recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > Plasma TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LG PK550N erfaringer NB! læs før køb!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLG PK550N erfaringer NB! læs før køb!

Besvar Besvar Side  <1234 16>
Forfatter
Besked
kskruger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3498
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2010 kl. 08:08
Smile
Oprindeligt skrevet af PhDream PhDream skrev:

Oprindeligt skrevet af kskruger kskruger skrev:

Jeg har et spørgsmål til de mere kyndige: det er som om, at der er et grønligt skær over alt materiale, der gengives. Det er mere tydeligt på nogle overflader end andre; en hvid væg, et ansigt, osv. Kan dette være, fordi tv'et er så nyt, og fosforen endnu ikke har sat sig? Tv'et har jo omfattende indstillingsmuligheder, kan jeg indstille mig ud af dette? 

Der skal tilføjes, at dette ikke er som på Samsungs B855, hvor der var farvestik i bestemte områder af skærmen, hvilket er en defekt.

Tror godt du kan glemme, at det er fosforen der problemet. Det lyder mere som om, at det er din farve jus. der er forkert. Har du prøvet, at lavet en reset så alle indstillingere, bliver sat til default -og inden du ændre på noget, se om det stadige er der? 

Jep, op til flere gange. Er ikke helt noob. Tongue

Problemet er der på alle indgangene, så det må være noget med panelet eller hvidbalancen. Det underlige er, at jeg har lagt mærke til lignende problemer med farvebalancen med alle de plasma, jeg har haft, undtagen PX80. 

EDIT: Endnu en positiv ting, som normalt irriterer mig sindssygt ved ved plasma, og som 550'eren (næsten) ikke lider af: plasma-flimmer. Der er så lidt af det, at det er ubetydeligt. Det er et stort plus, da jeg ellers har lagt mærke til det på SÅ mange andre plasmaer. Godt gået, LG!

Det er bare synd med dette grønne skær, for det er det største problem, og lidt svært at abstrahere fra. 

Mit første plasma, et Samsung Q97 fra 2007. Der husker jeg, at det også havde en meget svag tildens til, at vise dette grønne, som du omtalere. Ikke at det var et problem, men det kunne ses hvis man viste, at det var der. Og her var problemet, måden Samsung havde valgt at blande dens farver, såkaldt "dithering metode"
Måske er det samme, som spiller ind på dit LG plasma.
Prøv evt. at gå over til Flatpanels.dk og skriv til Rasmus Larsen og spørg ind til dit problem, jeg er ret sikker på, han har et svaret til dig, hvad der er galt - og måske også en løsning.
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-August-2006
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2010 kl. 09:19

Der er også et fænomen, som jeg ikke rigtig ved hvad jeg skal kalde, men jeg har set det på alle plasma: en slags skygge-bjælker. Det ses mest på SD-signaler, f.eks. ved undertekster eller credits kan man se at teksten afgiver en slags skygge, som kører ud til begge sider af skærmen. Har læst, at andre plasma-ejere oplever det samme.

Det lyder som line bleed. Er det i familie med de billeder, der er vedhæftet denne tråd?

/lars
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2010 kl. 09:21

Jeg har et spørgsmål til de mere kyndige: det er som om, at der er et grønligt skær over alt materiale, der gengives. Det er mere tydeligt på nogle overflader end andre; en hvid væg, et ansigt, osv. Kan dette være, fordi tv'et er så nyt, og fosforen endnu ikke har sat sig? Tv'et har jo omfattende indstillingsmuligheder, kan jeg indstille mig ud af dette? 
Det kan være et problem med hvidbalancen.

Ser du mest problemet i mørke scener - eller er det generelt?
/lars
Til top
Vistrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-November-2007
Point: 1179
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2010 kl. 10:21
Line bleed er der på samtlige af de plasma jeg har set. Jeg har dog ikke ligget så meget mærke til det, på forældrenes x10.

Ang. det grønlige skær, så syntes jeg det er noget de fleste LG plasma lider af? På de pg6000 modeller jeg har set i diverse butikker, har det været det første jeg har lagt mærke til. Det var der også på mit pq6000 da det var nyindkøbt, men efter kalibrering er det forsvundet. Hvert fald en stor del af det.

Forøvrigt vildt, at man kan få en helt ny LG skærm til de penge. Jeg er blevet budt 4500 for min skærm. Måske man skulle tage imod buddet.
LG C1 65"
Sonos Arc
Sonos Sub3
Apple TV 4K
PS5
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2010 kl. 11:14
Oprindeligt skrevet af Vistrup Vistrup skrev:

På de pg6000 modeller jeg har set i diverse butikker, har det været det første jeg har lagt mærke til. Det var der også på mit pq6000 da det var nyindkøbt, men efter kalibrering er det forsvundet. Hvert fald en stor del af det.
Jeg mener også farverve afvigede på mit PQ6000 da jeg fik den, og derfor var det oplagt at få kalibreret den.. Jeg mener bestemt at når jeg skifter til andre non-expert profiler nu, så kan jeg stadig se hvor dårligt farverne står.  Og ja, selv min LH3000 så også ud til at være ramt at de skarpe konstraster og farve afvigelser..

jeg er sikker på at en kalibrering også kan fjerne de grønne nuancer hvis de PK500N skærme får sig en tur igennem en semi-pro kalibrering hvis man altså vil investere i det..

Til top
PhDream Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-Februar-2009
Point: 737
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2010 kl. 14:28
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Der er også et fænomen, som jeg ikke rigtig ved hvad jeg skal kalde, men jeg har set det på alle plasma: en slags skygge-bjælker. Det ses mest på SD-signaler, f.eks. ved undertekster eller credits kan man se at teksten afgiver en slags skygge, som kører ud til begge sider af skærmen. Har læst, at andre plasma-ejere oplever det samme.

Det lyder som line bleed. Er det i familie med de billeder, der er vedhæftet denne tråd?

Hej Lars!

Lige præcis, det er line bleed.
Til top
PhDream Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2010 kl. 14:36

Det kan være et problem med hvidbalancen.

Ser du mest problemet i mørke scener - eller er det generelt?

Det er generelt. Faktisk har jeg fornemmelsen af, at det er mest synligt i lyse scener, men det kan være mine øjne, der snyder mig. Det er mest tydeligt at se på store, ensfarvede flader, som vægge, eller Fiat-reklamen, hvor der er meget hvid, og det hvide ser grøn-hvidt ud. Eller hvis man vælger "White Wash"-funktionen på tv'et. Der kan man klart se, at den grønne farve dominerer.
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2010 kl. 17:10
OK - jeg har ikke kunnet finde manualen til PK550N - men mon ikke den er ret tæt på en af sidste årsmodeller...?

Du kan prøve at gå ind i menuen under PICTURE MODE og vælge EXPERT1. Gå ned under EXPERT CONTROL og prøv derefter én (og kun én) af følgende medtoder (tag udgangspunkt i WARM for hvidbalancen):

1. Skrue op for BLUE CONTRAST OG RED CONTRAST.

eller

2. Skrue ned for GREEN CONTRAST.

Det kan være svært uden måleudstyr - men det kan give en indikation af, hvad der skal røres ved, hvis det hjælper på billedet.

/lars
Til top
PhDream Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2010 kl. 17:16

OK - jeg har ikke kunnet finde manualen til PK550N - men mon ikke den er ret tæt på en af sidste årsmodeller...?

Du kan prøve at gå ind i menuen under PICTURE MODE og vælge EXPERT1. Gå ned under EXPERT CONTROL og prøv derefter én (og kun én) af følgende medtoder (tag udgangspunkt i WARM for hvidbalancen):

1. Skrue op for BLUE CONTRAST OG RED CONTRAST.

eller

2. Skrue ned for GREEN CONTRAST.

Det kan være svært uden måleudstyr - men det kan give en indikation af, hvad der skal røres ved, hvis det hjælper på billedet.

Jo, det er de samme menupunkter på 550. Tak for svaret! Smile 
Jeg prøver det af med det samme.
Til top
PhDream Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2010 kl. 18:12
Jeg har nu leget lidt med det. At skrue ned for Green Contrast hjalp ikke. At skrue op for Blue og Red hjalp, men det grønne forsvinder aldrig helt. På samme tid er det svært at ramme den rigtige balance mellem Red og Blue. En semi-professionel kalibrering ville sikkert være mere nyttig. Spørgsmålet er bare, om den også vil kunne afhjælpe problemet helt...
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2010 kl. 18:29
Det er svært at sige uden målinger - men du kan evt. prøve sammen manøvre med RED BRIGHTNESS og BLUE BRIGHTNESS (jeg mener, at de hedder noget i den stil).

Men ellers har du helt ret i, at det er svært at får forholdet mellem blå og rød korrekt uden måleudstyr.
/lars
Til top
PhDream Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2010 kl. 18:57

Det er svært at sige uden målinger - men du kan evt. prøve sammen manøvre med RED BRIGHTNESS og BLUE BRIGHTNESS (jeg mener, at de hedder noget i den stil).

Men ellers har du helt ret i, at det er svært at får forholdet mellem blå og rød korrekt uden måleudstyr.

Ok, det prøver jeg også. De hedder netop brightness. Smile

Skal det gøres samtidig med, at man justerer på red og blue contrast, eller skal de to tilbage til nul? Hvad med CMS? Der er også forskellige RGB-indstillinger.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 16>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu