gammelt var dit seneste elektriske apparat der fejlede?" og så bygge sin egen lille statistik.

Redigeret af Torben Rasmussen - 29-December-2012 kl. 19:15
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 19:23
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Dét jeg er interesseret i at vide, er om folk rent faktisk har accepteret dette, eller om forbrugerne bare ikke ved det?

De måtte gerne lave lamper til JVC-projektorer, som giver mere end en time per krone den koster
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 19:25

Nu har jeg et udmærket Sony 40", der i sommer kostede 8.000 kr, kan jeg gå ud fra, at et Knald & Luffe "Knaluvision 10/11", der koster 6-7 gange så meget, holder mindst 6-7 gange så lang tid?

Dén argumentation antager at der er en lineær sammenhæng mellem levetid og pris. Og at der ikke er brugt penge på andet end at forbedre levetiden af komponenterne. Det holder ikke uanset hvilken branche du overfører det til. Kvalitet er en asymptotisk kurve hvor du betaler temmelig meget ekstra for de sidste par procent. En vandhane bliver heller ikke mere holdbar eller immun overfor kalk af at du beklæder den med guld, men prisen skyder til gengæld bunden ud af pungen hos de fleste uden en titel af sheik.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 19:37
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

De måtte gerne lave lamper til JVC-projektorer, som giver mere end en time per krone den koster

Det er et forbrugsstof Wink
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2011
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 19:45
Okay, den her debat er virkelig omfangsrig :)... Here goes:

1/ Den generelle "købekraft", som forbrugere har haft i opgangstiden, har sat sit præg. Vi er blevet forvænnet til at man "bare" køber nyt. Det resulterer i at mange ikke har stor forventning til holdbarhed.

2/ IT / Medie branchen har udviklet sig med så en ekstrem hast, at man knap nok kan følge med som forbruger. Din nye pc er jo forældet efter et halvt år. Dit tv virker ikke om 2 år, for så skifter de alligevel sendenet, opløsning, kabler etc. Vi er desværre blevet vænnet til denne udviklingshastighed.... Derfor tror jeg også ekstremt dyre produkter rammer en smal målgruppe. Hvem vil ofre f.eks. 50.000 kr på en surround forstærker, velvidende at den sikkert er forældet om 2-3 år? 

3/ En anden vigtig faktor, som rigtig mange af jer er inde på, er den svækkende kvalitet. Det lidt ærgeligt men omvendt hvad man forvente, med de steder produkterne bliver produceret. Det ikke "made in denmark" logoer der præger de forskellige elektronikting... Personlig erfaring er en bekendt som har været tæt inde på livet i en produktionsvirksomhed i Kina (nok et af de værste steder)... Cheferne skulle ÅNDE dem i nakken for at mindske fejl, i en periode på 2 uger var en chef fraværende pga. sygdom, i denne periode havde deres produkter en fejlrate på over 70%.... Det siger lidt om det hele? :) Det selvfølgelig ikke et stereotypt billede jeg vil tegne, men måske mere en kendsgerning for mange virksomheder. 

Personligt vil jeg godt give lidt ekstra for kvalitet, derfor køber jeg stort set aldrig no name ting... Måske kun i situationer hvor jeg skal bruge den en gang....

Hvad angår producenternes holdning, så ja, dem kan man jo godt mistænke for at tænke i de baner, at bare de lige holder perioden ud, så det helt fint! Nu er jeg selv apple mand, og jeg er da rigtig ærgelig over de nye macs som bliver så tynde, at alt bliver limet og samlet på en sådan måde, at man knap nok kan skifte harddisk selv... Det har de da også en bagtanke med...

Producenterne burde nærmere vende det til deres fordel, som f.eks. flere højttaler producenter gør, at de giver mere garanti og dermed differentiere sig fra de andre... (se bare på bilmærkerne)...
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 9>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu