recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lærred Størrelse??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLærred Størrelse??

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
BigRaj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-Januar-2011
Sted: Malmö
Status: Offline
Point: 1464
Direkte link til dette indlæg Emne: Lærred Størrelse??
    Sendt: 29-Juli-2011 kl. 20:53
Hey alle.
Jeg har netop besluttet mig til at jeg skal have rullelærred i min stue da jeg synes 50" er for småt men hvordan regner jeg lige ud hvor stort et lærred jeg har plads til på min væg. Væggen er 230cm lang. Min sofa er ca 5,5 meter fra den væg som lærredet skal køre ned foran.

Hvilke ting er vigtige i forbindelse med valg af lærred. Det er som sagt i min stue. Væggene er lysebrune og bagvæg hvor lærred skal være er mørk brun. Jeg har meget lys i stuen og kan ikke mørkægge 100 % om dagen. Om aftene går det fint. Jeg har persienner i mine gulv til loft vinduer.

På forhånd tak for alle jeres gode råd.

Hvis du har et lærred som du mener jeg kan bruge så skriv til mig i køb, salg og bytte hvor jeg søger et lærred.

Vh
BigRaj

Redigeret af BigRaj - 29-Juli-2011 kl. 20:57
Film skal ses..Derhjemme...I en kælder sort som kul
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2011 kl. 21:39
Oprindeligt skrevet af BigRaj BigRaj skrev:

Hey alle.

Jeg har netop besluttet mig til at jeg skal have rullelærred i min stue da jeg synes 50" er for småt men hvordan regner jeg lige ud hvor stort et lærred jeg har plads til på min væg. Væggen er 230cm lang. Min sofa er ca 5,5 meter fra den væg som lærredet skal køre ned foran.

Hvilke ting er vigtige i forbindelse med valg af lærred. Det er som sagt i min stue. Væggene er lysebrune og bagvæg hvor lærred skal være er mørk brun. Jeg har meget lys i stuen og kan ikke mørkægge 100 % om dagen. Om aftene går det fint. Jeg har persienner i mine gulv til loft vinduer.

Hvis du har et lærred som du mener jeg kan bruge så skriv til mig i køb, salg og bytte hvor jeg søger et lærred.

Med den afstand vil jeg gå efter det størst fysisk mulige. Jeg sætter selv 3,5m fra et lærred som er 2,34m bred.

Vh

BigRaj
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2011 kl. 22:32

Hey alle.

Vh
BigRaj

Jeg vil sige ligesom p.las at du med den siddeafstand kan gøre lærredet så stort som der er plads til. Her hos mig kigger jeg på et billede der er omkring 92" fra lidt over 3 meters afstand. Det er ikke for stort. Særligt ikke til scope film. Med 230cm i bredden kan du omtrent få plads til det samme da du også skal have plads til kasetten til (rulle)lærredet.
Nu har du ikke skrevet hvor meget du vil ofre, men hvis det skal være i den billige ende er der ikke ret meget andet at vælge end et ganske almindeligt hvidt lærred. Hvis du vil have noget med indbygget gain må du give markant mere end hvad et almindeligt hvidt lærred koster.

MVH
Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-Oktober-2007
Point: 471
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2011 kl. 09:47

Redigeret af submaniac - 30-Juli-2011 kl. 09:48
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2011 kl. 10:43

Væggen er 230cm lang. Min sofa er ca 5,5 meter fra den væg som lærredet skal køre ned foran.

Så bliver billedet under alle omstændigheder for småt, så du skal som de andre siger bare give den alt hvad der er plads til. Der skal være plads til kassetten, så billedet bliver jo mindre end de 230 cm i bredden. 
Til top
brfcjon Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-Oktober-2009
Point: 217
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2011 kl. 11:29
Og du skal huske at have plads til dine højttalere også.... Men dem bør du nok satse på at have under lærredet alligevel for at få plads til størst muligt lærred alligevel.

Og god fornøjelse. 

Jeg har nu kørt med et et billede på 106" i ca. 7 måneder med gennemsnitligt en til to "bio" aftenener om ugen plus ps3 spil etc. - og jeg har stadig vid optur over det. Bortset fra at jeg måske nok er klar til 120" nu.... Så sørg for at få det så stort som du kan og æad være med at høre på kærester, mødre eller andre som siger "det bliver da aaalllt for stort". De tager fejl!
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4462
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2011 kl. 16:05
Jeg ville også gøre det så stort som muligt. Jeg synes næsten ikke billede kan blive for stort Smile Jeg har 120" i en afstand af 3,5m og det giver en god bio-effekt. Jeg har også haft 95" på den afstand, og det var alt for småt synes jeg.
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2011 kl. 16:55
jeg sidder 4,5 fra et 108", og det passer meget godt, men ellers må jeg hyle med i koret, jo større jo bedre. dog er det imho ikke værd at ofre det sidste par tommer for at købe et halvdårligt lærred, så hellere et lidt mindre i en god kvalitet, men ellers, bigger is better.
Crown - there is no substitute.
Til top
cgmand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Juni-2008
Point: 694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2011 kl. 19:52
Helt sikkert alt det den kan trække. Men det vil alligevel være alt for småt, som Otto også skriver. Du er nødt til at skal have den sofa tættere..!
LG G2 65, ATV, HomePod stereo
Til top
BigRaj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2011 kl. 20:07
Mange tak til jer alle. Jeg vil satse på så stort som muligt. Jeg må finde et lærred hvor kassetten er ca 230 cm. Så gir resten vel sig selv. Mht højtalere, så har jeg dem hængende på væggen så de vil komme til at sidde bag læredet med undtagelse af centeren der vil komme til at være nedenunder lærredet. Selve lærredet kommer til at hænge ca 50 cm ud fra væggen så det flugter med mit møbel.
Er det fint nok?
Hvad er Gain??
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2011 kl. 20:19

Mange tak til jer alle. Jeg vil satse på så stort som muligt. Jeg må finde et lærred hvor kassetten er ca 230 cm. Så gir resten vel sig selv. Mht højtalere, så har jeg dem hængende på væggen så de vil komme til at sidde bag læredet med undtagelse af centeren der vil komme til at være nedenunder lærredet. Selve lærredet kommer til at hænge ca 50 cm ud fra væggen så det flugter med mit møbel.
Er det fint nok?
Hvad er Gain??

Bag ved lærredet? Er det akustisk transparent ?
Til top
BigRaj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2011 kl. 20:24
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Er det fint nok?
Hvad er Gain??

Bag ved lærredet? Er det akustisk transparent ?
ehhh jeg har ikke købt noget lærred endnu.... Vil lyden ikke trænge igennem hvis fronterne sidder bag lærredet, selv om det er en 40 cm luft imellem højtlaler og lærred?
Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu