Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
TommyBoy
Guld medlem
Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Status: Offline
Point: 722
|
Sendt: 27-Maj-2010 kl. 10:05 |
Hej igen otto
altid godt at høre fra dig, jeg nyder at læse mig klog her inde.
når du siger at vi let kan komme til at købe dyre typer som rent faktisk er dårligere end billigere typer
så må det må være din opgave som prof at informere og rådgive os, så vi er mere sikre
på at få mest kvalitet for vores penge :-)
kunne man ikke indsamle tekniske målinger og performance samt kvalitet, udførsel og holdbarhed
og smide det hele i en tabel, samt en pris række også ??
for alt hvad der findes i år på markedet ?
Redigeret af TommyBoy - 27-Maj-2010 kl. 10:06
|
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4 Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
|
|
Hans j
Guld medlem
Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
|
Sendt: 27-Maj-2010 kl. 10:51 |
TommyBoy skrev:
Hej igen otto
når du siger at vi let kan komme til at købe dyre typer som rent faktisk er dårligere end billigere typer
så må det må være din opgave som prof at informere og rådgive os, så vi er mere sikre
kunne man ikke indsamle tekniske målinger og performance samt kvalitet, udførsel og holdbarhed
for alt hvad der findes i år på markedet ? |
Det er vel i princippet kun hans opgave i det øjeblik du køber hos ham ? Skulle Otto, udbrede al sin viden gratis her, hvorefter "vi" kan finde tingene billigere på nettet og bestille derfra ?
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
|
Sendt: 27-Maj-2010 kl. 11:00 |
TommyBoy skrev:
Hej igen otto
på at få mest kvalitet for vores penge :-) |
Ja, det er jo dét jeg lever af...
TommyBoy skrev:
Det er ikke så enkelt at det bare lige kan samles i en tabel. Mange egenskaber er heller ikke direkte målbare, eksempelvis skarphed og synligheden af strukturen i overfladen, og i RIGTIGT mange sammenhænge er det en vurderingssag at opveje fordele og ulemper. Design og finish er jo også en smagssag. Og hvordan bedømmer man holdbarheden?
Selv for de ting der KAN måles, er det et ret betydeligt stykke arbejde du lægger op til. Betaler du?
Kort sagt: Der er ikke nogen genvej. Enten må man sætte sig ind i det så man selv kan vurdere det, eller også må man læne sig op ad en forhandler man stoler på kan levere en tilfredsstillende løsning. EDIT: Og ja, det indebærer at dén forhandler tjener mere på tingene end en netshop med kina-produkter. Som sagt, en del af dét du betaler for på dyrere produkter, er at være (mere) sikker på at få den rigtige løsning.
Redigeret af AV Precision - 27-Maj-2010 kl. 11:02
|
|
TommyBoy
Guld medlem
|
Sendt: 27-Maj-2010 kl. 11:15 |
>Betaler du?
ja, det kan da godt være, jeg regner med at bestille et fastramme lærred i løbet af 1-2 uger
budget er på 6k +/- 2k alt efter kvalitet, billede, design, osv
mit største problem er af mekanisk karakter, til selve monteringen, og kant størrelsen
men der kommer flere spørgsmål til dette, når jeg har fået checket op på nogle lærred prøver, jeg skal også have set lissau ISF dugen inden jeg vælger :-)
|
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4 Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 27-Maj-2010 kl. 11:27 |
TommyBoy skrev:
>Betaler du?
ja, det kan da godt være, jeg regner med at bestille et fastramme lærred i løbet af 1-2 uger
budget er på 6k +/- 2k alt efter kvalitet, billede, design, osv |
Det kan du godt få et godt lærred for, men du kan IKKE få dét skema du efterspurgte for de penge...
|
|
Leviathan.jk
Guld medlem
Oprettet: 26-April-2009
Sted: Købrnhavn
Point: 823
|
Sendt: 27-Maj-2010 kl. 12:32 |
TommyBoy skrev:
Hej igen otto
Sjovt indlæg Tommy Det er jo lige netop det Otto arbejder med, hvis han gav al sin viden fra sig her gratis, hvad skulle han så leve af? Derudover er det min overbevisning, at det er umuligt at lave sådan et skema, og hvis det var muligt, ville det nok allerede eksistere. Det geniale ved Otto (og andre som ham, der har styr på opsætning af projektorer) er jo netop, at man får Projektor og lærred, som passer til det rum/stue opsætningen skal stå i. Ja man kan købe projektorer og lærreder billigere på nettet, men for samme pris hos en ekspert, vil du få bedre billede, selvom projektoren og lærred på papiret er dårligere, da opsætningen passer sammen og er kalibreret til din stue/bio rum. Fx kan en Benq W6000 give et bedre billede imo end en AE4000, selvom den er billigere. Det kræver bare kalibrering og ordenlig opsætning.
|
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
|
|
TommyBoy
Guld medlem
|
Sendt: 27-Maj-2010 kl. 12:42 |
>Sjovt indlæg Tommy
jeg er glad for at kunne underholde :-)
Ja det er klart at jeg gerne vil have det bedste ud af min AE4000, og jeg ved godt at en W6000 står skarpere, det må jeg lære at leve med, da jeg valgde at levere den W6000 tilbage :-)
Jeg har snart ikke tal på hvormange og hvilke projektore jeg har testet ...
Billede kvalitet og smag og behag, kan desværre ikke måles på et enkelt parameter,
lidt svært at acceptere når man kommer fra min verden, elektronik ingeniør, hvor der ikke findes spøgelser eller voodoo, kun ting der kan måles :-)
|
|
|
TommyBoy
Guld medlem
|
Sendt: 27-Maj-2010 kl. 13:57 |
otto : de bredder på fastramme som du har på din hjemmeside,
det er kun billede målet ik ?
ramme mål er extra ud over dette ik ?
kunne du evt opdatere din ellers rigtigt gode side lidt så dette fremgår ?
helst også med ramme mål for diverse typer som du har.
i øvrigt kunne det være fedt med lidt info on plano, ls, og veltex
et lille billede og lidt tekst på din hjemmeside, så noobs let kan se hvad det er og gør
Redigeret af TommyBoy - 27-Maj-2010 kl. 14:00
|
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 27-Maj-2010 kl. 14:15 |
TommyBoy skrev:
Billede kvalitet og smag og behag, kan desværre ikke måles på et enkelt parameter,
lidt svært at acceptere når man kommer fra min verden, elektronik ingeniør, hvor der ikke findes spøgelser eller voodoo, kun ting der kan måles :-)
|
Jamen, billedkvalitet er i høj grad også målbart. Som sagt, ikke ALT kan måles, men i forhold til så mange andre ting, så er det stadig samlet set ret målbart. Det er f.eks. langt mere målbart hvad der skaber et godt billede, end hvad der skaber en god rødvin.
Dér hvor de fleste falder igennem, og jeg må indrømme - uden at jeg vil træde nogen over tæerne, meget ofte netop folk med ingeniør-baggrund - er hvor svært det er at gennemskue måleresultaterne og hvordan de korrelerer med hinanden. Deriblandt, hvor stor en betydning en given måling har for det samlede resultat. Et af problemerne er også at hvis alting blev lavet præcist som det BURDE blive lavet, så ville dét at opnå et godt billede være ufatteligt simpelt. Sådan er det bare ikke i praksis. Mange der lærer om billedkvalitet begår den fejl at de på et tidspunkt tror at "så, nu har jeg lært dét". Og når de så ikke kan forstå hvorfor der ikke er sammenhæng mellem målinger og subjektiv kvalitet, så vedtager de at det er fordi der er nogle udefinérbare ting der ikke kan vurderes objektivt - i stedet for at anerkende at det er fordi der var ting man glemte at måle eller vurdere på. Billedkvalitet KAN brydes fuldstændigt ned til nogle tekniske komponenter der kan beskrives med videnskab (at gengive et billede på et tv ER videnskab, ikke kreativ kunst). Der er bare ikke ret mange der har den fulde forståelse - heller ikke jeg, jeg lærer nyt hele tiden - og slet ikke når vi bevæger os væk fra den teoretisk perfekte situation, og ud i den virkelige verden hvor der skal indgås kompromisser.
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 27-Maj-2010 kl. 14:20 |
TommyBoy skrev:
otto : de bredder på fastramme som du har på din hjemmeside,
det er kun billede målet ik ?
ramme mål er extra ud over dette ik ?
|
Jo.
[QUOTE=TommyBoy]
nne du evt opdatere din ellers rigtigt gode side lidt så dette fremgår ?
helst også med ramme mål for diverse typer som du har. /[QUOTE]
Nu er der en ny side lige om hjørnet, derfor gør jeg det nok ikke på den nuværende, men derudover har du fuldstændigt ret i at det ikke er særligt bruger/begynder venligt. Det bliver der lavet lidt om på, men når det er sagt så bliver der i samme ombæring lavet om på hvor meget AV Precision overhovedet sælger til slutbrugere... Men ellers er formålet med min hjemmeside ikke at levere den information du skal bruge for at kunne vælge, men at få dig til at spørge MIG hvad du skal vælge... Om det er lykkedes kan man så altid diskutere.
Plano rammen er 5 cm bred, LS rammen 7,5 cm. Husk at gange med 2
|
|
Yegermister
Bruger
Oprettet: 06-Marts-2009
Point: 136
|
Sendt: 28-Maj-2010 kl. 01:13 |
AV Precision skrev:
Yegermister skrev:
Kom lige til at læse lidt herinde, og faldt over en sjov bemærkning, den med om man kunne vurdere om en farve er rigtig - med øjnene. Filmen knækker lidt for mig, hvis det ikke er øjnene man skal bruge for at se billedet. Bare fordi at billedet måler 100% korrekt, så er det jo ikke nødvendigvis det ens øjne vil have. Det er jo lykkeligvis hvad man synes ser pænest ud, og ikke hvad en graf fortæller dig. |
Som p.las var inde på, så er problemet at hvis du justerer dit tv til at et billede ser "pænt" ud rent subjektivt, så kan det være det virker med lige præcist dét billede du sidder og kigger på, fordi lidt ekstra grønt gør græsset dejligt livligt. Men med en ny film, eller bare en ny scene i samme film, så kan det ekstra grønne vise sig at være for meget. Derfor er den første ulempe ved dén indgangsvinkel at det kræver at du sidder og justerer hele tiden. Dernæst: Tankegangen i at gengive farverne korrekt frem for subjektivt bedst, er slet ikke at opnå det der "ser bedst ud". Det man forsøger at opnå er at se farverne sådan som ham der lavede filmen synes de skal se ud. Dvs. at betragte filmen som et kunstværk, nogen har siddet og arbejdet med, fordi de gerne vil vise dig noget. At gengive billedet korrekt, indebærer at det ikke er dig eller mig, eller producenten af tv'et, der bestemmer hvordan billedet skal se ud. Det er _filmskaberen_ der bestemmer hvordan billedet skal se ud. Hvis du ikke vil se dét filmskaberen gerne vil vise dig, hvorfor ser du så film?
Når du ser en film, så er det mildt sagt ikke sådan at man bare har knaldet et kamera op på settet, og dét der rammer kameraet er så dét der ligger på skiven. Der er arbejdet MEGET med farvegengivelsen (og gamma og en masse andet) for at få en bestemt stemning frem i den enkelte scene, og hvis du vil have det største udbytte af dette arbejde ud fra et rent kunstnerisk synspunkt, så skal din skærm gengive billedet så korrekt som muligt. Hvis ikke, så begynder du at blande dig i den kunstneriske proces, og det er da meget værre end at blande sig i hvornår billedet er "pænt".
Paradoksalt nok, så betyder det at dét at man er ligeglad med om billedet er korrekt eller ej, indebærer at man fokuserer FOR MEGET på billedkvalitet frem for det kunstneriske indhold i filmen. Hvis det er vigtigere for dig at billedet ser "pænt" ud, end at se indholdet i filmen, så fokuserer du efter min mening på noget forkert.
Det ville være lidt det samme som at lave en højtaler og sige at nu spiller den pænt i forhold til målingerne, så nu har du værsågod at tage den. Det lyder den nødvendigvis ikke godt af. |
Højttalere er lidt en anden situation, for det første så er der ikke den samme forståelse for sammenhængen mellem målinger og lydkvalitet, som mellem målinger og billedkvalitet. For det andet, så er dén reference musik laves ud fra meget forskellig fra studie til studie og fra kunstner til kunstner, i forhold til den reference film laves ud fra. I en perfekt verden ville lyd være samme princip som billede, gengiv lyd korrekt og så vil alt musik lyde godt - men sådan forholder det sig desværre ikke. Der er dog stadig et væsentligt fællestræk: Hvis det er vigtigere for dig at lydkvaliteten er god, end at musikken er god, så er du efter min mening på afveje.
Yegermister skrev:
Mht. prisen på lærred, så er det blevet besvaret ganske fint. Det har simpelthen noget med udbud og efterspørgsel at gøre. Jo mindre salg, jo mindre partier køber man hjem. Jo mindre partier, jo større stykpris. Simpelthen. udover det er de sikkert også fyldt med moms og alt muligt andet skummelt, så det gør dem heller ikke atraktive prismæssigt i forhold til fx. udenlandske priser, fordi du har jo for så vidt ret i at de jo bliver fremstillet i Kina (med mindre den er motoriseret. Så bliver den samlet i Europa, hvis det er et "ekslusivt" mærke vi snakker om). |
Nu har jeg undladt at svare, da jeg egentlig ikke rigtigt gider de her pris-diskussioner... Men nu går den altså ikke længere: Det er altså ikke bare et spørgsmål om at et fint mærke koster mere fordi der sælges mindre. Det er heller ikke bare et spørgsmål om at produktion i Kina er billigere og så får man det samme for mindre. Jeg vil på ingen måde afvise at der findes situationer hvor samme kvalitet kan fås til dobbelt pris (rettelse, jeg VED det er sådan), så uanset prisklasse skal man da se sig om. Der findes både brugbare og horribelt ringe 4000,-s lærreder, og der findes 15.000,-s lærreder der ikke er bedre end de bedste 4000,-s lærreder. MEN - kigger man på det bedste på markedet i de enkelte prisklasser, så kan man altså få en kvalitet for 15.000,- som man ikke kommer i nærheden af for 4000,-.
Selve dugen er én ting. Mange af de billige duge er, relativt set, ekstremt ringe. Hvor meget en "ekstremt ringe" dug så kan ødelægge billedkvaliteten samlet set, det kan så diskuteres - det er trods alt kun ét led i kæden. Men der findes også billige duge, der ikke prøver at være mere end de er, en hvid overflade man kan lyse på. De er knapt så skarpe og farveægte som en god dug, men er i det mindste ikke direkte ødelæggende for billedet. Kan man finde sådan én, så kan man godt få et brugbart resultat. Problemet er så at man sjældent ved på forhånd præcist hvad det er man får med kineser-lærrederne, fordi de kan finde på at skifte dugtype uden at oplyse det, og man kan sjældent få lærredsprøver på forhånd. Alene dét at vide hvad man får, er i den sammenhæng penge værd. Udover det, så KAN der være dramatisk forskel i billedet fra forskellige duge, selv inden for samme producent. Der er grænser for hvor meget man kan fucke up i en mat hvid dug, men så snart man begynder at lave kontrast-forbedrende egenskaber, ændrer billedet sig dramatisk. Så kan du _sagtens_ opleve forskelle i billedkvalitet, som er på linie med forskellen mellem to helt forskellige projektorer.
Men én ting er selve dugen og dens billedmæssige egenskaber. Noget af det man betaler for er også den fysiske konstruktion. Og her er der altså en _verden_ til forskel på kvalitet, finish, og ikke mindst holdbarhed mellem billige og dyre lærreder. Ofte ligger de helt storeprisforskelle netop i konstruktionen og slet ikke i dugen. En Lissau True Color er nøjagtigt den samme dug, hvadenten du køber den i en Plano ramme til 6000,-, eller i en tab-tension med Lutron motor til 20.000,-. En Stewart ST130 er præcist samme dug, hvadenten du køber en standard ramme til 15.000,-, eller en "Directors choice" 4-vejs masking curved screen til 300.000,-. Men man skal altså lige skelne imellem om man betaler for konstruktionen, og om der er forskel på dugen. At mærkevarelærreder indeholder en dyrere konstruktion, er ikke det samme som at dugen så er den samme som på discount-lærreder. Det er BEGGE DELE der følger med. Jeg har til gode at se et kina-lærred med samme kvalitet dug som en ganske almindelig Lissau Plano fastramme til 4000,-.
Dernæst kommer dét faktum at de dyrere lærreder generelt netop slet ikke er masseproduktion. De fleste dyrere lærreder produceres efter ordre, hvilket indebærer at hvis man f.eks. ikke lige har brug for 200 eller 240 cm billedbredde som producenten måske leverer, men 220 cm billedbredde, så bestiller man bare dét. Især for tab-tension lærreder bliver det væsentligt, da drop-down længden skal passe hvis udspændingen skal fungere optimalt. Derfor bestiller man lærredet i præcis den længde man skal bruge, og så produceres det efter dét. Dette er klart den bedste måde at gøre det på, og det kan alt andet lige ikke lade sig gøre med masseproducerede kina-lærreder. Det gør naturligvis slutproduktet dyrere.
En sidste kommentar omkring lærreder: Det er lærredet man kigger på. Selvfølgelig har overfladen betydning for hvordan billedet er, hvordan skulle det kunne undgås? Om man opdager det hvis man får et dårligt lærred - nogle (mange, faktisk) opdager heller ikke at de har sat højttalerne i modfase, fordi de ikke er vant til at høre god lyd. Det betyder ikke at man ikke ville være gladere hvis de spillede ordentligt.
Om den enkelte så synes at et godt lærred er pengene værd, det er jo så en individuel vurdering, ligesom med alle andre typer af produkter, men generelt er der præcist den samme sammenhæng (og ind imellem mangel på samme) mellem pris og kvalitet, som for alle andre produkter. Det er blot en produkttype som er sværere at gennemskue for den almindelige forbruger. Men at sige "det er jo bare et lærred, hvordan kan det være så dyrt" svarer til at sige "det er jo bare en højttaler, fire enheder i en trækasse kan da ikke koste så meget", "det er jo bare en CD-afspiller, et drev og en chip", "det er jo bare en bil, fire hjul og en motor", osv. Der er altså meget mere i det end dét. Jeg har ikke set ét eneste eksempel på et billigt kina-lærred, hvor man kan sige at det er samme kvalitet som mærkevarerne bare billigere. Jeg vil dog ikke benægte at hvis man er på et budget, så kan det være bedre at vælge et billigt tab-tension, frem for et dyrt træk-og-slip, så kina-lærrederne har da absolut sin berettigelse. Man skal bare ikke narre sig selv til at tro at man får et Stewart til en femtedel af prisen, og gå rundt og grine ad dem der rent faktisk valgte kvalitetsvejen.
Jeg håber ovenstående kan bruges som forklaring på hvor forskellene ligger henne. Jeg gider ganske enkelt ikke en debat om avancer - sandheden er at avancen procentvist ligger på omtrent samme niveau, hvadenten det er et kina-lærred til 3-4000,-, eller et Stewart til 300.000,- (der er naturligvis udsving fra mærke til mærke). Det er ikke bare samme produkter til rip-off priser. [/QUOTE] Lækkert svar! :) det var da noget man kunne forholde sig til. Det er klart at der kan ses forskel på et lærred til 4000kr og 15000kr, ellers ville prisforskellen ikke være der. Det var heller ikke min umiddelbare pointe. Min pointe var at et lærred generelt koster mere i Danmark end i det store udland, simpelthen fordi markedet er mindre, og vi lever jo stadigvæk efter udbud / efterspørgsel i Danmark. Jo mindre udbudet er, jo større bliver prisen, eftersom stykprisen stiger.
Jeg er ikke 100 % i det jeg siger nu, men det skulle være mærkeligt om ikke det var det samme med lærred som med alt muligt andet, lige fra TV til forstærkere. LANGT de fleste af dem bliver fremstillet i østen et sted. Det er ikke sikkert at de bliver samlet der (så ville man pludselig kunne finde samme product til en væsentligt anderledes pris), men alle råmaterialerne kommer højst sandsynligt fra Kina. Så kan det godt være at der sidder en gut og måler efter og kan en helt masse som andre ikke kan i forhold til produktet, men det ændre ikke på at det man betaler for et lærred er voldsomt høj, for som du selv siger, så er det sikkert langt hen ad vejen et lærred der også kan findes i billigere modeller, bare en en ekstra motor, eller noget andet guf. Motore har nok højst sandsynligt også råvare fra østen et sted, bare samlet i USA eller Europa.
Igen, jeg er ikke 100 på at det er korrekt, men jeg ved bare at sådan forholder det sig på mange andre områder inden for branchen (forstærkere, højtalere etc).
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 28-Maj-2010 kl. 08:36 |
Yegermister skrev:
Det er klart at der kan ses forskel på et lærred til 4000kr og 15000kr, ellers ville prisforskellen ikke være der. |
Nja, det er jo ikke mere klart end at et rammelærred til 4000,- og et tab-tension til 15.000,- principielt godt kan have præcist samme dug (det vil dog kræve at du sætter Lutron motorer i Tab-tension'en, men alligevel). Desuden er jeg generelt ked af (og det gælder for alt, ikke bare lærreder) at definere at når der er en prisforskel, så må der også være en kvalitetsforskel. Sådan BØR det være, og sådan er det ofte, men ikke altid. Som regel er det ikke så meget fordi den billige leverer unikt meget for pengene, men fordi den dyre ikke leverer dét den burde til pengene. At der er forskel på lærreder, betyder ikke automatisk at alle dyre lærreder er gode. Det synes jeg det er meget vigtigt at skelne imellem.
Derfor, det gælder for lærreder præcist som med alt andet, man skal ikke bare købe dyrt og forvente at så er kvaliteten automatisk i orden. Uanset prisklassen skal man selv sikre sig på den ene eller den anden måde, at man får dét man betaler for. Som sagt, enten ved at sætte sig ind i tingene, eller ved at vælge en forhandler/leverandør/producent man stoler på.
Yegermister skrev:
Det var heller ikke min umiddelbare pointe. Min pointe var at et lærred generelt koster mere i Danmark end i det store udland, simpelthen fordi markedet er mindre, og vi lever jo stadigvæk efter udbud / efterspørgsel i Danmark. Jo mindre udbudet er, jo større bliver prisen, eftersom stykprisen stiger. |
Det er (delvist...) rigtigt, men det gælder jo alle produkter.
Yegermister skrev:
Jeg er ikke 100 % i det jeg siger nu, men det skulle være mærkeligt om ikke det var det samme med lærred som med alt muligt andet, lige fra TV til forstærkere. LANGT de fleste af dem bliver fremstillet i østen et sted. Det er ikke sikkert at de bliver samlet der (så ville man pludselig kunne finde samme product til en væsentligt anderledes pris), men alle råmaterialerne kommer højst sandsynligt fra Kina. Så kan det godt være at der sidder en gut og måler efter og kan en helt masse som andre ikke kan i forhold til produktet, men det ændre ikke på at det man betaler for et lærred er voldsomt høj, for som du selv siger, så er det sikkert langt hen ad vejen et lærred der også kan findes i billigere modeller, bare en en ekstra motor, eller noget andet guf. Motore har nok højst sandsynligt også råvare fra østen et sted, bare samlet i USA eller Europa.
Igen, jeg er ikke 100 på at det er korrekt, men jeg ved bare at sådan forholder det sig på mange andre områder inden for branchen (forstærkere, højtalere etc). |
Jeg vil være ærlig og sige at jeg ved ikke konkret hvor de enkelte komponenter præcist bliver produceret. Det er sandsynligt at elektronikken bliver produceret i østen, ja. Dugene bliver produceret mange forskellige steder i verden, jeg ved faktisk ikke konkret hvem der producerer hvor, men mange af de dyre duge kommer fra USA. Extrudering af rammer og kassetter er der ikke meget idé i at flytte til Kina. Men dét der koster i en dug er ikke materialer, men arbejdstid. Det er altid så nemt at sige "det er jo bare øst-varer der lige bliver samet i Danmark, og så kalder man det "made in Denmark"". Men at producere et lærred er altså ikke bare lige at fyre en dug i en kasse og samle fire skruer. Udskæring, afmaskning og samling er, især på et tab-tension, en ret arbejdstung proces i forhold til produkternes prisklasse.
Selv om en surround-receiver kan virke meget mere avanceret, og man derfor kan undre sig over hvordan et lærred med relativt få komponenter kan koste det samme, så tager det altså bare meget længere tid at producere et lærred, end at producere en surround-receiver. Hvis asiaterne en dag kommer op på samme niveau mht. selve håndarbejdet i et lærred, så kan det sagtens tænkes at de reelt kommer til at overtage markedet også for kvalitetsprodukter, men på samme måde som at f.eks. højttalermarkedet er ret markant opdelt hvor flertallet af billige og til dels mellemklasse-højttalere (samt de fleste DÅRLIGE high-end ting...) produceres i østen, mens gode high-end produkter generelt produceres i Europa (især Danmark), så er der ikke umiddelbart noget der tyder på at de bedste produkter vil komme fra Kina lige foreløbig. Jeg vil påstå at de indtil videre kun har vist discount-produkter der er konkurrencedygtige, så snart det skal være bedre end "så billigt som muligt", så falder de igennem. Og her taler jeg altså ikke kun om dét der findes på markedet i Danmark, men også om de uhyrlige mængder af lærreds-producenter der står på diverse udstillinger og sælger diverse skrammel og storm-P løsninger.
Kineserne ER dygtige til mange ting, men man må bare konstatere at der også er nogle ting hvor vi er dygtigere. Det er ikke for sjov at der i østen er prestige i at have hifi fra Danmark - de ved udmærket godt at det er bedre end det de selv laver.
|
|