Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Firebird
Guld medlem
Oprettet: 14-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2195
|
Emne: Lissau ISF, det rigtige lærred? Sendt: 18-Maj-2010 kl. 12:59 |
Da jeg pusler med idéen om, at købe en DLP projektor, vil jeg gerne vide om Lissau ISF er det rigtige lærred. Det er lidt kompliceret, da projektoren nok skal skiftes ud med en LED baseret DLP projektor om et par år eller tre (når de kan købes til menneskepenge), og jeg vil gerne have et godt lærred som jeg ikke behøver at skifte ud i mange år. Det er et Lissau ISF 108" fastrammelærred som jeg har i tankerne. Jeg ved at det kan købes hos Otto.
De nuværende DLP projektorer som jeg foreløbigt har i tankerne: BenQ W6000/6500, Mitsubishi HC3800, Optoma HD82 og SharpVision XV-Z15000.
|
Venlig hilsen Firebird {;-)
Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.
JVC X3 ? ? ? ?
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 18-Maj-2010 kl. 13:02 |
Firebird skrev:
Da jeg pusler med idéen om, at købe en DLP projektor, vil jeg gerne vide om Lissau ISF er det rigtige lærred. Det er lidt kompliceret, da projektoren nok skal skiftes ud med en LED baseret DLP projektor om et par år eller tre (når de kan købes til menneskepenge), og jeg vil gerne have et godt lærred som jeg ikke behøver at skifte ud i mange år. Det er et Lissau ISF 108" fastrammelærred som jeg har i tankerne. Jeg ved at det kan købes hos Otto.
|
Lissau TrueColor er designet til at være så neutral som muligt, uden at give nogen "hjælp" på nogen punkter hverken til projektor eller rum, og omvendt medfører den så heller ikke de ulemper som de "hjælpende" egenskaber altid medfører. Derfor er den hverken mere eller mindre velegnet til nogen bestemt type af projektor. Den har de egenskaber den har, uanset projektoren. Man kan så sige at hvis man har et ikke-mørklagt rum, kan det være et bedre kompromis at vælge en dug der har kontrast-forbedrende egenskaber, og finde sig i ulemperne.
I praksis vil jeg påstå at dét at vælge grå dug af hensyn til dårlig kontrast i projektoren er en fejl, fordi flertallet af de projektorer der har dårlig kontrast, også har for lidt lys, og så er man lige vidt.
|
|
Firebird
Guld medlem
|
Sendt: 18-Maj-2010 kl. 13:30 |
AV Precision skrev:
Firebird skrev:
|
Lissau TrueColor er designet til at være så neutral som muligt, uden at give nogen "hjælp" på nogen punkter hverken til projektor eller rum, og omvendt medfører den så heller ikke de ulemper som de "hjælpende" egenskaber altid medfører. Derfor er den hverken mere eller mindre velegnet til nogen bestemt type af projektor. Den har de egenskaber den har, uanset projektoren. Man kan så sige at hvis man har et ikke-mørklagt rum, kan det være et bedre kompromis at vælge en dug der har kontrast-forbedrende egenskaber, og finde sig i ulemperne.
I praksis vil jeg påstå at dét at vælge grå dug af hensyn til dårlig kontrast i projektoren er en fejl, fordi flertallet af de projektorer der har dårlig kontrast, også har for lidt lys, og så er man lige vidt. |
Det er netop dét jeg også selv har tænkt på, og jeg er lidt i vildrede på dette punkt, men, tænkte at netop dette lærred ville være det rigtige til min stue. Min stue har godt nok hvide vægge, men, jeg har tænkt på, at købe noget meget tykt sort gardin så jeg kan mørkelægge totalt fra væg til væg hvor vinduerne i stuen er. Dvs., ikke kun vinduerne, men, hele væggen hvor vinduerne er. Fra loft til gulv. NUL lys udefra. Loftet vil jeg ikke male da det er af træ i en beige farve, og jeg må sikkert heller ikke male det, da jeg bor til leje. Jeg har tykt kulsort gulvtæppe fra væg til væg med et stort rødt uldtæppe på 170 x 240 cm, sort lædersofa med puf fra Skalma, så hvide vægge er nærmest et must i min stue, hvis det ikke skal blive for "huleagtigt" i dagligdagen. Væggen, hvor vinduerne er, er 385 cm lang. Da jeg ikke har en endevæg i den anden ende på grund af doppelt skydedør til soveværelset, kan jeg ikke hænge lærredet overfor de sorte gardiner. Det store spørgsmål er: Hvad er det rigtige kompromis til min stue med de vægge, tæpper og møbler jeg har?. Specielt når projektoren skal skiftes ud med en LED baseret DLP projektor senere?
|
Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.
JVC X3 ? ? ? ?
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 18-Maj-2010 kl. 13:34 |
Jeg er måske bias'ed, men med den beskrivelse mener jeg afgjort det er det rigtige lærred at gå efter. Andre er naturligvis velkomne til at komme med input...
|
|
Firebird
Guld medlem
|
Sendt: 18-Maj-2010 kl. 13:39 |
AV Precision skrev:
Jeg er måske bias'ed, men med den beskrivelse mener jeg afgjort det er det rigtige lærred at gå efter. Andre er naturligvis velkomne til at komme med input... |
Hmmm, så var jeg måske ikke på et helt galt spor med dette lærred? Men, ja, gerne også input fra andre. I skal ikke holde jer tilbage. Jeg er taknemmelig for alle forslag.
|
JVC X3 ? ? ? ?
|
|
p.las
Guld medlem
Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
|
Sendt: 18-Maj-2010 kl. 14:13 |
min personlige mening:
hvornår bruger man et alm gråt lærred(gain 0,7 ca)? kun når projektoren har for meget lys output, hvilket jeg tror er sjældent
hvornår bruger man grå dug med indbygget gain(eks stewart firehawk)? når man ikke har optimale lysforhold. Dog skal man leve med hotspotting og en lidt mere levende overflade, i de lyse områder. Ja.......og så koster det kassen
hvid dug......................ja , det siger sig selv
jeg ville nappe Lissau dugen, som Otto foreslår.
Redigeret af p.las - 18-Maj-2010 kl. 14:15
|
|
|
Firebird
Guld medlem
|
Sendt: 18-Maj-2010 kl. 14:30 |
p.las skrev:
min personlige mening:
hvornår bruger man et alm gråt lærred(gain 0,7 ca)? kun når projektoren har for meget lys output, hvilket jeg tror er sjældent
hvornår bruger man grå dug med indbygget gain(eks stewart firehawk)? når man ikke har optimale lysforhold. Dog skal man leve med hotspotting og en lidt mere levende overflade, i de lyse områder. Ja.......og så koster det kassen
hvid dug......................ja , det siger sig selv
jeg ville nappe Lissau dugen, som Otto foreslår. |
Mange tak Så bliver det sikkert dette lærred, hvis jeg går efter et rent projektor setup i stuen. Valget står mellem Projektor, Panasonic 50 tommers V20, og Samsungs 63 tommers 7705. Mit elskede JVC CRT tv røg ind i soveværelset med det samme, da jeg flyttede 1 December, og dér bliver det, så jeg har hverken tv eller projektor i stuen. Jeg sætter mit budget til billede på Max 26.000 kr., da jeg også skal have en opgradering på lydsiden. Derfor er der desværre ikke råd til en Sim2 projektor i øjeblikket. Jeg er meget sparsom , men det er begrænset hvad man kan spare op med min lille indtægt, så jeg bliver også nød til at tænke på, at jeg ikke skal have et alt for højt tab når jeg skal sælge projektoren igen.
Redigeret af Firebird - 18-Maj-2010 kl. 15:17
|
JVC X3 ? ? ? ?
|
|
Firebird
Guld medlem
|
Sendt: 18-Maj-2010 kl. 14:34 |
Hvilken af de ovennævnte projektorer burde jeg så vælge til dette lærred? Nogen der har forslag til dette? Projektoren ville blive forkælet med en ISF kalibrering.
Redigeret af Firebird - 18-Maj-2010 kl. 15:16
|
JVC X3 ? ? ? ?
|
|
Firebird
Guld medlem
|
Sendt: 18-Maj-2010 kl. 15:19 |
Firebird skrev:
Hvilken af de ovennævnte projektorer burde jeg så vælge til dette lærred? Nogen der har forslag til dette? Projektoren ville blive forkælet med en ISF kalibrering.
|
BUMP! Lissau ISF lærred+ISF kalibrering koster så vidt jeg ved 10.000 kr., så
der ville være Max 16.000 kr. til projektoren. (Kan strækkes lidt).
|
JVC X3 ? ? ? ?
|
|
p.las
Guld medlem
Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
|
Sendt: 18-Maj-2010 kl. 15:29 |
|
|
|
s0ad
Super bruger
Oprettet: 17-Juli-2007
Point: 490
|
Sendt: 18-Maj-2010 kl. 16:19 |
|
|
Firebird
Guld medlem
|
Sendt: 18-Maj-2010 kl. 16:39 |
|
JVC X3 ? ? ? ?
|
|