recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Loft integreret højtalere og surround ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Loft integreret højtalere og surround ?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Scratch Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 54
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Scratch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Loft integreret højtalere og surround ?
    Sendt: 27-Juni-2022 kl. 16:14
Hej alle, 

Vi er flyttet i et nyere hus, og desværre ikke noget dedikeret kælderrum til min lille hjemmebio. 

Så nu går jagten ind på andre løsninger :)  Projektoren skal ihvertfald op.

Men der er ikke "plads" til mine gode gamle Dali Blue setup, hvilket er fint for mig -
Så spørgsmålet går på kan, man lave ok surround med indbygningshøjtalere i loftet ?

Er der nogle der har erfaringer med, hvor alt lyd er placeret i loftet og med retningbestemte diskanter ?
Det kunne være et setup bygget op af noget ale disse Earthquake ECS 8.0

https://bekent.dk/earthquake-ecs-8-0-2-stk.html?gclid=CjwKCAjwquWVBhBrEiwAt1Kmwi3c38Wkhiu3tlT3X2T89GMY1H7JVizEb55j_PtjP3wHCYJugiOE2BoCKUQQAvD_BwE

Jeg har ikke rigtigt kunne finde frem til om det er lykkedes at lave for nogle, eller det er et projekt der er dømt til at gå galt :) ?


Silence is golden when you can't think of a good answer.
Til top
KevinL Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2014
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 364
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KevinL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2022 kl. 21:22
Personligt ville jeg ikke gå med loftshøjtalere til andet end baggrundsmusik eller Atmos.
Jeg tror at det vil lyde helt forkert når lyden kommer fra loftet, byg det ind i væggen hvis du ikke må / kan have højtalere stående, eller måske forfald til soundbar.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2022 kl. 21:27
Tror der er to versioner af svaret alt efter hvilket temperament og krav man har.

Det bløde svar:
Du vil jo få lyd rundt omkring dig og tilføjer du en subwoofer eller to, får du også eksplosionerne med. Det vil sikkert være sjovere end at bruge TV-højttalerne eller den indbyggede højttaler i projektoren.

Det hårde svar:
Jeg tror det vil fungere mindre godt - mildest talt. Lyde vil komme fra helt forkerte steder og dialog vil komme fra loftet og ikke fra TV/lærred. Vinkling ændrer ikke på hvor lyden kommer fra - det ændrer kun på, at højttaleren lyder mere som den skal, når man ikke sidder lige for.

Du kan ikke lave en mellemting? LCR som indbygningshøjttalere placeret rigtigt og så resten i loftet? Eller en soundbar? Stadig ikke perfekt, men en forbedring.



Redigeret af Jonas_h - 27-Juni-2022 kl. 21:27
Til top
Scratch Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 54
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Scratch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2022 kl. 10:27
Tak for svar til jer begge. 

I kommer begge ind på det, jeg er lidt bekymret for. Nemlig at lyden ikke rigtig er retningsbestemt og det hele måske giver et noget forvirrende luydbillede. Jeg har også søgt på hele WWW efterhånden, og det virker ikke til at der er nogle der rigtigt har gjort et ihærdigt forsøg - det er der måske en grund til. 

Det er en "udsigtsstue" så der er vinduer til gulv over det hele, hvilket selvfølgelig er meget rart når man gerne vil kigge ud. 

Jeg har ikke helt skudt den til hjørne endnu, men må i tænke boks. Flere kommentarer/erfaringer er velkomne. :)

Silence is golden when you can't think of a good answer.
Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pilehave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2022 kl. 11:14
Hvis din bedre halvdel ikke vil gå med til højttalere på gulvet så tror jeg - medmindre du laver en lækker løsning hvor de kører op af gulvet - er bedst tjent med en stor soundbar. Sådan en med mange små enheder der er vinklet forskelligt, bl.a. mod loftet til Atmos.

Jeg vil også have svært med at anbefale lofthøjttalere til LCR.
Til top
Puppetmaster Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 29
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Puppetmaster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2022 kl. 20:58
Vi har "5.1" i loftet. Skråloft.

Helt ærligt så fungerer det altså fint.. Man kan vende sig til meget, også at dialog osv. kommer fra loftet. Det er ikke noget jeg tænker over når vi ser film.

Vi kom fra et setup med to store gulvhøjtalere som højre og venstre, samt en god stor center kanal, osv. fra Monitor Audios guld serie til nu Origin Acoustics.

Vores subwoffer er også monteret i loftet så man kan kun se højtaler gitteret.

Jeg er med på at vi sikkert havde fået en bedre lyd for de samme penge hvis det havde stået på gulvet, men det fungerer ret godt og ser virkeligt godt ud.
Så jeg er rigtig godt tilfreds.
// Carsten
Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 801
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2022 kl. 14:17
Lav en "prøveopsætning" med nogle lægter på tværs af stuen, helt oppe ved loftet

Her monterer du så almindelige højtalere med strips

Så har du en nogenlunde ide om hvad du kan forvente af indbygning mht hvordan det lyder når det kommer fra loftet

Jeg gjorde det selv da jeg overvejede atmos - og har idag monteret 2 diskrete højtalere helt oppe på bagvæggen (det var ifølge konen det bedste sted...)

Det er sådan et par stykker https://www.av-connection.dk/?PGr=14806

Måske konen kan gå med til et fladt sæt højtalere? (vi har selv Kef T205, desværre udgået)


Til top
Scratch Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 54
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Scratch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2022 kl. 10:36
Hej igen, tak for endnu flere brugbare svar og meninger :) 

Min kone får skyld for meget, men skal liges siges at det lige så meget er mig, der synes det kunne være sjovt at få det hele - både projektor, lærred og lyd indbygget i loftet. 
Vi har en anden stue, hvor der er et rigtigt B&W setup sammen med pladespilleren - så musik skal "bio'en" ikke bruges til. 

Puppetmaster - det lyder rigtig spændende, måske i er hjulpet godt på vej af at loftet er lidt skråt i den rigtige retning ? 
Kan du løfte sløret lidt nærmere hvilke komponenter i har fået i loftet ? 

Jeg er helt med på at det ikke bliver Atmos lyd, men så høje krav har jeg slet ikke til det - bare der kan komme rimelig lyd ud og at det snurrer i de rigtige retninger. 


Silence is golden when you can't think of a good answer.
Til top
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2009
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longjohn2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2022 kl. 14:59
Lofthøjttalere er faktisk mest anvendelige til netop at indgå i en Atmos-opsætning, hvor de kan erstatte dedikerede Atmos-højttalere af den type, der sender lyd op mod loftet for at lade den reflektere tilbage til lytterne. 

Dolby har en guide til opsætning med Atmos, hvor lofthøjttalere kan indgå i forskellige konstellationer - men altid mindst to fronthøjttalere og en sub, udover dem i loftet. 


Sub'en kan som nævnt ovenfor åbenbart også hænges i loftet - og et par diskrete indbygningshøjttalere til fronter ved siden af TV'et kan næsten gå i et med væggen (hvis den er hvid eller sort - ved ikke om der findes andre farver)


Redigeret af longjohn2 - 30-Juni-2022 kl. 15:01
Til top
Scratch Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 54
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Scratch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2022 kl. 15:58
Jeg ved godt min stue ikke er helt optimal til det jeg egentlig gerne vil have. Som nævnt har jeg glaspartier fra gulv til loft og derfor ingen væg at bygge noget lyd ind i. Af samme grund havde jeg også kun et Beoplay V40 med gulvstand stående i hjørnet før.

Projektor og lærred skal bygges op i loftet, og så køre ned når vi skal bruge det. 
Jeg er godt klar over at stuen ikke bliver Atmos certificeret :)

Måske jeg skulle prøve mig frem med et stereo setup i loftet først og se hvordan det lyder inden jeg går i krig med at lave alt for mange huller i loftet. 

Jeg har lige lagt en hurtig skitse plan af min "ide". 





Silence is golden when you can't think of a good answer.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2022 kl. 16:03
Der må da være en "Hifi-klubben" som har loftshøjttalere de kan demo for dig inden du borer huller?

Hvis du kender nogle med Atmos, kan du jo også spørge om du må besøge dem og så kan de sende center-lyden op til loftskanalerne. Så kan du vurderer om det er generende eller ej.

At se ud fra dit billede, skal du godt nok være sikker på, at du vælger nogle loftshøjttalere med indbygget vinkel - gerne 45 grader.
Til top
Puppetmaster Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 29
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Puppetmaster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2022 kl. 16:25
Vores setup er:
5 x  D67 fra Origin Acoustics som egentligt gør det ganske fint.
Subwooferen er en DSUB6 fra Origin Acoustics som bliver drevet af en SUBA150 forstærker fra Origin Acoustics.

Jeg har ikke noget rigtigt godt billede andet end det her ret gamle billede, men det giver måske en ide:

Det her var også noget vi var enige om :). Vi kunne få pakket alt elektronik væk. Forstærker, playstation osv. står i et værelse ved siden af, så det eneste man kan se er TVet i stuen på væggen og højtalerne i loftet.
Det kan noget synes vi:)
// Carsten
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu