recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LG OLED Burn in
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLG OLED Burn in

 Besvar Besvar Side  <12345 13>
Forfatter
Besked
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2321
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2019 kl. 07:25
Oprindeligt skrevet af NEKOTYV NEKOTYV skrev:

J
Jeg vil på det kraftigste advare mod at lade børn se almindeligt børne TV med logoer mere end max 1 time om dagen. Spørgsmålet er bare om det er en rimelig parameter at sætte for forbruger adfærd?




Nej, det er absolut ikke rimeligt.

Jeg mener stadig at et tv er et helt almindeligt produkt, og der burde ikke være nogen grund til skulle lave div. krumspring for at forhindre at produktet bliver ødelagt. Det er beregnet til at se noget på, og det skal det kunne holde til.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2019 kl. 07:36
Oprindeligt skrevet af NEKOTYV NEKOTYV skrev:

Jeg er den (u)lykkelige ejer af et E65 fra 2016 med massiv burn-in. Desværre rettede jeg henvendelse en måned for sent og står nu med et TV til 25.000 der basalt set er 0 kr. værd. 

https://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?f=2&t=47573

Det typiske svar fra andre brugere er.

1. Det har jeg aldrig oplevet (ergo er dette ikke et problem)
2. Du har brugt det forkert (you’re holding it wrong).

Begge argumenter er ikke gangbare, da dette handler om basal forbrugerbeskyttelse. LG og OLED har et image retention problem. Sluttus pruttus. 

Jeg vil på det kraftigste advare mod at lade børn se almindeligt børne TV med logoer mere end max 1 time om dagen. Spørgsmålet er bare om det er en rimelig parameter at sætte for forbruger adfærd?




Det ER et problem der bør findes en løsning på. Så dyrt et tv skal ikke have de skavanker.
Jeg mener dog fortsat ikke der er garanti for burn in med et specifikt forbrugsmønster.
Jeg har selv e6 som langt hen ad vejen kører ramasjang i sine tændte 4 timer om dagen.
Jeg har ingen burn in på b6 eller e6 og har da et forbrugsmønster der umiddelbart har givet andre brugere burn in.
Der dukker flere og flere af de her problematikker op og der bør da også være et fokus på det.

Bare lige som mulighed til udbedring, har du ikke en indboforsikring der kan være behjælpelig?
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2019 kl. 07:38
Det er nærmest religiøst.

Dem der tror på OLED, sværger til at skærmen ikke har problemer med burn in.

De utallige tråde på diverse fora tyder på, at der er et problem. Selv fagfolk siger at man skal være varsom med OLED.

Min konklusion efter at have læst disse tråde er:
Jeg skal ikke have et TV, der ikke kan tåle normalt brug. Tænk hele tiden at være bange for burn in. Så hellere nøjes med det næstbedste billede.
Til top
A.M. Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-Maj-2017
Sted: Aarhus C
Status: Offline
Point: 182
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2019 kl. 08:15
Man kan også bare gøre sig selv en tjeneste og lave lidt research.

4-5 timers Tv2 News + børne-tv (dvs kanaler med statiske elementer/logoer med fx knaldrøde farver) HVER DAG er ikke, hvad jeg betegner som "almindelig brug". Havde man tilkendegivet dét forbrugsmønster herinde eller på Flatpanels, var man nok blevet anbefalet LCD fremfor OLED - just in case. OLED er overkill til Tv2 News. 

Vi har ikke flow-TV i husstanden (dvs ingen nasty kanal-logoer), men jeg har perioder, hvor jeg gamer en del. Ingen problemer. Jeg sørger bare for at sætte fladskærmen på standby, således det kan køre pixel refresh i baggrunden.

Der er ingen herinde, som siger, at der ikke er burn-in issues med OLED. Men nogle individer herinde får det til at fremstå, at der er tale om en 50/50 case. 
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1143
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2019 kl. 08:36
NEKOTYV: Tak for linket og jeg kan se vi ser ud til at være i samme båd.

Det der kunne interessere mig er hvor mange der rent faktisk vil kunne se burn in hvis de kørte tilsvarende uniformity test som jeg henviser til og rtings bruger. Der er jo først her man får en forståelse af om dette er en systematisk fejl som f.eks. eventuelt kunne isoleres til en bestemt produktions batch.

Så til alle med OLED TV indenfor garanti vil jeg da opfordre til at køre uniformity testen. Advarsel dog til dem med TV udenfor garanti at det kan bidrage til dårligt humor og skuffelse over at have brugt så mange penge på et TV der nu er fejlbehæftet.

Personligt har jeg selv triumferende fremhævet OLED's kvaliteter i forskellige tråde også hvor der blev snakket om burn in, men den tid er ovre.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2019 kl. 08:53
Oprindeligt skrevet af A.M. A.M. skrev:

Man kan også bare gøre sig selv en tjeneste og lave lidt research.

4-5 timers Tv2 News + børne-tv (dvs kanaler med statiske elementer/logoer med fx knaldrøde farver) HVER DAG er ikke, hvad jeg betegner som "almindelig brug". Havde man tilkendegivet dét forbrugsmønster herinde eller på Flatpanels, var man nok blevet anbefalet LCD fremfor OLED - just in case. OLED er overkill til Tv2 News. 

Vi har ikke flow-TV i husstanden (dvs ingen nasty kanal-logoer), men jeg har perioder, hvor jeg gamer en del. Ingen problemer. Jeg sørger bare for at sætte fladskærmen på standby, således det kan køre pixel refresh i baggrunden.

Der er ingen herinde, som siger, at der ikke er burn-in issues med OLED. Men nogle individer herinde får det til at fremstå, at der er tale om en 50/50 case. 
Hvorfor er det ikke almindeligt brug?

Vil du købe en bil der ikke kunne køre til Frankrig? Normalt bruges den kun til og fra arbejde.

Måske er det hårdt sat op. Men der er tydeligvis mange der har problemer.

Du har købt dit TV på disse præmisser og har valgt at leve med det. Men hvad med den almindelige forbruger der gerne vil have et godt TV? Når man køber et TV, må man da regne med at det ikke går i stykker, fordi man ser TV.


Redigeret af Mufti - 03-Juli-2019 kl. 08:59
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6070
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2019 kl. 08:59
Min gamle 55EG910V har ingen problemer
Men det er osse old school med buet front og Full HD-opløsning
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2321
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2019 kl. 09:19
Oprindeligt skrevet af A.M. A.M. skrev:


4-5 timers Tv2 News + børne-tv (dvs kanaler med statiske elementer/logoer med fx knaldrøde farver) HVER DAG er ikke, hvad jeg betegner som "almindelig brug". Havde man tilkendegivet dét forbrugsmønster herinde eller på Flatpanels, var man nok blevet anbefalet LCD fremfor OLED - just in case. OLED er overkill til Tv2 News. 



Jeg tror der er rigtig mange der har deres tv kørende på samme kanal i mange timer dagligt. Især børnefamilier. Det er ikke sikkert der bliver kigget på det hele tiden. Man går bare til og fra.

Hvad der er overkill, kan være ligemeget. Nogle klarer sig fint med et 32" til 2000 og andre har et 65" til 25000. Hvad de har af behov, skal man vel ikke blande sig i.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4250
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2019 kl. 10:04
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Det er nærmest religiøst.

Dem der tror på OLED, sværger til at skærmen ikke har problemer med burn in.

De utallige tråde på diverse fora tyder på, at der er et problem. Selv fagfolk siger at man skal være varsom med OLED.

Min konklusion efter at have læst disse tråde er:
Jeg skal ikke have et TV, der ikke kan tåle normalt brug. Tænk hele tiden at være bange for burn in. Så hellere nøjes med det næstbedste billede.
Hvorfor blive ved med at piske en stemning op imod Oled. Der er fejlbehæftede paneler, det er der slet ingen tvivl om, og det må producenterne blive bedre til at tage sig af. Det er rigtigt træls at ha købt et fejlbehæftet TV for en mindre formue, så der bør være en større imødekommenhed fra producenterne til at få løst det uden tab for brugeren.

Har selv et Panasonic Oled fra 2017, som bruges helt normalt til flow TV, streaming og Bluray op til 8 timer dagligt. Det blir checket en gang i ugen for indbrænding, og der er INTET!
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1143
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2019 kl. 10:14
Fandt denne ret interessante artikel som er værd at læse.

https://www.forbes.com/sites/johnarcher/2018/12/04/oled-screen-burn-is-there-a-ticking-time-bomb-inside-your-tv/

Min konklusion er at der er en generel teknologi bestemt risiko for image retention og burn in ved OLED og at OLED TV leverandører udmærket er klar over det. De lægger endda skylden over på forbrugeren hvis det opstår ved at pege på forbrugsmønsteret. En klassisk situation af at skulle læse det med småt.

Her er der tale om teknologi giganter der, velvidende at deres udstyr kan blive fejlbehæftet, sælger udstyr i high end prisklassen og gemmer ansvarsfraskrivelser som enkelt linjer i en instruktions bog.

Iøvrigt er her billede fra situationen hvor jeg selv begyndte at interessere mig for issuet. Check den grønne klat nederst i billedet. 

Ved nærmere inspektion kan jeg se at det nok nærmere er breaking baren fra TV2 News der har givet burn in i hele den nederste del af mit TV og ikke Stofa info baren. 


Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2019 kl. 10:31
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Det er nærmest religiøst.

Dem der tror på OLED, sværger til at skærmen ikke har problemer med burn in.

De utallige tråde på diverse fora tyder på, at der er et problem. Selv fagfolk siger at man skal være varsom med OLED.

Min konklusion efter at have læst disse tråde er:
Jeg skal ikke have et TV, der ikke kan tåle normalt brug. Tænk hele tiden at være bange for burn in. Så hellere nøjes med det næstbedste billede.
Hvorfor blive ved med at piske en stemning op imod Oled. Der er fejlbehæftede paneler, det er der slet ingen tvivl om, og det må producenterne blive bedre til at tage sig af. Det er rigtigt træls at ha købt et fejlbehæftet TV for en mindre formue, så der bør være en større imødekommenhed fra producenterne til at få løst det uden tab for brugeren.

Har selv et Panasonic Oled fra 2017, som bruges helt normalt til flow TV, streaming og Bluray op til 8 timer dagligt. Det blir checket en gang i ugen for indbrænding, og der er INTET!
Det er desværre ikke at piske en stemning op - det er bare risikoen. Jeg har tidligere nævnt flere bekendte der har fået burn-in på OLED efter f.eks. 3-4 timer på f.eks. Discovery. 


B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1143
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2019 kl. 10:33
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Det er nærmest religiøst.

Dem der tror på OLED, sværger til at skærmen ikke har problemer med burn in.

De utallige tråde på diverse fora tyder på, at der er et problem. Selv fagfolk siger at man skal være varsom med OLED.

Min konklusion efter at have læst disse tråde er:
Jeg skal ikke have et TV, der ikke kan tåle normalt brug. Tænk hele tiden at være bange for burn in. Så hellere nøjes med det næstbedste billede.
Hvorfor blive ved med at piske en stemning op imod Oled. Der er fejlbehæftede paneler, det er der slet ingen tvivl om, og det må producenterne blive bedre til at tage sig af. Det er rigtigt træls at ha købt et fejlbehæftet TV for en mindre formue, så der bør være en større imødekommenhed fra producenterne til at få løst det uden tab for brugeren.

Har selv et Panasonic Oled fra 2017, som bruges helt normalt til flow TV, streaming og Bluray op til 8 timer dagligt. Det blir checket en gang i ugen for indbrænding, og der er INTET!

Godt at høre at du ikke har problemer med burn in og jeg er helt enig med dig at hvis det er så lille et problem med burn in så kunne leverandørerne blot reparere panelerne pr. kulance og se det som en del af et marketing budget for at skabe kundetilfredshed og loyalitet.

Det gør de bare ikke og det fortæller mig at det muligvis er et meget større problem end offentligheden er klar over. Mit bud er at LG og andre vil miste en hel del mere salg end omkostningen ved at foretage disse kulance reparationer.


Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 13>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu