recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lærred og priser og hvorfor ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLærred og priser og hvorfor ?

Besvar Besvar Side  <12345 8>
Forfatter
Besked
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2010 kl. 13:55
Man kan vel som en form for retnings linge at når man fx. give 20.000 kr. for en projektor skal man også give det samme for et lærred, hvis man ikke ønske at gå på kompromi.

Ellers er min drøm et lærred  i 1:2,35 format som er lydtransparent (uden af det gå over billedkvalitet), som gør at lærred kan være 3 meter bred, desværre skal jeg så bruge et rullelærred med tab-tension og spørgsmålet er om det finde og om det er til at betale.

En anden ting er at vi måske ville se speciale lærred til 3D, på grund af det store lystab der er ved 3D, så det er jo ikke umulige at man blive ned til at udskifte lærred til en 3D udgave den dag man få en 3D projektor og hvordan at disse 3D lærred klare 2D materiale er jo ikke god at vide.
Til top
Simsalabim[DK] Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Oktober-2007
Point: 618
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2010 kl. 14:02
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Man kan vel som en form for retnings linge at når man fx. give 20.000 kr. for en projektor skal man også give det samme for et lærred, hvis man ikke ønske at gå på kompromi.

Ellers er min drøm et lærred  i 1:2,35 format som er lydtransparent (uden af det gå over billedkvalitet), som gør at lærred kan være 3 meter bred, desværre skal jeg så bruge et rullelærred med tab-tension og spørgsmålet er om det finde og om det er til at betale.

En anden ting er at vi måske ville se speciale lærred til 3D, på grund af det store lystab der er ved 3D, så det er jo ikke umulige at man blive ned til at udskifte lærred til en 3D udgave den dag man få en 3D projektor og hvordan at disse 3D lærred klare 2D materiale er jo ikke god at vide.

Christian er vist i gang med at teste nogle lydtransparente lærreder. Det synes jeg at jeg bemærkede en kommentar om i en eller anden tråd. Jeg hæftede mig ved det, da jeg netop også i længden måske kunne få brug for et lydtransparent lærrede - men det afhænger jo lige af hvordan og hvor meget det påvirker lyden (og forhåbentlig ikke billedet).

Når 3D engang kommer rigtig frem (hvis det ellers bliver så stort som mange tror), så skal man måske have ét lærrede til 2D og ét "højrefleksivt" lærrede til 3D. Hehe... det manglede da bare LOL
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2010 kl. 14:08
Oprindeligt skrevet af CSN Teknik CSN Teknik skrev:

Billedet bliver ikke bedre end det lærred som det bliver projekteret op på.
Der er meget forskel på de forskellige lærreds duge der er på markedet.
Ofre man omkring 12-15.000 kr. på en projektor vil der være en del at vinde ved at tage et godt lærred til omkring de 6-7.000 kr. for et fastramme lærred med veltex kanter, som er den billigste og bedste løsning hvis man har plads til det.
Vælger man projektore i 30.000 kr. eller mere vil et bedre lærred godt kunne betale sig det koster tilsvarende omkring 14-20.000 kr. for et fast ramme lærred med veltex kanter. (priserne er for ca. 100")
Problemet med de helt billige rullelærreder er at der er så mange elendige kvaliteter fra østen, der ikke er farve neutrale, mange gange har de for meget af en rest farve i dugen.
De kan også godt have en dårlig egenskab til at gengive det reflekteret lys uens.

Men få fat i den forhabdler der kan fremsende lærredsprøver, så sammenlign de forskellige, kan du ikke se forskel på dem, så tag et billigere.

Prisen på lærreder hænger ligesom alt andet sammen med efterspørgslen, og skal det være billigt så brug en hvid væg, hvis man alligevel ikke kan se forskel.Wink

Hvis man er ligeglad med hvor godt billede man kan få, så er der ingen grund til at ofre et bedre lærred.
Hvis man går op i billedkvalitet, så burde 1. priotet være at få styr på lyset i rummet, jo mørkere man kan få det desto bedre bliver billedet.
Det nytter ikke noget at købe et Stewart lærred det er en af de bedste producenter af lærreder og så ikke ofre nogle penge på at kunne kontrollere lyset i rummet.

Får man styr på lyset, vil gevinsten være der med det samme og give anledning at ofre en potion penge på det gode lærred.

I min verden giver det ikke mening at ofre 15.000 kr. på en projektor og så skyde billedet op på et dårligt lærred.

Hvis man er interesseret i at få et godt lærred burde man ikke snyde sig selv for at kontakte en specielforhandler der ved hvad han taler om (de ligger rundt omkring i landet) så brug den erfaringen har har opnået, da der er rigtig mange hensyn man burde overveje får at få det bedste billed der er muligt i den givne situation. Der er forskellige typer duge der hver har deres stærke sider.

Hop ikke på de billigste lærreder i netbutikkerne før i får fremsendt en lærredsprøve så i har en chance for at bedømme kvaliteten.Wink
hvis vi samtidig snakker motorlærred, er der igen nogle kvalitetsfaktore der spiller ind. hvor god er motoren, lejerne Hvor lige/kraftig er valsen................1mm skævhed på midten af valsen , betyder at duggen ikke bliver kørt korrekt op, hvilket kan få en konsekven på , specielt de meget tynde dugge eks firehawk/grayhawk og studie tec.
man kan jo prøve at kigge på vægten af de forskellige kassetter...................det vil give et fingerpeg om hvor der også er en forskel. jeg ved også at der forskel på hvordan lærredet bliver justeret til at "stoppe" det korrekte sted, når lærredet køre ud/ind af kasseten
der er med andre ord rigtig mange ting der kan gøre en stor prisforskel, og mange af dem har ingen direkte forbindelse til godt billede
Til top
TommyBoy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Point: 722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2010 kl. 15:38
yes netop CSN, jeg tester de sample typer i næste uge,
og vurdere selv om det kan ses og føles,
og så vi tage den derfra, jeg håber faktisk at billedets farve og focus kan forbedres,
og så er jeg ikke blej for at betale hvad det så koster, hvis der er noget jeg føler giver mening,
det er bare dette jeg selv må teste og selv se, jeg har lidt svært ved at tage alle sælgere lige
seriøst inden for faget, har du nogensinde hørt en sælger sige, at en billigere vare er rigeligt god
nok til prisen og at kunden næsten ikke ville kunne mærke forbedringen ved at købe en dims til det dobbelte ??
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
Til top
CSN Teknik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Branchemedlem

Oprettet: 20-Februar-2007
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2010 kl. 19:03
Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

yes netop CSN, jeg tester de sample typer i næste uge,
og vurdere selv om det kan ses og føles,
og så vi tage den derfra, jeg håber faktisk at billedets farve og focus kan forbedres,
og så er jeg ikke blej for at betale hvad det så koster, hvis der er noget jeg føler giver mening,
det er bare dette jeg selv må teste og selv se, jeg har lidt svært ved at tage alle sælgere lige
seriøst inden for faget, har du nogensinde hørt en sælger sige, at en billigere vare er rigeligt god
nok til prisen og at kunden næsten ikke ville kunne mærke forbedringen ved at købe en dims til det dobbelte ??
Hvis sælgeren kun har gode produkter på hylden der er i den høje kvalitets ende, så er det meget nemt at tage en "billigere model i sortimentet" og sige den her er perfekt i dit setup, sådan siger jeg da tit til mine kunder, der er ingen grund til at skyde gråspurve med kanoner, der er sjælent en løsning der er lige god til alle.
Jeg er jo vandt til at lave mere skræddersyet løsninger, jeg har da tit rådet mine kunder til at tage en god Qualtit Screen dug, istedet for en Stewart, da i den løsning ville Stewart være at skyde gråspurve med kanoner, så hvis kunden havde taget en bedre projektor, ville en Stewart eller tilsvarende været det perfekte.
Tingene skal passe sammen, jeg syntes personligt at et lærred til 4.000 kr. er for dyrt hvis billedet ligner l..., når projektoren er på, så hellere få mest lærred for pengene, ved at tage det rigtige lærred til den situation man står i.Wink
Det er jo ikke den ting man opgraderer ligeså tit som f.eks. Blu-ray afspiller eller receiver mm.
Mvh.Christian

CSN Teknik

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
Til top
TommyBoy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Point: 722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2010 kl. 02:26
jeg ved godt hvad du mener, men omvendt, jo flere penge man lige har brugt på projektoren
jo mindre har man tilbage til lærrered, da dette ikke var med i budget beregningen da man bare
kikkede på projektor :-)
Eller forstiller vi os, at jo dyre projektor folk køber, jo flere penge har de også til lærred ?
og jo mere gennemtænkt er hele projektet..
jeg ved da at det ikke altid er lige gennemtænkt det jeg selv gør,
jeg tror ikke jeg er den eneste i dk der køber ting i den forkerte rækkefølge :-)
samt må ændre på budget niveau på et projekt der er i gang..
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
Til top
Brasch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-November-2007
Point: 645
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2010 kl. 03:36
Oprindeligt skrevet af CSN Teknik CSN Teknik skrev:

Billedet bliver ikke bedre end det lærred som det bliver projekteret op på.
Der er meget forskel på de forskellige lærreds duge der er på markedet.
Ofre man omkring 12-15.000 kr. på en projektor vil der være en del at vinde ved at tage et godt lærred til omkring de 6-7.000 kr. for et fastramme lærred med veltex kanter, som er den billigste og bedste løsning hvis man har plads til det.
Vælger man projektore i 30.000 kr. eller mere vil et bedre lærred godt kunne betale sig det koster tilsvarende omkring 14-20.000 kr. for et fast ramme lærred med veltex kanter. (priserne er for ca. 100")
Problemet med de helt billige rullelærreder er at der er så mange elendige kvaliteter fra østen, der ikke er farve neutrale, mange gange har de for meget af en rest farve i dugen.
De kan også godt have en dårlig egenskab til at gengive det reflekteret lys uens.

Men få fat i den forhabdler der kan fremsende lærredsprøver, så sammenlign de forskellige, kan du ikke se forskel på dem, så tag et billigere.

Prisen på lærreder hænger ligesom alt andet sammen med efterspørgslen, og skal det være billigt så brug en hvid væg, hvis man alligevel ikke kan se forskel.Wink

Hvis man er ligeglad med hvor godt billede man kan få, så er der ingen grund til at ofre et bedre lærred.
Hvis man går op i billedkvalitet, så burde 1. priotet være at få styr på lyset i rummet, jo mørkere man kan få det desto bedre bliver billedet.
Det nytter ikke noget at købe et Stewart lærred det er en af de bedste producenter af lærreder og så ikke ofre nogle penge på at kunne kontrollere lyset i rummet.

Får man styr på lyset, vil gevinsten være der med det samme og give anledning at ofre en potion penge på det gode lærred.

I min verden giver det ikke mening at ofre 15.000 kr. på en projektor og så skyde billedet op på et dårligt lærred.

Hvis man er interesseret i at få et godt lærred burde man ikke snyde sig selv for at kontakte en specielforhandler der ved hvad han taler om (de ligger rundt omkring i landet) så brug den erfaringen har har opnået, da der er rigtig mange hensyn man burde overveje får at få det bedste billed der er muligt i den givne situation. Der er forskellige typer duge der hver har deres stærke sider.

Hop ikke på de billigste lærreder i netbutikkerne før i får fremsendt en lærredsprøve så i har en chance for at bedømme kvaliteten.Wink
nu har jeg ikke super meget forstand på hverken projektorer eller lærreder, men burde man i projektoren ikke kunne justere billedet så det passer til lærredet? Med mindre der altså findes lærreder hvor hvid er blå i øverste højre hjørne og grøn i nederste venstre hjørne.
Til top
Brasch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-November-2007
Point: 645
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2010 kl. 03:41
Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Oprindeligt skrevet af Simsalabim[DK Simsalabim[DK skrev:

]Ja, eller man kan nøjes med et tv og være fuldt ud tilfreds med det. Det hele er jo et spørgsmål om at prioritere.
Det har du da ret i,men at tro at man skal op i 100.000 kr for at få et ordentligt projektor/lærred-setup er i mine øjne lige så hysterisk som at jeg køber en racercykel til 30.000, når jeg ikke er andet end en motionistWink
Nogle af de indlæg der omhandler projektor/lærred problematikken efterlader det indtryk at man ikke kan får ordentligt billede for under 100.000 (groft sagt), og når jeg haar gæster som ser kvaliteten af mit setup (til 20.000), så er de oprigtigt imponerede. Ikke dermed sagt at man ikke får bedre billede hvis man ofrer 100.000 kr., men jeg tror det kan skræmme nogle til at tro at for 20,000 kr. får man dårlig kvalitet.
Retfærdighedmæsigt skal det dog siges at min projektor "støjer" mere end dem til 75,000 kr.
Jeg tror på det niveau ikke rigtigt det handler om kvaliteten, uanset og det er hifi eller cykler. Det er en eller anden form for tvangstanke med at man får det dårligt af at vide der er noget derude der er bedre end det man allerede har, så derfor fokuserer man allerede på hvor god den næste opgradering bliver fremfor at nyde kvaliteten af det man allerede har. Har personligt også selv været ramt af det og havde på et tidspunkt lavet en plan for de næste 3 sæt højttalere der skulle opgraderes med - i stedet for at købe det jeg ville have med det samme. Jeg er så småt begyndt at gå i den anden retning, da jeg nu finder forskellene minimale, men rent fysisk og økonomisk vil det give bedre mening for mig at nedgradere til noget jeg tidligere har haft
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juni-2007
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2010 kl. 12:31
Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:

Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

]Ja, eller man kan nøjes med et tv og være fuldt ud tilfreds med det. Det hele er jo et spørgsmål om at prioritere.
Det har du da ret i,men at tro at man skal op i 100.000 kr for at få et ordentligt projektor/lærred-setup er i mine øjne lige så hysterisk som at jeg køber en racercykel til 30.000, når jeg ikke er andet end en motionistWink
Nogle af de indlæg der omhandler projektor/lærred problematikken efterlader det indtryk at man ikke kan får ordentligt billede for under 100.000 (groft sagt), og når jeg haar gæster som ser kvaliteten af mit setup (til 20.000), så er de oprigtigt imponerede. Ikke dermed sagt at man ikke får bedre billede hvis man ofrer 100.000 kr., men jeg tror det kan skræmme nogle til at tro at for 20,000 kr. får man dårlig kvalitet.
Retfærdighedmæsigt skal det dog siges at min projektor "støjer" mere end dem til 75,000 kr.
Jeg tror på det niveau ikke rigtigt det handler om kvaliteten, uanset og det er hifi eller cykler. Det er en eller anden form for tvangstanke med at man får det dårligt af at vide der er noget derude der er bedre end det man allerede har, så derfor fokuserer man allerede på hvor god den næste opgradering bliver fremfor at nyde kvaliteten af det man allerede har. Har personligt også selv været ramt af det og havde på et tidspunkt lavet en plan for de næste 3 sæt højttalere der skulle opgraderes med - i stedet for at købe det jeg ville have med det samme. Jeg er så småt begyndt at gå i den anden retning, da jeg nu finder forskellene minimale, men rent fysisk og økonomisk vil det give bedre mening for mig at nedgradere til noget jeg tidligere har haft
Jeg er HELT enig, og det er netop den tendens til at købe over behov,eller lade sig rive med for at opdage at det afsatte beløb er brugt 2-3 gange.
Igen vil jeg påstå at man for omkring 20.000 kr. kan få et fornuftigt setup i et rimeligt mørkelagt rum.

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Simsalabim[DK] Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Oktober-2007
Point: 618
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2010 kl. 13:12
Tja, på billdedesiden, så synes jeg faktisk at der er en stor kvalitetsforskel på projektorer. Dermed ikke sagt, at man ikke kan leve med og være tilfreds med en billig løsning, men jeg synes altså alligevel at man får noget ekstra for pengene specielt på projektorsiden. Men som det er med hifi, så bliver kvalitetsforbedringerne altid dyrere og dyrere jo højere op i prislejet vi kommer.

Skyum, hvilke dele indeholder de 20.000 kr. i "et fornuftigt setup"? Er det alt eller kun projektor og lærred?

Hvis det er med alt inklusivt, så kom med et bud på en løsning med 5.1 surround, projektor, fastrammelærrede, blu-ray-afspiller osv. til 20.000 kr. Så kan vi jo overveje om det hænger fornuftigt sammen :-)

Redigeret af Simsalabim[DK] - 24-Maj-2010 kl. 13:12
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2010 kl. 13:55

]Hvis det er med alt inklusivt, så kom med et bud på en løsning med 5.1 surround, projektor, fastrammelærrede, blu-ray-afspiller osv. til 20.000 kr.

Er der nogen, der forventer det?

Når man snakker priser på projektorløsninger, vil jeg da til enhver tid gå ud fra, at man mener mérprisen for at udbygge et eksisterende setup til også at omfatte projektor. Det vil sige projektor, lærred og evt. mørklægning af vinduer og vægge.

Eller skal vi også regne sofaen med?
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2010 kl. 13:58
Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

jeg ved godt hvad du mener, men omvendt, jo flere penge man lige har brugt på projektoren
jo mindre har man tilbage til lærrered, da dette ikke var med i budget beregningen da man bare
kikkede på projektor :-)
Eller forstiller vi os, at jo dyre projektor folk køber, jo flere penge har de også til lærred ?
og jo mere gennemtænkt er hele projektet..
jeg ved da at det ikke altid er lige gennemtænkt det jeg selv gør,
jeg tror ikke jeg er den eneste i dk der køber ting i den forkerte rækkefølge :-)
samt må ændre på budget niveau på et projekt der er i gang..

Man tænke ikke på at hvis man har valgt en projektor til fx. 20.000 kr. så skal man også finde et lærred til 20.000 kr. for at det hele passe samme.
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 8>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu