recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lidt om netkabler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lidt om netkabler

Besvar Besvar Side  <1234 7>
Forfatter
Besked
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2013 kl. 15:18
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

"strandvasker" postede dette link i en anden tråd:

Wink

jeg hører også forskel i klippet.

Hvor er det vildt. Selvom de tydeligt forklarer at det er en illusion så virker det alligevel. Man kan selv bestemme om han skal sige det ene eller det andet ved at holde hånden over skærmen eller lukke øjnene. Det er påfaldende at man slet ikke -kan- høre den rigtige lyd, selvom man ved at det er forkert. Det er ikke engang et spørgsmål om at man tror på det eller ej.
Til top
Nille44 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 10-August-2012
Sted: Danmark
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nille44 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2013 kl. 15:23
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Næste opgradering bliver vel at erstatte kablerne, der løber fra dit strømrelæ til dit hifi med Nordostkabler til kr. 10.000 meteren. Og drømmen er måske at få lagt Nordostkabler hele vejen fra dit elselskab og frem til din bopæl ...
Nu handler det sådan set ikke specielt om hvad jeg kunne finde på (selv om det du beskriver nok ikke er relevant), men mere om min oplevelse - og den relaterede artikelWink
Jeg vil ikke tage stilling til emnet, men blot rose indlæget for dets humoristiske islet. Clap
Luxman L509X
Oppo BDP 105.
Rega P8 med Apheta 3.

LG Oled 55BX
Ultrasone Signature Pro.

Sonus Faber Olympia Novalll
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2013 kl. 15:51
Oprindeligt skrevet af MaXer MaXer skrev:

Damn, det var da en slat. Jeg har selv nogle alvorlige netkabler, men ikke lige så vilde. Er det nok bare at skifte den til forstærkeren ud? Hvad med cd-afspilleren/lydkilden? Og evt. effektforstærker, hvis du kører separat med det.
Jo, det kan du have ret i, men nu var det ved min receiver som jeg noterede mig den største "Effekt"Smile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
skyking Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-December-2011
Sted: Danmark
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skyking Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2013 kl. 15:53
Er det ikke nok anvende skærmede EL kabler fra ens vægstik og så frem til udstyret ? Jeg mener både skærmede og jord eller hvad det nu hedder.
En noget indforstået Joke, do not answer!
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2013 kl. 17:00
Det kunne også være at de eksisterende kabler var ekstremt dårlige og man kunne have løst problemet med et nyt kabel eller ved selv skrue stik på.

Det kan forklarer hvorfor et andet kabel giver en anden lyd...

Det er rent opspind at det skulle være selve metallet i ledningen, som giver en forskel på de 2 kabler.
Man det er åbenbart ikke ulovligt at sælge snakeoil i Danmark...
Til top
Sejrsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2005
Point: 813
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sejrsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2013 kl. 17:43
Måske er jeg lidt fjollet, dum og uvidende...Clown

Jeg formoder at der løber et ganske almindeligt installationskabel hen til din stikkontakt til ca. 1 krone pr. meter. Måske er det 20 meter langt?

Den sidste meter hen til din receiver skal forkæles med et kabel til 5000,-

Hvis jeg havde givet 5000,- for et strømkabel, så er jeg helt sikker på at jeg ville kunne høre en klar forbedring...

Du lyder som et nemt offer Wink
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juni-2007
Point: 4169
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Skyum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2013 kl. 17:57

Kald mig bare Mads, tumpe, klaphat - eller find selv på andre (jeg ved at enkelte af jer er gode til den gebetLOL). Men jeg har investeret i et netkabel (strømkabel) til min receiver.

Og baggrunden for det var egentlig nogle lyttetest jeg lavede den anden dag, med 3 forskellige strømkabler fra Nordost.

Det billigeste kabel... ja måske - måske ikke lidt forskel, joh.. Det næste lidt dyrere kabel, og det jeg har købt... jo minsandten. NEJ.... det er vrøvl, du bilder dig selv noget ind.. fis fis, umuligt det kan ikke lade sig gøre!. Tilbage til mit standard strømkabel... hmmm... der mangler da noget i lyden. Forfra i test - også med det koloenormt dyre kabel.

Men lige siden jeg har afleveret kablerne sidder jeg med tanken, hvor blev det bastante i min lyd af? Indbildning - måske. Men alt andet lige, så vil min receiver have et knibelt godt strømkabel.LOL

En lidt interessant artikel, uden dog matematiske beviser:

Hej John.

Kunne ikke drømme om at kalde dig noget ubehageligt, MEN du er sgu en hver sælgers drøm.
Lad os nu antage at der ER en forskel, så er opgaven at få dig til at mene at du ikke kan undvære denne forskel eller i det mindste ikke overveje om der er andre steder din investering giver bedre afkast.
Har set utallige eksempler på hvordan folk er blevet blæst omkuld af smarte teorier og tvivlsomme forbedringer. 
 I sidste ende er det jo DIG der skal føle din investering værdig.

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2013 kl. 18:32
Man kan af visse indlæg kunne få den opfattelse, at jeg stort set har knald i låget, og det kan jeg ikke selv helt argumentere i mod.

Men der er ingen sælger der har prøvet at sælge mig en pind. Jeg bad selv om at låne kablerne, og her dannede jeg mit eget indtryk.

Jeg kan ikke sige hvad der gør hvad og hvorfor. Og jeg kan heller ikke sige (som jeg egentlig skrev i mit første indlæg), om jeg bilder mig tingene ind. Nu er det sådan, at jeg ikke er den eneste der har den beskrevne opfattelse eller oplevelse.

Den enkelte kan så gøre deres meninger op - eller måske selv prøve med sådan et kabel Smile

Redigeret af Hother - 11-Januar-2013 kl. 18:47
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2013 kl. 19:08

Jeg kan ikke sige hvad der gør hvad og hvorfor. Og jeg kan heller ikke sige (som jeg egentlig skrev i mit første indlæg), om jeg bilder mig tingene ind. Nu er det sådan, at jeg ikke er den eneste der har den beskrevne opfattelse eller oplevelse.
Nemt. Prøv at få en anden til at skifte mellem de 2 kabler. Du lytter så og finder ud af om du kan høre forskel når du ikke ved hvad for et kabel der er i. Vupti - og bagefter er det så tilbage til Recoredere og fortælle om resultatet. 
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2013 kl. 19:11
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Det kunne også være at de eksisterende kabler var ekstremt dårlige og man kunne have løst problemet med et nyt kabel eller ved selv skrue stik på.

Det kan forklarer hvorfor et andet kabel giver en anden lyd...

Det er rent opspind at det skulle være selve metallet i ledningen, som giver en forskel på de 2 kabler.
Man det er åbenbart ikke ulovligt at sælge snakeoil i Danmark...
Kunne det så være skærmeningen af kablet der giver en anden lyd ?
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6683
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2013 kl. 19:19
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

"strandvasker" postede dette link i en anden tråd:

Wink

jeg hører også forskel i klippet.

Hvor er det vildt. Selvom de tydeligt forklarer at det er en illusion så virker det alligevel. Man kan selv bestemme om han skal sige det ene eller det andet ved at holde hånden over skærmen eller lukke øjnene. Det er påfaldende at man slet ikke -kan- høre den rigtige lyd, selvom man ved at det er forkert. Det er ikke engang et spørgsmål om at man tror på det eller ej.

Ja, det er vildt. Men det viser jo at vi kan høre forskel, hvor der bevisligt ingen forskel er. Måske er det også derfor vi kan høre forskel på kabler. 

Jeg har selv været med til en prøvelytning, hvor vi kunne høre forskel på cd'er malet med grøn tusch på kanten. Vi var tre personer som kunne høre forskel på de grønne og de ikke farvede. I dag er jeg ikke så sikker på den slags lyttetest mere.

Venlig hilsen
KB
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6683
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2013 kl. 19:23
@Hother: Hvor sidder stikket så i. Er det i en stikkontakt på væggen, eller i en fordelerledning, eller måske i en strømspareskinne?

Jeg fatter bare ikke at den sidste meter kan gøre forskel ... 

Redigeret af Brixen - 11-Januar-2013 kl. 19:23
Venlig hilsen
KB
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 7>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu