|
Licens efter 11/1-2012? |
Besvar ![]() |
Side <1234 6> |
Forfatter | |||||
Kasper_J ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-Marts-2007 Status: Offline Point: 2813 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
Har ikke noget med telefonen som sådan at gøre, men med abonnementet og man kan somregel godt få lukket for datadagang på de fleste abonnementer. |
|||||
![]() |
|||||
Muffeh ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-December-2009 Sted: Gilleleje Status: Offline Point: 1040 |
||||
@Kampus - går ikke desværre, vi har internet og computere, samt radio, så vi slipper ikke!
Min ide med dette var blot at finde ud af hvis man rent faktisk står i en situation hvor dette var tilfældet (ikke alle mine venner, eller mine forældre for den sags skyld ejer en smartphone eller lign. og selvom ældre mobiler godt KAN gå på nettet, understøtter mange af de gamel nokia mobiler mm. kun WAP hvilket jeg ikke vil betegne som internet. da du ikke kan få en forbindelse på over 256 Kbit/s!) @KlausDM - ja, siden det digitale signal blev tændt har antenneforeningen os udbudt DR og TV2 digitalt under MPEG-2, samtidig med de sendte signalet ud analogt. men fra den 11/1 kommer det KUN ud digitalt. - har endda brokket mig til antenneforeningen over deres valg mht. digitalt og analog signal, men det kommer os an på penge, da de så skal til at invistere i nyt udstyr der kan sende alle de andre kanaler i digitalt signal istedet for analogt. (ALT på nær TV2, DR og den slags, bliver modtaget via parabol. vi har 4 paraboler og 3 enkelt UHF antenner, og 1 firdobbelt UHF på vores antennemast.) |
|||||
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
|
|||||
![]() |
|||||
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2409 |
||||
Den grundliggende fejl gennem hele din tråd er, at du forventer at der er en form for fornuft eller logik knyttet til licensbetaling. Det handler ikke om hvad du vælger at se eller hvad du har mulighed for at se, det handler om hvad du tilbydes at se, uanset om du så ønsker det eller ej. Der er ikke det store problem i at kryptere hele molevitten og udstede kort til de mennesker der ønsker at se de licensfinansierede kanaler. Der er noget administration forbundet med det, men teknikken er 100% på plads, så det kan sagtens lade sig gøre. Men nej, i stedet udsendes kanalerne ukrypterede og så beskatter man alle der har et apparat der kan modtage det, uanset om du så kommer fra Uganda og skide ligeglad med de danske licenskanaler. Det er heller ikke det store problem at beskytte indholdet på dr's hjemmeside, der er masser af løsninger hvor folk betaler for at få adgang til websider og streams. Der er noget administration forbundet med det, men teknologien er 100% på plads, det kan sagtens lade sig gøre. Men nej, der lægges videostreams og andet materiale op ukrypteret og så beskatter man alle der har et apparat der kan se ting på internettet, uanset om man så nogensinde besøger dr's hjemmeside eller er skide ligeglad med den. Der er hverken logik eller rimelighed i det danske licenssystem. Hvis regeringen har så markant et behov for en public service kanal, så smid den på finansloven og lad den være statsfinansieret på lige fod med biblioteker og hvad ved jeg. De nuværende licensregler er forældede og har overlevet sig selv. For 25-30 år siden var der en pointe i at have en landsdækkende nyhedsformidling så de danske borgere kunne holde sig orienteret om løst og fast. Idag fungerer det stik modsat, med internettet er der oceaner af muligheder for at holde sig orienteret, ikke kun med de vinkler "the man" ![]() Jeg kan kun se to rimelige muligheder: 1) Kryptér både tv kanaler og hjemmeside og lad dem der har lyst købe en nøgle. 2) Beslut at det er vigtigt med en åben og officiel "kanal" på landsplan og at udgiften til driften må flettes ind i finansloven. Problemet med 2'eren er dog, at hvis det direkte er regeringen der sætter budgettet for dr, så vil det måske forhindre at dr er alt for kritiske i forhold til regeringen, det der med ikke at bide den hånd der fodrer en. Det efterlader løsning 1, lad os få krypteret hele molevitten og så kan dem der mener det er pengene værd betale for det. Redigeret af strandvasker - 16-Januar-2012 kl. 19:44 |
|||||
![]() |
|||||
Raum ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 27-Oktober-2011 Sted: Hovedstaden Status: Offline Point: 278 |
||||
Hvis DR laver løsning 1 vil der ikke mere være råd til at lave DR som vi ser det idag.
Det vil ikke være nok der vil købe den løsning. Derfor gør de det ikke..... Men du har helt ret - smid DR på finansloven på lige linie med biblioteker, kongelige teater osv Licensen er er skat - det er ikke hverken logisk eller retfærdigt. Man betaler for en mulighed for at se DR - det er omvendt bevisførelse i min verden. |
|||||
![]() |
|||||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
||||
Før 1987 var der et Radioråd bestående af politikere, hvilket i en grad handlingslammede dets virke
|
|||||
![]() |
|||||
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2409 |
||||
Kampus, det er fint med en uvildig bestyrelse, men de bestemmer ikke hvor mange penge DR modtager årligt, så indirekte er de underlagt dem der sidder på pengekassen.
Hvis nu licensen ryger på finansloven så er det politikerne der bestemmer hvor mange kroner DR får om året. Ja, DR's bestyrelse har frie tøjler til at beslutte hvor hårdt DR's journalister skal lange ud efter politikerne, problemet er, at hvis nu de lægger en utroligt hård stil, så er det muligt at politikerne på næste finanslov pludselig har svært ved at finde penge til det kritiske DR. Så ja, bestyrelsen er "uafhængig", men hvis magthaverne ikke bryder sig om stilen kommer det til at koste på budgettet fremover, de er altså indirekte nødt til at stryge politikerne med hårene. Nu er licensen så ikke på finansloven, der er tale om brugerbetaling hvor alle med apparater der kan se tv eller gå på nettet tvinges til at betale til DR. På papiret betyder det at DR er uafhængige af om politikerne bryder sig om programmerne eller ej, det er jo os borgere der betaler. Problemet er bare at det kun er på papiret, for i virkeligheden er det politikerne der fastsætter hvor meget vi borgere skal betale i licens, så indirekte styrer de hvor mange penge DR får fra os borgere. Vi har med andre ord allerede nu en situation hvor DR er nødt til at være hensynsfulde overfor politikerne, hvis det bliver for groft kan politikerne vælge at straffe en "uvildige" DR bestyrelse ved at sætte næste års licens ned = færre penge fra borgerne til DR = fyringsrunder. Det gør bare licensproblematikken endnu mere grotesk. Vi tvinges til at betale til en tv station som er tvunget til at være skødehund for politikerne samtidigt med at man prøver at påstå at DR skam er helt uafhængig og lever af borgernes velvilje. Hvis vi skal have en propagandakanal, så lad os få den på finansloven så det er helt tydeligt hvem der betaler for nyhederne. Personligt er jeg meget mere tilhænger af at kryptere og indføre brugerbetaling, på den måde er DR fri for at tækkes politikerne, de styrer helt selv deres indtægter og er kun afhængige af om folk gider betale for kanalen. |
|||||
![]() |
|||||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
||||
HAR de ikke allerede "straffet" DR med den kostbare koncertbygning og byggeriet i Ørestaden i det hele taget. Omkostningen til byggeriet er jo udelukkende finansieret via licensmidlerne
|
|||||
![]() |
|||||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
||||
Jeg bryder lige lidt ind her (og bruger en kontekst), da jeg synes ovenstående giver nogle gevaldige problemer, netop ud fra det Muffeh spørger ind til, samt DR´s definition af, hvornår man skal betale licens.
Problemet er jo, som også Perf er inde på, på side 1, at et TV i DR`s definition ikke længere bare er et TV. TV er i DR´s definition et begreb. (Kan du se TV, så skal du betale licens). Men der ligger også den modsatte side, (Kan du ikke se TV, så skal du ikke betale licens).
Så når teknikken rent fysisk ændre sig således, at du går fra at have kunnet se TV til ikke længere at kunne gøre det, så ryger man i en kategori, hvor man ikke længere er licenspligtig. Ihvertfald ikke før man anskaffer sig noget udstyr, som så igen giver mulighed for at kunne se TV.
Jeg er temmelig overbevist om, at det er sådan det skal tolkes.
Og ud fra den fortolkning er det fuldstændigt korrekt, at såfremt man kun ejer et TV med MPEG2 tuner indbygget, ja så ryger man i kategorien, hvor man ikke længere er licensforpligtiget.
Medmindre man er i en situation, hvor den antenneforening/signalleverandør (eller andet) som leverer signalet omformer/ændre/på en hvilken som helst andet måde gør det fysisk muligt at se TV. Så befinder man sig igen i den licenspligtige kategori.
Det handler ikke om, hvad du tilbydes eller hvad der sendes ud (kryptering, signal eller andet). Det handler om, om det er fysisk muligt at se TV med det apparat man nu engang har, i den husstand man nu engang befinder sig i.
Vi skal være glade for, at vores mobiltelefoner ikke indeholder DVB-T modtagere (endnu)
![]() |
|||||
![]() |
|||||
Muffeh ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-December-2009 Sted: Gilleleje Status: Offline Point: 1040 |
||||
@Kandersen - Jeg takker meget for dit indlæg, og din fine forståelse for mit oprindelige spørgsmål, og for det flotte svar! det var præcist sådan jeg os havde det i tankerne, at hvis man f.eks. bor i et hus ude på lars tyndskids mark, og derfor er nød til selv at sørge for en form for tv signal om det så er i form at DVB-T antenne, parabol, IPTV eller lign. men ikke har det nødvendige udstyr til at modtage og se tv, at så burde man os kunne blive fritaget fra at se tv, også selvom man ejer et tv, så længe det tv ikke understøtter en af de standarder der i dag kræves for at kunne se tv.
Så et ydmygt tak herfra! |
|||||
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
|
|||||
![]() |
|||||
Muele ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 747 |
||||
Jeg synes der er kommet mange gode svar. Jeg synes stadig det er noget hypotetisk pladder. Jeg tror ikke at nogen af os kender nogen som står i situationen.
Men jeg har skrevet til licensvæsenet og spurgt, da jeg
Men svaret er ikke åbenlyst. I de gode gamle analge dage skulle man jo også betale licens selvom man ikke havde nogen antenne tilsluttet tv-apparatet. Selvom man kunne fremvise et billede af et tv der kun var tilsluttet en dvd-afpiller med scart, faldt hammeren.
Idag skal man ikke betale licens for en projektor. Og efter min fortolkning heller ikke for en dvt-t-box (*§1 stk2 (muligvis afsnit 4, men det afsnit handler primært om streaming via internet)). Den kan jo ikke fremvise noget uden en skærm. Men det er klart at hvis man sætter en projektor og en tv-box sammen, så bør man betale licens.
Det er ikke så sort/hvidt, som man kunne ønske sig.
Spørger man mig, så mener jeg at det bør smides på finansloven og det uahængige råd bevares eller styrkes.
|
|||||
![]() |
|||||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
||||
I skiftet fra MPEG2 til MPEG4 er den nok blevet langt mere relevant end tidligere. Og dermed mener jeg også, at rigtig mange "derude" røg ind i problemet. At de så omvendt løser det ved at anskaffe sig en setupbox eller skifter TV, det er en anden side af sagen. Det ændre ikke ved problemstillingen.
Ydermere KAN det nu være relevant, for de mennesker som før blev tvunget til at betale licens, blot fordi de havde anskaffet sig et apparat, som gjorde det licenspligtigt, men som ellers ikke så TV.
Ja jeg ved det godt, det er svært at forestille sig, at der findes mennesker "derude" som slet ikke ser TV. Men jeg tror de er der i et begrænset omfang.
Det er fordi apparatet var licenspligtigt, fordi de KUNNE benyttes til at se TV med. Et MPEG2 TV kan IKKE benyttes mere, medmindre du, som tidligere nævnt, befinder dig i en antenneforening eller andet, der kan lave signalet om. Så jo, i realiteten kan MPEG2 TV godt bruges, men i det her tilfælde er det forholdsvist nemt at finde ud af, både for DR og/eller forbrugeren selv.
Du skal ikke betale licens for en projektor, da den ingen tuner har i, der i sig selv på nogen som helst måde kan lade dig se tv.
Det er tuneren der er det tekniske springende punkt., (når vi snakker live-tv).
Det bliver ikke sort/hvidt, da der er tale om et begreb (at se TV), der hæfter sig ved en teknik, som er under rivende udvikling. Analog TV signal har eksisteret i rigtig mange årtier. Digitale TV signaler (herhjemme) er forholdsvis nyt, og skiftet nu inden for ganske kort tid. Ydermere kan du snart ikke vende og dreje dig nogensteder, uden at du bliver overdænget med tekniske gadgets, som på een eller anden led kan gøre, at man "kan se TV".
Samtidig lider det også under, at man helst ikke vil ændre for meget på noget, der lader til at fungere, uanset hvor tåbligt det så er. (Typisk dansk mentalitet).
Begrebet licens burde efter min mening slet ikke eksister mere. Eller jo, man kan for min skyld godt kalde det for licens, men valgmuligheden bør fjernes, da det ingen mening giver mere.
Det er for svært at fra-sige sig, at man ikke ser TV på een eller anden led i dag. Så de som evt. virkelig skulle sidde derude, og rent konkret aldrig se eller benytte sig af TV (uanset om det er live-tv, optaget tv eller streamet tv), de er så få, så den skade det ville være samlet set, den er så minimal. Målet helliger i den grad midlet her, synes jeg.
Og så burde man smide det ind under skatten, så det ihvertfald ikke opkræves halvårligt. Det er en rigtig dårlig ide for folk med stramme budgetter som måske samtidig har svært ved at styre deres økonomi. Det ville ihvertfald fjerne den del af opmærksomhed på kvaliteten af indholdet i TV samt betalingen.
Vi betaler for så meget andet bras (generelt - samfundet, kommende betalingsring osv.) via skatten uden at brokke os lige så nævneværdigt. Så det funger fint
![]() |
|||||
![]() |
|||||
Muele ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 747 |
||||
@kandersen: Jeg forstår ikke helt hvorfor du besvarer mit indlæg punkt for punkt. Det er jo ikke fordi jeg stiller spørgsmål jeg ønsker besvaret. Jeg lufter bare mine synspunkter. Og så vidt jeg kan se er vi meget enige på alle punkter?
Medielicensen er designet så den rammer stort set alle, som ikke bor i en jordhule eller bevidst forsøger at undgå den. Hvorfor så ikke lægge den på finansloven og dermed skattebiletten eller i det mindste gøre den obligatorisk for alle over 18 år. Og så sætte samme pris for alle og ikke lade ægtefæller/samlevende få halv pris. Man kan iøvrigt godt få lov at betale månedsvist istedet for halvårligt, hvis man ansøger om det. Jeg har endnu ikke fået svar fra licensvæsenet. Jeg vil da opfordre andre til også at spørge dem. Så kan det være de giver et svar og lægger det på faq'en. Om ikke andet så for at lægge en form for pres på dem for at finde en bedre løsning end den gammeldags licens. Spørgsmålet kan stilles så enkelt som: Hvornår er en skærm et medie-licenspligtigt apparat? Når den a) alle skærme er licenspligtige uanset om de har en tuner eller ej. b) alle skærme med en tuner (det vi i daglig tale kalder et tv). Uanset om tuneren faktssk kan bruges til at modtage tv på den adresse de er installeret (analog/mpeg2). c) alle skærme der har en tuner som kan bruges til at modtage tv-signaler på den adresse hvor de er installeret. Suppleringsspørgsmål: er set-topbokse medie-licenspligtige? Hvis man f.eks køber en set-topboks men kun tilslutter den en forstærker for at høre radio. Her kan man spørge: http://www.dr.dk/OmDR/Licens/Privat/kontakt_husstand.htm |
|||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234 6> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |