recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - lærred til HD550?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketlærred til HD550?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Thomasl Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Emne: lærred til HD550?
    Sendt: 15-Marts-2010 kl. 22:34

Hej eksperter,

1: Hoved issuet:
hvad er bedste valg til HD550? (under nedenstående lys-betingelser, præferencer m.v.)

Stewart Studeotek
Stewart Firehawk
Stewart Greyhawk

Min stue er "lys i det", kan ikke mørklægges, men pånær fuldmåne kommer der ikke lys udefra ind, da vi bor højt/isoleret oppe.
Med "lys i det", mener jeg ask parket, og hvide lamelgardiner (suger lys igennem, og reflekterer ikke som sådan)

Jeg vil tro, at under filmafspilning om aftenen, vil lyset fra projektoren inde i stuen, i kraft af det hvide loft samt ask parketten, sende mere lys UD af lejligheden, end der kommer IND. (ved godt lys fotoner ikke "vender" om ved modlys, men sådan menneskeligt vurderet, håber I er med ;-)

Vi vil ikke se film/TV om dagen.
(Hvis man kan se en landskamp på lærred om dagen, er det fint, men ikke noget krav.)

Se i øvrigt tidligere tråd der ikke helt fik afklaret med lærred, udover at jeg blev klar over at mit oprindelige budget til lærred skulle sprænges:

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=63743&PN=3&title=projektor-lrred-til-udfordrende-stue

Desuden billeder der viser lidt om lys/potentielle reflektioner i stuen:

Omkring præference, hvis det har betydning for jeres anbefaling:

jeg fik demo af HD550 forleden på et Stewart studiotek.
Der var "Optapet" en A4 prøve af Firehawk som sammenligning. (og en QualityScreen)

I rimeligt mørkt lokale virkede Firehawken måske lidt for mørk til min smag, men måske det kun var forbi den jo var en lille størrelse sammenlignet med et stort lyst studeotek, som man derfor blev snyd til at tro var sådan det skulle se ud?

Kan også være projektoren ligesom var indstillet til Studeotek, og derfor så bedst ud på denne...

Man kan vel sige, at hvis valget stod imellem for mørke scener, eller for lyse scener, ville jeg helst det sidste, da jeg så i det mindste kan se hvad der sker.

Men det har måske bare altid drillet mig, fordi jeg har set film på elendige kontrastforhold?
Og med firehawk, (selvom det er svært at vurdere på en A4 sample), ser kontrasten da ud til at være i orden, så det ville måske ikke være noget problem?

2: Sekundært, men også lidt vigtigt issue:

2a: Forudsat I mener jeg skal overveje Firewark
Jeg er ad 2 omgange blevet tilbudt 2 forskellige brugte Firehawk lærreder som havde såkaldt "Lattering", en 3-5 mm "streg" horisontalt over hele lærredets bredde, ligesom hvis man folder et papir og retter det ud ved at strække i det...
Man kan se det i dagslys, men jeg har desværre aldrig fået lejlighed til at se det i aktion...
Er der nogen som har erfaringer med Lattering, og hvor "slemt" er det?

2b: Hvis jeg skal købe et nyt Stewart lærred, ved jeg godt der følger garanti med, men det bekymrer mig lidt, hvis det er et generelt problem med Stewart lærreder, at der er lattering.
Er det noget I har kendskab til?
Er det i så fald generelt, eller kun Firehawk, som måske har en anderledes dug?

Burde tromlen ikke altid holde lærredet pænt og glat?

Virker lidt absurt, når man nu kaster gode penge efter tab-tension :-)

Håber på svar fra såvel "proffer" som brugere med egne erfaringer
mvh.

Thomas
Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Oprettet: 19-August-2007
Point: 2190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2010 kl. 19:19
Med disse betingelser kan du kun bruge firehawk, greyhawk er alt for mørk og med studiotek får du et udvasket billede pga dit rum ikke er ideal til projektorvisning. hvorfor invistere du ikke i nogle mørklægningsgardiner :)
Samsung 65HU7505

Pioneer VSX-LX50

SVS 5 satelite
SVS SB2000

JVC HD750

Sony PS4
Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2010 kl. 19:22
firehawk er en blanding af greyhawk og studiotek, den får samme lysmængde som studiotek og den beholder dybde i farverne pga det grå lærred, men tilgengæld vil farverne være lidt skæve og betragtningsvinkel ikke være god.
Samsung 65HU7505

Pioneer VSX-LX50

SVS 5 satelite
SVS SB2000

JVC HD750

Sony PS4
Til top
Thomasl Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2010 kl. 19:47
Oprindeligt skrevet af Sigida Sigida skrev:

Med disse betingelser kan du kun bruge firehawk, greyhawk er alt for mørk og med studiotek får du et udvasket billede pga dit rum ikke er ideal til projektorvisning. hvorfor invistere du ikke i nogle mørklægningsgardiner :)

:-)
...jeg har ellers forsøgt at forklare:
Den smule lys der kommer ind udefra, nægter jeg at tro er problemet. Vi snakker meget lidt lys, ingenting i sammenligning med den mængde lys som lærredet via gulve og vægge m.v. vil kaste rundt i rummet.

Derfor, og fordi det er upraktisk (når man har 7 store vinduespartier), dyrt og ikke videre smukt, skal jeg ikke have mørklægningsgardiner.

sort stof på væggene ville i første omfang hjælpe langt mere, først der tror jeg det ville kunne svare sig med mørklægningsgardiner. Men det er endnu mere urealistisk end rullegardiner ;-)
mvh.

Thomas
Til top
Thomasl Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2010 kl. 19:57
Oprindeligt skrevet af Sigida Sigida skrev:

firehawk er en blanding af greyhawk og studiotek, den får samme lysmængde som studiotek og den beholder dybde i farverne pga det grå lærred, men tilgengæld vil farverne være lidt skæve og betragtningsvinkel ikke være god.

Ok, tak... Ved ikke lige hvad jeg skal synes om "skæve" farver, ved nok ikke hvad du mener udover at farverne ikke er som "de skal være".

Betragtningsvinklen er jeg helt med på. Gik jeg til siden under demoen blev det ligesom mørkere på firehawken.

Den dårligste plads i biffen får nok en betragtningsvinkel på ca. 20 grader til midt af lærred. Konen og jeg vil normalt sidde lige midt for.

Har du også input omkring lattering på tab-tension lærreder, herunder specifik viden om hvorfor de dyre Stewart lærreder lider under det?

Jeg lavede et eksperiment med et stykke foldet papir. Jeg "strak" det ud igen, men man kunne godt, anskuet forfra, se hvor "stregen"/lattering gik. Tog jeg derimod en lommelygte og lyste i lige vinkel på papiret og stadig anskuede det, forsvandt lattering effekten. Men det er vel fordi det man ser er en skygge, og når lyset kommer forfra, forsvinder skyggen.
Så ved jeg bare ikke med evt. fokusering, om "stregen" / lattering vil kunne se

vil bare undgå at købe brugt lærred med lattering, som jeg reelt ikke kan leve med når jeg får det set i praksis, og vil endnu mindre kaste så mange penge efter et Nyt Stewart lærred, hvis de over tid alle sammen får problemer af den karakter.

Redigeret af Thomasl - 16-Marts-2010 kl. 19:59
mvh.

Thomas
Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2010 kl. 22:54

Dunno er ikke så meget inde i det desværre, ved csn teknik ved utroligt meget om stewart lærred, ville give ham et kald hvis jeg var dig. Jamen skæve farver betyder bare at du ikke kan få farverne 100% korrekt, men for de fleste vil det være fint nok, for du kan sagtens få et naturligt billede. der vil altid være kompromiser ved ikke at vælge et hvidt lærred, men tilgengæld virker et hvidt lærred kun ved total mørklægning. problemet med gråt lærred er at det kræver en ekstrem lysstyrke fra projektoren, og det er der firehawken gør sit kundskab ved at øge lysmængden ved din projektor.

Samsung 65HU7505

Pioneer VSX-LX50

SVS 5 satelite
SVS SB2000

JVC HD750

Sony PS4
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu