recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lærred og priser og hvorfor ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLærred og priser og hvorfor ?

Besvar Besvar Side  <1234 8>
Forfatter
Besked
Simsalabim[DK] Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 618
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2010 kl. 23:53
Jeg indrømmer gerne blankt, at lærreder er dyre.

Nu har jeg et motoriseret tab-tension lærrede fra Lissau og ja, det var pænt dyrt.

Til gengæld er kvaliteten god, det virker som om, at det er ret godt og solidt konstrueret og motoren er meget lydløs og jeg har to-tre gange haft brug for Lissaus support, hvor den begge gange var helt i top (en gang var det til kodning af en fjernbetjening, så den kunne styre både mørklægning og lærredet, en gang var der en flue der havde valgt at dø på lærredet og splatte lidt ud og jeg talte vist også med dem en gang om programmering af endestop o.l.)

Når man først fjerner de 25% moms og derefter tager højde for, at forhandleren skal have en fortjeneste (AV precision i dette tilfælde) og derefter tænker over, at de skal bruge materialer til lærredet, samle det (i Danmark så vidt jeg ved - med høje lønninger), yde garanti og support fra Danmark osv., så kan jeg egentlig godt forstå at prisen i sidste ende ender med at være forholdsvis høj.

Dertil kommer, at motoriserede tab-tension lærreder ikke lige er en standardvare, som nok kun et fåtal danskere har hængende, så synes jeg egentlig ikke at prisen er så slem.

Men lad os da få udbredt projektorerne til hele familien Danmark, så vi andre kan få gavn at det større marked Big smile
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2010 kl. 10:48
Oprindeligt skrevet af Simsalabim[DK Simsalabim[DK skrev:

]Jeg indrømmer gerne blankt, at lærreder er dyre.

Nu har jeg et motoriseret tab-tension lærrede fra Lissau og ja, det var pænt dyrt.

Til gengæld er kvaliteten god, det virker som om, at det er ret godt og solidt konstrueret og motoren er meget lydløs og jeg har to-tre gange haft brug for Lissaus support, hvor den begge gange var helt i top (en gang var det til kodning af en fjernbetjening, så den kunne styre både mørklægning og lærredet, en gang var der en flue der havde valgt at dø på lærredet og splatte lidt ud og jeg talte vist også med dem en gang om programmering af endestop o.l.)

Når man først fjerner de 25% moms og derefter tager højde for, at forhandleren skal have en fortjeneste (AV precision i dette tilfælde) og derefter tænker over, at de skal bruge materialer til lærredet, samle det (i Danmark så vidt jeg ved - med høje lønninger), yde garanti og support fra Danmark osv., så kan jeg egentlig godt forstå at prisen i sidste ende ender med at være forholdsvis høj.

Dertil kommer, at motoriserede tab-tension lærreder ikke lige er en standardvare, som nok kun et fåtal danskere har hængende, så synes jeg egentlig ikke at prisen er så slem.

Men lad os da få udbredt projektorerne til hele familien Danmark, så vi andre kan få gavn at det større marked Big smile
ja..når så selve dugen kan være ret så advanseret med knuste glas partikler etc. et lærred er også en eengangs investering, da det aldrig bliver outdatet
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2006
Point: 702
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2010 kl. 11:57
Nu tvivler jeg på at projektor bliver hvermands eje nogensinde.
Der er for mange kompromisser i brugen.
Selv bruger jeg kun projektor og tænder ikke mit gamle B&O MX6000 andet end til lidt programmering af YouSee boksen for programmering af en optagelse. Er sket en gang i år!
Den ideelle projektorløsning, som jeg heldigvis har nogenlunde mulighed for, er i et separat rum med fastramme lærred - det må være mega besværligt i en stue, der også skal fungere til familiebrug, så bliver de dyre motoriserede rullelærreder nødvendige og afhængig af det omgivende lys også de dyre Stewart lærreder med forøget kontrast.
Mit gæt er at lærreder stadig koster mere end de ser ud til at skulle gøre, der sælges bare så få at hver enkel handel bliver speciel. Her er det så vigtigt at få købt det rigtige.
Min drøm er Lissau ISF i 1:2,35 format og så en projektor, hvor jeg vil zoome billedet op og spild-lyset kan så falde på den matsorte bagvæg. Og så har jeg formentligt ikke brug for at skifte lærred - nogensinde! Formatet vil være den helt store forskel til mit nuværende lærred.
Indtil da er jeg glad for mit Quality Screen, der er "vist nok" ikke den helt store forskel til "det nye".
Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2010 kl. 12:02
Ja, et lærrede holder i hvert fald et godt stykke tid. Men mon ikke der bliver behov for nogle nye særlige lærreder når 3D vinder frem på projektormarkedet? De kommer så nok til at have nogle ulemper på 2D siden, så tror nu at jeg på trods af 3D bølgen "får lov" til at beholde mit nuværende lærrede.
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juni-2007
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2010 kl. 12:13
Jeg har et 4000,- kr. manuelt lærred som jeg bruger i min stue, og jeg er ovenud tilfreds.  Selvfølgelig er det dejligt med et motorlærred,men jeg vil hellere bruge pengene på en dyrere projektor.
Omvendt tror jeg der er noget at hente ved at ofre 5-10.000 på lærred, bare ikke noget jeg prioterede til at starte med, og jeg skifter ikke lærred forløbig.
Det er lidt lige som da jeg købte mig en racercykel (for 14 dage siden).  Først prøvede jeg én til 7500 kr., men endte med at blive revet med og købet en der er MEGET dyrere.
Jeg kunne være blevet fuldt tilfreds med den til 7500, men lod mig rive med... 
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2010 kl. 12:22
Ja, eller man kan nøjes med et tv og være fuldt ud tilfreds med det. Det hele er jo et spørgsmål om at prioritere.
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2010 kl. 12:29

]Ja, eller man kan nøjes med et tv og være fuldt ud tilfreds med det. Det hele er jo et spørgsmål om at prioritere.
Det har du da ret i,men at tro at man skal op i 100.000 kr for at få et ordentligt projektor/lærred-setup er i mine øjne lige så hysterisk som at jeg køber en racercykel til 30.000, når jeg ikke er andet end en motionistWink
Nogle af de indlæg der omhandler projektor/lærred problematikken efterlader det indtryk at man ikke kan får ordentligt billede for under 100.000 (groft sagt), og når jeg haar gæster som ser kvaliteten af mit setup (til 20.000), så er de oprigtigt imponerede. Ikke dermed sagt at man ikke får bedre billede hvis man ofrer 100.000 kr., men jeg tror det kan skræmme nogle til at tro at for 20,000 kr. får man dårlig kvalitet.
Retfærdighedmæsigt skal det dog siges at min projektor "støjer" mere end dem til 75,000 kr.
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2010 kl. 12:48
I sådan et nørder forum som dette vil bedømmelsen hurtigt blive en anden end hvad gennemsnitsdanskeren tænker. Problemet er at jo mere man leger med og beskæftiger sig med projektorer des mere krævende/kræsen bliver man. Mer' vil ha' mere. Gid man bare kunne bruge de 20.000 og så var det det :-) Bare se dig selv om 10 år - så har du sikkert et serup til mindst 100.000 - selvom dit nuværende garanteret er helt fint og imponerer dine gæster. Desværre er det ikke gæsterne, men dig selv der sætter standarten for hvad der er godt nok i længden ;-)
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2010 kl. 12:57

]I sådan et nørder forum som dette vil bedømmelsen hurtigt blive en anden end hvad gennemsnitsdanskeren tænker. Problemet er at jo mere man leger med og beskæftiger sig med projektorer des mere krævende/kræsen bliver man. Mer' vil ha' mere. Gid man bare kunne bruge de 20.000 og så var det det :-) Bare se dig selv om 10 år - så har du sikkert et serup til mindst 100.000 - selvom dit nuværende garanteret er helt fint og imponerer dine gæster. Desværre er det ikke gæsterne, men dig selv der sætter standarten for hvad der er godt nok i længden ;-)
Jeg ser nærmere problemet i at nogle køber mere efter hvad sælger lovpriser, og på den måde også kommer op i budget, og ofte ud fra nogle tekniske floskler som ikke har så meget med den almindelige bruger at gøre.
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2010 kl. 13:03
Det var måske nok lidt hårdt formuleret,men det jeg mener er at der kan være nogle der tror man ikke kan få et rimeligt godt setup for 20.000 kr.
Til top
CSN Teknik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Branchemedlem

Oprettet: 20-Februar-2007
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2010 kl. 13:44
Billedet bliver ikke bedre end det lærred som det bliver projekteret op på.
Der er meget forskel på de forskellige lærreds duge der er på markedet.
Ofre man omkring 12-15.000 kr. på en projektor vil der være en del at vinde ved at tage et godt lærred til omkring de 6-7.000 kr. for et fastramme lærred med veltex kanter, som er den billigste og bedste løsning hvis man har plads til det.
Vælger man projektore i 30.000 kr. eller mere vil et bedre lærred godt kunne betale sig det koster tilsvarende omkring 14-20.000 kr. for et fast ramme lærred med veltex kanter. (priserne er for ca. 100")
Problemet med de helt billige rullelærreder er at der er så mange elendige kvaliteter fra østen, der ikke er farve neutrale, mange gange har de for meget af en rest farve i dugen.
De kan også godt have en dårlig egenskab til at gengive det reflekteret lys uens.

Men få fat i den forhabdler der kan fremsende lærredsprøver, så sammenlign de forskellige, kan du ikke se forskel på dem, så tag et billigere.

Prisen på lærreder hænger ligesom alt andet sammen med efterspørgslen, og skal det være billigt så brug en hvid væg, hvis man alligevel ikke kan se forskel.Wink

Hvis man er ligeglad med hvor godt billede man kan få, så er der ingen grund til at ofre et bedre lærred.
Hvis man går op i billedkvalitet, så burde 1. priotet være at få styr på lyset i rummet, jo mørkere man kan få det desto bedre bliver billedet.
Det nytter ikke noget at købe et Stewart lærred det er en af de bedste producenter af lærreder og så ikke ofre nogle penge på at kunne kontrollere lyset i rummet.

Får man styr på lyset, vil gevinsten være der med det samme og give anledning at ofre en potion penge på det gode lærred.

I min verden giver det ikke mening at ofre 15.000 kr. på en projektor og så skyde billedet op på et dårligt lærred.

Hvis man er interesseret i at få et godt lærred burde man ikke snyde sig selv for at kontakte en specielforhandler der ved hvad han taler om (de ligger rundt omkring i landet) så brug den erfaringen har har opnået, da der er rigtig mange hensyn man burde overveje får at få det bedste billed der er muligt i den givne situation. Der er forskellige typer duge der hver har deres stærke sider.

Hop ikke på de billigste lærreder i netbutikkerne før i får fremsendt en lærredsprøve så i har en chance for at bedømme kvaliteten.Wink
Mvh.Christian

CSN Teknik

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2010 kl. 13:55
Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Det var måske nok lidt hårdt formuleret,men det jeg mener er at der kan være nogle der tror man ikke kan få et rimeligt godt setup for 20.000 kr.

Helt sikkert. Men det kommer også an på hvad man forstår ved "et rimelig godt setup". Både kvalitetsmæssigt og hvilke ting du egentlig mener de 20.000 kr. skal kunne dække.

For det første skal omgivelserne være til det. Der skal kunne mørklægges. Allerede her kan der ligge nogle udgifter.

Blot et fastrammelærrede og en projektor tager en voldsomt stor bid af kagen. Dertil kommer HDMI-kabler, evt. projektorophæng og hvis det ikke kan være et fastrammelærred, så skal man lige lægge noget ekstra oveni. Man skal også have en blu-ray-afspiller og evt. en receiver og højttalere (og kabler)...

De 20.000 kr. får meget hurtigt ben at gå på, hvis man ikke har en del af udstyret i forvejen og hvis man ikke har det og ønsker surround og HD-billede, HD-lyd, surround osv., så tror jeg at det bliver rimelig svært at få et "rimelig godt" setup for 20.000 kr.

Men nu ved jeg ikke under hvilken forudsætning de 20.000 kr. var. Var det kun for projektor og lærrede eller er det et helt setup. Er det ok at projektoren ikke er HD, skal det være med blu-ray osv. osv.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 8>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu