recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > Plasma TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LG PK550N erfaringer NB! læs før køb!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLG PK550N erfaringer NB! læs før køb!

Besvar Besvar Side  123 16>
Forfatter
Besked
PhDream Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-Februar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 737
Direkte link til dette indlæg Emne: LG PK550N erfaringer NB! læs før køb!
    Sendt: 22-April-2010 kl. 03:25
Laver lige en særlig tråd til dette emne, så det ikke bliver tabt i den anden LG-plasma-tråd, som jo også omhandlede alt muligt andet, bl.a. fælleskøb, osv. Folk skulle gerne kunne bruge mine og andres erfaringer til noget og også finde frem til dem.

Indtil videre er jeg temmelig imponeret hvor meget tv man får for 7300 kr. Har ikke haft vildt meget tid til at lege med det, men har allerede en lille liste over fordele og ulemper. NB! Disse er baseret 95% på satellit-tv fra Canal Digital (både SD og HD kanaler), og derfor repræsenterer de ikke tv'et fra dets bedste side.

Godt:

- Overordnet set er billedkvaliteten rigtig god, især på HD-kanalerne. "THX Cinema"-profilen er overbevisende, især i mørke omgivelser. Har dog endnu ikke prøvet BD, HD DVD eller PS3/Xbox.
- Sort er godt, mindst på niveau med mit "gamle" Samsung LCD (B755) og B855. Hvis man tænder for noget "bias light" bagved tv'et, bliver sort og kontrast rigtig gode!
- USB-indgangen har jeg kun prøvet lidt, men den afspiller en .mkv-fil, som ingen af de to Samsung og heller ikke min PS3 kunne afspille, helt uden problemer. Imponerende!
- Lækker design, som selvfølgelig er en smagssag, men den tynde ramme ser rigtig godt ud. De smalle kanter får tv'et til at se mindre ud, end det egentlig er, hvilket er meget positivt. Byggekvaliteten er helt fin, og tv'et har en tynd profil, dog ikke så tynd som Samsungs B855, men tæt på.
- Lyden er faktisk ok, og "Clear Voice"-funktionen fungerer bedre end på ældre LG modeller - der er mindre (baggrunds)støj. 
 - Jeg har lagt mærke til retention, men kun fordi jeg kiggede efter det. Det er slet, slet ikke på niveau med den helt forfærdelige Samsung B550. "Orbiter" er tændt, og jeg "masserer" tv'et ved at skifte kanaler og har brugt "White Wash" et par gange. Retention skulle jo blive bedre med tiden, så det tegner rigtig godt.
- Intet farvestik, som de sidste 4 plasmaer, jeg havde, led af. Super!
- Apropos farver, er det en af de bedste farvegengivelser, jeg nogensinde har set på et tv. De mindste nuancer er synlige.

Nu kommer det "slemme", som egentlig ikke er slemt som sådan, men trækker lidt ned:

- Der er hørbar summen fra bagpanelet. Heldigvis er det intet ift. Samsungs B855. Summen er konstant, men man kan høre, at den varierer ift. indhold på skærmen. Hvis man skruer volumen op til 7-10, overdøver det summen, så det må siges at være acceptabelt. Summen er dog stadig højere end på Panas PX80, jeg engang havde, og klart højere end Samsungs B755, som er nærmest lydløs. 
- Bevægelser håndteres ok, men ikke imponerende og det ser bedst ud på HD-kanalerne, naturligvis. Har hverken prøvet 24p BD eller HD DVD, hvilket jeg nok skal vende tilbage med. Derfor skal denne del ikke trække så meget ned.
- Jeg har tv'et stående på et tv-bord. Foden er lidt for plastik-agtig og tv'et står lidt for ustabilt på det og vipper. Jeg har ingen børn eller husdyr rendende omkring, men hvis jeg havde, ville jeg være nervøs.
- Lidt for meget genskin; i dagslys, når tv'et er slukket, er det et spejl. Når det tændes, er det faktisk ikke så slemt og tv'et er så lysstærkt, at man kan kompensere for det ved at vælge "THX Bright Room"-indstillingen. Den gider jeg dog ikke køre med nu i starten.

Det er nok skriverier for nu. Vil jo hellere nyde mit nye tv. Smile Som skrevet, vil jeg dele flere erfaringer med med tiden.

Et lille spørgsmål til sidst: bruger folk stadig "break-in" dvd'en og "burn-in wash", eller er det ikke nødvendigt med 2010-modellerne?"

Redigeret af PhDream - 26-April-2010 kl. 22:56
Til top
PhDream Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2010 kl. 16:21
Ingen kommentarer? Hmm... Stern Smile

Har haft mere tid til at lege med tv'et, og overordnet set er jeg glad for det. I mørke omgivelser er billedet lækkert. Om dagen er det decideret ringe, men sådan er det med de fleste plasma. Det hjælper, at bruge "THX Bright Room" indstillingen. Det bliver dog aldrig helt på niveau med en god LCD.

Et andet problem er, at skærmens overflade ser grå ud i dagslys, hvorimod den er sort om natten. Det må have noget at gøre med AR-filteret, ikke? Problemet er mere af æstetisk art - den store, grå overflade ser ikke pæn ud i stuens omgivelser, især tv'et ellers er så pænt.

Der er også et fænomen, som jeg ikke rigtig ved hvad jeg skal kalde, men jeg har set det på alle plasma: en slags skygge-bjælker. Det ses mest på SD-signaler, f.eks. ved undertekster eller credits kan man se at teksten afgiver en slags skygge, som kører ud til begge sider af skærmen. Har læst, at andre plasma-ejere oplever det samme.

Full HD-materiale ser rigtig lækkert ud. Synes bare, at der mangler den sidste skarphed, men det kan være, at det er fordi, jeg har kigget på et LCD det sidste års tid.

Det er imponerende, hvor mange forskellige filformater, tv'et kan afspille. Desværre understøtter den ikke filer med DTS-lyd, hvilket er i petitesse-afdelingen.

Er meget glad for at se, at retention ikke er noget reelt problem på denne model. Har heller ikke gamet i flere timer på skærmen, men vil prøve et par times uafbrudt spil her i weekenden, for at se hvordan tv'et klarer sig.

Det, der irriterer mig mest er buzzing. Som jeg skrev før, der det intet ift. B855, men jeg finder det alligevel problematisk, at det kan høres under stille scener, eller ved lavt lydniveau. Var i Ekspert for at tjekke deres 60" udgave, og selv om jeg skulle helt hen til bagpanelet, for at høre summen (klart, når det er en fyldt, larmende butik), så var det den samme lyd. 

Redigeret af PhDream - 24-April-2010 kl. 16:53
Til top
Susperia Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-Marts-2007
Sted: Odense
Point: 708
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2010 kl. 18:15
Hej.

Jeg kan høre mit 760N også har en meget svag summen, faktisk så lav at jeg kun kan høre det når jeg har hovedet helt henne bag ved skærmen, og jeg havde ikke tænkt over det hvis det ikke var fordi jeg læste du havde det problem. Så ved ikke om det kun er 550N der har det problem, eller om jeg bare har været heldig at få et som ikke har problemet.

Har du fået spillet på det?

Jeg har spillet lidt bad company 2, og der havde jeg retention efter, håber det kun er i starten det er så slemt, for det var meget tydeligt.
Min kontrast er på 80, så det måske også lidt for højt her i starten?

Men en god lang beskivelse du er kommet med Smile 
Til top
Fabricius Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-December-2004
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2010 kl. 18:32
Oprindeligt skrevet af PhDream PhDream skrev:

Ingen kommentarer? Hmm... Stern Smile

Det skyldes bestemt ikke mangel på interesse! Jeg følger i hvert fald interesseret med Big smile.
Dejligt at du gider skrive om tv'et Clap.
Til top
PhDream Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2010 kl. 20:20
Godt at høre, at folk følger med! Thumbs Up

@ Susperia: det kan være, du er heldig. Jeg har læst på avsforum, at nogle folk oplever summen, mens andre gør ikke. Min stue er temmelig lille, og måske er det derfor, summen er mere fremtrædende, men den kan helt klart høres på 4 m. afstand, hvis lyden er slukket.
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2010 kl. 21:14

Om dagen er det decideret ringe, men sådan er det med de fleste plasma. Det hjælper, at bruge "THX Bright Room" indstillingen. Det bliver dog aldrig helt på niveau med en god LCD.

Det bekymrer mig lidt, for min stue er et lyshelvede i dagtimerne Ouch.
På den anden side er mit nuværende tv et Pana PX70, hvilket jeg egentlig har levet fint nok med, selv i dagtimerne.
PX70 er nok ikke meget forskelligt fra dit forhenværende PX80. Kan du ud fra hukommelsen sammenligne dit gamle PX80 med det nye LG, m.h.t. genskær?

M.v.h.
Henrik.

Redigeret af Fabricius - 24-April-2010 kl. 21:15
Til top
PhDream Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2010 kl. 22:48
@ Fabricius:

Det er over et år siden, jeg havde PX80, så jeg kan ikke huske hvor meget genskær der var fra omgivende lys, men jeg husker det ikke som værende noget problem. Umiddelbart ville jeg sige, at PX80 var lidt bedre på det område.
Til top
PhDream Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2010 kl. 22:52
Jeg har et spørgsmål til de mere kyndige: det er som om, at der er et grønligt skær over alt materiale, der gengives. Det er mere tydeligt på nogle overflader end andre; en hvid væg, et ansigt, osv. Kan dette være, fordi tv'et er så nyt, og fosforen endnu ikke har sat sig? Tv'et har jo omfattende indstillingsmuligheder, kan jeg indstille mig ud af dette? 

Der skal tilføjes, at dette ikke er som på Samsungs B855, hvor der var farvestik i bestemte områder af skærmen, hvilket er en defekt.
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2010 kl. 00:26

@ Fabricius:
Det er over et år siden, jeg havde PX80, så jeg kan ikke huske hvor meget genskær der var fra omgivende lys, men jeg husker det ikke som værende noget problem. Umiddelbart ville jeg sige, at PX80 var lidt bedre på det område.

Øv! Ingen tvivl om at min solskinsbefængte stue ville have bedst af et lcd/led, men de koster jo en bondegård i de store størrelser Cry.
Til top
Strange Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-Marts-2008
Point: 3199
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2010 kl. 01:00
Super at du gider skrive om dine oplevelser med dette tv... Jeg følger også spændt med. Jeg så 60" udgaven den anden dag. Super flot tv...
Til top
kskruger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Februar-2007
Point: 3498
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2010 kl. 01:09

Jeg har et spørgsmål til de mere kyndige: det er som om, at der er et grønligt skær over alt materiale, der gengives. Det er mere tydeligt på nogle overflader end andre; en hvid væg, et ansigt, osv. Kan dette være, fordi tv'et er så nyt, og fosforen endnu ikke har sat sig? Tv'et har jo omfattende indstillingsmuligheder, kan jeg indstille mig ud af dette? 

Der skal tilføjes, at dette ikke er som på Samsungs B855, hvor der var farvestik i bestemte områder af skærmen, hvilket er en defekt.

Tror godt du kan glemme, at det er fosforen der problemet. Det lyder mere som om, at det er din farve jus. der er forkert. Har du prøvet, at lavet en reset så alle indstillingere, bliver sat til default -og inden du ændre på noget, se om det stadige er der? 
Til top
PhDream Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2010 kl. 02:23
Oprindeligt skrevet af kskruger kskruger skrev:

Tror godt du kan glemme, at det er fosforen der problemet. Det lyder mere som om, at det er din farve jus. der er forkert. Har du prøvet, at lavet en reset så alle indstillingere, bliver sat til default -og inden du ændre på noget, se om det stadige er der? 

Jep, op til flere gange. Er ikke helt noob. Tongue

Problemet er der på alle indgangene, så det må være noget med panelet eller hvidbalancen. Det underlige er, at jeg har lagt mærke til lignende problemer med farvebalancen med alle de plasma, jeg har haft, undtagen PX80. 

EDIT: Endnu en positiv ting, som normalt irriterer mig sindssygt ved ved plasma, og som 550'eren (næsten) ikke lider af: plasma-flimmer. Der er så lidt af det, at det er ubetydeligt. Det er et stort plus, da jeg ellers har lagt mærke til det på SÅ mange andre plasmaer. Godt gået, LG!

Det er bare synd med dette grønne skær, for det er det største problem, og lidt svært at abstrahere fra. 

Redigeret af PhDream - 25-April-2010 kl. 02:35
Til top

Besvar Besvar Side  123 16>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu