recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LG Oled B6V grønt skær
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

LG Oled B6V grønt skær

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
C. Johansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-April-2012
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C. Johansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2021 kl. 00:47
De striber i bunden, som Bo omtaler, dukker tilsyneladende ret så tit op, når skærmene er ca. 3 år. 
Det er ikke burn-in, men skyldes vist nok for megen varmepåvirkning fra strømforsyning / elektronik inde i elektronikkassen bag på panelet. 
Er der nogen der kan bekræfte dette og er problemet lige udbredt på alle mærker, fx Panasonic og Sony. LG har jo tydeligvis problemet, men gælder det også de nyeste modeller fra 2020 og 2021, eller har man ændret på placeringen af de varmeproducerende dele inde i elektronikkassen?
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4433
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2021 kl. 10:30
Det er burn-in.

Varme fremskynder aldring, så hvis der sidder et varmt komponent et sted bag OLED-panelet, så fremskynder det aldring i OLED-subpixels - altså det som populært kaldes burn-in.

Der er ikke tale om, at ting i billedet brænder fast, men derimod, at der mistes lysintensitet over tid. Det sker typisk i forskellig tempi for hhv. rød, grøn, blå sub-pixels.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2021 kl. 11:52
Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

De striber i bunden, som Bo omtaler, dukker tilsyneladende ret så tit op, når skærmene er ca. 3 år. 

Hej.

Er der nogen af jer der har set, hvor vi kan finde et IR ( varmefølsomt ) billed af et LG OLED TV?

Og har i problemet både på væghængt, og på TV med bordstander?
Jeg kan godt forestille mig at køling flowet/temperatur  er anderledes.

Hilsen Carsten.


Redigeret af csell - 09-Februar-2021 kl. 11:54
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2021 kl. 16:50
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Der er ikke tale om, at ting i billedet brænder fast, men derimod, at der mistes lysintensitet over tid. Det sker typisk i forskellig tempi for hhv. rød, grøn, blå sub-pixels.

Den holder jo ikke med LG OLED, eftersom subpixels jo er hvide (med farvefilter foran).
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4433
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2021 kl. 05:17
Om der sidder et farvefilter foran eller ej, så mister subpixels stadig lysintensitet og der er stadig tale om RGB-sammensætning af farver. Sker det i forskellig tempi, så vil det filtrerede lys også tage sig ud forskelligt for brugeren.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4433
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2021 kl. 09:40
Carsten:

Her er et målingsdiagram over varmedistributionen på et OLED TV-panel:



Kilde: https://www.researchgate.net/figure/Measured-steady-state-temperature-distribution-across-the-OLED-display-for-a-full-screen_fig2_288888234



Og et IR-foto:



Kilde: https://www.researchgate.net/figure/IR-camera-image-of-the-WRGB-OLED-display-when-a-uniform-fullscreen-black-image-DDL_fig10_288888234

Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4433
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2021 kl. 09:42
De synes at indikere, at varmen primært spreder sig midt fra panelet og ellers kommer fra bunden. Det harmonerer meget godt med, at man ser accelereret ældning i OLED-pixels i de områder.

Redigeret af Rasmus Larsen - 10-Februar-2021 kl. 12:32
Til top
C. Johansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-April-2012
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C. Johansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2021 kl. 11:17
Tak til Rasmus Larsen. Er der oplysninger om, hvordan varmepåvirkningen er i Panasonics topmodeller? Så vidt jeg er orienteret, har man lavet oled-panelerne ekstra lysstærke netop ved at sikre bedre bortledning af varme. Der skulle vist være et ekstra lag af varmebortledende materiale bag på oled panelet. Den typiske elektronikkasse bag på skulle muligvis også være ændret?

Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2021 kl. 11:36
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

  Varme fremskynder aldring, så hvis der sidder et varmt komponent et sted bag OLED-panelet, så fremskynder det aldring i OLED-subpixels - altså det som populært kaldes burn-in.

Hej.

Først tak for IR billederne. De gjorde mig meget klogere.
Jeg forstår godt at varme ofte fremskynder ældning. Men jeg forstår ikke helt hvor varmen skulle komme fra?

Her er et tegning af vores LG OLED 55B6 fra manualen:



På tegningen ses at elektronik boksen sidder nederst på bagsiden af panelet. Men både på trådstarter og  researchgate.net's IR billeder viser burn-in sig omkring midten af billedet hvor jeg syntes, at der ikke  varme påvirkning fra komponenter i elektronik boksen?

Er der nogle der kan forklare mig det?

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 10-Februar-2021 kl. 11:38
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2021 kl. 11:45
På de nye og nyere Oled TV fra LG og Panasonic er boksen bredt ud over næsten hele bagsiden.

Redigeret af Munch - 10-Februar-2021 kl. 11:46
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2021 kl. 11:49
Alle lyskilder afgiver jo varme, også OLED.
Mener at effektiviteten for LED ligger mellem 20%-30%, dvs. 70%-80% af den effekt der bliver afsat i LED bliver til varme. På LG-OLED forsvinder 2/3 af lyset tilmed pga. RGB farvefilteret (ret mig hvis jeg tager helt fejl).

Så er det vel meget nartuligt at der er varmest i midten.

Desværre passer "lev stærkt dø ung" meget godt til OLEDCry
Mvh Jesper
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4433
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2021 kl. 13:23
Det store, varme komponenter på sidste billede må være strømforsyningen. Men hvad er de der små varmefelter i bunden af skærmen?

Panasonic taler rigtig nok om bedre varmeafledning i panelet, der sidder i GZ2000 og HZ2000. Måske en kombination af bedre varmeafledning og varmeafskærmning. Sony taler også om det for deres kommende A90J model og LG for deres G1. I hvert fald G1 har det nye OLED-panel med højere lyseffektivitet, men mon ikke Sonys A90J også har.

Jeg fik engang at vide af en japansk ingeniør, at over 80% - eller også var det over 90% - af lyset fra LED-baglysningen i et top LCD TV blev filtreret fra før det kom ud af skærmen til seeren. Pga. LCD-panelets lag, et lag til at gøre betragtningsvinklerne bredere, plus det løse. Og det er før man regner på effektivitetsgraden isoleret for lysdioderne. De flydende krystaller i et LCD-panel opererer faktisk hurtigere, når de er varme, så det er da positivt, men LED-bagbelysningen taber også lysstyrke med tiden.

Generelt virker det som om, at der er meget store forbedringer at hente i skærme ved at forbedre effektiviteten i stedet for bare at skrue op for effektforbruget - som det ofte ses. Filtre og deslige må ud af ligningen Smile
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu